Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Random freeze tijdens WoW (nieuwe PC)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mitchl89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-11 15:56
Sinds kort heb ik een nieuwe PC in elkaar geknutseld maar loop ik tegen een probleem aan. Tijdens World of Warcraft, en alleen tijdens WoW, bevriest de PC. Spotify draait gewoon door, maar kan het niet bedienen (het geluid van WoW hoor ik ook op de achtergrond doorgaan). Muis en toetsenbord reageren niet, alles bevriest.

Het bijzondere is dat dit alleen bij WoW gebeurt. Dit is ook het enige spel dat vanaf de SSD draait. Andere spellen draaien vanaf de HDD, hier heb ik nog geen problemen mee gehad. De lockups zijn random, soms na een uur, soms na een half uur, niks van te zeggen.

Ik heb al op internet gekeken waar allerlei kreten over de PSU als boosdoener worden geroepen, maar dat lijkt me sterk aangezien het alleen bij WoW is. Ook heb ik de memory tool van Microsoft gebruikt om te kijken of het geheugen de boosdoener is, maar hier werden geen fouten gevonden. De software van de SSD geeft ook aan dat ie helemaal gezond is.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Is het hardware gerelateerd of kan het ook aan WoW zelf liggen?

Relevante hardware:
- Intel i5 6400
- MSI B150M Mortar
- Crucial BX200 240gb
- Een of andere oude Samsung HDD 750gb
- 2x 4gb Corsair Vengeance LPX 2133
- Corsair CX450M

Zoals je ziet speel ik vanaf de iGPU (zit nog steeds te wachten op de RX480...)

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:42
Is het na de laatste patch? Want het kan ook aan de addons van wow liggen. Niet elke werkt even goed met de nieuwe patch.

• Mitchl89
Bedankt voor de tip, heb de addons verwijderd maar heb zojuist toch een freeze gehad. Deze kwamen helaas voor de patch ook al voor.

Ik kreeg na de restart een blue screen met een BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO. Het schijnt iets met het register te maken te hebben na even gezocht te hebben op Google. Probeer nu gebruik te maken van de repair tools van Windows in de hoop dat het een en ander gerepareerd kan worden.

Heb ik hiermee het probleem opgelost of weet iemand nog andere redenen voor deze freezes?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:15
Als we dan de errorcodes zouden kunnen krijgen, kunnen we ook mee zoeken. Kan je eventueel ook een ander spel installeren op die ssd? Misschien dat daar het probleem zit.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
Heb jevde firmware van de ssd up to date? Crucial had juist problemen opgelost wat met hangen van pc te maken had.
Je oude hd hoeft maar een klein foutje op zn platter te hebben en de pc gaat hangen. Probeer het eens zonder de hd aangeloten.

• Mitchl89
De firmware van de SSD is up to date.

De oude HDD komt werkend uit een ander systeem, wat jaren zonder problemen heeft gedraaid. Ook blijft de PC niet hangen als ik een spel speel dat op de HDD staat. De PC blijft alleen hangen wanneer ik WoW speel, wat als enige spel op de SSD staat.

Maar ik ga het eens proberen met de HDD los gekoppeld.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:55
Heb je WoW al keer verplaatst van je ssd naar je HD? Crashed hij dan nog steeds? Dat bevestigd je vermoeden dat het aan de ssd ligt. Anders is het iets anders. Je kan als het goed is de directory gewoon verplaatsen.

• Mitchl89
Dat kan ik inderdaad ook nog proberen.

Ik heb ook gekeken of er corrupte bestanden zijn middels sfc /scannow. Er worden inderdaad corrupte bestanden gevonden, maar deze kunnen niet met deze command gerepareerd worden.. Misschien een idee om Windows opnieuw te installeren, dan ben ik misschien ook van het gedonder af.

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 23:47
chkdsk gebruiken. Eerst cmd natuurlijk dan chkdsk c: /f dan bij het opnieuw opstarten scannen en repareren.

• Mitchl89
Ik heb beide disks nagekeken, ze zijn allebei gezond. Ik denk dat ik dan zowat alle hardware heb uitgesloten.

Ten slotte toch maar een schone installatie gedaan van zowel Windows 10 als WoW. Vooralsnog verder geen problemen. Ik heb WoW nu op de HDD geïnstalleerd i.p.v. de SSD.

Bedankt voor de hulp! Ik hoop dat het nu blijft werken.
Pagina: 1