8350 upgrade

Pagina: 1
Acties:

• JeroenD92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-02 08:00
Hallo Tweakers!

Onlangs heb ik de Sapphire RX480 gekocht (nog in afwachting van..).

Het begint nu wel te kriebelen om ook mijn CPU en moederbord te upgraden.
Op dit moment ben ik in het bezit van een FX 8350 (OC'd naar 4,3 Ghz), in combinatie met een GA-970A-UD3P Rev 2.0.

Nu vraag ik me of het zinvol is om überhaupt te upgraden
En zo ja naar welke CPU:
  • i5 / i7
  • (met het oog op [toekomstige] games en streamen)
  • 4 of 6 serie
Momenteel ben ik in het bezit van bovenstaande componenten (en in de toekomst dan de 480..). Daarnaast heb ik nog:
[list]
• 16 GB DDR3 van G.Skill Ripjaws (X F3-12800CL9D-8GBXL 2x). (Ik zie niet in waarom ik het geheugen zou moeten upgraden en ben dit eigenlijk niet van plan.)

AIO CPU cooler (NZXT Kraken X41) (Welk ik ook wil gebruiken voor een volgende CPU :) )

Betreft het budget ben ik er nog niet helemaal aan uit. Deze ligt tussen de 350 en 450 euro.

Indien jullie meer informatie nodig hebben, lees ik het wel :)

Alvast bedankt voor de reacties!

mvg, jeroen

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:53
Ik vermoed dat je beter eerst kunt kijken hoe erg je cpu de bottleneck zal zijn. Als het alleen tijdens het laden is van het spel dan zou ik dat voor lief nemen en later meer upgraden. Loop je echt tegen belemmeringen (wat ik beetje betwijfel maar het hangt ook van de resolutie af waarin je de spellen speelt) en vind je het niet acceptabel dan zou ik kijken naar een nieuwe cpu.

Verwijderd

Je kunt een SSD aanschaffen in de tussentijd, en de release van ZEN eind van het jaar afwachten.

8350 is best snel, zeker als je dat met goed geheugen combineert. :)

• JeroenD92
Bedankt voor de reacties :)

Enkel CSGO speel ik niet op native resolutie (1920 * 1080), maar dit is niet vanwege performance redenen oid. Alle overige games speel ik op native resolutie :)

@ JISM, Gelukkig ben ik al in het bezit van een SSD (vergeten te vermelden..) Betreft ZEN, dit heb ik ook al overwogen inderdaad, laten we maar hopen dat deze in de buurt komt van de prestaties van de Intel CPU's :)

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:14
JeroenD92 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:43:
• 16 GB DDR3 van G.Skill Ripjaws (X F3-12800CL9D-8GBXL 2x). (Ik zie niet in waarom ik het geheugen zou moeten upgraden en ben dit eigenlijk niet van plan.)
Hangt het er maar vanaf naar welk platform van intel je wil overstappen. Socket 1151 is DDR4.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:36

Thomg

Aww yiss

Arator schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:30:
[...]

Hangt het er maar vanaf naar welk platform van intel je wil overstappen. Socket 1151 is DDR4.
https://tweakers.net/cate...WZUmytjpK5hTGSsKEJULC2FgA

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:33
En dan komt de opmerking dat skylake met DDR3L werkt vanwege de lagere voltages, en de discussie of dat wel of niet schadelijk is. :+

laten we dat skippen en gemakshalve zeggen dat skylake ddr4 gebruikt :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Niet een beetje vreemd dat het gros van de aanbieders adverteert met het feit dat 1.5V prima werkt en dat dezen ook op de QVL lijst staan?
http://www.asrock.com/mb/Intel/H110M-DGSD3/?cat=Memory

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43
Thomg schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:45:
Niet een beetje vreemd dat het gros van de aanbieders adverteert met het feit dat 1.5V prima werkt en dat dezen ook op de QVL lijst staan?
http://www.asrock.com/mb/Intel/H110M-DGSD3/?cat=Memory
De QVL lijst gewoon door Asrock zelf getest. En rammen er gewoon een paar bankjes op en kijken of het werkt. Mocht het na 2/3 jaar je CPU gefrituurd zijn is dat natuurlijk niet Asrocks probleem. Want ze geven geen garantie dat je CPU het nog leuk vind over 3/4 jaar. Wel je echt het risico nemen voor 40-60 euro(verkoop oud geheugen)? of is het gewoon tijd om over te stappen op ddr4 en daar ook nog van genieten met je volgende upgrade.

