• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:41
Hallo.

Mijn pc herkent de SSD waarvan ik hem wil booten telkens niet. Als ik via het boot menu de schijf kies (hier wordt hij weergegeven als ahci Port 0) start hij wel op en werkt verder vlekkeloos.
Ook in de bios verder is de schijf niet zichtbaar als ik hem wil instellen als "boot default". Nu zat ik te denken, misschien moet ik mijn bios eens updaten. Dit lukte me echter niet, hij blijft elke keer hangen als ik van de instant flash optie gebruik wil maken, waarna het nieuwe bios-bestand uit de mogelijkheden verdwijnt.
Het gaat om een ASRock B75M uit mijn hoofd, en de SSD is een M4CT128M4SSD2. Ik ben benieuwd of iemand weet wat de reden kan zijn dat mijn bios de opstartschijf niet ziet, terwijl de rest van het systeem dit wel doet...

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen? Heb je daarbij ook gedacht aan UEFI vs Legacy/BIOS boot en waarom je de schijf niet ziet als boot optie?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• nino_070
@Hero of Time: Ja dit heb ik doorgenomen, ben er niks mee tegengekomen.
Dat UEFI vs Legacy, ik heb daar weinig verstand van maar volgens mij komt dat pas in een later stadium. Ik zie in het boot-menu nu ik een USB-stickje erin heb zitten met een bios-update elke keer "UEFI: Sandisk" staan, wat aangeeft dat hij hem toch wel herkent. Als ik dit probeer te booten gebeurt er echter niks.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je niet van de UEFI Sandisk boot, maar van de legacy, werkt dat dan wel? Dat komt namelijk helemaal niet in een later stadium, maar is iets dat gelijk al voorkomt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nino_070 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:58:
@Hero of Time: Ja dit heb ik doorgenomen, ben er niks mee tegengekomen.
Dat UEFI vs Legacy, ik heb daar weinig verstand van maar volgens mij komt dat pas in een later stadium.
De juiste sleutel in het contact en die omdraaien komt ook pas als je op de snelweg zit, toch? ;) Na de POST is UEFI/Legacy boot het eerste wat er komt kijken. Is je systeem insteld op UEFI, maar is je schijf in Legacy/BIOS geïnstalleerd dan gebeurt er bar weinig. Andersom net zo.
Ik zie in het boot-menu nu ik een USB-stickje erin heb zitten met een bios-update elke keer "UEFI: Sandisk" staan, wat aangeeft dat hij hem toch wel herkent. Als ik dit probeer te booten gebeurt er echter niks.
Elke stick kan dat laten verschijnen. Maar zolang de stick niet geschikt is voor UEFI boot, doet het niets. Er zijn talloze mensen geweest die Windows via een USB stick wilde installeren en hadden het via tooltjes gemaakt. Enige punt was, de sticks waren allemaal NTFS geformatteerd. Deze kwam wel als UEFI boot optie, maar door het verkeerde file system werkte 't niet.

Dus ga eerst eens na hoe wat is ingesteld en opgebouwd. Je zegt weinig verstand te hebben van UEFI en Legacy boot. Tijd om die kennis eens bij te spijkeren, want je gaat er alleen maar meer mee te maken krijgen. :)

• amddave
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07-2024
Stel je Sata controller eens in op ide en niet op ahci.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Alsof dat gaat helpen bij het zichtbaar maken van een boot device. 8)7 Dat doe je alleen als je OS niet wil starten en je echt 100% zeker weet dat dat het probleem is. Dat is met systemen tegenwoordig steeds minder het probleem, alles staat en blijft op AHCI.

• Nielson
  • Laatst online: 00:46
nino_070 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:34:
Het gaat om een ASRock B75M uit mijn hoofd..
Zoek eerst het precieze type eens op, met name van belang voor je bios update maar kan ook invloed hebben op je SSD. Zo heeft de populaire B75M Pro3 een extra Asmedia SATA controller onboard, als de SSD hierop aangesloten is ipv de Intel kan dat bv een gedeelte van je problemen verklaren.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
Laatst had ik ook van 2 hd's, dat ik niet kon booten van de hd die ik wilde.
In de bios had je bootvolgorde, dit was goed,
Maar er was een instelling van de hd's alleen, hier moest ik de volgorde instellen, toen kon ik wel booten vanaf de hd die ik wilde.
Dus check je bios goed.

• nino_070
Nielson schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:05:
[...]
Zoek eerst het precieze type eens op, met name van belang voor je bios update maar kan ook invloed hebben op je SSD. Zo heeft de populaire B75M Pro3 een extra Asmedia SATA controller onboard, als de SSD hierop aangesloten is ipv de Intel kan dat bv een gedeelte van je problemen verklaren.
Het type is inderdaad B75 Pro3 M. Asmedia weet ik niks van...? De SSD zit aangesloten op een SATA3 connector (nummer 14 in de lay-out in de manual, ftp://europe.asrock.com/Manual/B75%20Pro3-M.pdf).
amddave schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:09:
Stel je Sata controller eens in op ide en niet op ahci.
Dit ga ik maar eens proberen dan :)

• nino_070
Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:21:
[...]

De juiste sleutel in het contact en die omdraaien komt ook pas als je op de snelweg zit, toch? ;) Na de POST is UEFI/Legacy boot het eerste wat er komt kijken. Is je systeem insteld op UEFI, maar is je schijf in Legacy/BIOS geïnstalleerd dan gebeurt er bar weinig. Andersom net zo.

