Budget laptop met grote accuduur voor middelbare school

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05-2018
Wat ga je met je laptop doen?
Het wordt een budget laptop voor mijn zoon voor de middelbare school

Wat is je budget?
Tot zo'n 650 euro, maar onder de 600 zou mooier zijn

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Elke dag 2x 6KM fietsen, dus achterop in de rugzak. 2,5KG is daarom wel de max.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt mij niet zo veel uit, zolang het maar geen Apple is (maar dat zal hem sowieso niet worden onder de 600,- :) ), en liefst geen echte 'merk' laptop waarbij je $$$ kwijtbent voor vervangende onderdelen.

De minimumeisen zijn er al vanuit zijn school, dus dat is een makkelijk startpunt:
  • minstens Intel I3 of hoger; AMD A6-4400 of hoger is ook goed
  • minstens 2 GB ram
  • minstens 256GB HDD
  • 13 tot 15 inch scherm (lijkt mij dat ze daar max 15.6 mee bedoelen)
  • batterijduur van minstens 6 uur - op school bijladen is niet mogelijk
  • luidsprekers, webcam + ingebouwde microfoon
  • WiFi 802.11 AC & N op 5GHz; waarom beide nodig zijn vraag ik mij af?
  • Windows 7 of hoger
  • verder de standaard aansluitingen: RJ45, HDMI, koptelefoon/microfooon, 2+ USB
Met de volgende aanvullende eisen van mij uit:
  • hufterproof - geen cheap China-plastic ding dat binnen 3 schooldagen al gekraakt is, zeg maar :)
  • 6+ uur battery life: liever zo groot mogelijk, zodat hij over 5+ jaar alsnog 5+ uur meegaat, zeker omdat hij waarschijnlijk elke dag een volledige laadcyclus voor zijn kiezen krijgt
  • zelf denk ik liever voor een Intel 6e generatie (Skylake) te gaan vanwege de toekomstbestendigheid en lagere powerconsumptie - helpt weer bij de battery life
  • liever 4GB RAM voor de toekomstbestendigheid
  • met slechts 256 HDD heb ik liever een SSD, maar bv. een reguliere 500GB HDD heeft mijn voorkeur
  • wil zelf gewoon Windows 10 erop (Home of Pro maakt niet uit), zodat alle computers hier in huis hetzelfde OS hebben - de tijd dat ik het nog leuk vond en tijd had om allerlei eigen systemen te servicen en aan elkaar te knopen is voorbij, dus hoe uniformer hoe beter
  • liever meer dan 2 USB poorten; 2 is toch wel wat karig
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een user-serviceable batterij, liefst gewoon een in/uit-klikbare. De ervaring leert dat wij erg lang met hardware doen voordat wij het afdanken, en dat de accu duidelijk als 1e vervangen moet worden. Die moet dan dus wel redelijkerwijs vervangbaar zijn voor een normale prijs. Ook is een laptop met 2 accu's om halverwege te kunnen wisselen niet echt een optie - aan het eind van de dag zouden ze dan beide weer thuis opgeladen moeten worden, elke dag weer - teveel gedoe.

Ik heb al flink wat dagen rondgekeken o.a. via de Tweakers pricewatch vergelijking, webshops van fabrikanten (Dell, HP), LaptopMag.com's "Laptops with the longest battery life" review, etc., maar kom er eigenlijk gewoon niet meer uit. Gewoon te veel opties en bijna nergens vind je de specs van de accu, en als je die al vind zegt dat gewoon 3x niks - of er staat alleen het aantal WH zonder opgave hoe zuinig de hardware is, of er staat een fabrikantopgave van de battery lifetime die duidelijk uit de random generator is gekomen met een paar nullen erachter :(

De opties die ik nu op mijn lijstje heb staan, zijn:
  • Dell Latitude 3570 (de 549,- of de 639,- versie); deze heeft een 66WH batterij die bij normaal gebruik 12 uur mee zou moeten kunnen gaan. Ze hebben echter wel een erg crappy keyboard schijnt, en de 549,- versie heeft een minder display... Daarentegen verkopen ze wel een Battery Companion van 18000 mAh, maar of je daar nou de hele dag mee rond wil lopen? En aftermarket zijn er alleen 40Wh batterijen te kopen voor deze laptops - slecht teken voor de toekomst.
  • Acer Aspire E5-575-54A6 (555,-); ik kan echter niets over de accu vinden behalve dat hij 8+ uur mee kan gaan (maar op wat voor manier? idle?) maar dat hij wel serviceable is. Helaas krijg ik de serienummering niet ontcijferd om zelf zonder review sites het goede model te vinden. En ik kom veel reviews tegen over "Black screen" problemen met allerlei Acer modellen - ook geen goed teken...
  • HP's vielen allemaal af, omdat de modellen die in aanmerking kwamen een te slechte prijs/kwaliteit verhouding hadden qua hardware (zeg maar geen i5 onder de 600,-), en de accu's te klein waren (41WH) of niet serviceable zijn (de Pavilions/ProBooks)
  • Moet eerlijk zeggen dat een 2-in-1 zoals de Lenovo Yoga o.i.d. mij wel aanspreekt, maar dat wringt te veel met het budget en de 'intended use' :)
  • Ben erg tevreden met mijn MSI GT70. Maar minder blij toen van mijn vorige Dell laptop de adapter stuk ging - het moest een Dell adapter zijn vanwege een extra pin in de stekker die met een chip in de adapter praat, maar die waren behoorlijk $$$. Als ik dit soort lock-in kan vermijden, dan graag.
  • Asus? MSI? Overige merken? Eigenlijk niet eens aan toegekomen om die specifiek te scannen - Tweakers pricewatch gaf gewoon teveel modellen om allemaal handmatig de accucapaciteit van te checken.
Hopelijk heeft een van jullie een redelijke kwaliteit laptop met zeer goede accuduur, zodat zoeken naar die specs overbodig wordt! Of is het gewoon onmogelijk om zo'n laptop voor zo'n budget te vinden, die ook nog eens 5+ jaar mee kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 543772

