Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over de cooling van mijn midi tower.

Ik heb een Sharkoon REX8 economy met ingebouwde fans (geen idee wat de specs zijn van die dingen.) Nou heb ik niet echt het idee dat ze doen wat ze moeten doen.

Nu ben ik dus opzoek naar nieuwe, betere fans voor mijn kast.

Nu zijn mijn vragen:

1. Wat zijn goede opties?
2. Waar moet ik opletten op eventueel verschil tussen een 'zuiger' en een 'blazer'?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Waar ik op let bij fans;

1. Je wilt dat ze stil zijn. Maar decibellen is niet het enige wat belangrijk is (buiten dat er van best case scenario's wordt uitgegaan) ook het soort geluid dat ze produceren doet ertoe.
2. Voor je geluids en aantal plaatsingsopties moet je even puzzlen wat je nodig hebt. Moet er hitte de kast uit? Waar moet het doorheen? Wil je meer airflow langs componenten? En daarbij ook niet onbelangrijk, zorg dat je altijd meer lucht de kast in pompt dan dat je eruit haalt. Anders krijg je onderdruk en dat koelt niet zo best en trekt daarnaast via alle hoekjes en gaatjes lucht aan. M^3 lucht / CFM is een ok maat hiervoor. Maar let wel dat het max aantallen zijn en je dus even moet kijken hoe je je fan controllers / moederbord de fans laat regelen.
3. Als je lucht door fijne roostertjes / Alu fins / Radiatoren heen wilt blazen, is de lucht stroom minder interresant, dan gaat het om hoeveel druk een fan kan leveren. Fans die 0.6mm static pressure geven hebben waarschijnlijk weinig impact als je ze door een 40mm koelblok heen laat blazen. Ook b.v. aan de bovenkant van moderne kasten waar een soort tunneltje zit met b.v. een roostertje aan de zijkant / achterkant, vraagt naar mijn mening om een out-take fan die een beetje druk kan opleveren.

Om b.v. een HDD rack fris te houden, is 50+ CFM prima in orde. Veelal kan je twee fans plaatsen voorin je case daarmee zit je vaak al goed kwa intake / outtake ratio, gezien veel cases maar 1 outtake nodig hebben.

pricewatch: be quiet! Shadow Wings PWM, 120mm
Is kwa geluid een van mijn favo's.
Als je er ruimte voor hebt is
pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 PWM, 140mm
Ook niet verkeerd.
Of natuurlijk in 120mm uitvoering:
pricewatch: be quiet! Silent Wings 2 PWM, 120mm

Voor een beetje static pressure zijn Corsair SP120 Quiet Editions leuk. Let wel, de performance versies maken behoorlijk herrie en zijn eigenlijk op alles behalve dikke waterkoeling blokken een beetje overkill.

Daarnaast zit je met Noctua nooit verkeerd. Lees even hun specs om te achterhalen welke versie je nodig hebt.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:07
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 01:57:
Nou heb ik niet echt het idee dat ze doen wat ze moeten doen.
Waarom denk je dat? Veel meer dan een beetje verse lucht aanzuigen aan de voorkant en de warme lucht er aan de achterkant weer uitgooien hoeven ze niet te doen.
Heb je last van hoge temperaturen van je processor/videokaart? Of komt er te veel geluid uit je kast? Welke componenten heb je nog meer in je pc? En staat je behuizing wel op een geventileerde plek, of is 'ie in een kastje weggestopt?
Als je omschrijft wat je probleem is met je huidige fans kan je beter advies krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sebastiaannn op 31-07-2016 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In principe zijn ze stil en naar mijn idee is de blazer aan de achterkant wel goed. Mijn gpu is nooit warmer dan 30 graden in idle en 60 (na wat aanpassingen 55 graden) tijdens gaming. Mijn cpu is 40 in idle en ook zon 55 a 60 graden tijdens gaming en heb als cpu koeler de cm hyper 212 evo.

Hij staat naar mijn idee op een goede open plek. Ik heb alleen het idee dat de zuiger het minder goed doet. Maar als ik in mijn bios settings kijk geeft hij maar een system fan weer. Ik kan geen aanpassingen doen in de rotatie snelheid zeg maar.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2016 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
Nou, als je geen last hebt van het geluid en zulke goede temperaturen hebt denk ik dat je je qua koeling helemaal geen zorgen hoeft te maken. De fan aan te voorkant zuigt lucht naar binnen en daar merk je veel minder van als je je hand tegen de behuizing houdt dan van de warme lucht die er aan de achterkant wordt uitgeblazen. Maar dat betekent niet dat ie niets doet, je kan je kast eens openmaken en kijken wat die ventilator doet, maar volgens mij werkt dat helemaal prima.

