Haswell of skylake pc

Pagina: 1
Acties:

• Enivitation
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik zoek een?
Ik ga een pc bouwen voor mijn vriendin, alleen ben ik tegen het eerste struikelblok aangelopen. Op welke architectuur zou ik hem bouwen. Ik ben aan het twijfelen tussen een i5-4460, of een i5 6400/6500.

Wat is je budget?
Rond de prijs van die processoren dus.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

De pc gaat intensief gebruikt worden voor de volgende programma's:
- Adobe Illustrator
- Adobe Indesign
- Adobe Premier
- Adobe Photoshop
- SolidWorks
- Keyshot

Wel hoeft het natuurlijk niet allemaal op professioneel tempo te gaan. Zolang het soepel loopt, is het goed. Nu doet ze alles nog op haar laptop, maar vaak confisqueert ze dan alsnog mijn pc, omdat daar wel alles soepel gaat. En ik snap natuurlijk ook dat een i7 met hyperthreading ideaal zou zijn, maar dat is dan meteen nog een klasse hoger, waar ik dan helaas geen geld voor heb.

Ook is overclocken niet echt een optie, want dan moet ik ook meteen een duurder moederbord kopen en een koeler (het geld is niet onbeperkt :P).

Mijn vraag is dus concreet: De prijs tussen de 4460 en 6400 is ongeveer hetzelfde, maar de 4460 is net sneller, weegt de nieuwe generatie op tegen het verschil? Zo ja, is de 6400 of de 6500 dan een betere keus?

Als ik eenmaal de cpu bepaald heb, lukt de rest van componenten kiezen sowieso wel, heb alleen een klein hulpje met starten nodig.

Alvast bedankt voor de reacties!

Adriaan

[ Voor 8% gewijzigd door Enivitation op 31-07-2016 16:26 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik snap de vraag eigenlijk niet echt. Je twijfelt tussen 2 processoren, die vrijwel even duur zijn (enkele euro's verschil), terwijl de 1 ruim een jaar nieuwer is. Dan lijkt de keuze me snel gemaakt, maar misschien mis ik iets?

The devil is in the details.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Eens met hierboven.. of investeren in een dood 1150 socket (End of Life) met DDR3 geheugen of investeren in het nieuwste 1151 socket met DDR4 ram. Lijkt me een makkelijke keuze.

Of wil je bijv. componenten 2e hands aanschaffen zoals een 4460 met mobo+ram? Dan zou ik de afweging nog enigszins begrijpen.

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 31-07-2016 16:16 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Enivitation
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-11-2025
Naja, de reden 4460 heeft volgens specificaties een net hogere kloksnelheid. Daarbij wilde ik ook natuurlijk weten of ik niet een optie over het hoofd zie qua processoren.

Ook als laatste is het verschil tussen de 6400 en 6500 het geld waard?

Ik zal ook voor de duidelijkheid de vraag aanpassen. Sorry voor de onduidelijkheid!