Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFreshPrince
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:00
Beste medetweakers,

Sinds een maand woon ik samen met mijn vriendin. Allemaal heel leuk, maar omdat mijn vriendin geen internetkabel door het appartement wilt zien heb ik besloten om voor mijn (zelfgebouwde) PC een netwerkadapter te kopen. Na wat zoekwerk kwam ik uit op de TP-Link Archer T9E. Pricewatch

Sinds het installeren heeft de adapter het niet één keer goed gedaan. Hij heeft zeer slechte verbinding en er is geen connectie met internet. Er zit misschien 10 meter tussen de router en de pc. Mijn telefoon heeft op die plek geen optimale verbinding, maar ik kan wel gewoon netflix kijken etc. Je zou verwachten dat een netwerkadapter á €60,- een betere verbinding kan maken dan een low-budget smartphone. (Motorola G3).
Ik heb wel verbinding met internet, maar een site als tweakers kan maar soms geladen worden, en dan duurt het ook nog eens een minuut.

Ik zit met mijn handen in het haar, want ik heb alles wat binnen mijn bereik is al geprobeerd. Kunnen jullie me hier verder mee helpen?

Wat ik geprobeerd heb:
- De adapter in een andere pci-slot gestopt.
- De drivers geupdate.
- Oneindig lopen klooien met allerlei instellingen om hem vervolgens maar weer op de fabrieksinstellingen terug te zetten.
- Met een internetkabel verbinden, dan is er wel sprake van een snelle verbinding.

Mijn setup
- Modem begane grond -> router begane grond (sitecom 300N) -> draad via muren naar eerste verdieping -> uitgangspunt uit meer -> router (TP-link archer C2 AC 750) -> draadloze verbinding naar telefoons, chromecasts etc.
Pricewatch router Archer C2
- Besturingssysteem: windows 10N pro
- Moederbord: Gigabyte GZ Z97 D3H
- Processor: Core i5-4690

Ik heb mijn best gedaan om het eerst zelf op te lossen met mijn eigen kennis en die van google. Ik heb de vraag zo duidelijk mogelijk neergezet. Als er informatie ontbreekt hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Koen

[ Voor 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-07-2016 19:50 ]

Beste antwoord (via TheFreshPrince op 13-08-2016 23:21)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:52
TheFreshPrince schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:45:
De snelheid die hij via de wifi-status aangeeft schommelt tussen de 11 en 81 Mbps.
Dit is een interessante. Met de gebruikte hardware kan dit twee verschillende dingen betekenen. Beide geven je de mogelijkheid iets beters in te stellen.

Een bepaalde link speed is namelijk niet meer dan de indicatie van een bepaald MCS (Modulation Coding Scheme) en dat zet iets over je verbinding. Voor meer info: link. 81Mbps kan twee dingen betekenen met de gebruikte hardware:

MCS4, dus QAM16 (redelijke ontvangst) met 1 stream en 40MHz kanaal
of
MCS10, dus QPSK (slecht ontvangst) met 2 streams en 40MHz kanaal.

Bij MCS4 zegt het dat je waarschijnlijk 5GHz aan het gebruiken bent (want die gare Archer C2 kan maar 1 stream aan in 5GHz). Is dat zo? Bij slecht ontvangst helpt het vaak om 2.4GHz te gebruiken, probeer dat eens.

Bij MCS10 zegt het dat je zeker 2.4GHz gebruikt (want de C2 kan alleen in 2.4GHz twee streams aan) maar dat je dat met 40MHz kanaalbreedte doet. Dat is ten zeerste af te raden in bijna alle situaties, maar vooral als je ontvangst beroerd is. Door je zendvermogen over twee keer de bandbreedte uit te spreiden zakt je zendsterkte met 3dB. Als je omgekeerd het op 20MHz instelt win je 3dB en dat is vrijwel zeker genoeg om hogere modulaties toe te staan, dus van 81Mbps naar hogere links speeds en hogere netto throughput te gaan. Dus stel in dat geval je kanaalbreedte in op 20MHz en win iets.
Internetsnelheid pc
Wifi: download (3,0 Mbit/sec), upload (11,7 Mbit/sec), ping 17ms. (als hij speedtest al wil openen)
Bedraad: download (90,3 Mbit/sec), upload (15,6 Mbit/sec), ping 16 ms.

