Hoe onthoudt een apparaat spanningsloos de aan/uit-stand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Dit is gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid, er hoeft geen probleem o.i.d. opgelost te worden :D

Hoe onthoudt een apparaat zonder een aan/uit schakelaar die de spanning fysiek onderbreekt eigenlijk zijn laatste status zodra de spanning ervan af gaat?

en

Hoe onthoudt een apparaat zijn instellingen zonder spanning?

Daarmee bedoel ik bijv. een moderne monitor of TV. Waar vroeger de aan/uit schakelaar echt een mechanische schakelaar is die de stroom onderbreekt bij uitschakelen (die voel je echt hoger/lager zitten afhankelijk v/d stand), is het tegenwoordig meestal een drukknopje die (softwarematig?) iets doet.

Maar toch, op de e.o.a. manier "onthoudt" iets in het apparaat de aan/uit stand. Want als je bijv. je monitor aan laat staan terwijl je de stekker eruit trekt, gaat hij de volgende keer ook weer vanzelf aan als je de stekker in de WCD steekt. In de spanningsloze toestand de aan/uit knop drukken heeft geen effect (waar dat met de mechanische schakelaar wel effect heeft).

Ergens wordt de stand dus opgeslagen in het apparaat. Nu ken ik globaal maar twee soorten opslag: flash en (S)RAM. Waarbij dat eerste ook zonder spanning informatie kan opslaan maar last heeft van slijtage. En het tweede dat niet heeft, maar wel permanente spanning nodig heeft om te onthouden, hetzij m.b.v. een batterij of condensator.

I.v.m. slijtage lijkt het me niet dat de aan/uit stand elke keer wordt opgeslagen in flash. Maar SRAM lijkt ook niet waarschijnlijk, daar er doorgaans geen batterij te vinden is en hij de stand ook onthoudt na jaren spanningsloos te zijn geweest, dus de condensator valt in principe ook af. Maar hoe onthoudt hij het dan? :?

Bij een moderne PC (geen AT...) heb je ook te maken van zo'n "softwarematige" aan/uit schakelaar. Maar daar zit dus een soort SRAM met batterij-backup in die een instelling bewaard wat het moet doen na een spanningsonderbreking. Dat heeft een apparaat als een TV of monitor echter niet... :?

En om nog een stapje verder te gaan: een TV onthoudt ook het laatst ingestelde volume-niveau en laatst gekeken zender, net als je zenderlijst, ook nadat de spanning er van af is geweest. En je monitor onthoudt ook na spanning af de laatst ingestelde kleurwaarden en geselecteerde input bijvoorbeeld. Hoe wordt dit opgeslagen? Lijkt me geen flash... want dat slijt hard als het na elke aan/uit, zap en instel actie wordt beschreven...

En buiten zaken als TV's, stereo's en monitoren... hoe zit het dan met bijv. de tellerbak in het dashboard van je auto? Waarbij ik nu uitga van een digitale variant met een LCD'tje voor bijv. kilometerstand, dagteller en verbruiksmonitor. Als je de spanning eraf haalt (bijv. accu los), dan gaan de dagteller en verbruiksmonitor terug naar 0. De kilometerstand echter, blijft behouden. Ook al laat je 'm jaren spanningsloos, hij loopt niet "leeg". Hoe wordt dit opgeslagen? Geen flash neem ik aan... als je bij elke gereden meter moet gaan schrijven is het namelijk snel afgelopen met flash, neem ik aan... :? Maar er is dus wel een geheugen waar dit in staat vastgelegd :?

Ook je wasmachine met digitale besturing bijv. slaat constant op bij welke positie hij in een wasprogramma zit: als je de spanning uitzet tijdens het wassen, gaat hij bij hervatten v/d spanning door waar hij gebleven was.

Dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat de laatste stand/keuzes worden opgeslagen zie je bijv. bij bepaalde CD-spelers, magnetrons, "boombox'en" en vooral ook autoradio's: daar gaat juist de laatste aan/uit stand en alle instellingen verloren zodra de spanning ervan af wordt gehaald.

Maar ja, de vraag blijft: bij de apparaten waarbij de aan/uit-stand en instellingen wèl bewaard worden, hoe wordt dit gedaan? :D

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 31-07-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-10 22:32
Dit kan onder anderen met EEPROM en FRAM chips, deze behouden hun data zonder voeding, en kunnen aanzienlijk meer write cycles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 10:38

Baggeraar

Wat een gebagger..

