iMac 27" 2009 fan blaast hard bij bewegende content

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:36
Hoi,

Zodra ik bewegende content bekijk (Youtube e.d.) dan begint na een paar minuten de fan op maximale snelheid te draaien met de nodige herrie tot gevolg. Ook als mijn dochter een eenvoudig online animatie-spelletje met bewegende beelden speelt gebeurt dat. Vroeger deed hij dat nooit. Het gewone office-werk gaat echter zonder problemen. Het probleem bestaat al ruim een jaar.
Ik vermoed dat het een hardwareprobleem is, bijvoorbeeld stof op de fan of in de heatsinks waardoor de GPU (te) heet wordt en de fan maximaal gaat draaien. Maar voordat ik de boel openhaal om schoon te maken ben ik benieuwd of jullie een softwarematige oorzaak kunnen bedenken. Ik kan hier zelf niets steekhoudends voor bedenken. Iemand die iets weet?

iMac 27" eind 2009
3,06 GHz Intel Core 2 Duo
4 GB 1067 MHz DDR3
ATI Radeon HD 4670 256 MB
OSX El Capitan 10.11.6

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wellicht handig om eerst te kijken met bijvoorbeeld Hardware Monitor of de computer inderdaad 'te' heet wordt. Kijk ook met Activity Monitor of er een proces is dat 100% (of meer) CPU trekt.

Afgezien daarvan; maakt de bewegende content toevallige gebruik van Flash?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:28

WCA

Doet die van ons ook, vooral bij flash content

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
@Daedalus: dat zal ik eens bekijken. Ik heb wel Flash geïnstalleerd staan. Even snel gegoogled zag ik dat Youtube mogelijk iets met Flash doet. Flash deïnstalleren dan maar, als mogelijke boosdoener?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Flash is tegenwoordig een aanzienlijk beveiligingsrisico, en niet meer zo noodzakelijk als het was. Deïnstalleren is daarom altijd een goed idee :) Voor die enkele website die Flash vereist, kun je Chrome gebruiken, aangezien die met z'n eigen Flash plugin komt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Goed punt. Flash was inderdaad nodig om die spelletjes te kunnen spelen.
Ik heb ondertussen de idle-temperaturen genoteerd en vervolgens Youtube zitten kijken. De fan blaast nu maximaal. Hieronder de readings (idle-max) in graden celcius:

Ambient Air 26-31
CPU A Heatsink 54-66
Display Screen Proximity 36-38
GPU proximity temperature 54-65
Graphics Processor Heatsink 1 55-68
Graphics Processor Temperature Dic 55-69
LCD temperature 49-50
Main Logic Board 57-61
Main logic board ambient temperature 31-36
Northbridge Heat Sink 71-76
Optical Drive 43-44
Power Supply Position 2 61-65
Primary Heatsink 64-68
SMART Disk Hitachi HDE721010SLA 57-58
Secondary Heatsink 63-70

Ik vind deze resulaten wel meevallen. De behuizing (bovenzijde) is echter flink heet. Dat betekent n.m.m. dat er "iets" heel erg heet wordt binnen als gevolg van het Youtube filmpje maar dat de koelsystemen hun werk goed doen.

Ben alleen de activiteitenmonitor vergeten in de gaten te houden. Ga ik zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:57
JiMiHeNdRiX schreef op zondag 31 juli 2016 @ 15:27:
Goed punt. Flash was inderdaad nodig om die spelletjes te kunnen spelen.
Ik heb ondertussen de idle-temperaturen genoteerd en vervolgens Youtube zitten kijken. De fan blaast nu maximaal. Hieronder de readings (idle-max) in graden celcius:

Ambient Air 26-31
CPU A Heatsink 54-66
Display Screen Proximity 36-38
GPU proximity temperature 54-65
Graphics Processor Heatsink 1 55-68
Graphics Processor Temperature Dic 55-69
LCD temperature 49-50
Main Logic Board 57-61
Main logic board ambient temperature 31-36
Northbridge Heat Sink 71-76
Optical Drive 43-44
Power Supply Position 2 61-65
Primary Heatsink 64-68
SMART Disk Hitachi HDE721010SLA 57-58
Secondary Heatsink 63-70

Ik vind deze resulaten wel meevallen. De behuizing (bovenzijde) is echter flink heet. Dat betekent n.m.m. dat er "iets" heel erg heet wordt binnen als gevolg van het Youtube filmpje maar dat de koelsystemen hun werk goed doen.

Ben alleen de activiteitenmonitor vergeten in de gaten te houden. Ga ik zo doen.
Valt best mee inderdaad. Alleen de "Northbridge Heat Sink" is enigszins heet met 71-6C. Maar dat is nog net te doen. Misschien zit er veel stof in je iMac, waardoor de temperatuur hoger dan normaal is?

En ik zou zeker nog even kijken naar de oplossing van hierboven: deinstalleren van Flash. Wat een gedrocht is dat... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door oohh op 31-07-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
Ja dat is de CPU. De behuizing wordt heet om dat dit gebruikt wordt als koelblok.

Met flash zit je rustig op 150% cpu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Uit de Activity Monitor:
Firefox 87,4% CPU
VTDecoderXPCService 30,3% CPU

Samen dus inderdaad > 100%.

Moet zeggen dat het getal vaak lager was, dit is echt een maximum. Trouwens als ik het tabblad met Youtube sluit dan sluit ook het proces VTDecoderXPCService.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

JiMiHeNdRiX schreef op zondag 31 juli 2016 @ 15:54:
Uit de Activity Monitor:
Firefox 87,4% CPU
VTDecoderXPCService 30,3% CPU

Samen dus inderdaad > 100%.