Ik zie dat er nog niemand op je vraag heeft gereageerd, maar toevallig ben ik op zoek naar ongeveer hetzelfde. In elk geval een laptop met een lange accuduur. Ik sta op het punt om de Lenovo Yoga 3 14 (80JH00QHNX) te kopen (wel iets boven jouw budget) maar ik kan nergens reviews vinden. Over een andere Lenovo Yoga wel, en daarvan zegt men dat die maar ongeveer 3 a 4 uur meegaat. De 3 14 zou volgens de beschrijving op Redcoon wel 8 uur meegaan, maar dat zou ik graag zeker willen weten van gebruikers.

Ik hoop dat er nog iemand op jouw vraag reageert, ik lees dan mee iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Carl Colijn schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:40:
Wat ga je met je laptop doen?
Het wordt een budget laptop voor mijn zoon voor de middelbare school
Wat voor leeftijd en heeft iedereen een laptop of alleen hij wegens bepaalde beperkingen of iets dergelijks?
Wat is je budget?
Tot zo'n 650 euro, maar onder de 600 zou mooier zijn
offtopic:
650€ is in mijn boekje geen budget meer
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Elke dag 2x 6KM fietsen, dus achterop in de rugzak. 2,5KG is daarom wel de max.
Heb je 'm dat gevraagd? Toen ik in de eerste of de tweede zat had ik een tas die regelmatig boven de 8-10kg uit kwam en als ik ook nog gym had(2 dagen van de week) ging de gymtas ook nog mee. Zeker als hij een laptop krijgt of moet hebben in verband met e-booken of dergelijk of minder werkschriften etc. is 2,5KG misschien nog wel weinig te noemen waardoor hij veel minder sjouwt dan de middelbare scholieren de afgelopen 10-20-30 jaar gedaan hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt mij niet zo veel uit, zolang het maar geen Apple is (maar dat zal hem sowieso niet worden onder de 600,- :) ), en liefst geen echte 'merk' laptop waarbij je $$$ kwijtbent voor vervangende onderdelen.
Zoals je hieronder ook al aangeeft wil Acer nog wel eens kuren hebben hoewel ze de laatste paar jaren een stuk beter presteren. Wat vind je overigens van Lenovo met hun bios malware?
De minimumeisen zijn er al vanuit zijn school, dus dat is een makkelijk startpunt:

