Toon posts:

Nieuwe PC gaat niet aan. (MOBO defect / double check)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist het hangen en opstartproblemen topic gelezen en verwacht dat het mobo defect is.

Componenten:
- ASRock H61M-DGS
- Corsair CX450M
- Kingston UV400 240
- i7-2600
- Cooler Master N300
- MSI GTX 1060 Gaming 6GB

Videokaart en RAM geheugen ligt eruit, omdat ik dan kon checken of het moederbord zou piepen. Dit doet het moederbord niet. Wel zie ik echt een halve seconde de CPU fan proberen te draaien, maar stopt direct weer.

Powerled brand wel.

Zojuist nog alle kabels gecheckt m.b.t. power sw, pw led+ / - etc.etc.
Ook dit zou allemaal goed moeten zitten.

Dit is de eerste pc die we in elkaar gooien, dus het kan uiteraard zijn dat we iets over het hoofd zien, maar we hebben de handleidingen gevolgd.

Als er meer informatie nodig is, sluit dan alsjeblieft niet het topic, maar vraag het me.
Ik heb echt hulp nodig momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FBvt2Ja.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 20:20 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Al buiten de case op een doos zo kaal mogelijk opgebouwd? Wellicht maak je ergens sluiting.

Verder, socket gecontroleerd op kromme pinnen?

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:20:
Al buiten de case op een doos zo kaal mogelijk opgebouwd? Wellicht maak je ergens sluiting.

Verder, socket gecontroleerd op kromme pinnen?
Sockets gecontroleerd, geen kromme pinnen.
Nog niet op een doos gebouwd. Maar alles is van het mobo af behalve cpu.

Ik heb een foto bijgevoegd...misschien dat jullie ineens iets geks opvalt.

Mocht het nodig zijn om toch even kaal op een doos te proberen dan doe ik dat uiteraard, maar hij is nu ook vrij kaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 20:23 ]

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-02 20:42
Ik kan er niet uit zien of je spacers hebt gebruikt tussen de kast en de mobo. Did you?

Verwijderd

Topicstarter
TECHcrime schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:24:
Ik kan er niet uit zien of je spacers hebt gebruikt tussen de kast en de mobo. Did you?
Yes I did.
6 spacers om het mobo te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TvCBHu8.jpg

Zou dit het probleem kunnen zijn. Lijkt wel of er een connectortje mist.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 20:29 ]

Verwijderd

Gooi er eens een reep geheugen en de videokaart in. Wie weet hangt je mobo op de post, omdat ie onderdelen mist.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:28:
Gooi er eens een reep geheugen en de videokaart in. Wie weet hangt je mobo op de post, omdat ie onderdelen mist.
Zelfde probleem.
In mn vorige post heb ik een foto bijgevoegd van de connector.
Lijkt wel of er een connectortje mist?

Edit:
Connector hoort zo te zijn. Geprobeerd met andere voeding en precies hetzelfde probleem. Alle fans draaien een kwartslag en stoppen er weer mee.
Zowel met ram / videokaart en zonder ram / videokaart precies hetzelfde probleem. Ik verdenk zelf het moederbord, maar hoevaak gaat een moederbord stuk?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 20:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:34:
Alle fans draaien een kwartslag en stoppen er weer mee.
Wat toch zomaar kan betekenen dat er toch ergens sluiting zit. Wat opvalt is dat je volgens mij 6-32*6 schroeven gebruikt om je moederbord vast te schroeven. Deze zijn normaliter bedoeld voor de voeding of expansiekaarten. Deze zijn vrij groot dus kans dat 1 of meerdere van de schroeven een deel van het moederbord raakt wat niet zou moeten buiten de witte cirkel om de schroefgaten. Bij de N300 zitten ook maar 6 van die schroeven, dus met een ATX moederbord zou je sowieso te kort komen. In de handleiding staat dat je M3*5 schroeven moet gebruiken voor het moederbord. Daar zitten er 21 van bij.

Die 6-32*6 schroeven hebben trouwens soms ook leuke anti-slip ribbeltjes aan de onderkant, dus ik ook hoop niet dat je te hard hebt doorgedraaid mochten die eronder zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:03:
[...]

Wat toch zomaar kan betekenen dat er toch ergens sluiting zit. Wat opvalt is dat je volgens mij 6-32*6 schroeven gebruikt om je moederbord vast te schroeven. Deze zijn normaliter bedoeld voor de voeding of expansiekaarten. Deze zijn vrij groot dus kans dat 1 of meerdere van de schroeven een deel van het moederbord raakt wat niet zou moeten buiten de witte cirkel om de schroefgaten. Bij de N300 zitten ook maar 6 van die schroeven, dus met een ATX moederbord zou je sowieso te kort komen. In de handleiding staat dat je M3*5 schroeven moet gebruiken voor het moederbord. Daar zitten er 21 van bij.