Internetsnelheid smartphone
Bij de router: down 53,81, up 15,43 en ping 14
Op ongeveer de helft pc-router: down 29,17, up 15,49, ping 13
Bij de achterkant van de pc: down 2,05, up 1,9, ping 19
Kijk, daar komt de aap uit de mouw: het signaal is in de open ruimte niet eens zo brak, maar achter de PC is gewoon een beroerde plek voor je WiFi. Het is opvallend dat de upload van de T9E veel hoger is dan van je smartphone op zelfde plek. Dat geeft aan dat dat ding wel degelijk doet wat het moet doen, dus de NIC zelf is het probleem niet.

Ik sluit me aan bij opmerking hierboven: die antennes moeten gewoon op andere plek komen te staan als je met WiFi wilt werken.
Laptop
Wifi, staat ongeveer een meter verder op het bureau, verder van de router vandaan.
Down: 17,68
Up: 11,18
Ping: 14
Niet verbijsterend snel, maar wel een stuk sneller dan mijn pc.
De resultaten met smartphone maken dat duidelijk. Locatie (en orientatie) is alles bij WiFi, en achter je PC is gewoon een waardeloze locatie. Ofwel kabels trekken, danwel PC anders orienteren cq plaatsen zodat die antennes wel beetje in zicht van het signaal zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
TheFreshPrince schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:25:
Er zit misschien 10 meter tussen de router en de pc.
10 meter open lucht?

En wat is de snelheid die je kan halen? De kaart geeft dit aan bij netwerkstatus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
jeroen3 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:49:
[...]

10 meter open lucht?

En wat is de snelheid die je kan halen? De kaart geeft dit aan bij netwerkstatus.
Dat is de link speed, nadrukkelijk niet de snelheid die je netto kunt halen :o

Netto kun je theoretisch max zo'n 70% daarvan halen, in praktijk mag je blij zijn met 60%.

Wel is het interessant om te weten wat de link speed is *en* wat je netto haalt op een speedtest. Dat geeft gelijk aan waar je het probleem moet zoeken.

Verder: die T9E heeft antennes die direct uit achterkant kast steken. Achterkant kast is doorgaans niet beste locatie voor WiFi. Heb je ook op exact zelfde plek (dus achter je PC) betere performance met je mobieltje? Of testte je met mobiel ergens aan voorzijde PC? In dat laatste geval, draai PC eens om en kijk wat dat doet. Zou zomaar de kabels en andere zooi achter PC kunnen zijn die hier roet in eten gooien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFreshPrince
De snelheid die hij via de wifi-status aangeeft schommelt tussen de 11 en 81 Mbps.

Internetsnelheid pc
Wifi: download (3,0 Mbit/sec), upload (11,7 Mbit/sec), ping 17ms. (als hij speedtest al wil openen)

Laptop
Wifi, staat ongeveer een meter verder op het bureau, verder van de router vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:31
Dat word toch een andere vriendin zoeken welke wel kabels toelaat. Want dit gaat niet beter worden gok ik zo.
Je hebt met de laptop op je bureau 17/11 Mb. Dat gaat nog eens significant omlaag omdat je de antenne's achterin je pc hebt tussen alle draden en voedingen. Waarschijnlijk tegen een (buiten)muur.

Koop drie sma verlengkabels en plaats de antenne's waar ze wel iets kunnen ontvangen.
Deze bijvoorbeeld: http://www.allekabels.nl/...gkabel-professioneel.html Zou moeten passen.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 01-08-2016 20:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
TheFreshPrince schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:45:
Dit is een interessante. Met de gebruikte hardware kan dit twee verschillende dingen betekenen. Beide geven je de mogelijkheid iets beters in te stellen.