• minstens Intel I3 of hoger; AMD A6-4400 of hoger is ook goed
• minstens 2 GB ram
• minstens 256GB HDD
• 13 tot 15 inch scherm (lijkt mij dat ze daar max 15.6 mee bedoelen)
• batterijduur van minstens 6 uur - op school bijladen is niet mogelijk
• luidsprekers, webcam + ingebouwde microfoon
• WiFi 802.11 AC & N op 5GHz; waarom beide nodig zijn vraag ik mij af?
• Windows 7 of hoger
• verder de standaard aansluitingen: RJ45, HDMI, koptelefoon/microfooon, 2+ USB
[/list]
Je moet dit volgens mij met een korreltje zout nemen. Een I3 i.c.m. 2GB ram zie je amper meer een paar tabbladen in een browser en je hebt die 2GB al drie keer vol. Daarnaast wat moet er eigenlijk op draaien dan vanuit school? En why the fuck een webcam en microfoon? Niet dat dat niet sowieso standaard in elke laptop zit.
Is Windows echt echt een eis? Er zijn tientallen Chromebooks die zouden voldoen aan de eisen en aan het eind van de dag nog 5 uur batterijduur overhebben.
Met de volgende aanvullende eisen van mij uit:
[list]
• hufterproof - geen cheap China-plastic ding dat binnen 3 schooldagen al gekraakt is, zeg maar :)
n=1, Acer, HP op deze prijzen in mijn boekje.
• 6+ uur battery life: liever zo groot mogelijk, zodat hij over 5+ jaar alsnog 5+ uur meegaat, zeker omdat hij waarschijnlijk elke dag een volledige laadcyclus voor zijn kiezen krijgt
8)7 5 jaar lang 5+ uur per dag en een laadcyclus. Dit kun je vergeten. Sowieso schrijf je een laptop af in 2-3 jaar. Als je middelbare scholier die gebruikt zou ik er maar gelijk 2 jaar van maken.
• zelf denk ik liever voor een Intel 6e generatie (Skylake) te gaan vanwege de toekomstbestendigheid en lagere powerconsumptie - helpt weer bij de battery life
Zo heel veel verschil heeft de Skylake gen niet ten opzichte van de vorige gens als je echt gaat voor de laptop CPU's die gemaakt zijn voor weinig verbruik.
• liever 4GB RAM voor de toekomstbestendigheid
5 jaar? Maak daar maar 8GB van. Nu gaat hij al klagen als hij straks thuis de doos uit pakt en een paar tabbladen opent en even Word uittest. 4GB zou ik ontzettend dom vinden voor een nieuwe laptop die ook nog toekomstbestendig moet zijn.
• met slechts 256 HDD heb ik liever een SSD, maar bv. een reguliere 500GB HDD heeft mijn voorkeur
Laptops van rond de 500€+ zie je eigenlijk niet meer met <500GB opslag behalve als er dan net weer een SSD in zit. Ik zou persoonlijk toch het Tweakersbloed laten stromen en er zelf even een 250GB SSD in bouwen scheelt je bijna altijd geld. Maar aan de andere kant hoeveel nut gaat je zoon hebben van een SSD? Op school zullen ze toch hibernaten of constant moeten wachten op de langzaamste laptop van een ander.
• wil zelf gewoon Windows 10 erop (Home of Pro maakt niet uit), zodat alle computers hier in huis hetzelfde OS hebben - de tijd dat ik het nog leuk vond en tijd had om allerlei eigen systemen te servicen en aan elkaar te knopen is voorbij, dus hoe uniformer hoe beter
• liever meer dan 2 USB poorten; 2 is toch wel wat karig
2 is in mijn ogen nog prima alleen zou ik me niet wagen aan 2 als die 5 jaar moet meegaan bij een scholier, sowieso dat er ergens eentje verloren gaat en stuk gaat. Vergeet ook niet dat je USB 3.0 wilt hebben.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een user-serviceable batterij, liefst gewoon een in/uit-klikbare. De ervaring leert dat wij erg lang met hardware doen voordat wij het afdanken, en dat de accu duidelijk als 1e vervangen moet worden. Die moet dan dus wel redelijkerwijs vervangbaar zijn voor een normale prijs. Ook is een laptop met 2 accu's om halverwege te kunnen wisselen niet echt een optie - aan het eind van de dag zouden ze dan beide weer thuis opgeladen moeten worden, elke dag weer - teveel gedoe.
Er zijn ook van die leuke modellen met een extra batterij die er bij te klikken zijn, dan krijg je in eens 50% meer batterij en die is ook nog eens te laden met het standaard snoer er aan. Wellicht een ideetje.
Vergeet het scherm niet, sommige schermen zijn belabberd en als je daar tegen aan moet kijken in een klaslokaal met zon licht er op en de helderheid laag valt dat ook tegen daarnaast 'HD' t.o.v. FHD kost wat meer, maar ik zou nooit meer terug gaan naar 'HD'.
Ik heb al flink wat dagen rondgekeken o.a. via de Tweakers pricewatch vergelijking, webshops van fabrikanten (Dell, HP), LaptopMag.com's "Laptops with the longest battery life" review, etc., maar kom er eigenlijk gewoon niet meer uit. Gewoon te veel opties en bijna nergens vind je de specs van de accu, en als je die al vind zegt dat gewoon 3x niks - of er staat alleen het aantal WH zonder opgave hoe zuinig de hardware is, of er staat een fabrikantopgave van de battery lifetime die duidelijk uit de random generator is gekomen met een paar nullen erachter :(

