Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy_droopy
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-05 10:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een nieuwe pc samenstellen als HTPC. Doel is om het te gebruiken als pc voor netflix, youtube, spotify, simpel surfen, zo af en toe een dvd of Bluray, en streamen van games vanaf mijn laptop via Steam.
Eis 1: superzuinig omdat de pc waarschijnlijk altijd aan blijft staan.
Eis 2: stil omdat het in de huiskamer staat

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absolute maximumprijs, maar ik denk dat het met een paar honderd euro absoluut moet lukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een mooie htpc kast van Silverstone van een oud probeersel om een oude afgeschreven pc als htpc te gebruiken. (Werkte niet, te heet, te veel lawaai). Kast is een Silverstone ML02
Bluray speler (slim) heb ik ook nog.
Ook heb ik nog een hele compacte koeler liggen van silverstone (de kast kan maximaal een koeler aan van 37mm hoog!), past op een AM2 socket.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederbord, processor, geheugen? (Ik heb nog 8Gb ddr3 uit de oude liggen). SSD lijkt me zuiniger en sneller dan de oude 5400 rpm die ik nog heb liggen, dus die ook. Geen videokaart denk ik ivm koeling en zo.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb wat verkenwerk gedaan en dacht dat de i3 6100T een goede optie zou zijn voor dit systeem?
Ook heb ik zitten kijken naar de Eco moederborden van MSI, ze claimen zuinig te zijn, maar ik betwijfel de werkelijke besparing.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinig dus, en stil.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Wat is slim om te hergebruiken? Is dat geheugen nog bruikbaar, of is de snelheidswinst van ddr4 zodanig dat dat de pc ook weer een beetje meer 'toekomstbestendig' is? Ook twijfel ik erg aan de processor. Een i3 T serie komt zuinig over, maar ik heb ook AMD processors gezien die al een grafische chip onboard hadden en goede prestaties neerzetten.

Te veel keuze qua processoren en moederbord combinaties! Vooral aangezien ik er te weinig vanaf weet. Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Toro
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Je moet zelf ook een lijstje maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-04 09:34
Qua processor en moederbord zou ik je de asrock n3150 itx aanraden. Dit is een passief gekoeld moederbord met de intel n3150, specifiek gemaakt om als htpc te kunnen dienen. Ik heb hem zelf een half jaar geleden gebouwd in een silverstone kastje. Het systeem is gewoon stil, er zitten geen onderdelen in die geluid maken (heb een kleine ssd voor het os). 4Gb ram is meer dan voldoende voor een htpc. De processor is ook in staat om films op 4k af te spelen, dus wat betreft power heb je daar meer dan genoeg aan. Het maximale verbruik van moederbord en processor is nog geen 30w.

Edit: link naar review van het moederbord: https://nl.hardware.info/...basis-de-asrock-n3150-itx

[ Voor 19% gewijzigd door Philpend op 31-07-2016 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Een i3-6100 is idle net zo zuinig als een 6100T. Alleen full load verbruikt een non T wat meer, hoe vaak komt dat voor.
Maar waarom geen pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed, stukken goedkoper en speelt alles vloeiend af.
Als het systeem 24/7 aan staat zal deze het meest idle draaien. MSI is daar meestal het zuinigst in wat https://nl.hardware.info/...cten/324662-332594-323691 bevestigd.
Je lijstje zou er als volgt uit kunnen zien.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 43,50€ 43,50
1MSI H110M ECO€ 51,-€ 51,-
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 19,-€ 19,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 35,25€ 35,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 148,75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deputy_droopy
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-05 10:16
Wauw, top! Bedankt voor de reacties!

Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht aan een celeron of een pentium. Celeron associeer ik nog altijd met een trage laptop, en een pentium was volgens mij iets wat ik twintig jaar geleden van m'n vader kreeg.....

De ASRock bordjes zien er goed uit, vooral omdat het allemaal passief gekoeld is. Ik heb even een beetje gezocht en men schrijft inderdaad over goede ervaringen met films kijken, wat surfen en ook streamen van steam games lijkt goed te werken.
Wat betreft geheugen kijk ik even wat ik nog heb liggen. Misschien heb ik nog wel 8Gb wat past vanuit de vorige pc.
Realizatie: Nee dus, dit bordje heeft SO-DIMM nodig.... Dus die twee oude reepjes gaan het niet worden....

Ik kom op de volgende build in dat geval:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3700-ITX€ 112,95€ 112,95
1Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10€ 69,50€ 69,50
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 62,02€ 62,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,47

Maar de prijs van SO-DIMM geheugen is natuurlijk niet mals in deze lijst. Doe ik de celeron optie, dan kom ik duidelijk wat voordeliger uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 43,50€ 43,50
1MSI H110M ECO€ 51,-€ 51,-
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 19,-€ 19,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 35,25€ 35,25
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 62,02€ 62,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,77

Scheelt toch iets, maar misschien niet genoeg om de geluidsloosheid en het lage gebruik van de eerste build te rechtvaardigen. (verbruik niet alleen vanwege het geld, maar ook vanwege het principe) Ik ga nog even goed rondkijken denk ik....

In ieder geval heel erg bedankt met me op een (veel) voordeliger spoor zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

De Pentium N3700 op het Asrock bordje mag dan een 4core zijn, hij is wel ontzettend traag. Singlecore is de Celeron 3x zo snel en multicore 60% sneller. http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2513&cmp%5B%5D=2706

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-04 09:34
Het is zelfs een 3150 en die is nog 'trager' dan de 3700. Maar lees de review, hij wordt ten zeerste aangeraden als je een htpc wilt bouwen omdat hij daar precies de goede eigenschappen voor heeft. En hij verbruikt weinig en is geheel stil. Gamen moet je er niet mee willen natuurlijk.
Pagina: 1