Als je bijvoorbeeld kijkt naar een chip als: MX25L12805DMI-20G
deze bevat 128Mbit aan serieel flash geheugen met volgens de datasheet volgende gegevens:
• Typical 100,000 erase/program cycle
• 10 years data retention

dus even snel gerekend:
toestel hoeft enkel te schrijven bij powerloss/power out (bij powerloss kan je met een cap nog wel een laatste write cycle doen)
neem 10x per dag = 10000 dagen / 365 ~= 27 jaar.

en aangezien een monitor/tv na 5 jaar toch is afgeschreven hoef je je geen zorgen te maken over dat stukje flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
1337aldi schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:54:
Dit kan onder anderen met EEPROM en FRAM chips, deze behouden hun data zonder voeding, en kunnen aanzienlijk meer write cycles hebben.
EEPROM heeft wel degelijk een beperking in het aantal writes, net als flash:
Wikipedia: Electrically erasable programmable read-only memory
Meestal kan dit proces zo'n 10.000 tot 20.000 maal herhaald worden, bij de duurdere varianten zelfs 100.000 maal.
FRAM ken ik nog niet... even zoeken :D
Baggeraar schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:59:
Als je bijvoorbeeld kijkt naar een chip als: MX25L12805DMI-20G
deze bevat 128Mbit aan serieel flash geheugen met volgens de datasheet volgende gegevens:
• Typical 100,000 erase/program cycle
• 10 years data retention

dus even snel gerekend:
toestel hoeft enkel te schrijven bij powerloss/power out (bij powerloss kan je met een cap nog wel een laatste write cycle doen)
neem 10x per dag = 10000 dagen / 365 ~= 27 jaar.

en aangezien een monitor/tv na 5 jaar toch is afgeschreven hoef je je geen zorgen te maken over dat stukje flash.
De aan/uit-stand is maar één ding. Hoe zit het dan met de laatst bekeken zender en het volumeniveau? Die wordt opgeslagen bij elke zap-actie en aanpassing v/d volume :D

Edit: je bedoeld dat 'ie niet opslaat bij aanpassing, maar pas bij spanning af? Maar het gaat wel elke keer goed, ook bij oude TV's :D

Of bijv. de km-stand v/d auto? Die wordt niet alleen bij een hele km opgeslagen, maar ook tussendoor... dan zit je al gauw aan die 100.000 keer... :o

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 31-07-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 10:38

Baggeraar

Wat een gebagger..

in auto's wordt deze data blijkbaar opgeslagen in een EEPROM, heb even gezocht naar courante types. Bij oudere Toyota's is dit blijkbaar een 9346 EEPROM;
een quick look in de datasheet vertelt dit:
■ More than 1 Million Erase/Write Cycles
■ More than 40 Year Data Retention

dus na 1 miljoen KM kan die inderdaad slijtage gaan vertonen.

Je moet dus gewoon de eeprom/flash chip kiezen naar het gebruik, ook al is dat misschien duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Josefien schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:02:
Of bijv. de km-stand v/d auto? Die wordt niet alleen bij een hele km opgeslagen, maar ook tussendoor... dan zit je al gauw aan die 100.000 keer... :o
Pas daar wearleveling aan toe en je komt een heel eind. Een kilometerstand kun je eigenlijk altijd wel kwijt in een paar byte. Stel je hebt een 1MB flashchip en dat je 1kB nodig hebt voor je KMstand (dat is volgens mij nog veel te veel, maar voor het idee). Dan kun je dus 1024*100.000 keer schrijven, want je gebruikt iedere keer een andere sector. Maak het chipje groter, en je komt nog veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:32

BasilFX

BasilFX

TERW_DAN schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:10:
[...]

Pas daar wearleveling aan toe en je komt een heel eind. Een kilometerstand kun je eigenlijk altijd wel kwijt in een paar byte. Stel je hebt een 1MB flashchip en dat je 1kB nodig hebt voor je KMstand (dat is volgens mij nog veel te veel, maar voor het idee). Dan kun je dus 1024*100.000 keer schrijven, want je gebruikt iedere keer een andere sector. Maak het chipje groter, en je komt nog veel verder.
Even hypothetisch: je hebt dan nog steeds één sector nodig om aan te geven waar je die andere sector kan vinden, toch?

