Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:13
Bij mijn oud werkgever is de uitdienstreding niet helemaal netjes afgerond zoals ik dat zou willen en heb daardoor nog wat puntjes open staan. (heb zelf contract opgezegd)
Ben sinds april werkzaam bij nieuwe werkgever maar heb 3 weken terug nog gevraagd of ik de kilometerregistratie (die door blackbox in de auto werd bijgehouden) mocht hebben voor eigen administratie.
Dit mede omdat ik geen prive reed met de auto en eventuele belasting 'problemen' wil voorkomen.

Na het stellen van de vraag kreeg ik het volgende antwoord: "helaas is het verouderde systeem gecrash en zijn wij overgegaan op een nieuw GPS-systeem met de vervanging van de oude blackboxen.
hierbij zijn de gegevens verloren gegaan en is er enkel een uitdraai beschikbaar vanaf inbouw nieuw systeem nu 4 weken draaiend
." (ontvangen op 14-07-16)

Aangezien ik per 17-03-16 niet meer in de auto van deze kwestie heb gereden zou die crash niet van invloed moeten zijn aangezien er ook wel eens een backup gemaakt hoort te worden. Helemaal als je als bedrijf verplicht bent deze gegeven 5 jaar lang te bewaren.
Nu heb ik het geantwoord dat ik deze toch wel wil ontvangen en dat ik ze daarbij 2 weken de tijd wou geven om toch de gegevens te overhandigen. Hierop 0,0 reactie ontvangen. Reactie op de initiële vraag om de gegevens kwam al binnen 30 minuten.

Helaas weet ik niet welk merk blackbox er ingebouwd was maar weet wel dat deze via gprs communiceerde en live gegevens deed updaten qua locatie/snelheid etc en naar mijn inzicht naar een cloud omgeving. Maar dat is even een aanname.

Nu wil ik dus de oud werkgever in gebreke stellen vanwege het niet leveren van de gevraagde gegevens. Maar alle voorbeelden die ik hierover kan vinden gaan over salaris zaken. Maar hoe is dit het beste verder aan te pakken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Beste antwoord (via The-Source op 31-07-2016 22:46)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:00
Het is niet de werknemer die een probleem heeft maar de werkgever. De werkgever kan namelijk een tee onrechte niet toegepaste bijtelling niet op de werknemer verhalen, tenzij er sprake is van opzet bij de werknemer.

En aangezien deze administratie voor de werkgever noodzakelijk is om te bepalen of er bijtelling toegepast moet worden, dient de werkgever deze gegevens te bewaren.

Neemt niet weg dat een ingebrekestelling en aansprakelijkheidsstelling op zijn plaats is.

Uiteraard wel per aangetekende brief.

[ Voor 19% gewijzigd door StevenK op 31-07-2016 20:25 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Is er een verplichting dat de werkgever de werknemer inzage geeft in de gegevens uit de blackbox? Was daar iets over afgesproken? In principe is het zo dat het bijhouden van een rittenregistratie voor zover het gaat om de bijtelling in de inkomstenbelasting je eigen verantwoordelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:40

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Waarom is het bedrijf verplicht deze gegevens vijf jaar te bewaren? Een particulier moet zijn of haar gegevens wat relevant is voor de belasting bewaren voor 5 jaar. Bedrijven 7 jaar. Maar ik zie niet waarom deze gegevens relevant zijn voor de werkgever om te bewaren. Daarnaast heb jij niks te eisen en in gebreke te stellen, immers de administratieplicht is voor jou en niet voor de werkgever. Wat je ook hebt afgesproken met de werkgever hierover, de belastingdienst zal jou altijd verantwoordelijk houden waardoor ik nooit zou vertrouwen op gegevens die je niet zelf kunt beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
We Are Borg schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:36:
Waarom is het bedrijf verplicht deze gegevens vijf jaar te bewaren? Een particulier moet zijn of haar gegevens wat relevant is voor de belasting bewaren voor 5 jaar. Bedrijven 7 jaar. Maar ik zie niet waarom deze gegevens relevant zijn voor de werkgever om te bewaren.
De uitvoering van bijtelling of juist niet ligt bij de werkgever. Voor de werkgever kan het ook van belang zijn om het bewijs te bewaren dat ze belastingtechnisch correct bezig waren. De Belastingdienst adviseert zowel werknemer als werkgever om de alle administratie te bewaren voor in het geval van controle.

De oud-werkgever heeft nu dan ook een probleem. Als het systeem is gecrasht en de gegevens verloren zijn gegaan kan het bij een controle door de Belastingdienst erg vervelend worden. Potentieel kan elke werknemer dan een naheffing krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 15:00
Het is niet de werknemer die een probleem heeft maar de werkgever. De werkgever kan namelijk een tee onrechte niet toegepaste bijtelling niet op de werknemer verhalen, tenzij er sprake is van opzet bij de werknemer.

En aangezien deze administratie voor de werkgever noodzakelijk is om te bepalen of er bijtelling toegepast moet worden, dient de werkgever deze gegevens te bewaren.

Neemt niet weg dat een ingebrekestelling en aansprakelijkheidsstelling op zijn plaats is.

Uiteraard wel per aangetekende brief.

[ Voor 19% gewijzigd door StevenK op 31-07-2016 20:25 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk