Ovens werken niet nadat aardelekschakelaar uit slaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-09 15:06
Gisteravond sloeg de aardelekschakelaar zomaar uit terwijl er in de keuken niks aanstond. Na hulp van mijn vader die op vakantie is kwam ik er achter dat de aardelekschakelaar uit stond en ik deze weer aan moest zetten. Ik ging er vanuit dat alles in de keuken weer werktte want de tijd verscheen op de ovens. Nu wilde ik vanochtend broodjes opbakken bleek dat onze combioven niet verwarmde en geen licht liet zien maar wel geluid liet horen alsof hij aan het verwarmen was en onze normale oven liet alleen licht zien. Nog eens geprobeerd om de aardelek schakelaar uit en aan te zetten, hielp niet. We hebben ook al een tijdje een probleem met het gasfornuis. Hij wilt af en toe afslaan. Hij begint zomaar te tikken zodat wanneer er gas bijkomt het ontflamt, zodra dat niet komt schiet hij in de beveiliging en werkt het niet meer. Hij staat nu al 2 weken vast zonder dat we er op kunnen koken. Ik denk wel dat dit er los van staat. Me vader is moeilijk bereikbaar op vakantie op dit moment dus daarom vraag ik het even hier.

Beste antwoord (via ThaJens op 30-07-2016 20:55)

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 20:27
Je geeft aan dat de tijd weer wordt weergegeven, maar heb je de tijd al geconfigueerd? Wat je hier beschrijft heb ik ook wel eens met onze oven meegemaakt, die na een stroomstoring uit was gevallen en vervolgens 00:00 weergaf op het display maar verder niks deed. Hoe stom het ook klinkt, maar nadat ik de tijd had geconfigueerd (dus gewoon op iets had gezet) deed alles het weer...

Beetje raar misschien, maar mogelijk het proberen waard :p

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:43
Aardlek schiet er niet zomaar uit.

Is het een gas oven? Of is deze elektrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
.Maarten schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:22:
Aardlek schiet er niet zomaar uit.

Is het een gas oven? Of is deze elektrisch?
Beide zijn elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:12

Midas.e

Is handig met dinges

Je aardlek slaat uit en je oven doet het daarna niet meer. mogelijk is je aardlek uitgeslagen omdat je oven ergens kortsluiting heeft gemaakt? :)

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Midas.e schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:25:
Je aardlek slaat uit en je oven doet het daarna niet meer. mogelijk is je aardlek uitgeslagen omdat je oven ergens kortsluiting heeft gemaakt? :)
Zou kunnen maar het is toch wel erg toeval dat dan beide ovens voor de helft werken?
En aardlekschakelaar is toch alleen voor lekstroom, geen kortsluiting?

[ Voor 9% gewijzigd door ThaJens op 30-07-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:43
Meeste automaten schakelen ook uit bij kortsluiting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Junia
Je geeft aan dat de tijd weer wordt weergegeven, maar heb je de tijd al geconfigueerd? Wat je hier beschrijft heb ik ook wel eens met onze oven meegemaakt, die na een stroomstoring uit was gevallen en vervolgens 00:00 weergaf op het display maar verder niks deed. Hoe stom het ook klinkt, maar nadat ik de tijd had geconfigueerd (dus gewoon op iets had gezet) deed alles het weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
.Maarten schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:31:
Meeste automaten schakelen ook uit bij kortsluiting.
Ik weet er niet zo veel van af hoor maar waarom zou dan de stop niet doorslaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Wat de reden is dat de veel ovens afgeschreven worden is dat er teveel lekstroom in het element zit.
Een element is effectief een gloeidraad in keramiek in een stalen buis (die buis kan je vaak zien zitten).
Na verloop van tijd krijg je een lekstroom tussen de gloeidraad en die stalen buis, en dat laat je aardlek eruit springen.

Overigens is dat meestal op een manier dat het apparaat prima werkt, maar continue de aardlek eruit laat springen, dat zijn niet bepaald de symtomen die je beschrijft.

Wat wel de symtomen zou kunnen verklaren is een afwijkende netspanning, merk je aan andere apparaten wat?
Zitten beide ovens op dezelfde groep/kabel?
Kan nog wel 's zijn dat ze te weinig spanning aangeboden krijgen om goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
SA007 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:37:
Wat de reden is dat de veel ovens afgeschreven worden is dat er teveel lekstroom in het element zit.
Een element is effectief een gloeidraad in keramiek in een stalen buis (die buis kan je vaak zien zitten).
Na verloop van tijd krijg je een lekstroom tussen de gloeidraad en die stalen buis, en dat laat je aardlek eruit springen.

Overigens is dat meestal op een manier dat het apparaat prima werkt, maar continue de aardlek eruit laat springen, dat zijn niet bepaald de symtomen die je beschrijft.

Wat wel de symtomen zou kunnen verklaren is een afwijkende netspanning, merk je aan andere apparaten wat?
Zitten beide ovens op dezelfde groep/kabel?
Kan nog wel 's zijn dat ze te weinig spanning aangeboden krijgen om goed te werken.
Van wat ik weet zit alleen de 2 ovens en het ingebouwde koffiezetapparaat op dezelfde groep. Van die groep is ook die aardschakelaar. (Denk ik?) Koffiezetapparaat werkt net als de rest ook half.

[ Voor 24% gewijzigd door ThaJens op 30-07-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Klinkt alsof er een slecht contact in die groep zit, kan je bij de stopcontacten en heb je een multimeter?

Dan zou ik de netspanning eens meten als je een van die apparaten aanzet.