Natuurlijk kun je daar ook slim mee om gaan, maar er zit dan vervolgens een limiet aan de grootte van je opslag. Stel je kunt maar 10.000 keer schrijven per sector, dan heeft het geen zin om een chip met meer dan 10.000 sectoren te kiezen.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Mechanische switches hebben meestal ook een verwachte levensduur van 10.000-100.000 schakelingen dus eigenlijk zie ik het hele punt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:49
Baggeraar schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:10:
dus na 1 miljoen KM kan die inderdaad slijtage gaan vertonen.
Want een auto slaat zijn kilometerstand alleen elke hele kilometer op?

Dat vraag ik me toch af... Als ik 100x 10 meter zou rijden en dan de motor weer af zou zetten, dan registreert de auto dat toch ook wel lijkt me? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Ik kan wat praktijkkennis toevoegen, heb code geschreven voor digitale electriciteitsmeters.

Wat daar gedaan werd is simpel:
- Je kijkt naar de gegarandeeerde read/writes van je eeprom (bij een goede is dat 100.000 keer).
- Je kijkt naar de levensduur die je moet garanderen.
- Hoeveel data moet je opslaan (bijv 1 byte, is een simpele teller).

Beetje simpel vermenigvuldigen en je ziet welke resolutie je op kan slaan naar je eeprom (kwam meestal uit op ruwweg elke hele kilowattuur).
Dus elke kWh sla je sowieso op, dan maak je inderdaad een routine die draait op spanningsuitval dus de subteller opslaat (0.001 kWh) en die weer inleest bij het opstarten.

Dit opslaan/uitlezen werkt meestal prima, faalt het, raak je maximaal een kWh kwijt zegmaar.

Spanningsval is (ook in een auto) zeldzaam, dus die routine wordt niet vaak gebruikt, maar zit erin.

Voor een TV zal er waarschijnlijk wat meer belang bij die routine gegooit worden, alleen instellingen als zenders zal hij direct wegschrijven.
Overigens is zo'n routine best betrouwbaar, je hebt ongeveer 20ms nodig om data naar een eeprom weg te schrijven, dat kan een normale voeding al overbruggen terwijl het apparaat vol aan blijft.
Als je vervolgens codeerd dat je na een gedetecteerde spanningsval de stroomvreters uitgooit (scherm enzo) heb je 100'en millisecondes om rustig alles op te slaan.

Fram is totally awesome, maar 10x de prijs van eeprom dus als je zonder kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Xander schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:10:
[...]

Dat vraag ik me toch af... Als ik 100x 10 meter zou rijden en dan de motor weer af zou zetten, dan registreert de auto dat toch ook wel lijkt me? :P
De auto hoeft niet iedere meter naar een EEPROM te schrijven. Je kunt gerust af met een toepassing die de gereden meters in het geheugen houdt en slechts 1x per zoveel meter of per tijdseenheid, de afstand naar het EEPROM schrijft.

Daarnaast hebben auto's tegenwoordig boordcomputers met mega- of gigabytes aan flashgeheugen, soms zelfs met een HDD. Dit soort issues zijn dus totaal niet relevant meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Is het niet zo bij eeprom dat elk bitje 100.000 keer kan worden overschreven ?
Dus als dat bitje corrupt is heb je de rest van je geuheugen nog

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Misschien dit nog. Complexe elektronische hebben veelal een interne bus, SPI of I2R en voor voertuigen CAN. Je kan dit vergelijken met vereenvoudigde versie van een LAN op kantoor. De deelnemers zijn dan geen PCs, printers of notebooks, maar sensoren, ventilatoren, EEPROMs, ADC die allerhande informatie van een specifieke PCB verzamelen en kunnen opslaan. Dit kunnen gebruikersettings zijn, maar ook temperatuur, spanning, FW- en HW-versie, bedrijfsuren, errorlogging en nog veel meer. Een microprocessor of zelfs een volwaardige embedded PC beheert dan die bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Hmmm... het is dus vaak een eeprom met een speciale routine om bij spanning-af de waardes weg te schrijven...