[ Voor 19% gewijzigd door loki504 op 31-07-2016 21:24 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ben ik het niet mee eens. TS is in bezit van 16GB DDR3 waar hij prima mee doorkan.
Dan heb je nog iets als dit.
http://wccftech.com/skyla...t-ddr3-damage-ddr3l-only/
Met de nadruk op could. Duidelijk indekken.

DDR3 geheugen gebruiken is net zo gevaarlijk als een milde overklok op je cpu gooien. Beter gezegd overvolt.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 31-07-2016 21:36 ]

• loki504
Als je het risico wil lopen prima. Maar ik ga mijn 350 euro er niet aan blootstellen. En vind ook zeker dat als wij advies geven dat ook zeker moeten melden.

• JeroenD92
Daar doelde ik inderdaad ook op:
Is het voor de 6xxx serie noodzakelijk om ddr4 aan te schaffen.. Het is dus mogelijk maar zou de levensduur van je CPU kunnen verkorten..

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenD92 op 31-07-2016 21:44 ]

• JeroenD92
Toch twijfel ik om over te stappen naar een i5 4690 of 6600k als het geheugen gewoon werkt of over een half jaar (oid) over te stappen op Zen..

Ik kan alleen vrij weinig info vinden over ZEN, zonde.

• loki504
Wat wil je weten over ZEN? hoe het presteert tegen welke prijs? tja daar zal je echt moeten wachten tot er benchmarks zijn. Maar er is wel wat info te vinden hoor.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JeroenD92 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:43:
Daar doelde ik inderdaad ook op:
Is het voor de 6xxx serie noodzakelijk om ddr4 aan te schaffen.. Het is dus mogelijk maar zou de levensduur van je CPU kunnen verkorten..
Het is naar mijn mening vrij veilig en heftig overblown, maar als je liever DDR4 wilt gebruiken ga ik het zeker geen slechte keus vinden. Soms is peace of mind prijsloos.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Thomg schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:04:
[...]

Het is naar mijn mening vrij veilig en heftig overblown, maar als je liever DDR4 wilt gebruiken ga ik het zeker geen slechte keus vinden. Soms is peace of mind prijsloos.
Onbetaalbaar :)

• JeroenD92
loki504 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:58:
hoe het presteert tegen welke prijs?
Dat begrijp ik (helaas :P), maar desondanks ben ik er wel benieuwd naar!

• JeroenD92
Thomg schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:04:
[...]

Ik twijfel nog altijd tussen: wachten op ZEN of overgaan naar Intel..

Als het gewoon mogelijk is om ddr3 te gebruiken dan zou ik voor de 6600k gaan en later (na een aantal maanden) alsnog ddr4 kopen.

Ik koop meestal niet alles in een keer..(iets wat misschien wel aan te bevelen is, maar goed)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zeer waarschijnlijk zal de performance van ZEN niet hoger liggen dan skylake, daar dan ook nog op wachten is niet adviseerbaar tenzij je per sé AMD wilt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:18
Ik zou sowieso gewoon met de 8350 blijven werken tot je daadwerkelijk 'problemen' ondervindt, waarschijnlijk kun je het wel uitzingen tot Zen / Kaby Lake (whatever suits best).

Ik doe hetzelfde met mn 9370 die op dit moment alleen op het randje presteert in GTA5, al het andere wat ik naar hem toe gooi draait ie probleemloos.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 01-08-2016 00:10 ]

Verwijderd

Het zijn echt enkele games die 'moeite' hebben op een Vishera chip, voor de rest kan het prima mee hoor. Ook al je er een lichte of stevige OC tegenaangooit, echter bij een stevige moet je natuurlijk wel goede hardware zoals moederbord en voeding hebben die het bij kunnen benen allemaal.

