OverProvisioning instellen bij Crucial BX-100 (240 GB)

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
In de Intel Quadcore desktop van mijn zoon hebben we enkele maanden geleden een aantal pogingen gedaan om Windows 10 te installeren op de 240 GB BX-100 SSD. Dat is gelukt en het is Windows 10 versie "Pro" geworden.
Blijkbaar hebben we destijds bij de laatste , gelukte installatiepoging géén OverProvisioning ingesteld, iets wat ik vandaag zag en wat ik graag wil corrigeren naar 10 % OP.
Schijfbeheer geeft één partitie van 100 MB weer (die maakt Windows aan bij installatie) en 1 partitie voor alle overige schijfruimte. Het klopt dus dat er nu geen OP staat ingesteld.
De officiële Crucial BX-100 Magician software weigert via een rode foutmelding om Over Provisoning in te stellen en bij Windows Schijfbeheer geeft hij in de menuoptie "Shrink" op de 238 GB partitie aan dat de Shrink met maximaal 45 MB kan worden uitgevoerd in plaats van de door ons gewenste 24 GB.
We willen het graag corrigeren zonder herinstallatie van Windows.
Ik beschik over GParted, maar ik wil niet met paardemiddelen tekeer gaan zonder dat ik begrijp wat er fout gaat.

Wat gaat hier fout en hoe kan ik het het best oplossen?
Graag jullie advies.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:21
Waarom moet je dit zelf doen. De controller doet dit toch al voor jou?
http://www.anandtech.com/...50gb-500gb-1tb-ssd-review

Dat je het zelf moet doen lijkt me waanzin. Bij harde schijven hoeft dat ook niet.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Naast dat ik niet heel erg goed zou weten waarom overprovisioning zo hard nodig zou moeten zijn, is me wel duidelijk waarom je de partitie niet kan verkleinen: er staat aan het einde van de partitie data die niet verplaatsbaar is. Met Defraggler kan je kijken welk bestand dat is: na het analyseren kan je gekleurde blokken aanklikken en komt een lijst met in dat blok aanwezige bestanden naar voren. Misschien kan Defraggler het ook wel oplossen door het specifieke bestand (of meerdere indien van toepassing) te defragmenteren. Als dat niet lukt zou je ook nog MyDefrag kunnen proberen, die kan geloof ik net iets meer dan Defraggler. Let er dan wel op dat je niet de hele schijf gaat defragmenteren, want op dat punt verlies je ongeveer wel meer dan wat je met de minieme voordelen van overprovisioning poogt te verbeteren.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Extra Overprovisioning heeft weinig voordelen. De OP die er al op zit is ruim voldoende.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
@dcm360: dat ga ik morgen eens proberen als ik weer aan de PC kan. Het zou een logische verklaring zijn. Maar volgens mij kan ik dan net zo goed GParted gebruiken, die verplaatst na het inplannen van de "shrink"-opdracht aan de rechterzijde toch gewoon alle bestanden aan de rechterzijde van de partitie en maakt zo de ruimte vrij?

@Reepje: volgens mij heeft een SSD die je koopt als "240 GB" achter de schermen al méér capaciteit dan officieel aangegeven. Het zou zo kunnen zijn dat die in werkelijkheid dus pakweg 300 GB is, waarvan 240 voor gebruik door mij. Bedoel je dat?
Maar dan kan ik nauwelijks verklaren waarom de Crucial Magician software meldt dat de OP volgens de meting 0 % is en dat ze 10 % tot 20 % aanbevelen?