Upgradekriebels

Pagina: 1
Acties:

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zoek een?
Upgrade van mijn desktop, gebruik makend van de onderdelen die ik heb liggen indien mogelijk.

Wat is je budget?
Budget is redelijk ruim denk ik, gok dat ik eerder tegen beperkingen van het FM2+ platform aanloop. Laten we zeggen 300 euro?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Vind het leuk om een afwijkend platform van de "underdog" (AMD) te hebben, maar als een complete overhaul beter is, ook prima.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is mijn vaste desktop waar ik zo nu en dan op game (oud spul voornamelijk), wellicht een keer Gta V op wil proberen (mogen low/medium settings zijn) en verder wat office werk en dergelijke.

Vind verder laag verbruik wel leuk/belangrijk en een stille PC vind ik ook prettig.

Ben op het moment heel tevreden over mijn desktop (vooral de stilte vind ik al aardig in orde) maar ik vind het gewoon leuk om wat te rommelen.

Huidige desktop
AMD A8 7600 met stock koeler
MSI A78M-E45
8 GB DDR3 G.Skill 2133
Sapphire R7 250 1GB GDDR5 Ultimate (passief)
Corsair CX430M
PNY 480GB SSD
Fractal Design Core 1000

Onderdelen die ik nog heb
AMD x4 845 (die niet ondersteund wordt door dit moederbord)
Cooler master 352 Silencio
Thermalright True Spirit 120M Rev.A

Idee was om de x4 845 te gebruiken met een losse videokaart. Ik kom er echter niet goed uit waar de sweetspot ligt van de combinatie CPU vs. GPU in benchmarks. GTX770/GTX960 dacht ik zelf, maar weet niet hoe ik kan zien of een CPU de bottleneck is van een GPU.

Voeding heeft overigens maar een 6+2 pins stekker. Sowieso heb ik dan een ander moederbord nodig (circa 60 euro voor bv. de MSI A78M-E45 V2).

Andere optie is een A10 7850K of 860K aanschaffen (zonder of met GPU) en moederbord houden, wellicht een tweedehands GTX750 of iets dergelijks?

Nog een mogelijkheid zou zijn om bepaalde onderdelen vast te koop te zetten en over te gaan stappen op s1150/1151 (waarbij ik sowieso weinig aan mijn geheugen heb als ik me niet vergis, s1151 natuurlijk helemaal aangezien dat DDR4 is). De videokaart gaat er binnenkort sowieso uit want dual graphics was wel leuk maar voor mij op dit moment overbodig.

Afijn, ik kom er zelf niet meer helemaal uit aangezien ik zat te slapen toen ik die x4 845 kocht, dus tips zijn welkom.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43
pricewatch: ASRock FM2A58M-VG3+ R2.0
https://tweakers.net/cate...FmWmKNkFa1kaWlmrhRbW1sLAA

Dan wachten tot eind dit jaar en kijken wat AMD met zen gaat presteren. Je kan ook nog even wachten op de rx 460/470. die zullen stukje goedkoper zijn.

• Dagion
  • Niet online
Mja, vind het lastig, qua moederbord vind ik het wel prettig als ik gebruik kan maken van USB 3.0 maar dat lukt ook nog wel voor 50-60 euro. Of ik er echt iets aan heb, geen idee, maar kan me nog herinneren dat ik een Lian Li behuizing had waar ik de front connectors niet kon gebruiken vanwege de afwijkende aansluiting (2.0 vs 3.0).

Vraag me gewoon af of ik het verschil ga merken tussen die A8 7600 en de X4 845 (denk ik van wel namelijk).

Vervolgens denk ik dat een 480 misschien wat veel is voor de X4 845.. Maar tips over hoe je dat kunt aflezen uit benchmarks zijn ook welkom, zelf uitzoeken is ook een deel van de pret ;)

• loki504
Dagion schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:05:
Mja, vind het lastig, qua moederbord vind ik het wel prettig als ik gebruik kan maken van USB 3.0 maar dat lukt ook nog wel voor 50-60 euro. Of ik er echt iets aan heb, geen idee, maar kan me nog herinneren dat ik een Lian Li behuizing had waar ik de front connectors niet kon gebruiken vanwege de afwijkende aansluiting (2.0 vs 3.0).

Vraag me gewoon af of ik het verschil ga merken tussen die A8 7600 en de X4 845 (denk ik van wel namelijk).