Een bepaalde link speed is namelijk niet meer dan de indicatie van een bepaald MCS (Modulation Coding Scheme) en dat zet iets over je verbinding. Voor meer info: link. 81Mbps kan twee dingen betekenen met de gebruikte hardware:

MCS4, dus QAM16 (redelijke ontvangst) met 1 stream en 40MHz kanaal
of
MCS10, dus QPSK (slecht ontvangst) met 2 streams en 40MHz kanaal.

Bij MCS4 zegt het dat je waarschijnlijk 5GHz aan het gebruiken bent (want die gare Archer C2 kan maar 1 stream aan in 5GHz). Is dat zo? Bij slecht ontvangst helpt het vaak om 2.4GHz te gebruiken, probeer dat eens.

Bij MCS10 zegt het dat je zeker 2.4GHz gebruikt (want de C2 kan alleen in 2.4GHz twee streams aan) maar dat je dat met 40MHz kanaalbreedte doet. Dat is ten zeerste af te raden in bijna alle situaties, maar vooral als je ontvangst beroerd is. Door je zendvermogen over twee keer de bandbreedte uit te spreiden zakt je zendsterkte met 3dB. Als je omgekeerd het op 20MHz instelt win je 3dB en dat is vrijwel zeker genoeg om hogere modulaties toe te staan, dus van 81Mbps naar hogere links speeds en hogere netto throughput te gaan. Dus stel in dat geval je kanaalbreedte in op 20MHz en win iets.
Internetsnelheid pc

Kijk, daar komt de aap uit de mouw: het signaal is in de open ruimte niet eens zo brak, maar achter de PC is gewoon een beroerde plek voor je WiFi. Het is opvallend dat de upload van de T9E veel hoger is dan van je smartphone op zelfde plek. Dat geeft aan dat dat ding wel degelijk doet wat het moet doen, dus de NIC zelf is het probleem niet.

Ik sluit me aan bij opmerking hierboven: die antennes moeten gewoon op andere plek komen te staan als je met WiFi wilt werken.
Laptop
De resultaten met smartphone maken dat duidelijk. Locatie (en orientatie) is alles bij WiFi, en achter je PC is gewoon een waardeloze locatie. Ofwel kabels trekken, danwel PC anders orienteren cq plaatsen zodat die antennes wel beetje in zicht van het signaal zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFreshPrince
Bedankt voor de antwoorden, het internet is wel iets sneller geworden met de aangepaste instellingen (ik kan nu op dit bericht reageren zonder 5 minuten te wachten).

Maar de snelheid is nog niet acceptabel. Ik ben dus op zoek naar een hardware-oplossing.
Nu kan ik zoals voorgesteld SMA-kabels kopen, maar ik ben ook aan het kijken naar powerline. Als ik mijn pc in het midden van de kamer zet krijg ik helaas een niet heel veel betere verbinding.

Ik woon in een redelijk nieuw appartement (bouwjaar 2010), en ik weet dat dit van invloed kan zijn op powerline. Ik ben aan het kijken naar deze kit: pricewatch: TP-Link AV1000 2 poorts Gigabit Powerline Starter Kit TL-PA7020 KIT

Wat is aangeraden? Om SMA-kabels te kopen of toch op powerline over te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
"1Gbps" is gewoon AV2 zonder MiMo, maar dan met een Broadcom chipset, omdat zij met exact zelfde specs als de Qualcomm chips die als "600Mbps" verkocht worden menen dat je meer zou moeten kunnen halen - wat niet waar is. Best-case kun je zo'n 200Mbps halen, maar als de verbinding over je stroomnet slecht is, ben je beter af met een oude "500Mbps" AV 1.1 met chipset van Sigma.

Als je al voor PLC gaat, neem dan tenminste "1200Mbps" (Qualcomm) cq "2000Mbps" (Broadcom). Dan heb je MiMo, heb je iets wat hopelijk lijkt op een robuust signaal - omdat je twee kansen hebt (eentje over fase, eentje over aarde).
Om de meerwaarde van dergelijke apparaatuur te realiseren moet je het met geaarde stopcontacten gebruiken. Heb je die niet, dan zou ik PLC nog meer afraden dan anders.

En wat aanraden? Dat is al vaak genoeg gezegd: UTP.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1