Geheugen dat op 2GHz loopt (DDR3) met zo laag mogelijke timings helpt natuurlijk ook. Op syntetisch lijkt het niet zoveel uit te maken maar het is in de dagelijkse praktijk een stuk responsiever allemaal.

De 480X is niet zo snel limited door de CPU trouwens hoor. Ik heb 'm ook (Die van XFX) en draait nagenoeg uitstekend op 2560x1080. Games met Vulkan API (zoals Doom dus) draaien subliem hierop. De kracht van AMD kaarten komt hier dan ook echt eruit met alles maxed out. In sommige games is de 480x op WQHD resoluties gewoon sneller als de 1060 van Nvidia.

• JeroenD92
Thomg schreef op zondag 31 juli 2016 @ 23:46:
Zeer waarschijnlijk zal de performance van ZEN niet hoger liggen dan skylake, daar dan ook nog op wachten is niet adviseerbaar tenzij je per sé AMD wilt.
Ik verwacht ook niet dat ZEN hoger zal presteren, maar een vergelijkbare prestatie zal hebben tegen een relatief lagere prijs (zoals we gewend zjin van AMD..).

Ik ben niet écht aan merk gebonden (betreft CPUs), ik heb altijd gekozen voor AMD, omdat ik altijd heb gestudeerd en ik het niet zag zitten om €250+ uit te geven aan (alleen) een CPU.
Nu ik alweer een tijdje werk, komt het niet zo nauw betreft het budget.. :*)

Ik zal er nog eens over gaan nadenken, maar ik verwacht toch dat ik ga wachten tot in ieder geval het eind van het jaar, wanneer ZEN uitkomt.. althans ik dacht dat deze dan verwacht werd :)

Bedankt voor jullie hulp/reacties!

• JeroenD92
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 00:17:
Geheugen dat op 2GHz loopt (DDR3) met zo laag mogelijke timings helpt natuurlijk ook. Op syntetisch lijkt het niet zoveel uit te maken maar het is in de dagelijkse praktijk een stuk responsiever allemaal.

De 480X is niet zo snel limited door de CPU trouwens hoor. Ik heb 'm ook (Die van XFX) en draait nagenoeg uitstekend op 2560x1080. Games met Vulkan API (zoals Doom dus) draaien subliem hierop. De kracht van AMD kaarten komt hier dan ook echt eruit met alles maxed out. In sommige games is de 480x op WQHD resoluties gewoon sneller als de 1060 van Nvidia.
Ik heb me nooit echt bezig gehouden met het overklokken van het geheugen, misschien iets om eens te googlen :)

Ik ben ontzettend benieuwd naar de prestaties van de 480, ik heb nu de MSI R9 280 en stap over op de Sapphire RX 480 Nitro OC. Ik zal nu zeker zonder enige problemen alles op high kunnen draaien (BF / COD / Arma, etc etc)

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:21
Even puur uit ervaring gesproken:

Ik had namelijk een AMD FX 8150 overclocked naar 4,2 Ghz (op 8 cores) + 16 GB ram + GTX 670.
Ik ben overgestapt naar een Laptop met i7 6700k + 32GB ram + GTX 980m

Grafisch merk ik een verschil, en bij het spelen op 4K merk ik dat de CPU niet meer bottlenecked. Maar op 1080p is eigenlijk geen verschil in CPU te merken (hij is zuiniger dat wel).

De intels zijn op dit moment te snel voor games. Voor en/decoding toepassingen heb je wel wat aan de snelheid. Pas wanneer je extreem gebruik maakt van je PC of zuiniger wilt performen dan heeft het nut over te stappen denk ik zo.

Ik zou zeggen, wil je overstappen maar hoeft het nog niet wacht dan van beide de nieuwe generatie nog even af, kraby lake(?) en Zen zouden zomaar weer leuk kunnen gaan prijs vechten.