Om de bios de snelheid van de ventilatoren aan te passen moeten ze op een 4-pins fan-header aangesloten zijn. Bij mijn moederbord en misschien ook die van jou heeft alleen de CPU-fan een 4-pins aansluiting (die ventilator gaat dus sneller draaien als de CPU heter wordt) maar de twee case-fans zitten op een 3-pin aangesloten, die draaien gewoon op een constante snelheid.

Daar zijn wel oplossingen voor zoals deze splitter of een fan-controller maar op zichzelf is het wel normaal.

Als je toch je fans wil upgraden moet je opletten dat je 120mm fans neemt (die passen in je kast), en als je graag de snelheid wil kunnen instellen moet je opletten dat er "4-pin" of "PWM" bij de specificaties staat. Er is geen verschil tussen een "zuiger en een blazer", dat hangt er gewoon vanaf in welke richting je hem monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is deze koeling dan ook geschikt voor eventuele oc? Of is dat echt afhankelijk van je cpu koeler en gpu koeler? In principe zit op de gpu een twin fan, de msi gaming gtx 960, maar op mijn cpu een cm hyper 212 evo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaannn
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:56:
Is deze koeling dan ook geschikt voor eventuele oc? Of is dat echt afhankelijk van je cpu koeler en gpu koeler? In principe zit op de gpu een twin fan, de msi gaming gtx 960, maar op mijn cpu een cm hyper 212 evo.
Jahoor, het doel van casefans is vooral om de lucht in de behuizing te verversen, want als steeds dezelfde lucht in de kast zou blijven hangen warmt die geleidelijk steeds verder op en zit je uiteindelijk met gloeiend hete lucht. De echte koeling van je componenten wordt door je cpu/gpu koelers gedaan maar als die hete lucht op/over de componenten blazen schiet dat natuurlijk niet op.

Dus bij casefans geldt vooral dat je ze moet hebben, maar hoe goed ze zijn maakt wat minder uit. Redenen om speciale casefans te kopen kunnen zijn dat je echt een fluisterstil systeem wil, voor de toffe looks of omdat je met extreme overclocks/multi-gpu opstellingen werkt en echt héél veel hitte uit de kast moet zien te krijgen.

Maar twee standaard-casefans zijn prima om mee te overklokken, bij je GPU zou ik dat zeker doen, en als je een overklokbare CPU hebt is die 212 Evo ook prima geschikt om die CPU een tandje hoger te laten draaien, je hebt nog ruimte genoeg qua temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Onwijs bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een upgrade van een msi gtx960 naar een gtx 970 is de temperatuur toch wel erg omhoog gegaan. Op standaard instellingen wordt de gpu 70 tot 73 graden bij het 99% gebruiken van de gpu. Dit is al wep een stuk warmer en ik dacht dat de Msi Gtx 970 juist cool was vam zichzelf? Heb overigens gewoon de gpu vervangen en niet speciaal opnieuw mijn software en driver geinstaleerd. Maakt dat uit? En toch maar nieuwe case fans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 03:35:
Na een upgrade van een msi gtx960 naar een gtx 970 is de temperatuur toch wel erg omhoog gegaan. Op standaard instellingen wordt de gpu 70 tot 73 graden bij het 99% gebruiken van de gpu. Dit is al wep een stuk warmer en ik dacht dat de Msi Gtx 970 juist cool was vam zichzelf? Heb overigens gewoon de gpu vervangen en niet speciaal opnieuw mijn software en driver geinstaleerd. Maakt dat uit? En toch maar nieuwe case fans?
Of een GPU koel draait of niet hangt van een aantal factoren af. De omvang van de warmtebron. De omgevingstempratuur. En de koeler. en de hoeveelheid watt hij moet koelen. Een chip die 300watt verbruik op een chip van 10cm bij 10cm is vele malen makkelijker te koelen als een 200 Watt chip die een omvang heeft van 1cm bij 1cm. en gebruikte koelpasta (en CPU heeft ook nog de heatspreaderpaste)

http://www.guru3d.com/art..._gaming_4gb_review,8.html

De 970 verbruikt ook weer iets meer als de 960. Dus niet verwonderlijk dat hij iets warmer loopt, Maar mijn kaart heeft een tijd op 90-95 gedraait. 70-73 is prima hoor.
Pagina: 1