Lijkt me een best ingewikkeld iets... vraag me af waarom bij een relatief simpel apparaat als een monitor of TV dan zo'n softwarematige aan/uit-knop wordt toegepast i.p.v. een mechanische schakelaar :o

En wear-leveling... bij een kilometerstand-opslag? :D Meestal zit er volgens mij vrij eenvoudige elektronica in :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Josefien schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:36:
Hmmm... het is dus vaak een eeprom met een speciale routine om bij spanning-af de waardes weg te schrijven...

Lijkt me een best ingewikkeld iets... vraag me af waarom bij een relatief simpel apparaat als een monitor of TV dan zo'n softwarematige aan/uit-knop wordt toegepast i.p.v. een mechanische schakelaar :o

En wear-leveling... bij een kilometerstand-opslag? :D Meestal zit er volgens mij vrij eenvoudige elektronica in :o :D
arduino exm

if(analogRead(A0)<nominalVolts/2){EEPROM.write(0, 1}

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Josefien schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:36:

De reden waarom een softwarematige aan/uitknop wordt toegepast is vaak omdat het sneller is om daar vanuit terug op te starten.
Je PC kent ook een Slaapstand (of naja, Sluimerstand is het geloof ik, Slaap is Suspend-to-disk, aka Hibernation), en dat betekent dat het RAM nog stroom krijgt en de CPU in Halt-state gezet wordt.
Het enige wat er gedaan hoeft te worden is de CPU uit z'n Halt-state halen en de uitgeschakelde non-essentiele delen (zoals de GPU en de SATA controller) weer aan zetten.
Je bent dan letterlijk binnen 10 tellen weer online.

En ja, automotive onderdelen worden tot in den treure getest en ontwikkeld om een bepaalde levensduur te kunnen garanderen in de meest extreme condities (hitte, kou, regen, blikseminslag zelfs).
Dus ja, dat zijn meestal ook geen standaard chipjes, maar hoge kwaliteit chipjes die speciaal zijn ontwikkeld voor die toepassing. Misschien wel simpel, maar enorm robuust en ontwikkeld voor een speciaal doel.
Kilometerstanden gaan b.v. ook in meerdere chips tegenwoordig. Vroeger had je alleen de mechanische teller in het dashboard, maar in moderne auto's slaat (bij wijze van spreken) zelfs de controller van je achterlicht nog de kilometerstand op.
Klopt er één van de chips niet met alle anderen, dan gaat t al lopen jammeren dat er iets niet goed is.
Xander schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:10:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat een auto pas bij contact-uit opslaat.
Er zit een accu in je auto, dus spanningsloos issie niet als je het contact uitzet.
Het enige wat mogelijk is, wat niet geregistreerd wordt, is als je tussen 2 pulsen van de wielsnelheid sensor blijft. Maargoed, dan praten we over 1/8ste van een wielrotatie, dus hooguit enkele tientallen centimeters.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 31-07-2016 22:37 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb eens een tellerbak van een auto opengemaakt... daarin zie ik zo gauw geen aparte eeprom zitten. Maar de km-stand is echt daarin opgeslagen. Mogelijk zit het in de microprocessor, maar daarvan kan ik niet vinden hoeveel keer dat beschreven kan worden. Echter is dat ontzettend weinig ruimte... denk niet dat wear-leveling daarin kan? :o

Wat ik daarin voor IC's zie:
- Motorola 68HC908AZ60 microprocessor. Volgens de datasheet heeft 'ie 60KB flash en 1KB EEPROM.

Zou dit de enige opslag ervan zijn? :o Ik neem aan dat een deel voor de firmware is... dan is er toch zo goed als geen ruimte voor wear-leveling o.i.d.? :o

Voor de rest aan IC's van wat ik vind a.d.h.v. de part-nummers en bijhorende datasheet...
- PCF8566T voor sturing van de LCD's.
- ELEX 10407 voor de metertjes.
- LM2904 op-amp.
- 2931A (kan niet vinden wat het is, wel 8-potig... kan dit een eeprom zijn?).

Verder niks meer wat mogelijk de vorm van een eeprom kan hebben...
McKaamos schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:27:
[...]

