Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-08 23:57
Beste Tweakers, ik bezit al geruime tijd een MSI R9 280X, maar sinds het begin ervaar ik al grafische glitches en artefacts. Ik speel voornamelijk GTA V, CS GO en Battlefield 4 en bij al deze games treden er na verloop van tijd glitches op en soms is het zelfs zo dat de game compleet bevriest, waardoor alleen een hard reset m'n PC weer werkend krijgt. Onder deze post heb ik 2 YouTube video's bijgevoegd die ik heb gemaakt toen de kaart glitchte. Ik heb alles wat ik kon bedenken eigenlijk al geprobeerd om het op te lossen:

- Drivers opnieuw geinstalleerd
- Underclocken/Overclocken
- Andere aansluiting op m'n videokaart geprobeerd
- Ander scherm geprobeerd
- Windows opnieuw geinstalleerd
- Nieuwe vBios geflasht
- In de PC van een vriend gezet

Allemaal zonder resultaat...

Daarnaast viel het de kaart niet reageert op een verandering van de core clock, voltage en memory clock als ik die toepas vanuit Afterburner of de Crimson app (GPU-Z laat steeds dezelfde, standaardwaarden zien).

De kaart valt niet helaas meer onder de garantie dus ik zou het, als het kan, zelf op moeten lossen. Als iemand een eventuele fix weet dan hoor ik dat graag _/-\o_

YouTube: GTA V MSI R9 280X GPU Glitching & Artefacts (Ongeveer vanaf 0:40 met een volledige hang-up)

YouTube: GTA V MSI R9 280X Glitching & Artefacts

Afterburner en GPU-Z tijdens de glitches: Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/50p4cx.jpg[/img]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:27

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Heb je de kaart overclockt gehad aan het begin?
Na hoeveel tijd (ongeveer) beginnen de artifacts?
Wat zijn de temperaturen van de GPU wanneer het optreed?
Komt het ook voor als de kaart koud is (pc net opgestart en dan gelijk een game starten)?

Als die al vanaf het begin is dan denk ik dat de kaart niet helemaal lekker is, wellicht dat je bij MSI rechtstreeks nog aanspraak kan doen op garantie (extended warranty).

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb precies hetzelfde gehad met een Asus R9 280X DCII, ik heb hem toen een keer met opzet veel heter dan normaal laten worden (~85 graden core, 110 VRM's) en poef, kapot. Opgestuurd en "diverse componenten vervangen op de PCB". Zover ik kon zien was er alleen een geheugenchip vervangen, wat ook het meest logische is met deze klacht.

Nu wil ik niet zeggen dat je hetzelfde als mij moet gaan doen, maar houd er dus rekening mee dat het wel eens zeer nabij einde verhaal kan zijn voor je kaart.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:47

Trygve

Redacteur
Je hebt zelf al een hoop geprobeerd zie ik. Op basis van het filmpje lijkt het soort artifact door een fout in het RAM te komen.

Heel misschien komt het door een corrupte shader cache op je harde schijf. Als je DDU gebruikt om de drivers te verwijderen worden die mappen ook leeggehaald. Mocht je DDU nog niet hebben gedraaid, zeker even proberen.

De meeste kans heb je denk ik nog door een BIOS aan te passen met dit stappenplan. Als je dat opvolgt én daarnaast alle waarden van geheugensnelheid die op 1500 staan, verlaagt naar 1250. De idle clocks zou ik zo laten. Dan je aangepaste bios opslaan, flashen, opnieuw opstarten en voor de zekerheid DDU gebruiken en de driver opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
JGoeij schreef op zondag 31 juli 2016 @ 09:18:
Heb je de kaart overclockt gehad aan het begin?
Na hoeveel tijd (ongeveer) beginnen de artifacts?
Wat zijn de temperaturen van de GPU wanneer het optreed?
Komt het ook voor als de kaart koud is (pc net opgestart en dan gelijk een game starten)?

Als die al vanaf het begin is dan denk ik dat de kaart niet helemaal lekker is, wellicht dat je bij MSI rechtstreeks nog aanspraak kan doen op garantie (extended warranty).
Heb ik de kaart overclockt gehad? Nee, pas nadat de glitches tevoorschijn kwamen ben ik op onderzoek uitgegaan en een van de mogelijke oplossingen was een overclock/underclock. Ik heb beide geprobeerd, maar het had geen effect (waarschijnlijk omdat m'n GPU zoals gezegd de instellingen van zowel Afterburner als Catalyst niet overnam).

Na hoeveel tijd beginnen de artefacts? Het verschilt per keer. Echter meestal verschijnen ze na een paar minuten gameplay als de kaart zijn maximum temperatuur heeft bereikt.

