Catalyst 15.9 op Fedora 24 installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
TLDR: Hoe kan ik fglrx op fedora 24 installeren?

Ik ben vandaag overgestapt naar Fedora 24 van win7 op een Phenom 2 X4 965 / Asus M5A97 mobo / Radeon HD 6870. Tijdens de installatie vanaf een liveusb gemaakt via instructies op de officiele fedora site weigert de usbstick te booten, er ontbreekt een vesa32nogwat bestand en je krijgt een prompt om iets te laden. Vanalles ingetypt dat niet werkt en per ongeluk "linux" ingetypt en hij boot het os. Vreemd... Daarna in de liveomgeving install to disk gedaan waarna ik een error kreeg van selinux. Opgezocht hoe je selinux tijdelijk disabled. Daarna wilde hij wel installeren. Is het raar dat ik het vreemd vind dat de installer dat niet vanzelf doet?

Hoe dan ook lukt de installatie, ik reboot en ... de muispijl beweegt niet als ik de muis beweeg en als ik via het tobo inlog krijg ik een wit scherm waarachter ik de login heel even zie knipperen als ik op enter duw. Vreemd??? --> reset. Opnieuw geboot en nu werkt alles wel naar behoren.

Conclusie tot nu toe: het is geinstalleerd en het werkt, maar de installatie verliep met de nodige (rare) fouten (waarom?).

Toen heb ik steam geinstalleerd via de rpmfusion repo en als eerste spel xcom geprobeerd. Het werkt, maar de performance is zoals verwacht niet optimaal vanwege de gallium driver.

Nu komt mijn vraag:

Ik heb via de AMD website de catalyst 15.9 driver gedownload in een zipfile. Als ik die extract krijg ik een .run bestand dat eruit ziet als een script dat vermoedelijk de driver installeert.

Enkele jaren geleden heb ik ooit eens ubuntu geprobeerd en toen liep ik tegen hetzelfde probleem aan waarbij ik allerlei guides op internet heb gevolgd en uiteindelijk moest ik m'n kernel downgraden om de juiste driver te kunnen installeren. Toen ben ik afgehaakt en teruggegaan naar win7.

Daarom heb ik die amd driver niet direct uitgevoerd en gezocht naar hoe ik dit het beste kan aanpakken. Verschillende guides gevonden, met name https://bluehatrecord.wor...-with-linux-kernel-4-1-6/

Die guides spreken allemaal over het uitvoeren van patches voordat je het script uitvoert, echter is geen enkele guide van toepassing op de juiste versienummer combinatie (fedora 24 + fglrx 15.9).

Ik weet niet echt wat ik nu moet doen omdat ik huiverig ben om dingen te gaan doen die mogelijk systembreaking zijn terwijl ik niet snap wat ik aan het doen ben. Ik wil eigenlijk gewoon weten waarom ik die patches moet uitvoeren en of dat bij fedora 24 nog steeds van toepassing is.

Beste antwoord (via Willie op 31-07-2016 11:52)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De fglrx driver wordt al enige tijd niet meer uitgebracht. Reden: amdgpu driver en de radeon driver zijn ondertussen beter. Goed dat je bovenaan al gelijk een tl;dr hebt neergezet, want daarmee is de rest van je verhaal gelijk klaar: compleet onnodig namelijk. Als je echt verder had gekeken en gezocht, had je kunnen weten dat de driver al een tijd niet meer geleverd wordt. Het is altijd aan te raden om drivers in de officiële repo te zoeken. Is die daar niet aanwezig, dan is dat voor een (goede) reden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De fglrx driver wordt al enige tijd niet meer uitgebracht. Reden: amdgpu driver en de radeon driver zijn ondertussen beter. Goed dat je bovenaan al gelijk een tl;dr hebt neergezet, want daarmee is de rest van je verhaal gelijk klaar: compleet onnodig namelijk. Als je echt verder had gekeken en gezocht, had je kunnen weten dat de driver al een tijd niet meer geleverd wordt. Het is altijd aan te raden om drivers in de officiële repo te zoeken. Is die daar niet aanwezig, dan is dat voor een (goede) reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Er staat letterlijk bovenaan dat ik 1 dag ervaring met dit OS heb. Ik heb die fglrx overigens gedownload van de officiele AMD website. Daar staat nergens bij dat ik een andere driver moet zoeken en ik ben het in mijn zoektocht online ook niet tegengekomen en ik ben er toch een volle middag mee bezig geweest.

