Wat ga je met je laptop doen?
Het wordt een budget laptop voor mijn zoon voor de middelbare school
Wat is je budget?
Tot zo'n 650 euro, maar onder de 600 zou mooier zijn
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Elke dag 2x 6KM fietsen, dus achterop in de rugzak. 2,5KG is daarom wel de max.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt mij niet zo veel uit, zolang het maar geen Apple is (maar dat zal hem sowieso niet worden onder de 600,-
), en liefst geen echte 'merk' laptop waarbij je $$$ kwijtbent voor vervangende onderdelen.
De minimumeisen zijn er al vanuit zijn school, dus dat is een makkelijk startpunt:
Ik heb al flink wat dagen rondgekeken o.a. via de Tweakers pricewatch vergelijking, webshops van fabrikanten (Dell, HP), LaptopMag.com's "Laptops with the longest battery life" review, etc., maar kom er eigenlijk gewoon niet meer uit. Gewoon te veel opties en bijna nergens vind je de specs van de accu, en als je die al vind zegt dat gewoon 3x niks - of er staat alleen het aantal WH zonder opgave hoe zuinig de hardware is, of er staat een fabrikantopgave van de battery lifetime die duidelijk uit de random generator is gekomen met een paar nullen erachter
De opties die ik nu op mijn lijstje heb staan, zijn:
Het wordt een budget laptop voor mijn zoon voor de middelbare school
Wat is je budget?
Tot zo'n 650 euro, maar onder de 600 zou mooier zijn
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Elke dag 2x 6KM fietsen, dus achterop in de rugzak. 2,5KG is daarom wel de max.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt mij niet zo veel uit, zolang het maar geen Apple is (maar dat zal hem sowieso niet worden onder de 600,-
De minimumeisen zijn er al vanuit zijn school, dus dat is een makkelijk startpunt:
- minstens Intel I3 of hoger; AMD A6-4400 of hoger is ook goed
- minstens 2 GB ram
- minstens 256GB HDD
- 13 tot 15 inch scherm (lijkt mij dat ze daar max 15.6 mee bedoelen)
- batterijduur van minstens 6 uur - op school bijladen is niet mogelijk
- luidsprekers, webcam + ingebouwde microfoon
- WiFi 802.11 AC & N op 5GHz; waarom beide nodig zijn vraag ik mij af?
- Windows 7 of hoger
- verder de standaard aansluitingen: RJ45, HDMI, koptelefoon/microfooon, 2+ USB
- hufterproof - geen cheap China-plastic ding dat binnen 3 schooldagen al gekraakt is, zeg maar
- 6+ uur battery life: liever zo groot mogelijk, zodat hij over 5+ jaar alsnog 5+ uur meegaat, zeker omdat hij waarschijnlijk elke dag een volledige laadcyclus voor zijn kiezen krijgt
- zelf denk ik liever voor een Intel 6e generatie (Skylake) te gaan vanwege de toekomstbestendigheid en lagere powerconsumptie - helpt weer bij de battery life
- liever 4GB RAM voor de toekomstbestendigheid
- met slechts 256 HDD heb ik liever een SSD, maar bv. een reguliere 500GB HDD heeft mijn voorkeur
- wil zelf gewoon Windows 10 erop (Home of Pro maakt niet uit), zodat alle computers hier in huis hetzelfde OS hebben - de tijd dat ik het nog leuk vond en tijd had om allerlei eigen systemen te servicen en aan elkaar te knopen is voorbij, dus hoe uniformer hoe beter
- liever meer dan 2 USB poorten; 2 is toch wel wat karig
Ik heb al flink wat dagen rondgekeken o.a. via de Tweakers pricewatch vergelijking, webshops van fabrikanten (Dell, HP), LaptopMag.com's "Laptops with the longest battery life" review, etc., maar kom er eigenlijk gewoon niet meer uit. Gewoon te veel opties en bijna nergens vind je de specs van de accu, en als je die al vind zegt dat gewoon 3x niks - of er staat alleen het aantal WH zonder opgave hoe zuinig de hardware is, of er staat een fabrikantopgave van de battery lifetime die duidelijk uit de random generator is gekomen met een paar nullen erachter
De opties die ik nu op mijn lijstje heb staan, zijn:
- Dell Latitude 3570 (de 549,- of de 639,- versie); deze heeft een 66WH batterij die bij normaal gebruik 12 uur mee zou moeten kunnen gaan. Ze hebben echter wel een erg crappy keyboard schijnt, en de 549,- versie heeft een minder display... Daarentegen verkopen ze wel een Battery Companion van 18000 mAh, maar of je daar nou de hele dag mee rond wil lopen? En aftermarket zijn er alleen 40Wh batterijen te kopen voor deze laptops - slecht teken voor de toekomst.
- Acer Aspire E5-575-54A6 (555,-); ik kan echter niets over de accu vinden behalve dat hij 8+ uur mee kan gaan (maar op wat voor manier? idle?) maar dat hij wel serviceable is. Helaas krijg ik de serienummering niet ontcijferd om zelf zonder review sites het goede model te vinden. En ik kom veel reviews tegen over "Black screen" problemen met allerlei Acer modellen - ook geen goed teken...
- HP's vielen allemaal af, omdat de modellen die in aanmerking kwamen een te slechte prijs/kwaliteit verhouding hadden qua hardware (zeg maar geen i5 onder de 600,-), en de accu's te klein waren (41WH) of niet serviceable zijn (de Pavilions/ProBooks)
- Moet eerlijk zeggen dat een 2-in-1 zoals de Lenovo Yoga o.i.d. mij wel aanspreekt, maar dat wringt te veel met het budget en de 'intended use'
- Ben erg tevreden met mijn MSI GT70. Maar minder blij toen van mijn vorige Dell laptop de adapter stuk ging - het moest een Dell adapter zijn vanwege een extra pin in de stekker die met een chip in de adapter praat, maar die waren behoorlijk $$$. Als ik dit soort lock-in kan vermijden, dan graag.
- Asus? MSI? Overige merken? Eigenlijk niet eens aan toegekomen om die specifiek te scannen - Tweakers pricewatch gaf gewoon teveel modellen om allemaal handmatig de accucapaciteit van te checken.