Waar ik op let bij fans;
1. Je wilt dat ze stil zijn. Maar decibellen is niet het enige wat belangrijk is (buiten dat er van best case scenario's wordt uitgegaan) ook het soort geluid dat ze produceren doet ertoe.
2. Voor je geluids en aantal plaatsingsopties moet je even puzzlen wat je nodig hebt. Moet er hitte de kast uit? Waar moet het doorheen? Wil je meer airflow langs componenten? En daarbij ook niet onbelangrijk, zorg dat je altijd meer lucht de kast in pompt dan dat je eruit haalt. Anders krijg je onderdruk en dat koelt niet zo best en trekt daarnaast via alle hoekjes en gaatjes lucht aan. M^3 lucht / CFM is een ok maat hiervoor. Maar let wel dat het max aantallen zijn en je dus even moet kijken hoe je je fan controllers / moederbord de fans laat regelen.
3. Als je lucht door fijne roostertjes / Alu fins / Radiatoren heen wilt blazen, is de lucht stroom minder interresant, dan gaat het om hoeveel druk een fan kan leveren. Fans die 0.6mm static pressure geven hebben waarschijnlijk weinig impact als je ze door een 40mm koelblok heen laat blazen. Ook b.v. aan de bovenkant van moderne kasten waar een soort tunneltje zit met b.v. een roostertje aan de zijkant / achterkant, vraagt naar mijn mening om een out-take fan die een beetje druk kan opleveren.
Om b.v. een HDD rack fris te houden, is 50+ CFM prima in orde. Veelal kan je twee fans plaatsen voorin je case daarmee zit je vaak al goed kwa intake / outtake ratio, gezien veel cases maar 1 outtake nodig hebben.
pricewatch: be quiet! Shadow Wings PWM, 120mm
Is kwa geluid een van mijn favo's.
Als je er ruimte voor hebt is
pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 PWM, 140mm
Ook niet verkeerd.
Of natuurlijk in 120mm uitvoering:
pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 PWM, 120mm
Voor een beetje static pressure zijn Corsair SP120 Quiet Editions leuk. Let wel, de performance versies maken behoorlijk herrie en zijn eigenlijk op alles behalve dikke waterkoeling blokken een beetje overkill.
Daarnaast zit je met Noctua nooit verkeerd. Lees even hun specs om te achterhalen welke versie je nodig hebt.
Succes!