Nieuwe Mac Fotografie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 21:15
Hallo,

Ik heb jullie hulp nodig. 4 jaar geleden hier ook om advies gevraagd voor een nieuwe Mac (voor fotografie)

Toen een iMac 27 inch i5 1gb video geheugen gekozen. Ondertussen een SSD en een extra 2TB harde schijf erbij gezet. Werkte tot nu perfect. Ik gebruik alleen lightroom en Photoshop, geen games enz.

De bedoeling was om volgend jaar de huidige iMac te vervangen voor een nieuwe Mac Pro / iMac.

Alleen vanochtend is mijn iMac overleden, ik denk de GPU en/of videokaart. Flikkerende wit scherm / zwart scherm blauwe strepen.
Alle resets al geprobeerd/ met 'alt' opstarten enz.

Ik zit nu tijdelijke op een MacBook Pro medio 2012 (SSD) + 27 inch scherm. Dus ik zou hier een paar weken mee kunnen werken, maar is uiteraard geen permanente oplossing.

Dus de volgende vraag wat denken jullie wat de beste optie om te doen?

- Nieuwe iMac 5K kopen
Denk ik de beste optie, 4.0 ghz i7, zelf geheugen erbij prikken en een 256 Flash en externe hardeschijf voor de bulk opslag eraan. En ik kan weer 5 jaar vooruit

- Nieuwe Mac Pro kopen
Prijzig ten opzicht van de 5k, oud model en geen scherm. Dus niet echt de ideale optie denk ik. Mocht ik het verkeerd hebben, hoor ik het graag

- Tijdelijke een tweedehands iMac te kopen en wachten tot de volgende upgrade van de Mac Pro of de nieuwe iMac
Op marktplaats rond de 1000 euro. Kan er mijn SSD en geheugen weer zelf inzetten.

- Huidige iMac laten repareren
Ik gok dat de kosten ergens tussen de 500 en 1000 euro zullen zijn. Dus economisch niet heel erg interessant voor 1 jaar/ 2 jaar.

Bij voorbaat dank!

Robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 00:31
Even contact opnemen met der verkopende partij van de iMac, van een computer van 1500+ euro mag je verwachten dat hij langer dan 4 jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat zo? Volgens mij hangt de grens zo rond 3 jaar. Bij wasmachines zal het vast anders zijn, maar dat is een hele andere categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
@Crazyanz Ben bang dat dit niet gaat lukken. Hij is al een keer terug gestuurd voor het scherm. Eind 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 00:31
@RMX daarmee ben je niet eens je rechten kwijt oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
RMX--1 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:25:
@Crazyanz Ben bang dat dit niet gaat lukken. Hij is al een keer terug gestuurd voor het scherm. Eind 2014.
Wat voor type is het precies?

Ook al is het apparaat eerder gerepareerd jou recht blijft hetzelfde, hij zou nog kostenloos gerepareerd moeten worden mits het apparaat natuurlijk als verouderd wordt beschouwd door Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
iMac mid 2011:

Identifiers: Mid-2011 - MC814LL/A - iMac12,2 - A1312 - 2429.

Vorige keer ook al gezeur gehad over het scherm (was natuurlijk al een keer los gehaald om de nieuwe harde schijf en de SSD te plaatsen.) De iMac moest ik vanmiddag weer openmaken om de harde schijf eruit te halen zodat ik gewoon verder kan werken op mijn MacBook Pro. iMac was ook niet meer via het netwerk te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Zeker de 6770 of 6970? Die staan beide niet bekend als superbetrouwbaar als je niet zelf een curve voor je fans hebt ingesteld. Zal waarschijnlijk oververhit zijn geraakt.

Een reparatie van 500 euro is inderdaad veel, maar daarvoor koop je geen vergelijkbare iMac terug. Ik zou eerst even een offerte opvragen zodat je weet wat het gaat kosten. Nieuwe iMacs duren nog wel een paar maanden en over de Mac Pro is niets bekend.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
Als je zelf de iMac hebt open gemaakt dan is uiteraard enige aanspraak op een kosteloze reparatie vervlogen.
Het ligt er natuurlijk een beetje aan wanneer Apple de Mac Pro een update zou geven, want daar is geen pijl op te trekken, ding is inderdaad niet meer helemaal up to date. Ik denk dat de 5K iMac een prima keus is zoals je die boven geconfigt hebt. Je kunt ook altijd op een nieuw model wachten, maar volgensmij zitten we nu ergens midden in de cycle van de iMac 5K (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
@nelizmastr Ik heb geen idee. Had de fans wel zelf ingesteld met Mac fan control.