De reden waarom een softwarematige aan/uitknop wordt toegepast is vaak omdat het sneller is om daar vanuit terug op te starten.
Maar in het geval v/e monitor of TV tevens vast energie-onzuiniger... immers moet er "iets" actief zijn om het indrukken van de knop te detecteren/verwerken :o

[ Voor 16% gewijzigd door Josefien op 31-07-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Josefien schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:35:
Ik heb eens een tellerbak van een auto opengemaakt... daarin zie ik zo gauw geen aparte eeprom zitten. Maar de km-stand is echt daarin opgeslagen. Mogelijk zit het in de microprocessor, maar daarvan kan ik niet vinden hoeveel keer dat beschreven kan worden. Echter is dat ontzettend weinig ruimte... denk niet dat wear-leveling daarin kan? :o

Wat ik daarin voor IC's zie:
- Motorola 68HC908AZ60 microprocessor. Volgens de datasheet heeft 'ie 60KB flash en 1KB EEPROM.

Zou dit de enige opslag ervan zijn? :o Ik neem aan dat een deel voor de firmware is... dan is er toch zo goed als geen ruimte voor wear-leveling o.i.d.? :o

Voor de rest aan IC's van wat ik vind a.d.h.v. de part-nummers en bijhorende datasheet...
- PCF8566T voor sturing van de LCD's.
- ELEX 10407 voor de metertjes.
- LM2904 op-amp.
- 2931A (kan niet vinden wat het is, wel 8-potig... kan dit een eeprom zijn?).

Verder niks meer wat mogelijk de vorm van een eeprom kan hebben...
Oudere auto's, van vroegere tijden met electronische displays, hadden niet per definitie een tellerbak die de info opslaat. Kan ook prima in de ECU zitten. In modernere auto's zit het vaak in meerdere chips/onderdelen van de auto.
[...]
Maar in het geval v/e monitor of TV tevens vast energie-onzuiniger... immers moet er "iets" actief zijn om het indrukken van de knop te detecteren/verwerken :o
Dat kan wel kloppen. Daar is nog een hele lobby tegen geweest enzo. Zet je apparaten uit ipv standby.
Maargoed, tegenwoordig heb je soms de optie niet eens meer om iets écht uit te zetten, afgezien van de stekker uit het stopcontact trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 31-07-2016 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat van die kilometerstand klopt inderdaad.

In de 2003 Ford Focus van mijn ouders was het klokkenhuis kapot gegaan, alle tellers deden niks meer, dus, vervangen voor een nieuwe unit, met dus 0km op de klok. Echter, de auto had al iets van 1,5 ton gereden. Dus dat gaf een fout in de computer van de auto.

Resultaat was dat iedere twee weken het motor-controle lampje ging branden, en ging je het dan uitlezen via OBD, kwam je erachter dat computer en het klokkenwerk van de auto onenigheid met elkaar hadden, en dat het een waarschuwing was dat er gesjoemeld was met de kilometerstand.

Gaf verder geen problemen gelukkig, want het was volgens de garage niet zomaar op te lossen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
McKaamos schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:40:
[...]

Oudere auto's, van vroegere tijden met electronische displays, hadden niet per definitie een tellerbak die de info opslaat. Kan ook prima in de ECU zitten. In modernere auto's zit het vaak in meerdere chips/onderdelen van de auto.
Bij deze die ik opengemaakt heb weet ik zeker dat 'ie in de tellerbak zit. Als ik 'm namelijk omwissel voor een ander exemplaar veranderd ook de km-stand mee, zonder enig probleem :o Is tevens ook waarschijnlijk de enige plek waar de km-stand is opgeslagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 31-07-2016 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 05:49
McKaamos schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:27:
Kilometerstanden gaan b.v. ook in meerdere chips tegenwoordig. Vroeger had je alleen de mechanische teller in het dashboard, maar in moderne auto's slaat (bij wijze van spreken) zelfs de controller van je achterlicht nog de kilometerstand op.
Klopt er één van de chips niet met alle anderen, dan gaat t al lopen jammeren dat er iets niet goed is.
:Y

Dit krijg ik als ik mijn 2013 Ford Focus uitlees:

Vehicle:
Model: Ford Focus
Engine: EcoBoost - Gas Turbocharged Direct Injection
Capacity: 1.6L
Year: 2013
Month: 05
Generation: 11.25MY
VIN: xxxx

PCM - Powertrain Control Module
Part number: BV61-12A650-CXA
Strategy : BV61-14C204-CXA
Total Distance: 37119.0 km

OBDII - On Board Diagnostic II

APIM - Accessory Protocol Interface Module
Part number: AM5T-14D212-FB
Strategy : BM5T-14D205-AC