In ieder geval bedankt, nu weet ik waar ik verder moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is prachtig dat je de wereld van Linux wilt verkennen. Ik raad je aan om het een en ander te lezen over de structuur, gedachtegang en werkwijze van Linux om beter te begrijpen hoe het werkt. Wat je gewend bent bij Windows gaat namelijk niet meer op. :) Voor Linux is het hele punt dat alles uit de repository komt. Je hoeft dus niet meer zoals bij Windows zelf te zoeken naar drivers en software en deze downloaden. Het staat allemaal op 1 plek: de repo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Een tip voor werken met run bestanden:

1. Uitvoerbaar maken (chmod+x)
2. Uitvoeren (./{filenaam})

Inderdaad zal de meeste data in repos staan en die zal je eerst moeten toevoegen indien je pakketten wil die Fedora niet heeft. Maak je bekend met de standaard commando's. Waar ubuntu voor pakketten aptitude (apt-get) gebruikt hebben andere distros weer andere zoals yum en zypper. Verder wijst het zichzelf.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Bedankt voor de suggesties. Ik heb een klein beetje ervaring met raspbian waar ik een nginx server had geconfigured en 2 usb drives in raid1 had gezet met mhdd. Het werken met de commandline bevalt me wel, maar ik merk dat ik af en toe te weinig weet over hoe het os zelf werkt.

Ik zoek nu de juiste display driver in de repo, maar kan het nog niet vinden. Hier https://wiki.archlinux.org/index.php/ATI wordt gesproken over de juiste driver (amdgpu is voor GCN, ik heb een northern islands gpu) zijnde xf86-video-ati. Dat is echter voor Arch, in de fedora repo kan ik die package niet vinden. Heeft zo'n driver dezelfde packagenaam tussen verschillende distro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, elke distro geeft er een eigen naam aan. Over het algemeen wordt al de juiste driver geïnstalleerd. Dat is het mooie ervan. Enige wat je nog kan doen, is zoeken naar het package dat de naam amdgpu bevat:
yum search amdgpu

De ati driver heb je overigens al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Dus toch. Als ik via settings naar details ga in gnome dan staat daar bij graphics:

Gallium 0.4 on AMD BARTS (DRM 2.43.0 / 4.6.4-301.fc24.x86_64, LLVM 3.8.0)

Ik dacht dat gallium de open source driver was en dat de radeon driver binary blobs bevatte waardoor deze niet toegelaten zou worden tot de officiele fedora repo vanwege het niet 100% open source zijn.

Mijn vorige systeem had twee radeon 4890 in crossfire staan, nu heb ik een enkele radeon 6870. De performance is toch behoorlijk ingekakt, wat ik wel had verwacht, maar niet zo dramatisch. Ik dacht dat dit aan de gallium driver lag. Ik zou eigenlijk even moeten kijken hoe dit systeem onder windows presteert.

Met dnf search amdgpu (yum is deprecated krijg ik als bericht wanneer ik yum gebruik) wordt overigens niks gevonden. Kan het zijn dat ik deze niet kan vinden omdat deze driver voor dit systeem niet van toepassing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben niet 100% bekend met Fedora, ik had even niet aan dnf gedacht als vervanger voor yum. De ati driver is overigens een wrapper om de juiste driver te selecteren. De correcte open source driver voor AMD videokaarten is 'radeon'. En de nieuwe is amdgpu. Zo heet die tenminste. Zelf draai ik Debian en daar staat het volgende bij de amdgpu driver:
Description: X.Org X server -- AMDGPU display driver
This package provides the 'amdgpu' driver for the AMD Radeon cards. The
following chip families should be supported: Bonaire, Hawaii, Kaveri, Kabini
Mullins, Iceland, Tonga, Carrizo, Fiji, Stoney.
.
More information about X.Org can be found at:
<URL:http://www.X.org>
.
This package is built from the X.org xf86-video-amdgpu driver module.
Bij de ati driver is het het volgende:
Description: X.Org X server -- AMD/ATI display driver wrapper
This package provides the 'ati' driver for the AMD/ATI Mach64, Rage128,
Radeon, FireGL, FireMV, FirePro and FireStream series. This driver is
actually a wrapper that loads one of the 'mach64', 'r128' or 'radeon'
sub-drivers depending on the hardware.
These sub-drivers are brought through package dependencies.
.
Users of Rage, Mach, or Radeon boards may remove this package only if
they use Driver "r128", "mach64", or "radeon" in /etc/X11/xorg.conf
instead of relying on autodetection.
.
More information about X.Org can be found at:
<URL:http://www.X.org>
.
This package is built from the X.org xf86-video-ati driver module.
Bij Fedora zal een vergelijkbare omschrijving staan.

Ik kan zelf even niet vinden waar de amdgpu driver nou precies in zit bij Fedora. Ik kom ergens een copr repo tegen, maar wordt geadviseerd die niet te gebruiken. Packages die erin zitten is libdrm, wat ook niet veel zegt eigenlijk.

Gallium is iig het project van de open source video driver, maar niet puur voor AMD. De nouveau driver, open source nVidia, maakt er namelijk ook gebruik van.

Pagina: 1