Oke ga ik een offerte opvragen.

@dennissimeau Ok thanks! Eerst proberen de oude bestanden naar boven te toveren en dan ga ik eens kijken!

Volgende vraag over time machine. Misschien niet de goede plek ( graag even aangeven dan zal ik de vraag in een ander topic stellen.)

Ik had in mijn 'oude' iMac 2 schijven zitten 1: 256gb SSD als opstart schijf en een HDD van 2 TB voor mijn foto's.
Ik heb de HDD eruit gehaald. in een case gestopt en gekoppeld aan mijn MacBook. Tot mijn grote schrik zijn 75% van de bestanden corrupt ( paarse lijnen, grote roze vlakken conclusie: niet bruikbaar)
Nu had ik mijn Timemachine ingesteld dat de SSD en de HDD werden gebackupt. Ik kon zien met het migratieprogramma dat er tot gisteravond 23:00 backups zijn gedraaid. Dus dat is helemaal super.
De back-up is 2TB groot, dit kon ik zien in mijn webbrowser/synology DSM.

De schijven in de MacBook zijn 1: 256GB SSD opstartschijf en een 500 GB HDD voor de foto's.
Nu heb ik geprobeerd om een deel van de TimeMachine back-up terug te zetten. Maar ik kreeg alleen de mogelijkheid om die van de SSD terug te zetten (10 GB). Maar ik wil juist 1 map van de HDD terug zetten (Map 2016 de laatste paar fotoshoots) De map 2016 is 160 GB groot en zou dus passen qua ruimte op de MacBook. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Alvast heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
Crazyanz schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:21:
Even contact opnemen met der verkopende partij van de iMac, van een computer van 1500+ euro mag je verwachten dat hij langer dan 4 jaar mee gaat.
Bij mijn weten is de normale levensduur van een computer van de prijs van een iMac rond de 5 jaar, waarschijnlijk langer.
Crazyanz schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:28:
@RMX daarmee ben je niet eens je rechten kwijt oid ;)
Dat is correct.
joon schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:28:
[...]

Wat voor type is het precies?

Ook al is het apparaat eerder gerepareerd jou recht blijft hetzelfde, hij zou nog kostenloos gerepareerd moeten worden mits het apparaat natuurlijk als verouderd wordt beschouwd door Apple.
Waarschijnlijk haal je mits en tenzij door elkaar, maar dat terzijde. Kosteloos gerepareerd na een periode van 4 jaar? Dat lijkt me erg sterk. Je kan eerder hopen op nog wat coulance vanuit Apple. Ik zou willen aanraden dat je hierover en over de verwachte levensduur van een computer een topic opent in het Shopping Forum.
dennissimeau schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 19:56:
Als je zelf de iMac hebt open gemaakt dan is uiteraard enige aanspraak op een kosteloze reparatie vervlogen.
Het ligt er natuurlijk een beetje aan wanneer Apple de Mac Pro een update zou geven, want daar is geen pijl op te trekken, ding is inderdaad niet meer helemaal up to date. Ik denk dat de 5K iMac een prima keus is zoals je die boven geconfigt hebt. Je kunt ook altijd op een nieuw model wachten, maar volgensmij zitten we nu ergens midden in de cycle van de iMac 5K (correct me if I'm wrong).
Dat je rechten dan vervlogen zijn, dat weet ik nog zo net niet. Vooral als je de upgrade hebt uitgevoerd zonder de binnenkant van het apparaat te beschadigen.
Offtopic: het is peil, als in een bepaald(e) niveau of hoogte. Een pijl is heel iets anders.
RMX--1 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 20:30:
Maar ik wil juist 1 map van de HDD terug zetten (Map 2016 de laatste paar fotoshoots) De map 2016 is 160 GB groot en zou dus passen qua ruimte op de MacBook. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Alvast heel erg bedankt.
Kan je niet even kijken of je met MIgratie-assistent aan de slag kan? Dit programma is standaard op elke Mac en kan je vinden in Programma's > Hulpprogramma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
@Volkan1984

Ik ben al bezig geweest met de Migratie-assistent. Alleen kan ik dan bij volumes: mijn SSD schijf zien en niet de HDD. Kan dit te maken hebben dat de HDD groter is dan de schijven op mijn MacBook?