SASM - Steering Angle Sensor Module
Part number: BV6T-3F818-AD
Strategy : BV6T-14C309-AD

ABS - Anti-Lock Brake / Traction Control Module
Part number: BV61-2C405-AK
Strategy : BV61-14C036-AN

RCM - Restraint Control Module
Part number: CM5T-14B321-CA
Strategy : AM5T-14C028-AF
Calibration: CM5T-14C098-CA

PAM - Parking Aid Module
Part number: BM5T-15K866-AN
Strategy : BM5T-14C090-AN
Calibration: BM5T-14C091-AG

PSCM - Power Steering Control Module
Part number: CV61-3C579-AH
Strategy : CV6T-14C217-AF
Calibration: CV6T-14C218-AG

BCMii - Body Control Module
Part number: DV6T-14A073-HE
Strategy : DV6T-14C094-AF
Calibration: DV6T-14C095-AF

FCDIM - Front Control/Display Interface Module
Part number: BM5T-18B955-DE
Strategy : F1BT-14D358-DC

TRM - Trailer Module
Part number: AM5J-19H517-AC
Strategy : AM5J-14C280-AD

PDM - Passengers Door Control Unit
Part number: BV6N-14B533-BJ
Strategy : AV6N-14C108-AH
Calibration: BV6N-14C109-AH

DDM - Drivers Door Module
Part number: BV6N-14B531-BJ
Strategy : AV6N-14C064-AH
Calibration: BV6N-14C065-AH

HVAC - Heating Ventilation Air Conditioning
Part number: BM5T-18C612-CL
Strategy : AM5T-18D619-BR
Calibration: AM5T-18D620-BR

RFA - Remote Function Actuator
Part number: AV6N-19G481-AL
Strategy : AV6N-14C104-AM
Calibration: AV6N-14C105-AJ

ACM - Audio Control Module
Part number: BM5T-18C815-GL
Strategy : AM5T-14C044-GN

IPC - Instrument Panel Control Module
Part number: BM5T-10849-BJD
Strategy : BM5T-14C026-BU
Odometer: 37119.0 km

GPSM - Global Positioning System Module
Part number: DE8T-19H463-BB
Strategy : DE8T-14F055-BB

De kilometerstand, opgeslagen in maarliefst 10 modules. Naast de usual suspects zoals de boordcomputer, het motormanagement en het instrumentenpaneel, dus ook in de stuursensormodule, stuurbekrachtigingsmodule en ABS-module. En zelfs in de parkeersensoren, de trekhaakmodule en de modules in beide voordeuren 8)7
RobinHood schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:41:
Dat van die kilometerstand klopt inderdaad.

In de 2003 Ford Focus van mijn ouders was het klokkenhuis kapot gegaan, alle tellers deden niks meer, dus, vervangen voor een nieuwe unit, met dus 0km op de klok. Echter, de auto had al iets van 1,5 ton gereden. Dus dat gaf een fout in de computer van de auto.

Resultaat was dat iedere twee weken het motor-controle lampje ging branden, en ging je het dan uitlezen via OBD, kwam je erachter dat computer en het klokkenwerk van de auto onenigheid met elkaar hadden, en dat het een waarschuwing was dat er gesjoemeld was met de kilometerstand.

Gaf verder geen problemen gelukkig, want het was volgens de garage niet zomaar op te lossen.
Volgens mij kan een dealer die tellerstand prima wijzigen, in een hogere.

Heck, volgens mij heb ik zelf de software om dat te doen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Xander schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:53:
[...]

Vehicle:

PAM - Parking Aid Module

TRM - Trailer Module

De kilometerstand, opgeslagen in maarliefst 10 modules. Naast de usual suspects zoals de boordcomputer, het motormanagement en het instrumentenpaneel, dus ook in de stuursensormodule, stuurbekrachtigingsmodule en ABS-module. En zelfs in de parkeersensoren, de trekhaakmodule en de modules in beide voordeuren 8)7

[...]

En dan jakkert een of andere malloot je deur er af :P moet je persé naar de dealer om het storingslampje op je dashboard uit te krijgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:19
En dan heb je nog auto's waarbij de km stand en nog wat andere zaken ook opgeslagen worden in de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 06:30
[...]