Die 6-32*6 schroeven hebben trouwens soms ook leuke anti-slip ribbeltjes aan de onderkant, dus ik ook hoop niet dat je te hard hebt doorgedraaid mochten die eronder zitten.
Dank! We gaan zo eens kijken!
Hoop het ook niet idd...

Zou het zomaar kunnen zijn. Ik kom zo met een update.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:03:
[...]

Ik blijf zelfs zonder de schroeven nog steeds hetzelfde probleem houden. Fans draaien een kwartslag en dan weer niks.
Momenteel alleen moederbord met cpu op voeding aangesloten

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:00

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik ben benieuwd of je het moederbord nou al uit de kast gehaald hebt?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Verwijderd

Topicstarter
aawe mwan schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:12:
Ik ben benieuwd of je het moederbord nou al uit de kast gehaald hebt?
Alles uit de case gehaald...andere voeding geprobeerd. 1 reepje ram geprobeerd, zonder ram...alleen moederbord, moederbord met cpu. Opnieuw de cpu erop. Ik blijf hetzelfde probleem houden.

Ik denk dat het mobo kaduuk is.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14
Complimenten: duidelijke foto's en openingspost! :)

Maar daar heb je nu verder weinig aan. Heb je deze spullen nieuw of tweedehands gekocht? (ik gok het laatste, gezien de stof op de CPU-fan). In hoeverre vertrouw je de verkoper, heb je het spul werkend gezien?

Ik dacht nog even dat de CPU wellicht nog niet door de BIOS ondersteund zou worden, maar da's vrijwel zeker niet het probleem, de i7-2600 werkt vanaf de eerste BIOS versie.

Gezien wat je geprobeerd hebt gok ik ook op een defect moederbord. Defecte CPU zou nog kunnen, maar vind ik minder waarschijnlijk.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:55

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hoe zit je power en reset knop aangesloten? De reset moet wel aangesloten zijn, is volgens mij standaard een dicht contact totdat je reset indrukt, dan verbreekt hij. M.a.w. als reset niet is aangesloten heb je een open contact wat hetzelfde is als de reset knop indrukken, dan zal ie ook niet gaan starten uiteraard..

Just in case ;)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb het idee dat er een voedingskabel vergeten is. Naast de 24 polig aansluiting zou ne nog een vier of acht polige kabel moeten aansluiten ergens in de buurt van de processor. Als de kabel wordt vergeten krijg je exact het gedrag wat het systeem nu vertoond.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:54
_Dune_ schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:38:
Ik heb het idee dat er een voedingskabel vergeten is. Naast de 24 polig aansluiting zou ne nog een vier of acht polige kabel moeten aansluiten ergens in de buurt van de processor. Als de kabel wordt vergeten krijg je exact het gedrag wat het systeem nu vertoond.
Zie bovenste foto, daar zit hij er duidelijk in.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Rondom de CPU zie ik alleen fan kabels zitten. Recht boven die voor de CPU en links onder de CPU een ander, welke fan dat is geen idee. Verder zie ik niets zitten, daarbij is betreffende connector veel grover.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04-2025
_Dune_ schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:12:
Rondom de CPU zie ik alleen fan kabels zitten. Recht boven die voor de CPU en links onder de CPU een ander, welke fan dat is geen idee. Verder zie ik niets zitten, daarbij is betreffende connector veel grover.
Rechts boven de CPU, naast de bovenkant van het RAM slot. Loopt ook een dikke zwarte kabel van weg die alleen van de psu kan komen. 4-pins aansluiting

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

idd, die 4 pins zwarte kabel met zwarte stekker rechts boven de cpu, links van de ram geheugen

.. ik zag hem eerst ook over het hoofd :)

[ Voor 12% gewijzigd door Alfa Novanta op 31-07-2016 11:45 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 11:11

Stronkie

Where wind is Trouble

volgens mij heb je de cpu power blokje verkeerd zitten. haal die er eens uit en start hem eens op.. als ie werkt , gewoon stekker kwartslag draaien :)

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:29

slaay

Natuurbeleven.com

Stronkie schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:50:
volgens mij heb je de cpu power blokje verkeerd zitten. haal die er eens uit en start hem eens op.. als ie werkt , gewoon stekker kwartslag draaien :)
Die past maar op een manier zie: http://www.asrock.com/mb/intel/h61m-dgs/ Ook voor een duidelijk foto van het mobo ;-)

Dich bis echt unne foëzen haas

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Alfa90_Buttje schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:26:
Hoe zit je power en reset knop aangesloten? De reset moet wel aangesloten zijn, is volgens mij standaard een dicht contact totdat je reset indrukt, dan verbreekt hij. M.a.w. als reset niet is aangesloten heb je een open contact wat hetzelfde is als de reset knop indrukken, dan zal ie ook niet gaan starten uiteraard..