Vervolgens denk ik dat een 480 misschien wat veel is voor de X4 845.. Maar tips over hoe je dat kunt aflezen uit benchmarks zijn ook welkom, zelf uitzoeken is ook een deel van de pret ;)
Techspot heeft van een hoop games ook een CPU benchmark toe gevoegd. En dan is het fps van de GPU vergelijken(de 480 zit rond de gtx-970. ) en hoe goed je CPU het goed.

/edit. Dit is niet helemaal accuraat. Maar zover ik weet is er geen andere manier.

hij zal wel een bottleneck zijn. Anders kan je wachten tot de 460/470 er zijn. zullen goedkoper zijn en nog prima doen.

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 30-07-2016 18:49 ]

• Dagion
  • Niet online
Die RX470 leek me inderdaad al interessant. Zal eens op zoek gaan naar een mooi moederbord, die X4 845 scoort vrij behoorlijk in vergelijking met een Pentium G3258 die me ook wel leuk leek.

• loki504
De Intel pentium heeft als nadeel dat hij maar 2 codes/threads heeft. En daardoor bv geen far cry 4 kan draaien. Daarom zou een i3 weer beter zijn. Maar ook duurder. En aangezien het niet lang meer duurt voor Zen uit komt(hopelijk gewoon een relatief goedkope quadcore). En dan is het weer zonde als je in je pentium steekt. Voordeel is wel dat je over 2/3 jaar voor 100 euro 2de hands een goedkope i5 kan kopen.

• Dagion
  • Niet online
Zen lijkt me inderdaad wel iets om eventueel op te wachten, ga denk ik voor een moederbordje die mijn processor slikt en dan gaan de A8 7600 en de Thermalright eruit. Videokaart hou ik dan nog even, aangezien de RX470 wel lastig leverbaar zal zijn in het begin.

Verwijderd

Zen wordt AM4 en zal gebruik maken van DDR4. Een X4 845 zal daar niet op gaan passen.
Tov een A8-7600 is een X4 845 nauwelijks een upgrade. Het verschil tussen divers FM2+ 4core cpu's is erg klein https://nl.hardware.info/...a-vn1920x1080-mediumultra

• Dagion
  • Niet online
Nee dat begrijp ik dat dat een platform upgrade wordt (Zen).

Echter heb ik nu zowel de A8 7600 als de X4 845 hier liggen. Vandaar de wil om deze kleine upgrade uit te voeren (gecombineerd met wat extra grafische power in de vorm van een losse GPU), plus dat het een leuke hobby is om wat te freubelen.

Edit: sowieso scoort mijn A8 7600 wel slechter dan al die processors die daar zijn getest, en in combinatie met een GTX 960 denk ik dat dat prima prestaties zijn voor mijn gebruik. Of een RX470.

[ Voor 24% gewijzigd door Dagion op 31-07-2016 21:53 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:18
Waarom ga je dan niet gelijk voor een 860k/870k/880k en overklok je die naar 4,5GHz?

• Dagion
  • Niet online
De 845 heb ik al, de 870K en 880K worden ook niet ondersteund door dit moederbord en de 880K heeft vergelijkbare prestaties aangezien de 845 een hogere IPC heeft.

Overklokken durf ik niet te zeggen wat dat zou schelen, is al lang geleden dat ik dat heb gedaan maar de 845 heeft bovendien een lagere TDP.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Denk dat tenzij je ook nog een bord hebt liggen (of voor <10 euro kan krijgen) dit niet echt het geld waard is ;)
Kan me iig niet voorstellen dat er een merkbaar verschil is, hooguit een klein meetbaar verschil...
Zou gewoon je geld sparen en kijken wat Zen doet en dan kiezen om je geld gewoon in een keer goed uit te geven en een i5 set of Zen set te kopen, anders heb je straks drie keer 'net niet' ;)

Fixing things to the breaking point...

• Dagion
  • Niet online
Maar dan heb je natuurlijk ook niet geknutseld ;)

Goedkoopste bordje wat voldoet aan mijn eisen is een bordje van 47 euro.
Dan hou ik over een moederbord plus een processor. Dat moet toch wel te verkopen zijn voor 47 euro?

Een upgrade naar Skylake gaat me circa 150 euro kosten met een G4400 (heb ik wel twee processors, moederbord en geheugen wat ik kan verkopen). Eventueel nog 60 euro meer uitgeven voor een i3, of 140 voor een i5. Echter heb ik dan nog steeds geen GPU..

De processor upgraden zal weinig verschil maken, maar ik heb het idee dat ik zonder platformupgrade op dit moment wel het meeste geld vrij hou voor een redelijke GPU.

Misschien is dat ook nog wel te realiseren met een switch naar een i3 6100 met mijn budget..
Pagina: 1