Vehicle:

PAM - Parking Aid Module

TRM - Trailer Module

[...]

Dat er bij het uitlezen de km stand bij elke module erbij staat wil niet zeggen dat het daar ook opgeslagen wordt hoor. ( verder geen ford specialist).
Ben zelf actief in de VAG groep met programmeringen en coderingen. Vanaf de golf 5 generatie heb je meerdere canbussen ( drivetrain, comfort, infotainment etc) die aan elkaar geknoopt worden via een Gateway
( zie het als een router).
Als je een foutcode hebt ik een module, staat er vaak Freeze Frame Info bij, de foutmelding zelf staat er bij en vaak ook de km stand, diverse waardes en accu spanning, toerental, snelheid etc.

Bij de huidige benzine motoren wordt de km stand opgeslagen in de teller unit en de DSG computer (alleen bij dsg en geen handbak uiteraard). Bij Diesels ( oude mk4 generatie heeft EDC15, iets nieuwere op EDC16 en de laatste paar jaar EDC17) wordt de km ook opgeslagen in de motor ECU. Met de juiste hardware/software is deze ook uit te lezen. (Vaak bij teruggedraaide auto's wordt de DSG en ECU niet aangepast. Dan staat er bij Freeze Frame ( zelf storing veroorzaken om te testen) de km stand van de motor ecu !)

Voorbeeld van een foutmelding in een Golf 6 GTI uit 2011. Daar was er een kabelbreuk in de comfort bus, die was als 1 wire bus aan het werken.
_____________________________________________________________________________________
Address 19: CAN Gateway (J533) Labels: 7N0-907-530-V2.clb
Part No SW: 7N0 907 530 C HW: 1K0 907 951
Component: J533 Gateway H37 0614
Revision: H37 Serial number: ------------
Coding: 350002
Shop #: WSC 01357 011 00200
VCID: --------------------------------------

1 Fault Found:
00470 - Company Comfort Databus in Single Wire
011 - Open Circuit
Freeze Frame:
Fault Status: 01101011
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 1
Reset counter: 163
Mileage: 19996 km
Time Indication: 0
Date: 2015.08.17
Time: 13:59:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:25

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

[...]

Vehicle:

PAM - Parking Aid Module

TRM - Trailer Module

Volgens mij had dit ook een reden, om kilometerfraude tegen te gaan. Ik heb vernomen dat bij BMW de kilometerteller op 3 of 5 plekken in de boordcomputer opgeslagen zijn verspreid over de hele auto. Zo kan altijd de juiste kilometerstand worden teruggehaald, en ja, die is zwaar encrypted, schijnt.

Blijkbaar geldt zo een soort beveiliging ook voor de genoemde Ford Focus. Het is niet meer lucratief om te frauderen door 10 onderdelen uit de auto om te wisselen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 13:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

AW_Bos schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 00:33:
[...]

Volgens mij had dit ook een reden, om kilometerfraude tegen te gaan. Ik heb vernomen dat bij BMW de kilometerteller op 3 of 5 plekken in de boordcomputer opgeslagen zijn verspreid over de hele auto. Zo kan altijd de juiste kilometerstand worden teruggehaald, en ja, die is zwaar encrypted, schijnt.

Blijkbaar geldt zo een soort beveiliging ook voor de genoemde Ford Focus. Het is niet meer lucratief om te frauderen door 10 onderdelen uit de auto om te wisselen.
En anderzijds valt het me op dat het meestal wel specifieke onderdelen zijn waar zo'n teller inzit. De DSG bak bijvoorbeeld, of ABS sensor. Stel de auto raakt ooit total loss en de DSG en ABS sensor zijn nog goed en in een andere auto te gebruiken die het nodig heeft. Zo kun je van het individuele onderdeel zien hoeveel kilometers er al op zitten. Of denk ik dan veel te ver door? In mijn eigen auto (Kever) gaat hij maar tot 99.999km en daar heb je dus sowieso geen drol aan. Meen in een AutoWeek gelezen te hebben over een auto waar de digitale teller na zo'n 700.000 niks meer deed tellen, dus het zal tot op zekere hoogte nog wel beperkingen hebben alhoewel dat met iedere generatie natuurlijk weer beter gemaakt wordt. Edit: waarmee ik dus wil zeggen dat het zich inderdaad niet meer zoals vroeger kan lonen om even de kilometer-kabel uit de meter te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 01-08-2016 00:42 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Wear leveling is voor simpele tellers ook heel erg simpel.