De opties die ik nu op mijn lijstje heb staan, zijn:
  • Dell Latitude 3570 (de 549,- of de 639,- versie); deze heeft een 66WH batterij die bij normaal gebruik 12 uur mee zou moeten kunnen gaan. Ze hebben echter wel een erg crappy keyboard schijnt, en de 549,- versie heeft een minder display... Daarentegen verkopen ze wel een Battery Companion van 18000 mAh, maar of je daar nou de hele dag mee rond wil lopen? En aftermarket zijn er alleen 40Wh batterijen te kopen voor deze laptops - slecht teken voor de toekomst.
  • Acer Aspire E5-575-54A6 (555,-); ik kan echter niets over de accu vinden behalve dat hij 8+ uur mee kan gaan (maar op wat voor manier? idle?) maar dat hij wel serviceable is. Helaas krijg ik de serienummering niet ontcijferd om zelf zonder review sites het goede model te vinden. En ik kom veel reviews tegen over "Black screen" problemen met allerlei Acer modellen - ook geen goed teken...
  • HP's vielen allemaal af, omdat de modellen die in aanmerking kwamen een te slechte prijs/kwaliteit verhouding hadden qua hardware (zeg maar geen i5 onder de 600,-), en de accu's te klein waren (41WH) of niet serviceable zijn (de Pavilions/ProBooks)
  • Moet eerlijk zeggen dat een 2-in-1 zoals de Lenovo Yoga o.i.d. mij wel aanspreekt, maar dat wringt te veel met het budget en de 'intended use' :)
  • Ben erg tevreden met mijn MSI GT70. Maar minder blij toen van mijn vorige Dell laptop de adapter stuk ging - het moest een Dell adapter zijn vanwege een extra pin in de stekker die met een chip in de adapter praat, maar die waren behoorlijk $$$. Als ik dit soort lock-in kan vermijden, dan graag.
  • Asus? MSI? Overige merken? Eigenlijk niet eens aan toegekomen om die specifiek te scannen - Tweakers pricewatch gaf gewoon teveel modellen om allemaal handmatig de accucapaciteit van te checken.
Hopelijk heeft een van jullie een redelijke kwaliteit laptop met zeer goede accuduur, zodat zoeken naar die specs overbodig wordt! Of is het gewoon onmogelijk om zo'n laptop voor zo'n budget te vinden, die ook nog eens 5+ jaar mee kan gaan?
Ja. voor 650€ ga je geen laptop vinden die:
  • Nu fatsoenlijk werkt(specs).
  • In de toekomst fatsoenlijk werkt(specs).
  • Nu lang genoeg meegaat(batterij).
  • In de toekomst lang genoeg meegaat(batterij).
  • Niet uit elkaar valt van ellende.
  • Niet in de toekomst na jaren middelbaar school gebruik uit elkaar valt van ellende.
Ik denk dat je je requirements toch wat moet bijschaven om binnen dit budget wat moois te vinden.

Hoewel ik denk dat je prima een laptop kan vinden als je:
  • Er eentje zelf in elkaar laat zetten+zelf nog wat toevoegt.
  • Een tweede hands zakelijk model kan vinden(die hebben altijd 10 jaar na uitkomst nog steeds accu's voor het oprapen en onderdelen in overvloed, enige nuance nodig maar je snapt het idee :+ )
  • Een Chromebook kiest.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:55
Misschien ben ik verwend maar voor 600 euro zou ik geen nieuwe laptop kopen voor een schoolgaand kind. Het is net die prijscategorie van crappy laptops die vooral bedoeld zijn om thuis op je eettafel te laten staan. Sowieso wil je in een laptop eigenlijk geen HDD, want dat gaat vaak als eerste stuk.

Wat ik zou doen is
- Of een goedkope (250,-) compact laptopje kopen zoals de HP Stream. Die zijn aardig stevig. Niet zo snel alleen.
- Of de 600 euro gebruiken om een tweedehands laptop te kopen. Voor 600 euro kan je uitstekende Thinkpads kopen waar je alles aan kan vervangen. Of je legt 75 euro bij voor deze V&A aangeboden: Lenovo X1 Carbon | i7 | 8GB | 256GB SSD | 3K scherm | Fabriek... en maakt alle klasgenoten jaloers :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 21-08-2016 16:28 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
Hoi True,