Of is er nog een andere manier om een deel (1 map) van TimeMachine back-up af te halen?

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
Volkan1984 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:52:
[...]

Dat je rechten dan vervlogen zijn, dat weet ik nog zo net niet. Vooral als je de upgrade hebt uitgevoerd zonder de binnenkant van het apparaat te beschadigen.
Offtopic: het is peil, als in een bepaald(e) niveau of hoogte. Een pijl is heel iets anders.
Ik weet dat wel zeker. Ten eerste is de iMac oneigenlijk open geweest. Alleen Apple Authorised Service Providers mogen de Mac open maken. Zie de gebruikersvoorwaarden. Bovendien zijn er onderdelen vervangen en/of aangepast, wat per definitie elke vorm van garantie ongeldig maakt. Je had anders inderdaad mogelijk een consumer law claim kunnen indienen waarbij wellicht (maar niet per definitie) Apple dat verzoek zou kunnen honoreren.

Bedankt voor je ophelderende les Nederlands!

[ Voor 5% gewijzigd door dennissimeau op 30-07-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
dennissimeau schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:09:
[...]

Ik weet dat wel zeker. Ten eerste is de iMac oneigenlijk open geweest. Alleen Apple Authorised Service Providers mogen de Mac open maken. Zie de gebruikersvoorwaarden. Bovendien zijn er onderdelen vervangen en/of aangepast, wat per definitie elke vorm van garantie ongeldig maakt. Je had anders inderdaad mogelijk een consumer law claim kunnen indienen waarbij wellicht (maar niet per definitie) Apple dat verzoek zou kunnen honoreren.

Bedankt voor je ophelderende les Nederlands!
Dennissimeau, volgens deze webpagina (http://www.apple.com/lega...s-universal-warranty.html) heb je inderdaad gelijk.
Offtopic: ik was er niet op uit om je te kakken te zetten, hoor. Sorry als dit zo overkomt.

Een tip voor TS: als je alles zo terugplaatst als je de iMac gekocht hebt en hierbij niets beschadigt, zou er geen probleem moeten zijn om te proberen consumentenrecht te claimen.
RMX--1 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:06:
@Volkan1984

Ik ben al bezig geweest met de Migratie-assistent. Alleen kan ik dan bij volumes: mijn SSD schijf zien en niet de HDD. Kan dit te maken hebben dat de HDD groter is dan de schijven op mijn MacBook?

Of is er nog een andere manier om een deel (1 map) van TimeMachine back-up af te halen?

bvd!
Nee, het zou geen probleem moeten zijn dat je HDD groter is dan de schijven van je MacBook. Migratie-assistent berekent voor het migreren van data, of het gaat passen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 23:26

chem

Reist de wereld rond

Ik zou een tweedehands iMac zoeken waar je nog applecare op kan afsluiten / nog heeft lopen. Aanzienlijk kosten effectiever.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:20
denk zelf ook dat er geen garantie meer op zit omdat je hem zelf heb opengemaakt hebt. Ik weet niet of je de imac gebruikt voor je beroep of privé. Als je het beroepsmatig nodig hebt zou ik niet wachten op een nieuwe imac, maar gewoon die kopen die je nu nodig hebt die zal met gemak nog 5 jaar mee gaan ( als je geen fan control programma's gebruikt 😉).
Een Mac pro is denk ik overkill, dan kun je beter een nieuwe imac nemen en deze upgraden met meer geheugen en grotere HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

mtenbos schreef op zondag 31 juli 2016 @ 11:05:
denk zelf ook dat er geen garantie meer op zit omdat je hem zelf heb opengemaakt hebt. Ik weet niet of je de imac gebruikt voor je beroep of privé. Als je het beroepsmatig nodig hebt zou ik niet wachten op een nieuwe imac, maar gewoon die kopen die je nu nodig hebt die zal met gemak nog 5 jaar mee gaan ( als je geen fan control programma's gebruikt 😉).
Een Mac pro is denk ik overkill, dan kun je beter een nieuwe imac nemen en deze upgraden met meer geheugen en grotere HD.
Sowieso is de bijna antieke Ivy Bridge E Mac Pro langzamer dan de i7 5K iMac. Dus daarvoor hoef je hem ook niet te nemen. GPU doet weinig bij fotobetwerking dus aan een Crossfire FirePro opstelling heb je ook de vierkantswortel van Donald Trump's IQ.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Volkan1984 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:52:
Waarschijnlijk haal je mits en tenzij door elkaar, maar dat terzijde. Kosteloos gerepareerd na een periode van 4 jaar? Dat lijkt me erg sterk. Je kan eerder hopen op nog wat coulance vanuit Apple. Ik zou willen aanraden dat je hierover en over de verwachte levensduur van een computer een topic opent in het Shopping Forum.
Je hebt gelijk.