Wat ik deed voor een type kWh teller was:
je hebt bijv 256 bytes eeprom ter beschikking.
Nieuw = alles 0,
Begin bij byte 1, tellen tot 255 (0xFF)
Als ik die bereikt heb ga ik naar byte 2, ook tot 0xFF (tel dan byte 1 niet meer, die blijft op 0xFF)
Als ik dan bij byte 254 ben en die is 0xFF, zet verhoog ik byte 255, en zet ik alle bytes van 0-254 weer op 0.

Op die manier kan ik bij het opstarten simpel byte 255 * (256 * 255) doen plus alle bytes tussen byte 0-255.
Op die manier ben ik alle bytes van 0-255 heel gelijkmatig aan het beschrijven, en heb ik een hoge maximale tellerstand van:
(256*256*255) + 256*255 -1 = 16776959, waarbij de maximale schijfacties per byte op 65536 liggen, onder de 100.000 die een vrij normale waarde is.

Dat is een paar dozijn regels code, het is wear leveling, maar niet complex, tellers zijn simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

kuusj98 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 00:41:
[...]

En anderzijds valt het me op dat het meestal wel specifieke onderdelen zijn waar zo'n teller inzit. De DSG bak bijvoorbeeld, of ABS sensor. Stel de auto raakt ooit total loss en de DSG en ABS sensor zijn nog goed en in een andere auto te gebruiken die het nodig heeft.
Meestal kan de module opnieuw geprogrammeerd worden door een dealer, bij nieuwe module's (met 0km) wordt de stand vaak automatisch al overgenomen (adaptatie is meestal wel nodig voordat alle functies correct werken). Uitzondering hierop zijn meestal het instrumentenpaneel en de ECU, alleen met 0km kunnen die eenmalig gecorrigeerd worden.

In mijn BMW uit 2002 wordt de stand opgeslagen op vijf plaatsen: ECU, cluster, verlichtingsmodule, startonderbreker en periodiek in de sleutel. De rolling-code voor de startonderbreker wordt ook op meerdere plaatsen geverifieerd.

De verlichtingsmodule houdt ook bij hoe vaak het remlicht is geactiveerd, alsmede het aantal branduren van iedere individuele lamp.

BMW gebruikt een M35080 EEPROM (1024x8 bits) in het instrumentenpaneel:
  • 1 Million Erase/Write Cycles (minimum)
  • 40 Year Data Retention (minimum)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Om het verhaal van geheugens enz meer compleet te maken:

Het wens om de stand van een instelling te kunnen onthouden is zo oud is als de afstandbediening.

Vele jaren geleden loste men dit mechanisch op d.m.v. een (servo)motor die via een vertraging aan de as van de betreffende regelaar was gekoppeld. Dit is natuurlijk een dure oplossing die ook nog eens lomp is. Soms wordt deze manier nog wel eens toegepast in vermogens apparatuur (of hele dure kwaliteits apparaten).

Zo´n 40-50 jaar geleden verschenen de eerste KTV´s waarin dit electronisch werd opgelost. Er zaten kleine discrete modules in die eigenlijk gewoon een analoge statische geheugen cel zijn. Het bestaat uit een grote kwalitatief zeer goede condensator, een paar FETś en wat weerstandjes. Door middel van ´up´ en ´down´ toetsen vloeit er lading in of uit de condensator. De lading op de condensator vertaalt zich in een spanning die gebruikt wordt voor de electronische regeling. Die geheugenmodule was in kunststof gegoten en zo goed geisoleerd dat de condensator z´n lading maanden lang kon bewaren.
Dit was meer dan 10 jaar lang de aangewezen manier om geluidsvolume, kanaalinstelling, helderheid enz op te slaan. Daarna kwam de digitale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquexyz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-01 15:33
[b]

Bij de E39 (E46 ook, vast nog wel meerdere) wordt de kilometerstand in de tellerbak, de lichtmodule en in de sleutel opgeslagen.
Deze 3 dienen met elkaar overeen te komen, anders gaat er een lampje naast de kilometerstand branden.(tamperdot). BMW kan als enige alle 3 veranderen/uitlezen met een z.g.n. GT1 computer..
Pagina: 1