Bedankt voor je feedback! Had deze post eigenlijk al opgegeven, maar het was natuurlijk wel vakantie...
True schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:22:
Wat voor leeftijd en heeft iedereen een laptop of alleen hij wegens bepaalde beperkingen of iets dergelijks?
Leefttijd 12 tot 16 jaar; VMBO-TL (MAVO) onderwijs. Verder geen beperkingen; iedereen moet gewoon een laptop hebben voor gebruik op school. Hij heeft trouwens al een dikke MSI laptop voor het gamen; die 1e levensbehoefte is daarmee al gedekt, maar die laptop gaat dus echt niet mee naar school :) Het is echt puur voor verslagen maken, beetje browsen, presentaties houden, school-software installeren (welke? geen idee, maar moest een Windows laptop zijn), etc.
Heb je 'm dat gevraagd? Toen ik in de eerste of de tweede zat had ik een tas die regelmatig boven de 8-10kg uit kwam en als ik ook nog gym had(2 dagen van de week) ging de gymtas ook nog mee. Zeker als hij een laptop krijgt of moet hebben in verband met e-booken of dergelijk of minder werkschriften etc. is 2,5KG misschien nog wel weinig te noemen waardoor hij veel minder sjouwt dan de middelbare scholieren de afgelopen 10-20-30 jaar gedaan hebben.
Zo denk ik er ook wel over. Die MSI weegt 4,5 Kg en die krijgt hij makkelijk in zijn rugzak mee naar vriendjes. Maar nu komen daar natuurlijk wel boeken e.d. bij i.p.v. tandenborstels :) Maar gewicht is inderdaad ondergeschikt aan functionaliteit.
Zoals je hieronder ook al aangeeft wil Acer nog wel eens kuren hebben hoewel ze de laatste paar jaren een stuk beter presteren. Wat vind je overigens van Lenovo met hun bios malware?
Onacceptabel. Ban-list waardig, dus bij deze geen Lenovo meer. Scheelt gelukkig weer opties :) Nog meer foute merken? ;)
Je moet dit volgens mij met een korreltje zout nemen. Een I3 i.c.m. 2GB ram zie je amper meer een paar tabbladen in een browser en je hebt die 2GB al drie keer vol.
5 jaar? Maak daar maar 8GB van. Nu gaat hij al klagen als hij straks thuis de doos uit pakt en een paar tabbladen opent en even Word uittest. 4GB zou ik ontzettend dom vinden voor een nieuwe laptop die ook nog toekomstbestendig moet zijn.
Heb nu zelf 8GB, en ben gekomen van 2GB / WinXP. Geen ervaring met Windows 10 + 4GB... Probleem lijkt alleen dat basislaptops vaak maar 2-4GB hebben, en upgraden niet altijd mogelijk is. En daar kom je dan pas achter als je de reviews hebt gelezen (als die er al zijn), en dat voor alle 500+ modellen... Zelfde verhaal als bij de info over de accucapaciteit zeg maar.
Daarnaast wat moet er eigenlijk op draaien dan vanuit school? En why the fuck een webcam en microfoon? Niet dat dat niet sowieso standaard in elke laptop zit. Is Windows echt echt een eis? Er zijn tientallen Chromebooks die zouden voldoen aan de eisen en aan het eind van de dag nog 5 uur batterijduur overhebben.
Windows is echt een harde eis; naast Office moet er ook andere Windows software op kunnen draaien. Webcam en microfoon: geen idee, maar dat zit er inderdaad sowieso wel op.
n=1, Acer, HP op deze prijzen in mijn boekje.
Ik neem aan dat je hier Acer & HP aanbeveeld?
8)7 5 jaar lang 5+ uur per dag en een laadcyclus. Dit kun je vergeten. Sowieso schrijf je een laptop af in 2-3 jaar. Als je middelbare scholier die gebruikt zou ik er maar gelijk 2 jaar van maken.
Hij is gelukkig best zuinig op zijn spullen, dus eerder 3 dan 2. Maar goed: ik wil niet na 2 jaar voor het voldongen feit staan dat de accu te slecht is om de hele schooldag mee door te komen, en dat hij ook niet replaceable is. Daarom dacht ik hoog in te zetten (12+ uur zoals de Dell Lattitude 3570's), zodat daar na 3-4 jaar nog wel 5-6 uur uit te trekken is. En een hoop laptops in dit budget lijken zelfs de 3-4 uur niet te halen op hun nieuwe accu's...
Er zijn ook van die leuke modellen met een extra batterij die er bij te klikken zijn, dan krijg je in eens 50% meer batterij en die is ook nog eens te laden met het standaard snoer er aan. Wellicht een ideetje.
Is inderdaad ook een optie. Ik zag wel bij Dell de "Power companion" langskomen (18000 mAh). Op zich wel leuk, maar wel nog een apart apparaat om mee te zeulen, en meteen weer 100 euro verder. Ik zag ook zo snel de Lenovo Thinkpad X240 (1000,-) en Thinkpad T440 (niet meer leverbaar) - heb je nog specifieke modellen in gedachte?
Vergeet het scherm niet, sommige schermen zijn belabberd en als je daar tegen aan moet kijken in een klaslokaal met zon licht er op en de helderheid laag valt dat ook tegen daarnaast 'HD' t.o.v. FHD kost wat meer, maar ik zou nooit meer terug gaan naar 'HD'.
De Dell Lattitude 3570 die ik eerst op het oog had (en die nu weer afvalt omdat ik ontdekte dat die 549 euro excl. BTW is...) had idd een crappy display. Wou ik eerst misschien op de koop toe nemen omdat hij juist wel een zeer goede accu had, en ik na lang zoeken echt niks beters kon vinden, maar is misschien toch niet zo'n goede keuze achteraf.
Ja. voor 650€ ga je geen laptop vinden die:
  • Nu fatsoenlijk werkt(specs).
  • In de toekomst fatsoenlijk werkt(specs).
  • Nu lang genoeg meegaat(batterij).
  • In de toekomst lang genoeg meegaat(batterij).
  • Niet uit elkaar valt van ellende.
  • Niet in de toekomst na jaren middelbaar school gebruik uit elkaar valt van ellende.
Ik denk dat je je requirements toch wat moet bijschaven om binnen dit budget wat moois te vinden.