Maar de RX480 zal (denk ik) nooit zo goed kunnen performen dat een nieuwe CPU echt echt noodzakelijk is, wel leuk natuurlijk :D

Verwijderd

Martin.Air schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:18:
Maar de RX480 zal (denk ik) nooit zo goed kunnen performen dat een nieuwe CPU echt echt noodzakelijk is, wel leuk natuurlijk :D
Dat maakt niet zoveel uit. Je hebt een basis en onderdelen die je in een volgende build mee kunt nemen. En gezien de 480x redelijk betaalbaar is je straks een tweede kaart erbij in kunt prikken voor crossfire bijv.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:33
Is een tweedehands haswell niet mss een optie? Bijpassend moederbord erbij en je kan je ram wel gewoon meenemen. Tweedehands CPUs zijn meestal in prima staat. Mobo kan je eventueel nog nieuw kopen. Het performanceverschil tussen haswell en skylake is nihil.

• JeroenD92
Martin.Air schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 10:18:
Grafisch merk ik een verschil, en bij het spelen op 4K merk ik dat de CPU niet meer bottlenecked. Maar op 1080p is eigenlijk geen verschil in CPU te merken (hij is zuiniger dat wel).

De intels zijn op dit moment te snel voor games. Voor en/decoding toepassingen heb je wel wat aan de snelheid. Pas wanneer je extreem gebruik maakt van je PC of zuiniger wilt performen dan heeft het nut over te stappen denk ik zo.

Ik zou zeggen, wil je overstappen maar hoeft het nog niet wacht dan van beide de nieuwe generatie nog even af, kraby lake(?) en Zen zouden zomaar weer leuk kunnen gaan prijs vechten.

Voorlopig ben ik nog niet van plan om over te stappen naar een andere resolutie, ik vind 1080p/24inch (BenQ 2411T, een oudje :)) groot genoeg, zolang het maar 144 hz is :)

Omdat de intels zo sterk zijn, twijfel ik er ook aan.. Maar het duurt ook weer niet zó lang voordat ZEN (en Kaby Lake) uitkomt, dat maakt het een twijfel gevalletje..

Ik hoop dat de CPU wel gebottlenecked wordt :P

• JeroenD92
Ardjee schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:45:
Is een tweedehands haswell niet mss een optie? Bijpassend moederbord erbij en je kan je ram wel gewoon meenemen. Tweedehands CPUs zijn meestal in prima staat. Mobo kan je eventueel nog nieuw kopen. Het performanceverschil tussen haswell en skylake is nihil.
Dat zou eventueel kunnen, maar ik ben niet zo van het tweedehands betreft computer hardware :*)

Ik denk dat het verstandiger is om te wachten op ZEN/Kaby Lake :)
Indien het verschil nog te klein is zullen in ieder geval de prijzen (wat) zakken en kan ik het alsnog overwegen!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:18
JeroenD92 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:07:
[...]

Voorlopig ben ik nog niet van plan om over te stappen naar een andere resolutie, ik vind 1080p/24inch (BenQ 2411T, een oudje :)) groot genoeg, zolang het maar 144 hz is :)

Omdat de intels zo sterk zijn, twijfel ik er ook aan.. Maar het duurt ook weer niet zó lang voordat ZEN (en Kaby Lake) uitkomt, dat maakt het een twijfel gevalletje..

Ik hoop dat de CPU wel gebottlenecked wordt :P
Een hogere resolutie vereist niet zoveel meer van de processor.

144Hz is een heel ander verhaal, een beetje in de buurt van 100+ fps heb je echt een intel voor nodig.

Verwijderd

JeroenD92 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:07:
[...]

Prik de 480x er eens in, doe de laatste driver update (juist veel fixes voor de 480x) en spelen maar. Durf te wedden dat je CPU met die kaart voorlopig nog geen bottleneck vormt.

• JeroenD92
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:15:
[...]

Prik de 480x er eens in, doe de laatste driver update (juist veel fixes voor de 480x) en spelen maar. Durf te wedden dat je CPU met die kaart voorlopig nog geen bottleneck vormt.
Dat zou ik maar al te graag willen, maar ik ben nog in afwachting van Azerty :)
Pagina: 1