Wat zijn de temperaturen van de GPU wanneer het optreedt? De temperatuur waarbij de artefacts optreden varieert van ongeveer 65 graden tot de maximumtemperatuur die mijn kaart haalt van 72 graden.

Komt het ook voor als de kaart koud is (pc net opgestart en dan gelijk een game starten)? Zoals gezegd, meestal pas als de kaart vrij warm is (tussen de 65 en 72 graden).

Ik heb via HWMonitor de temperaturen van de VRMs uitgelezen en ook daar zag ik geen gekke dingen staan (rond de 70 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
kuusj98 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 09:22:
Ik heb precies hetzelfde gehad met een Asus R9 280X DCII, ik heb hem toen een keer met opzet veel heter dan normaal laten worden (~85 graden core, 110 VRM's) en poef, kapot. Opgestuurd en "diverse componenten vervangen op de PCB". Zover ik kon zien was er alleen een geheugenchip vervangen, wat ook het meest logische is met deze klacht.

Nu wil ik niet zeggen dat je hetzelfde als mij moet gaan doen, maar houd er dus rekening mee dat het wel eens zeer nabij einde verhaal kan zijn voor je kaart.
Ja ik zat zelf ook te denken dat de VRMs te heet werden, maar via HWMonitor heb ik de temperatuur ervan gecheckt en die bleef altijd steken rond de 70 graden dus dat leek mij niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
r100 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:44:
Je hebt zelf al een hoop geprobeerd zie ik. Op basis van het filmpje lijkt het soort artifact door een fout in het RAM te komen.

Heel misschien komt het door een corrupte shader cache op je harde schijf. Als je DDU gebruikt om de drivers te verwijderen worden die mappen ook leeggehaald. Mocht je DDU nog niet hebben gedraaid, zeker even proberen.

De meeste kans heb je denk ik nog door een BIOS aan te passen met dit stappenplan. Als je dat opvolgt én daarnaast alle waarden van geheugensnelheid die op 1500 staan, verlaagt naar 1250. De idle clocks zou ik zo laten. Dan je aangepaste bios opslaan, flashen, opnieuw opstarten en voor de zekerheid DDU gebruiken en de driver opnieuw installeren.
Dank je voor de tip _/-\o_ ! Ik zal het binnenkort eens proberen maar aangezien mijn GPU de instellingen van zowel Afterburner als Catalyst niet overneemt en de laatste vBios die ik er op had gezet (gewoon de laatste officiele van de MSI R9 280X, niks vreemd) resulteerde in een geglitched beeldscherm met allemaal verticale lijnen en een crashende windows door mijn videokaart hou ik mijn hart vast :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Nevercholt schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:21:
[...]

Ja ik zat zelf ook te denken dat de VRMs te heet werden, maar via HWMonitor heb ik de temperatuur ervan gecheckt en die bleef altijd steken rond de 70 graden dus dat leek mij niet het probleem.
VRM's leveren stroom, die hebben niks te maken met hoe textures geladen worden. Als een VRM uitvalt dan doet de kaart in zijn algemeenheid niks, nu heb je te maken met textures die niet juist geladen worden. De enige componenten die daar iets mee te maken hebben zijn de geheugenchips. Als de GPU zelf namelijk kapot zou zijn zou je helemaal geen beeld krijgen.

Gewoon RMA sturen, lijkt me de meest logische stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 10:07
Hmm ik heb hier een rig waar ook een aantal R9 in zitten ( R9 290 in mijn geval ).
Ik hem mijn memory op 1250 (standaard staat die op 1300 in afterburner, die van jou op 1500????)
Core heb ik op 1100 (ipv 1000)
Power -1

Bij mij treden artifacts (heeeeel soms) op wanneer de core verder omhoog gaat, of de memory omhoog terwijl de core ook 100 hoger is dan de standaard.

Wat wij miners doen, om te overclocken maar toch geen freezes, driver crashes of artifacts te krijgen is het gebruik van:
Catalyst 15.7.1, dit doordat alle versies erna volgens de miner developers voor over/onderclock problemen zorgen.

Alle optimalisaties die ik gebruik voor het minen, zijn ook zwaar van invloed op game performance (beter minen is beter gamen).

Of het bij jou de catalyst versie is, ik weet het niet zeker (denk stiekem ergens van niet, maar het mag wel gepost worden vind ik. U never know)

Daarbij gebruik ik never nooit niet de AUTO FAN optie van msi afterburner (troep), ik lock hem op 50% en het wordt niet warmer dan 69 graden met de zomerdagen (heb een reeks sapphire r9 290 oc tri-x). Of 50% ook voor jou voldoende is weet ik niet.