Voor het kostenloos repareren, is niet sterk, is gewoon waar.
Waar ik werk repareren wij alle hardwarematig defecte Macs totdat apple zegt dat ze 'vintage' of 'obsolete' zijn en dan kan je ongeveer uitgaan van een termijn van 5 jaar.

Natuurlijk zitten hier regels aan vast, maar zolang het apparaat/hardware niet beschadigd is, is het meestal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 18:23
Over de migratie van een specifieke map van je HDD. Je hebt daar niet persé Migration Assistant voor nodig. Ik denk dat het op de volgende manier moet lukken.

Sluit je time machine aan op een machine die een werkend OS X draait.

Klik met alt ingedrukt op het time machine icoon en kies "Browse other backup disks". Je kunt dan de time machine van je oude mac doorbladeren. Kies de map die je terug wilt halen, klik daar rechts op en gebruik "Restore ... to...".

Als je geen Time Machine icoon in je menu bar hebt staan kun dat doen met System Preferences > Time Machine > vinkje Show Time Machine in menu bar.

Achtergrond:
Ik vermoed dat Migration Assisant alleen gebruikt kan worden om een backup exact terug te zetten. Als je nieuwe systeem dus niet een tweede harde schijf heeft kan de gegevens van jouw tweede schijf dus niet op exact dezelfde plek terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
@ lvdgraaff

ik kan inderdaad kiezen: "Browse other backup disks" dan zie ik ook de schijf, alleen kan ik dan niet de 'oude' gegevens in zien.
Het enige wat ik zoek is om hier te komen (zie plaatje)

TM

En dan dat ik map 2016 kan verplaatsen.

Ik heb al geprobeerd om te dubbelklikken op de sparsebundle, maar er gebeurd niks en hij geeft ook geen foutmelding aan. Op een of andere manier is dit zaterdag wel gelukt, ik weet alleen niet hoe |:(

EDIT: Ik heb het op een andere mac pro geprobeerd. En dan geeft de mac wel een foutmelding.

Heeft iemand enig idee, wat ik kan doen om mijn bestanden terug te krijgen?

[ Voor 12% gewijzigd door RMX--1 op 01-08-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 18:23
RMX--1 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:50:
ik kan inderdaad kiezen: "Browse other backup disks" dan zie ik ook de schijf, alleen kan ik dan niet de 'oude' gegevens in zien.
Ik snap niet zo goed wat je hier bedoeld. Kun je in de Time Machine interface je HDD niet vinden?

Misschien is deze aanpak makkelijker, in ieder geval als je een beetje ervaring hebt met de terminal.

Kun je dit eens uitvoeren in Terminal.app:
code:
1
tmutil restore -v SRC DST

Bij SRC vul je de naam van de map in waar de data staat die je terug wilt halen. (Tip! je kunt de map gewoon slepen vanuit finder naar Terminal!) bij DST vul je de map in waar je naar wilt restoren (weer slepen). Werkt dat?

Ik zie in je screenshot wel dat je de data gewoon kunt zien. Gaat sowieso goed komen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:49
Gewoon lekker laten maken!
En of hij nou open is geweest of niet doet er bij deze modellen niet toe, aangezien de glasplaat met magneten vastzit en ze doen er eigenlijk nooit moeilijk over.

https://support.apple.com/nl-nl/HT203787

Succes! :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX--1
Heren,

Net anderhalf uur aan de telefoon gezeten met apple support. Conclusie sparsebundlemap slepen naar een ander medium (andere interne of externe schijf) heel lang wachten (back-up is 640gb groot) En dan als het goed is dubbelklikken en hij gaat open.

De iMac is ter reparatie aangeboden, dus dat is nog even afwachten wat het kost.

Thanks voor alle input en ik houd jullie op de hoogte.
Pagina: 1