Hoewel ik denk dat je prima een laptop kan vinden als je:
  • Er eentje zelf in elkaar laat zetten+zelf nog wat toevoegt.
  • Een tweede hands zakelijk model kan vinden(die hebben altijd 10 jaar na uitkomst nog steeds accu's voor het oprapen en onderdelen in overvloed, enige nuance nodig maar je snapt het idee :+ )
  • Een Chromebook kiest.
Chromebook is helaas dus geen optie.

Zelf in elkaar laten zetten lijkt ook een dood spoor; bv. BTO.eu, xnotebooks.nl en laptopzelfsamenstellen.nl erbij gepakt, en dan leidt de combinatie i3/i5/i7 + lange accuduur + Windows licentie alsnog tot boven de 700 euro...

Denk dat het dan toch maar een mindere accu moet worden en over 2-3 jaar een nieuwe accu kopen (of met een beetje pech een nieuwe laptop), of toch voor een 2e hands gaan (bv. zoiets als Ramon al naar linkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
Hoi Ramon,
Ramon schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:17:
Misschien ben ik verwend maar voor 600 euro zou ik geen nieuwe laptop kopen voor een schoolgaand kind. Het is net die prijscategorie van crappy laptops die vooral bedoeld zijn om thuis op je eettafel te laten staan. Sowieso wil je in een laptop eigenlijk geen HDD, want dat gaat vaak als eerste stuk.

Wat ik zou doen is
- Of een goedkope (250,-) compact laptopje kopen zoals de HP Stream. Die zijn aardig stevig. Niet zo snel alleen.
- Of de 600 euro gebruiken om een tweedehands laptop te kopen. Voor 600 euro kan je uitstekende Thinkpads kopen waar je alles aan kan vervangen. Of je legt 75 euro bij voor deze V&A aangeboden: Lenovo X1 Carbon | i7 | 8GB | 256GB SSD | 3K scherm | Fabriek... en maakt alle klasgenoten jaloers :)
Die HP Stream lijkt leuk in eerste opzicht (ook qua prijs), maar redt 't helaas niet qua specs (Celeron processor, 32GB SSD, 2GB ram, geen ethernet RJ45 poort; verder alles vastgesoldeerd dus niet upgradeable, en display schijnt erg matig te zijn).

Dan toch maar voor een 2e hands gaan lijkt het. In ieder geval bedankt voor de link naar die V&A post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Carl Colijn schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:26:
Ik neem aan dat je hier Acer & HP aanbeveeld?
Nee juist afraadt eigenlijk. Onder de 400-500€ is alles sowieso plasticfantastic. Maar Acer en HP blijven dat in mijn beleving ook op de hogere segmenten wat meer doen.
Chromebook is helaas dus geen optie.

Zelf in elkaar laten zetten lijkt ook een dood spoor; bv. BTO.eu, xnotebooks.nl en laptopzelfsamenstellen.nl erbij gepakt, en dan leidt de combinatie i3/i5/i7 + lange accuduur + Windows licentie alsnog tot boven de 700 euro...

Denk dat het dan toch maar een mindere accu moet worden en over 2-3 jaar een nieuwe accu kopen (of met een beetje pech een nieuwe laptop), of toch voor een 2e hands gaan (bv. zoiets als Ramon al naar linkte).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wo5WIMJ.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FKGi5os.png

Wel buiten budget maar dan kun je er ook wel echt 3 jaar mee, eventueel nog een 4GB bankje bij in drukken als het nodig is. Je kan nog paar tientjes bezuinigen op de WiFi adapter en SSD. Ook kun je de 'standaard' batterij nemen bij de 15" versie. Dan zou je er 650~ van kunnen maken.

Maar als je dit niet wilt echt 2e hands zoeken naar een zakelijke laptop.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
True schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:52:
Wel buiten budget maar dan kun je er ook wel echt 3 jaar mee, eventueel nog een 4GB bankje bij in drukken als het nodig is. Je kan nog paar tientjes bezuinigen op de WiFi adapter en SSD. Ook kun je de 'standaard' batterij nemen bij de 15" versie. Dan zou je er 650~ van kunnen maken.

Maar als je dit niet wilt echt 2e hands zoeken naar een zakelijke laptop.
Precies de 2 die ik ook al geconfigureerd had, met zelfde prijs :)

Maar ik ben al druk bezig in V&A, en dat lijkt 10x meer veelbelovend dan achter een nieuwe aanrennen. Bv. een sterk genoege Dell Latitude met 60 Wh accu waar je nog gewoon nieuwe accu's voor kan krijgen, en dan totaalprijs alsnog onder de 500 euro -- veel betere optie idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94337

Misschien gaan voor een tweedehands ProBook 430/450 G2? Zijn iig hufterproof en de batterijduur is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst75
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-10-2022
Een stevige zakelijk gebruikt model van laten we zeggen 450 euro.
Combineer dat met een nieuwe nieuwe dell power companion van 115 euro.
Dan valt het binnen budget en er kan 12 uur lang zonder stopcontact mee gewerkt worden. En prima mee te nemen in rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 21:51
Je kan kijken naar een pricewatch: Asus VivoBook R558UA-DM479T of pricewatch: HP Pavilion 15-bj000nd en hier een SSD bijprikken.