Moet zeggen dat het getal vaak lager was, dit is echt een maximum. Trouwens als ik het tabblad met Youtube sluit dan sluit ook het proces VTDecoderXPCService.
Dat proces is dan ook voor het decoderen van de video stream van flash.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Paar testjes gedaan:
Flash gedeïnstalleerd. Sindsdien lijkt het iets langer te duren voordat de fan naar de max gaat (na ongeveer een halfuur kijken naar HD content). Maar hij gaat wel naar de max. Dat is dus geen oplossing.
Met Safari geprobeerd ipv Firefox, maar dat maakt geen verschil.

Ik kwam net een temperatuur-overzicht tegen dat ik in 2012 gemaakt heb. Vrijwel alle gemeten temperaturen lagen toen (veel) lager dan de huidige. De northbridge was toen bijvoorbeeld 62 graden bij idle waar deze vandaag 71 graden bedraagt. De max was toen 67 graden en vandaag 76 graden. Er zit dus in de basis al een temperatuurverschil tussen toen en vandaag. Dat ontkracht eigenlijk de stelling dat de oorzaak van mijn probleem gevonden moet worden in Youtube, Flash of browser e.d.

Misschien toch de mac maar open maken en stofzuigen. Of Snow Leopard terug installeren;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

In Chrome moet je hardwareversnelling/ hardware acceleration uitschakelen, om de videokaart minder te belasten.
Edit: oh, je ervaart geen verschil met Firefox? Dan heb je inderdaad niets aan met deze tip voor Chrome.

[ Voor 32% gewijzigd door MedionAkoya op 01-08-2016 00:35 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Laatst online: 10:25
Ongeveer dit probleem ondervindt ik ook dagelijks met mijn Dell studioxps 16 met p8600. Via chrome en Mozilla heeft hij bij vrijwel alle webvideos een hoog cpu gebruik. Vaak 80%, soms 100. 1080p streamen gaat moeilijk, 720p gaat al wat beter. Tweakers filmpjes willen bijvoorbeeld ook niet (diashow...:( ). Via internet Explorer blijft de cpu wel normaal rond 30%. En lopen hd filmpjes vloeiend. (Hardware acceleratie icm hd4670?)
Ik zuig computer ook altijd goed schoon, hard blazen doet ie dus niet meteen , maar met 60° top 35 graden idle gaat hij dus wel wat warmte produceren .

Het zal dus wel horen bij computers van rond 2009 en ouder.

Het stomme is idd dat dit vroeger nooit een probleem was. Sinds 3-4 jaar merk ik dit pas.

[ Voor 19% gewijzigd door HBSVDK op 01-08-2016 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

HBSVDK schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 00:37:
Ongeveer dit probleem ondervindt ik ook dagelijks met mijn Dell studioxps 16 met p8600. Via chrome en Mozilla heeft hij bij vrijwel alle webvideos een hoog cpu gebruik. Vaak 80%, soms 100. 1080p streamen gaat moeilijk, 720p gaat al wat beter. Tweakers filmpjes willen bijvoorbeeld ook niet. Via internet Explorer blijft de cpu wel normaal rond 30%.
Ik zuig computer ook altijd goed schoon, hard blazen doet ie dus niet meteen , maar met 60° top 35 graden idle gaat hij dus wel wat warmte produceren .
Hé wat leuk ik heb hier ook P8600 :o
Hier gaan de webvideo's (Youtube) eerst op 80%, en na 5 seconden vallen ze terug op 50% d:)b
Tweakers video's heb ik niet getest, ik bekijk ze nooit.
Maar de laptop word er niet veel trager van ofzo (bij 480p).
FF gekeken met een i5 desktop uit 2013 (1080P youtube vereist 21% van de cpu (i5-3350P met Nvidia GTX 650...)

Hier is CPU 47 deg Celsius en GPU 60 deg Celsius. (Ik weet het: er moet nieuwe koelpasta op).
(betreft een laptop met SSD met een schone W10 pro 32 bit).

[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 01-08-2016 01:12 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 15:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

Wat ook wel eens wil helpen is de fans schoonmaken. En dat is met een mac een rotklusje, maar niet onmogelijk. Gewoon ff op youtube zoeken :) Ik kreeg met mn iMac en Macbooks last met spelletjes, de fans een keer goed stofvrij gemaakt en dat scheelde al een hele hoop. Tel daar bij op dat het momenteel ook vrij warm is waardoor je mac je cpu/gpu gaat terugschakelen.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet alleen de fans kunnen vol zitten, maar meestal is het zelfs zo simpel als de gaten waar de lucht naar buiten komt die verstopt raken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Het heeft een tijdje geduurd, maar hier is een update van mijn fan-probleem.
Ik heb vandaag mijn iMac opengemaakt, en het bleek dat de binnenkant een enorme stofbende was. De twee fans zaten volledig volgepakt met stof dat daar sinds 2010 is opgehoopt. Ik heb (na het verwijderen van het display) de binnenkant eerst met de stofzuiger zo goed als mogelijk stofvrij gemaakt. Daarna heb ik de machine in de achtertuin gezet en heb er een luchtcompressor op gezet om zo veel mogelijk stof overal tussenuit te blazen. Het leek wel of het sneeuwde, zoveel vlokken stof kwamen er tevoorschijn. Daarna alles weer in elkaar gezet en vervolgens 1,5 uur lang (HD-)content op YouTube zitten kijken, zonder dat de fans harder gingen loeien!!! *O*

Kortom, de schoonmaakbeurt heeft prima geholpen, had ik veel eerder moeten doen!
Pagina: 1