[...]

Elke stick kan dat laten verschijnen. Maar zolang de stick niet geschikt is voor UEFI boot, doet het niets. Er zijn talloze mensen geweest die Windows via een USB stick wilde installeren en hadden het via tooltjes gemaakt. Enige punt was, de sticks waren allemaal NTFS geformatteerd. Deze kwam wel als UEFI boot optie, maar door het verkeerde file system werkte 't niet.

Dus ga eerst eens na hoe wat is ingesteld en opgebouwd. Je zegt weinig verstand te hebben van UEFI en Legacy boot. Tijd om die kennis eens bij te spijkeren, want je gaat er alleen maar meer mee te maken krijgen. :)
Het installeren van de nieuwe versie van de Bios is inmiddels gelukt vanaf een ander USB stickje. Dit heeft het probleem echter niet opgelost, dus daar ligt het in ieder geval niet aan.
Ook de sata controller instellen op IDE heeft niet gewerkt, toen zag hij de SSD zelfs niet meer in het boot-menu. Ik begin steeds meer te denken dat het moederbord kapot is. :'(

Edit: ik heb even de SSD op andere Sata (Sata2)-poorten aangesloten en hierbij deed zich hetzelfde probleem voor... Het ligt dus ook niet aan de sata poort.

[ Voor 5% gewijzigd door nino_070 op 31-07-2016 14:26 ]

• amddave
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07-2024
Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:44:
Alsof dat gaat helpen bij het zichtbaar maken van een boot device. 8)7 Dat doe je alleen als je OS niet wil starten en je echt 100% zeker weet dat dat het probleem is. Dat is met systemen tegenwoordig steeds minder het probleem, alles staat en blijft op AHCI.
Dat hielp hier inderdaad ja.
Op AHCI boot mijn asus X99-A niet met 2 ssd's in raid 0 en zag windows de schijven niet tijdens het installeren.
Dus naar ide gezet en het probleem was weg.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

amddave schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:35:
[...]

Dat hielp hier inderdaad ja.
Op AHCI boot mijn asus X99-A niet met 2 ssd's in raid 0 en zag windows de schijven niet tijdens het installeren.
Dus naar ide gezet en het probleem was weg.
Ja, tijdens installatie van Windows, Niet als boot device waar de TS tegenaan loopt. ;) Daarbij had je instelling RAID moeten zijn, en moet je de driver apart toevoegen om echt RAID te kunnen doen vanuit de Windows installatie. Instellen op IDE geeft je helemaal geen RAID opties, dat moet je dan vanuit het OS via software RAID doen (niet dat de RAID optie op je moederbord heel anders werkt, maar dat terzijde).

Puur het punt van "Systeem kan SSD niet vinden om vanaf op te starten" is niet de oplossing "gooi maar op IDE ipv AHCI". Dat doet namelijk niets daarvoor.

• nino_070
Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:46:
[...]

Ja, tijdens installatie van Windows, Niet als boot device waar de TS tegenaan loopt. ;) Daarbij had je instelling RAID moeten zijn, en moet je de driver apart toevoegen om echt RAID te kunnen doen vanuit de Windows installatie. Instellen op IDE geeft je helemaal geen RAID opties, dat moet je dan vanuit het OS via software RAID doen (niet dat de RAID optie op je moederbord heel anders werkt, maar dat terzijde).

Puur het punt van "Systeem kan SSD niet vinden om vanaf op te starten" is niet de oplossing "gooi maar op IDE ipv AHCI". Dat doet namelijk niets daarvoor.
Oké, maar enig idee wat het wel kan zijn? Ik ben echt ten einde raad :?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nino_070 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:48:
[...]

Oké, maar enig idee wat het wel kan zijn? Ik ben echt ten einde raad :?
Als je via het boot menu wel kan opstarten, maar het systeem niet zelf opstart kan het liggen aan een missende boot optie, bijvoorbeeld dat harde schijven niet zijn ingeschakeld als boot device. Dan is er ook nog de kans dat het via UEFI is ingesteld en je systeem in Legacy/BIOS modus staat, of andersom. Voor UEFI boot is er dan ook nog de kans dat het de boot entry is vergeten en moet je die opnieuw toevoegen. Heb je Windows, dan kan het met een boot repair lukken. Anders, ook in geval van Windows, moet je de UEFI entry handmatig toevoegen. Dat kan vanuit de UEFI/BIOS instellingen. Zie de handleiding van je moederbord voor instructies.

• nino_070
Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2016 @ 14:54:
[...]

Als je via het boot menu wel kan opstarten, maar het systeem niet zelf opstart kan het liggen aan een missende boot optie, bijvoorbeeld dat harde schijven niet zijn ingeschakeld als boot device.
Enig idee hoe ik dit kan inschakelen?

Dam ga ik daarna even googlen om je andere suggesties uit te proberen, dankjewel!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij de bootdevices in de UEFI.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nino_070 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:52:
[...]

Enig idee hoe ik dit kan inschakelen?

Dam ga ik daarna even googlen om je andere suggesties uit te proberen, dankjewel!
Moederbord handleiding lezen, sectie BIOS/UEFI.

• nino_070
Pfff, er was inderdaad nog 1 verborgen optie in de bios die mijn schijf zichtbaar maakte. Dank iedereen voor jullie hulp
Pagina: 1