• Carl Colijn
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Echter: de meeste 2e hands laptops die ik vond voldeden toch net niet aan de specs, en de paar die het wel deden (of binnen budget konden worden geupgrade) kon ik weer geen info vinden of de batterij vervangen kon worden. Te grote gok dus; ik heb daarom besloten het budget iets te verhogen tot zo'n 700-800 euro, en toch voor een 1e hands te gaan.

Ik kwam in de pricewatch een Asus Zenbook UX305 tegen, die qua specs op alle punten matcht en (nu tijdelijk?) bij Redcoon ook onder de 700 euro valt. Alleen: de processor is een Core m3 die niet op 2GHz draait (0.9 zelfs), maar ik kan mij niet voorstellen dat hij voor langere tijd zwaar belast zal gaan worden, dus eventuele incidentele piekbelastingen moet 'ie wel af kunnen doen met zijn turbo naar 2.2GHz. Hooguit dus af en toe wat lag bij langdurigere zwaardere belasting, maar daar krijg je dan wel een accuduur van 8+ uur voor terug. Ook een mooie manier om ervoor te zorgen dat er niet op ge-gamed gaat worden tijdens schooltijd ;)

Enig ander nadeel is wel dat hij maar 4GB RAM heeft, en ook niet upgradebaar... De modellen met wel 8GB RAM zijn een 2-in-1 met spiegelend touchscreen (te fancy), of anders 2 modellen van meteen weer 850 euro (toch echt boven budget). En deze 3 modellen hebben dan ook meteen maar een 128GB SSD (te mager).

Ik heb al in het harde waren forum navraag gedaan of die Core m3 zou kunnen volstaan, maar extra meningen hierover zijn natuurlijk altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325315

ik lees toch dat die 4 gb te verdubbelen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Stelt de school de laptop verplicht? Dan is de school ook verplicht de laptop te leveren. Mocht dat niet bekend zijn, dan is dat wellicht een puntje om even uit te zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-06 16:46
Je weet ZEKER dat de laptop iedere dag mee naar school moet ?

Mijn dochter gaat nu naar het laatste jaar VWO en kreeg voor het 1e leerjaar ook het advies een laptop beschikbaar te hebben. Als dat ding 10x mee naar school is geweest is het veel. Als er dan onverhoopt een laptop gebruikt moest worden kon ze er een halen bij de mediatheek op school.

Thuis wordt hij wel regelmatig gebruikt.

Tenzij je zeker weet dat hij iedere dag mee moet zou ik geen grote investering doen. Dropbox account aanmaken en daar zijn schoolbestanden op zetten zodat hij er op school ook bij kan met een andere laptop en alles in sync blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
Anoniem: 325315 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:31:
ik lees toch dat die 4 gb te verdubbelen is
Klopt, maar dat is niet zo in de praktijk - de RAM zit vastgesoldeerd bij de ux305 :( Zie bv. de comments bij deze Youtube howto over het vervangen van de SSD, en comments bij deze hardware.info review.
Wel is 't zo dat sommige modellen van de Zenbook met 8GB worden uitgerust, en andere met 4GB, o.a. afhankelijk van regio etc. Erg verwarrend allemaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Carl Colijn op 26-08-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
CH40S schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:34:
Stelt de school de laptop verplicht? Dan is de school ook verplicht de laptop te leveren. Mocht dat niet bekend zijn, dan is dat wellicht een puntje om even uit te zoeken. :)
Noppesnada schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 09:41:
Je weet ZEKER dat de laptop iedere dag mee naar school moet ?
Is verplicht idd, en ze gaan er (als het goed is) vanalles mee doen - on-line quizzen in de klas, internet raadplegen, presentaties houden, etc. ; het moest zelfs een Windows laptop zijn omdat sommige software alleen voor Windows was.

Ze boden ook aan om via school voor 500 euro een laptop te kopen, maar met daarbij de mededeling dat ze dit jaar geen echte korting hadden kunnen bedingen, dus dat je net zo goed er zelf een kon regelen, met daarbij een lijstje voor de specs. En dan denk ik als Tweaker natuurlijk meteen: dat kan ik waarschijnlijk beter dan zij :) (ben zelf erg voor langlevendheid en herbruikbaarheid van mijn machinepark, en twijfel of dat bij die schoollaptop een prio was.)

Dus uitgeschreven voor die schoollaptop, op zoek gegaan naar de ideale laptop, en nu zit ik met de gebakken peren... :?

Bleek later bij beter nalezen dat hun korting alsnog 200 euro was (was blijkbaar toe aan vakantie) - idd is zo'n 700 euro dus een beter budget voor zulke specs.