Stel je wilt 15.7.1 proberen, gebruik alvorens je dat doet de tip van een andere tweaker: installeer en gebruik DDU (display driver uninstaller). Doe je dit niet blijft er heel veel troep mbt GPU software/drivers achter.
Laatst nog gebruikt omdat AMD het recht dacht te hebben mij zonder toestemming op de nieuwste crimson software te zetten, ja dacht het niet (leuk voor de artifacts, maar daar zit ik ook niet op te wachten). DDU uitvoeren en daarna 15.7.1 installeren.

[ Voor 17% gewijzigd door LopendeVogel op 31-07-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
kuusj98 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 17:31:
[...]

VRM's leveren stroom, die hebben niks te maken met hoe textures geladen worden. Als een VRM uitvalt dan doet de kaart in zijn algemeenheid niks, nu heb je te maken met textures die niet juist geladen worden. De enige componenten die daar iets mee te maken hebben zijn de geheugenchips. Als de GPU zelf namelijk kapot zou zijn zou je helemaal geen beeld krijgen.

Gewoon RMA sturen, lijkt me de meest logische stap.
Dank je voor je uitleg m.b.t. de VRM chips. Maar is het niet gek dat de kaart ook niet reageert op aanpassingen van de core, het voltage en het geheugen in afterburner? De kaart is recentelijk een keer open geweest om betere koelpasta aan te brengen bij de GPU en om te kijken of de geheugenchips goed gekoeld werden. Zou je de kaart dan nog steeds RMA kunnen sturen (de problemen waren er al lang voordat de kaart werd geopend)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai de core eens terug met 50Mhz en 100MHz geheugen.

Als het probleem daarmee opgelost is is je kaart gewoon aan z'n latijn. Of draait te heet etc.

En niet met afterburner maar met die van AMD zelf werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Nevercholt schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:33:
[...]

Dank je voor je uitleg m.b.t. de VRM chips. Maar is het niet gek dat de kaart ook niet reageert op aanpassingen van de core, het voltage en het geheugen in afterburner? De kaart is recentelijk een keer open geweest om betere koelpasta aan te brengen bij de GPU en om te kijken of de geheugenchips goed gekoeld werden. Zou je de kaart dan nog steeds RMA kunnen sturen (de problemen waren er al lang voordat de kaart werd geopend)?
Dat hoeft inderdaad geen effect te hebben. Meestal heeft het verlagen van clockspeeds alleen nut als je chips nogal zijn gedegradeerd, en dat zou je eigenlijk alleen kunnen merken door crashes omdat de kaart de stock snelheid niet meer aankan.

Als er geen verbroken garantiezegels op de kaart zitten en je bent netjes te werk gegaan kan ik me niet voorstellen dan er moeilijk wordt gedaan. Maar, als deze problemen er al veel langer zijn, waarom heb je de kaart dan niet direct opgestuurd alvorens er zelf mee aan de slag te gaan? Als er zoals bij mijn kaart een garantiezegel opzit heb je nu namelijk een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
kuusj98 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:39:
[...]

Dat hoeft inderdaad geen effect te hebben. Meestal heeft het verlagen van clockspeeds alleen nut als je chips nogal zijn gedegradeerd, en dat zou je eigenlijk alleen kunnen merken door crashes omdat de kaart de stock snelheid niet meer aankan.

Als er geen verbroken garantiezegels op de kaart zitten en je bent netjes te werk gegaan kan ik me niet voorstellen dan er moeilijk wordt gedaan. Maar, als deze problemen er al veel langer zijn, waarom heb je de kaart dan niet direct opgestuurd alvorens er zelf mee aan de slag te gaan? Als er zoals bij mijn kaart een garantiezegel opzit heb je nu namelijk een probleem...
Sinds kort heb ik pas tijd gehad om het gamen weer 'serieus' op te pakken, dus vandaar dat ik hem niet eerder heb opgestuurd. De garantiezegel is verbroken, maar ik ben wel netjes en zorgvuldig te werk gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevercholt
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2016 @ 19:35:
Draai de core eens terug met 50Mhz en 100MHz geheugen.

Als het probleem daarmee opgelost is is je kaart gewoon aan z'n latijn. Of draait te heet etc.

En niet met afterburner maar met die van AMD zelf werken.
Zoals ik in een paar andere posts heb aangegeven veranderen de kloksnelheid, geheugensnelheid en het voltage niet wanneer ik deze wel aanpas in Afterburner of Catalyst :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nevercholt schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:03:
[...]

Zoals ik in een paar andere posts heb aangegeven veranderen de kloksnelheid, geheugensnelheid en het voltage niet wanneer ik deze wel aanpas in Afterburner of Catalyst :(
Dan is er iets anders aan de hand, hoort niet :)
Pagina: 1