Heb je geen multimeter, je kan een gloei/halogeen lamp proberen, als die merkbaar zachter brand dan in een ander stopcontact heb je het probleem gevonden.
Haal er dan een electricien bij om uit te zoeken waar het mis is.

Je kan als je bij de stekker van de oven kan het ook proberen met een (degelijk) verlengsnoer of uitgerolde haspel op een andere stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
SA007 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:45:
Klinkt alsof er een slecht contact in die groep zit, kan je bij de stopcontacten en heb je een multimeter?

Dan zou ik de netspanning eens meten als je een van die apparaten aanzet.

Heb je geen multimeter, je kan een gloei/halogeen lamp proberen, als die merkbaar zachter brand dan in een ander stopcontact heb je het probleem gevonden.
Haal er dan een electricien bij om uit te zoeken waar het mis is.

Je kan als je bij de stekker van de oven kan het ook proberen met een (degelijk) verlengsnoer of uitgerolde haspel op een andere stopcontact.
Ik heb het even getest. De lampen waren beide even fel. Toen heb ik een verlengsnoer gepakt en geprobeerd om die combioven weer op te laten warmen. Is niet gelukt dus die is waarschijnlijk gewoon permanent stuk. Ik ben alleen nog opzoek naar de stekker van de onderste oven, die kan ik niet vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Junia schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:35:

Oh wauw. Dit was serieus het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Bij veel ovens met elektronisch bedieningspaneel is dit het geval.

Misschien dit nog. Als de lamp in de oven brandt, staat er spanning op die oven en kan het probleem enkel nog in de oven zelf zitten, niet in de woning.

[ Voor 54% gewijzigd door Merion op 30-07-2016 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
ThaJens schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:08:
[...]

Oh wauw. Dit was serieus het probleem.
Mooi om te horen dat het is opgelost met zoiets eenvoudigs :)

Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het een beetje ongeloofwaardig klonk hahah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Junia schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:08:
[...]

Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het een beetje ongeloofwaardig klonk hahah.
Het rare is nog dat ik me nooit kon herinneren dat wanneer de stop er uit schoot ik de klok in moest stellen.
Al helemaal raar dat de combioven wel begint "te blazen" maar niet opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Junia schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:35:

Mijn oven gedraagt zich na een stroomstoring al helemaal raar: als je de oven aanzet op een bepaalde temperatuur, doet 'ie dat gewoon. Normaliter, als je weer op het temp-knopje drukt, krijg je de huidige temperatuur in de oven te zien (zodat je kunt kijken hoe ver 'ie al is met voorverwarmen). Alleen, als je dus een stroomstoring hebt gehad niet. :X Hij kapt er dan gewoon compleet mee 8)7 Alle display-elementen lichten dan op en de oven stopt met verwarmen/draaien :X

Echter, stel je de tijd in: werkt alles weer zoals vanouds :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Osiris schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:15:
[...]

Mijn oven gedraagt zich na een stroomstoring al helemaal raar: als je de oven aanzet op een bepaalde temperatuur, doet 'ie dat gewoon. Normaliter, als je weer op het temp-knopje drukt, krijg je de huidige temperatuur in de oven te zien (zodat je kunt kijken hoe ver 'ie al is met voorverwarmen). Alleen, als je dus een stroomstoring hebt gehad niet. :X Hij kapt er dan gewoon compleet mee 8)7 Alle display-elementen lichten dan op en de oven stopt met verwarmen/draaien :X

Echter, stel je de tijd in: werkt alles weer zoals vanouds :')
Ik vraag me dan wel echt af wat ze denken zodra ze het product ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaJens schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:18:
[...]

Ik vraag me dan wel echt af wat ze denken zodra ze het product ontwerpen.
Zo vreemd is dit nochtans niet. Wij hebben 2 ovens (AEG en een Samsung) en beide hebben dit "euvel". De reden hierachter zou ik ook wel graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Ik zie twee mogelijke verklaringen.
1) Sommige ovens kan je automatisch laten starten op een bepaald tijdstip. Hiervoor moet de klok uiteraard ingesteld worden. Bij goedkopere modellen blokkeert men gewoon die functie, rest FW blijft hetzelfde.
2) In sommige stuurelektronica zit errorlogging voor servicedoeleinden, inclusief time & datestamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnbtc
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-01 21:40
Junia schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:08:
[...]

Net geprobeerd, onze oven had hetzelfde probleem. Tijd verzet en hij doet het!! Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

My oven tripoed the circuit this morning. After flipping the curcuit back on, only the clock and the electric starters were working. I DID NOT set the clock go the correct time.
I was prepared to call a repairman tomorrow but first wanted to research perhaps the troubleshooting issue and came to this blog.
I set the clock like Junia suggested and voila..... my oven works again!!!

Thanks so much!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

My circuit breaker went off this morning after I turned my Smeg oven on for 5 minutes. I flipped the circuit back on, but only the clock and electric starters for the gas burners worked at this point. I had NOT reset the clock.
I was ready to call a repairman tomorrow but decided to research the problem first. I came to this blog. I read what Junia suggested about resetting the clock. I thought I’d give it a try! Well, it worked! You just saved me at least €100! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javee
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-07-2019
Ik had hetzelfde probleem. Ook nadat ik de tijd wel had goed gezet. Op grond van deze vragen nog maar eens de stroom eraf gehaald en opnieuw de tijd ingesteld en, het werkte weer.
Het ging om een Baumatic P632BS/SS.
RAAR!
Pagina: 1