[ Voor 24% gewijzigd door Carl Colijn op 26-08-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan is het aan de school om een laptop te leveren. Een laptop wordt dan gezien als noodzakelijk lesmateriaal. Vandaar dat de school dan ook verplicht is het lesmateriaal te leveren.

Je hoeft als ouder dan dus niet zelf een laptop aan te schaffen, ook niet via de school!

Leesvoer, [url=file:///home/gphilippi/Downloads/beantwoording-kamervragen-over-schoolkosten.pdf]nog meer leesvoer (pagina 2)[/url]

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
CH40S schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:40:
[...]
Dan is het aan de school om een laptop te leveren. Een laptop wordt dan gezien als noodzakelijk lesmateriaal. Vandaar dat de school dan ook verplicht is het lesmateriaal te leveren.

Je hoeft als ouder dan dus niet zelf een laptop aan te schaffen, ook niet via de school!

Leesvoer
Klopt waarschijnlijk allemaal, maar ik heb net voor de vakantie een afstandsverklaring getekend en teruggestuurd omdat ik 'm nou weer net perse zelf wou kopen... |:( (precies weer zo'n het-is-bijna-vakantie-dat-kunnen-we-zelf-wel-even-doen reactie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Carl Colijn schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:47:
Klopt waarschijnlijk allemaal, maar ik heb net voor de vakantie een afstandsverklaring getekend en teruggestuurd omdat ik 'm nou weer net perse zelf wou kopen... |:( (precies weer zo'n het-is-bijna-vakantie-dat-kunnen-we-zelf-wel-even-doen reactie)
Geen idee of die verklaring dus rechtsgeldig is, aangezien de school zich ook niet aan zijn wettelijke verplichtingen houdt en de boel dus eigenlijk afschuift.

Zo gauw als de school aanmerkt dat een laptop of tablet verplicht is, dan worden dergelijke apparaten gezien als noodzakelijk lesmateriaal, waarvoor de school dus verplicht is die te leveren.

Hoe de school dat vervolgens oplost maakt niet zo heel veel uit, zie ook de PDF die ik eerder linkte op pagina 2, vraag 2.

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
CH40S schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:48:
[...]
Geen idee of die verklaring dus rechtsgeldig is, aangezien de school zich ook niet aan zijn wettelijke verplichtingen houdt.
Oh, het was allemaal prima verwoord in hun communicatie - moet laptop hebben, ouders zonder budget kunnen op gesprek komen om over kosten te praten, mag eventueel zelf ook laptop aanschaffen of al bestaande laptop meenemen als 'ie maar aan de specs voldoet. En dan hap ik net iets te snel naar lekker zelf doen :)

Ik denk dat ik er wel op terug kan komen; het budget is ook niet bepaald onoverkoombaar voor ons, dus wil 'm ook wel zelf betalen. Ik zit alleen meer bovenop toekomstbestendigheid dan gemiddeld, dus ik denk dat ik uiteindelijk alsnog een beter alternatief zal kunnen uitkiezen dan zij. 't Is alleen moeilijk een gemiddelde (realistische) accuduur boven tafel te krijgen - iets wat in bijna geen enkele specsheet terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een goede accuduur zal ook lastig te vinden zijn, volgens mij wordt daar niet heel veel mee geadverteerd, geloof ik.

Mocht je er wel werk van willen maken dat de school verzaakt, heb je nu in elk geval wat handvatten. Als de school moeilijk blijft doen, kun je wellicht de rechtsbijstand verzekeraar raadplegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carl Colijn
CH40S schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:59:
Een goede accuduur zal ook lastig te vinden zijn, volgens mij wordt daar niet heel veel mee geadverteerd, geloof ik.
Op zich wel raar, toch? Wie wil er niet een zo lang mogelijke accuduur? Gaat 'ie over 3 jaar tenminste ook nog langer dan 'n uurtje mee zeg maar.
Tja, tenzij je 'm perse alleen maar lichter en dunner wil hebben blijkbaar, en over drie jaar denkt dat je toch een nieuwe moet omdat hij toch veel te langzaam is geworden (van de virussen, ja)...
CH40S schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 11:59:
Mocht je er wel werk van willen maken dat de school verzaakt, heb je nu in elk geval wat handvatten. Als de school moeilijk blijft doen, kun je wellicht de rechtsbijstand verzekeraar raadplegen. ;)
Oh nee hoor, de school heeft correct gehandeld en heeft alle mogelijkheden besproken volgens mij. Punt is alleen dat ik weer eens denk dat ik het beter kan :) (best irritant eigenlijk, soms)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Carl Colijn schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:03:
Oh nee hoor, de school heeft correct gehandeld en heeft alle mogelijkheden besproken volgens mij. Punt is alleen dat ik weer eens denk dat ik het beter kan :) (best irritant eigenlijk, soms)
Als ik het topic zo lees, heeft de school niet correct gehandeld, zie mijn eerdere posts waarom. ;)
Maar goed, ik laat het verder aan jou / jullie. :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2016 12:06 ]

Pagina: 1