Just in case ;)
op jouw foto kan ik het niet helemaal goed zien maar misschien heb je de reset switch niet goed aangesloten.
Op de onderste rij moet je de middelste pin vrij houden.

zo dus ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K1SoWeHILj60sl2bsNE93sDM/full.png

heb je dat?

Heb je hem dus wel links tegen de HDLED aan gezet, en rechts 1 lege pin over, dan is je reset inderdaad nu een open contact en zal die blijvend resetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 31-07-2016 12:01 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Alfa90_Buttje schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:43:
idd, die 4 pins zwarte kabel met zwarte stekker rechts boven de cpu, links van de ram geheugen

.. ik zag hem eerst ook over het hoofd :)
Foto even in-gezoomd en inderdaad, ik heb daar ook overheen gekeken op het 8" scherm van mijn tablet.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Alfa90_Buttje schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:26:

Just in case ;)
Nee hoor die switch hoef je niet aan te sluiten, sommige behuizingen hebben niet eens een reset knop. En die doen het toch.
Wat niet wegneemt dat je dingen verkeerd kan doen met de moederbord aansluitingen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik heb best wel eens een jumper op die pennen moeten plaatsen om de boel tot leven te brengen. Dat een behuizing geen reset knop heeft, zegt misschien niet alles, dan kan nog wel zo zijn dat er in de bijbehorende powerknop-stekker een extra draadbrug in de stekker aanwezig is om die reset pinnen te overbruggen. Ik ken het eigenlijk niet anders..

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Alfa90_Buttje schreef op zondag 31 juli 2016 @ 23:30:
Ik heb best wel eens een jumper op die pennen moeten plaatsen om de boel tot leven te brengen. Dat een behuizing geen reset knop heeft, zegt misschien niet alles, dan kan nog wel zo zijn dat er in de bijbehorende powerknop-stekker een extra draadbrug in de stekker aanwezig is om die reset pinnen te overbruggen. Ik ken het eigenlijk niet anders..
De knop sluit de verbinding om de functie ervan te activeren, dat is zowel zo met de powerbutton als met de resetbutton. Bij mijn behuizing zonder reset-knop is er dus niet een brug nodig om het gemis daarvan te compenseren. En ik heb ook wel pc's gehad zonder behuizing: gewoon het moederbord op een doos leggen en aanzetten door de pinnen voor de powerbutton heel even te sluiten.

Als jouw moederbord werkt door de functie te activeren bij het verbreken van de verbinding heb je in ieder geval een probleem met ongeveer alle behuizingen die je kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:04:
Complimenten: duidelijke foto's en openingspost! :)

Maar daar heb je nu verder weinig aan. Heb je deze spullen nieuw of tweedehands gekocht? (ik gok het laatste, gezien de stof op de CPU-fan). In hoeverre vertrouw je de verkoper, heb je het spul werkend gezien?

Ik dacht nog even dat de CPU wellicht nog niet door de BIOS ondersteund zou worden, maar da's vrijwel zeker niet het probleem, de i7-2600 werkt vanaf de eerste BIOS versie.

Gezien wat je geprobeerd hebt gok ik ook op een defect moederbord. Defecte CPU zou nog kunnen, maar vind ik minder waarschijnlijk.
Excuses voor afwezigheid gisteren.

CPU komt uit oude pc. De i7-2600 kon zekers nog mee en daar zal het ook niet aan liggen. Werkte voorheen prima.
De rest van de componenten zijn allemaal nieuw.

We hebben nu vrijwel alles geprobeerd om te kunnen zeggen dat mobo defect is.
Alle kabels goed aangesloten, zowel binnen als buiten de case. Zonder RAM / Videokaart, met RAM / Videokaart.
Alles aangesloten, deels aangesloten.

Allemaal dank voor jullie hulp! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Update: Mobo inderdaad kapot! Vandaag bij zaak langsgeweest en er is een nieuwe besteld. Wordt kostenloos omgeruild.

Iedereen hartstikke bedankt voor de hulp!!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14
Zonde van de tijd die je er in gestoken hebt, maar mooi dat het bevestigd is. Hopelijk doet het nieuwe bord het wel probleemloos. :)
Pagina: 1