Dag Tweakers,
Een tijdje geleden heb ik via een Amazon.de Lightning Deal een Tamron 24-70 2.8 VC op de kop kunnen tikken. Na deze een weekend gebruikt te hebben kwam ik er al snel achter dat er wat problemen leken te zijn; de foto's waren simpelweg onscherp.
Nu lijkt het probleem niet zozeer aan de focus te liggen, maar aan de beeldstabilisatie. Bij het maken van een foto of bij het half indrukken van de sluiterknop lijkt de stabilisatie na +- een halve seconde pas ingeschakeld te worden, waarbij het beeld in de zoeker ineens een stukje naar beneden springt. Op de volgende vergelijking is dit duidelijk te zien. Foto's zijn klikbaar.
5DIII + Tamron 24-70 2.8 VC @ 70mm, 1/10s, ISO 100, VC uit:

5DIII + Tamron 24-70 2.8 VC @ 70mm, 1/10s, ISO 100, VC aan:

Ik deze (zeer wetenschappelijke
) test is duidelijk te zien dat de eerste drie foto's, zonder VC, zoals verwacht onscherp zijn door de relatief lange sluitertijd. De foto's mét VC zouden in theorie scherp moeten zijn, echter is duidelijk te zien dat in de eerste foto de VC nog niet actief is (dezelfde bewegingsonscherpte als in de foto's zonder VC), in de tweede foto de VC het beeld laat verspringen, en de derde foto iets beter is (maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven).
Hier nog een vergelijking @ 1/50, waar duidelijk te zien is dat de VC nou net doet wat het moet voorkomen:
VC uit:

VC aan:

Is dit inherent aan deze lens, of heb ik een slecht exemplaar te pakken?
Een tijdje geleden heb ik via een Amazon.de Lightning Deal een Tamron 24-70 2.8 VC op de kop kunnen tikken. Na deze een weekend gebruikt te hebben kwam ik er al snel achter dat er wat problemen leken te zijn; de foto's waren simpelweg onscherp.
Nu lijkt het probleem niet zozeer aan de focus te liggen, maar aan de beeldstabilisatie. Bij het maken van een foto of bij het half indrukken van de sluiterknop lijkt de stabilisatie na +- een halve seconde pas ingeschakeld te worden, waarbij het beeld in de zoeker ineens een stukje naar beneden springt. Op de volgende vergelijking is dit duidelijk te zien. Foto's zijn klikbaar.
5DIII + Tamron 24-70 2.8 VC @ 70mm, 1/10s, ISO 100, VC uit:

5DIII + Tamron 24-70 2.8 VC @ 70mm, 1/10s, ISO 100, VC aan:

Ik deze (zeer wetenschappelijke
Hier nog een vergelijking @ 1/50, waar duidelijk te zien is dat de VC nou net doet wat het moet voorkomen:
VC uit:

VC aan:

Is dit inherent aan deze lens, of heb ik een slecht exemplaar te pakken?