Zwart beeld, monitor reageert wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-12 16:19
Mede-tweakers,

Op mijn PC heb ik een tv-scherm aangesloten en een monitor.

Vanmorgen was ik via mijn tvscherm naar een film aan 't kijken (had eerst nog gewoon gebruikt gemaakt van de monitor). Vervolgens viel mij op dat mijn monitor zwart beeld gaf. Dus ik dacht dat hij misschien in standby had willen vallen/hardware foutje.

PC vervolgens opnieuw opgestart, maar helaas... Het scherm blijft zwart.
Ik merk wel dat het lampje reageert, ook op het standby gaan van de PC. Lampje kleurt dus wel groen en oranje... Wat me wel opviel na de herstart is dat hij vroeg om de default bios instellingen te gebruiken of om naar het bios te gaan.

Ik heb mijn videokaart via apparaatbeheer al eens uitgeschakelt. Ook heb ik de volledige spanning van mijn PC al eens verwijdert en alleen de bekabeling naar mijn monitor gebruikt. Niets helpt...
Ik heb al eens met de LED van mijn telefoon op het scherm geschenen, maar helaas zie ik dan ook niets ivm eerdere backlight berichten.

Iemand nog tips/suggesties?

Alle reacties

Verwijderd

De eerste tip is om van alle onderdelen het merk en type te laten weten en met welk type connector je de schermen aangesloten hebt zodat we kunnen zien waar je het precies over hebt.

• Exterminator
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:23:
De eerste tip is om van alle onderdelen het merk en type te laten weten en met welk type connector je de schermen aangesloten hebt zodat we kunnen zien waar je het precies over hebt.
Pfoe, het is 'n oud beestje...

Monitor: Acer AL922
Aangesloten met een vga-dvi adapter op de videokaart. De videokaart betreft een Radeon 4800 serie

De TV is aangesloten met een DVI naar een hdmi switch

Ohwja, wat me net te binnen schiet... Op t scherm zie ik ook geen no signal bericht oid...

[ Voor 14% gewijzigd door Exterminator op 31-07-2016 17:07 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35

nelizmastr

Goed wies kapot

wat je even kan doen is het scherm afkoppelen, opnieuw aankoppelen en in Windows kijken of je hem opnieuw kan detecteren. Daarna controleren of het beeldscherm op uitbreiden staat.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Exterminator
nelizmastr schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:20:
wat je even kan doen is het scherm afkoppelen, opnieuw aankoppelen en in Windows kijken of je hem opnieuw kan detecteren. Daarna controleren of het beeldscherm op uitbreiden staat.
Heb ik gedaan, ik hoor dan ook het 'badum' geluidje en het lampje van het scherm kleurt oranje... Na opnieuw aansluiten ook weer 'badum' en lampje wordt groen. Geen beeld helaas...

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Werkt het scherm überhaupt aan een andere computer?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Exterminator
nelizmastr schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:39:
Werkt het scherm überhaupt aan een andere computer?
Dat kan ik dus (nu) niet testen :(

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan kunnen we je ook niet verder helpen helaas. Je hebt niet toevallig een laptop ergens liggen oid? Bijna alle laptops gemaakt tussen 95 en 2014 hadden VGA

• Exterminator
nelizmastr schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:03:
Dan kunnen we je ook niet verder helpen helaas. Je hebt niet toevallig een laptop ergens liggen oid? Bijna alle laptops gemaakt tussen 95 en 2014 hadden VGA
Jawel thuis, maar de PC waar ik t over heb staat bij m'n vriendin... Kom hier zsm op terug :)

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:33
En wat krijg je te zien op je televisie? Per toeval in windows de monitor niet uitgeschakeld toen je je film versleepte naar je televisie?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:57
Exterminator schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:53:
[...]

Dat kan ik dus (nu) niet testen :(
Wat ik hier even gehad heb....

Ik heb een mining rig wat puur en alleen daarvoor gebruikt wordt...
Maar doordat het rustig werd op de xbox one (iets met vakanties enz) had ik zoiets van ik wil gamen op mijn main desktop, waar geen videokaart in zat.

videokaart erin gedaan en kreeg maar op 1 scherm beeld.

Bij mij was het een bios instelling, die zorgde ervoor dat alleen de onboard werkte.
Hoe zit het bij jouw als je de monitor wisselt tussen onboard en de GPU?

Ik heb in mijn bios moeten aangeven dat zowel de onboard als de gpu beeld moet weergeven bij aansluiten.

Ik heb namelijk een ips via HDMI en nog een 2e om zaken te monitoren via VGA (logisch dat op een ''high''end GPU geen vga zit).

Tip1: onboard / gpu proberen, niet alleen gpu, als die niet werkt even de onboard proberen
Tip2: bios resetten (was bij mij de oplossing)

Hier kan je denk ik iets meer mee als een antwoord: dan kunnen we je niet helpen :)

• Exterminator
Arator schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:48:
En wat krijg je te zien op je televisie? Per toeval in windows de monitor niet uitgeschakeld toen je je film versleepte naar je televisie?
Euhh, zou kunnen? Wist niet dat dit kon? Waar kan ik dat doen (gaat trouwens om n desktop he)? Zou t ook door VLC kunnen komen?

Op mn tv gewoon normaal beeld

[ Voor 4% gewijzigd door Exterminator op 31-07-2016 19:10 ]

• Arator
Exterminator schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:09:
[...]

Euhh, zou kunnen? Wist niet dat dit kon? Waar kan ik dat doen (gaat trouwens om n desktop he)? Zou t ook door VLC kunnen komen?
Het probleem is blijkbaar opgedoken toen je je film besloot te bekijken op je televisie. Ik vermoed dat je dan vensters (VLC) hebt liggen verslepen, of in windows hebt aangegeven dat je televisie de output moest geven ipv je monitor. Zie je iets van windows schermen op je televisie? (Wat is gewoon beeld?)

• Exterminator
Arator schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:14:
[...]

Het probleem is blijkbaar opgedoken toen je je film besloot te bekijken op je televisie. Ik vermoed dat je dan vensters (VLC) hebt liggen verslepen, of in windows hebt aangegeven dat je televisie de output moest geven ipv je monitor. Zie je iets van windows schermen op je televisie? (Wat is gewoon beeld?)
Ja, ik merkte tijdens het kijken op dat m'n scherm zwart was... Naar mijn idee was dit in het begin (nog) niet... Ik heb inderdaad mn VLC venster versleept van de monitor naar de TV.

Ik heb nu op mijn tv het bureaublad etc, aangezien ik eigenlijk genoodzaakt was om dit nu als hoofdscherm aan te geven ipv de monitor. Ik heb de PC wel eerst uitgezet middels de reset knop, dit omdat ik dus mijn start button etc niet meer zag door het zwarte scherm. Vervolgens kreeg ik dus ook die bios melding wat ik omschreef...

• Arator
En zowel monitor als tv zijn aangesloten middels dvi op dezelfde videokaart?
Kan je je monitor terugvinden in apparaatbeheer of in je beeldscherminstellingen? Heb je beide kabels al eens verwisseld van dvi-poort op je gpu?

• Exterminator
Arator schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:24:
En zowel monitor als tv zijn aangesloten middels dvi op dezelfde videokaart?
Kan je je monitor terugvinden in apparaatbeheer of in je beeldscherminstellingen? Heb je beide kabels al eens verwisseld van dvi-poort op je gpu?
Tv is aangesloten met een dvi naar hdmi kabel. Monitor met een vga kabel en vga naar dvi adapter op dezelfde videokaart. Heb de tv ook al eens los gekoppelt en alleen de monitor aangesloten gehouden, blijft zwart... Verwisselen hielp ook niet. Kan hooguit alleen monitor nog eens aankoppelen en dan rebooten

Bij apparaatbeheer staat Algemeen PnP apparaat. Bij beeldscherminstellingen wordt de monitor wel bij naam genoemd.

• Exterminator
LopendeVogel schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:56:
[...]

Wat ik hier even gehad heb....

Ik heb een mining rig wat puur en alleen daarvoor gebruikt wordt...
Maar doordat het rustig werd op de xbox one (iets met vakanties enz) had ik zoiets van ik wil gamen op mijn main desktop, waar geen videokaart in zat.

videokaart erin gedaan en kreeg maar op 1 scherm beeld.

Bij mij was het een bios instelling, die zorgde ervoor dat alleen de onboard werkte.
Hoe zit het bij jouw als je de monitor wisselt tussen onboard en de GPU?

Ik heb in mijn bios moeten aangeven dat zowel de onboard als de gpu beeld moet weergeven bij aansluiten.

Ik heb namelijk een ips via HDMI en nog een 2e om zaken te monitoren via VGA (logisch dat op een ''high''end GPU geen vga zit).

Tip1: onboard / gpu proberen, niet alleen gpu, als die niet werkt even de onboard proberen
Tip2: bios resetten (was bij mij de oplossing)

Hier kan je denk ik iets meer mee als een antwoord: dan kunnen we je niet helpen :)
Ik heb geen onboard, dus kan alleen je tip 2 uitvoeren. Cmos clearen...

EDIT:
Zojuist bios gereset en systeemherstelpunt uitgevoerd, helaas niets geholpen :(

Wat me nu net ook opvalt... Wanneer ik de monitor als hoofdscherm instel, knippert de tv en zie ik even het 'lege bureaublad'. Vervolgens reset/springt de tv weer als hoofdbeeldscherm

[ Voor 10% gewijzigd door Exterminator op 31-07-2016 20:33 ]

• Zorian
  • Laatst online: 10:49

Zorian

What the fox?

Drivers van de videokaart al eens verwijderd in veilige modus met DDU en vervolgens opnieuw geïnstalleerd?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:32

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al eens de dvi stekkers van plaats verwisseld?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Exterminator
Zorian schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:41:
Drivers van de videokaart al eens verwijderd in veilige modus met DDU en vervolgens opnieuw geïnstalleerd?
Net gedaan, mocht helaas niet baten. Stekkers zoals hierboven ook al eens verwisseld.

Zoals al eerder vermeld: monitor is nu ook niet meer als hoofdscherm te gebruiken. Springt automatisch terug naar tv als hoofdbeelscherm...

• Zorian
  • Laatst online: 10:49

Zorian

What the fox?

Exterminator schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:10:
[...]

Net gedaan, mocht helaas niet baten. Stekkers zoals hierboven ook al eens verwisseld.

Zoals al eerder vermeld: monitor is nu ook niet meer als hoofdscherm te gebruiken. Springt automatisch terug naar tv als hoofdbeelscherm...
Dan toch eens die monitor op een ander apparaat proberen wanneer mogelijk. Ik vermoed dat de monitor stuk is. Wat ook kan is een defect ergens in de kabel, die al omgeruild?
Pagina: 1