Windows server: hypothetisch client-server model voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-10 21:39
Hoi allemaal,

(Ten eerste wil ik zeggen dat ik de topic ook bij HWI gestart heb om zoveel mogelijk mensen te bereiken)

Jullie weten wel dat (grote) bedrijven meestal krachtige gecentraliseerde servers hebben waarbij werknemers met thin clients in principe gebruik kunnen maken van de resources van de server. Door een beetje door te denken, denk ik dat dit is voor kostenbesparing, omdat je alle software centraal kunt beheren en je hebt geen duurdere individuele pc's nodig.

Nu ben ik hypothetisch aan het denken hoe ik zo'n client-server model thuis zou kunnen toepassen. Dus dit is puur mijn fantasie en ik bedenk wat de mogelijkheden zijn en of de voordelen zwaarder opwegen dan de nadelen.

Hoe vet zou het niet zijn dat je thuis een super krachtig windows server hebt en dan op meerdere locaties thuis in principe een krachtig pc kunt hebben m.b.v. de client? Doordat alles centraal is kun je bij ieder client inloggen en is alles hetzelfde in je account. Je hebt geen herrie met een client terwijl een krachtig systeem veel herrie kan maken (tijdens zware taken). Data hoeft niet te worden verplaatst of gekopieerd. Bovendien kun je makkelijk nieuwe clients toevoegen zonder dat je weer investeert in een nieuwe (krachtige) pc.

Nu heb ik eigenlijk twee hoofdvragen in mijn hoofd:

-Stel dat ik bereid ben om eenmalig flink te investeren in een krachtige server. Hoeveel kan een client apparaat kosten eigenlijk? Als zo'n client namelijk duur is, valt een groot voordeel weg. Dan kan ik gewoon een extra pc bouwen die zelf krachtig genoeg is voor wat dan ook.

-Kun je gamen op een client-server model? Dit zie ik namelijk ook als een mogelijke kostenbesparing. In plaats van telkens een dure game PC te bouwen, kun je bijvoorbeeld 2× GTX 1080 in je server stoppen, zodat een client één van de kaarten kan benutten. Als je uitgaat dat niet meer dan twee mensen tegelijk gamen, heb je in principe overal in huis waar een client zich bevindt een game PC.

Denk ik nu te makkelijk? Zijn de kosten realistisch? Kun je überhaupt gamen? Kun je slecht performance hebben aan je clients, ondanks dat de server krachtig is? (Uitgaande dat je je thuisnetwerk niet verzadigd, dus geen connectie problemen hebt)
Als je maar 2-3 pc's nodig hebt, zal een client-server model onzin zijn, maar het spreekt me wel aan dat je makkelijk door kunt schalen zonder al te veel kosten te maken. En niet alleen de kosten, maar ook het feit dat je de resources van een super krachtig server hebt, die je per losse PC normaal niet zult hebben. (bv 128 GB RAM in server vs 16 GB RAM in losse pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dit kan met o.a. met MS RDS (Remote Desktop Services) als ik me niet vergis, gaat wel duur worden (licenties zullen meer kosten dan de tweedehands server waarop je het kan draaien...
Clients zijn voor twee tientjes op Marktplaats te vinden (tenzij je een of ander zeldzaam systeem kiest...), elke desktop die een Linux distro met RDP kan draaien kan al werken.
Citrix heeft ook e.a. hiervoor, maar kost ook aardig wat...
Misschien dat iemand verstand heeft van het licentiemodel van Citrix/RDS, kan me iig niet voorstellen dat het haalbaar is voor thuisgebruik ;)
Gamen 'kan', first person shooters gaan echter al gauw lichte vertraging van het netwerk oplopen waardoor het online onmogelijk wordt om te winnen, sowieso moet je de juiste kaart kiezen voor RemoteFX.
Lijkt me een leuk project, zelf ook ooit het idee gehad maar dingen als licenties, lag en het moeten missen van mijn gamepc hielden me tegen het te doen :/

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is bij gamen vooral de snelheid van de RDP-sessie de beperking. Die is doorgaans prima voor desktoptaken, maar bij spellen is de kleinste hapering al problematisch.

Ik heb zelf ook weleens over zo'n model zitten denken, maar loop daar vooral op vast. Je moet een snelle en betrouwbare verbinding zien te bouwen naar je client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
Ik zou denken dat de lag in een thuisnetwerk minimaal zal zijn. Is dat niet zo dan?
Verder zou je een 10 Gbit thuisnetwerk kunnen maken om altijd genoeg bandbreedte te hebben tussen de server en client. Vergeet niet: dit is alleen maar mijn fantasie :)

Maargoed, ik speel bijvoorbeeld geen online shooters ofzo, dus een klein beetje lag kan geen kwaad. Ik heb een Dell U2711 IPS scherm die ook input lag heeft. Ik heb er geen last van, omdat ik beter niet ervaren heb en het dus niet mis.

Ik wil gewoon weten hoe realistisch zo'n systeem is en hoe goed het zou werken. Maar licenties zijn dus duur? hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het als gaming setup vooral niet gebruiken. Een RDS opbouwen is inderdaad vrij duur. Vergeet ook niet dat een RDS op een server OS draait en mogelijk niet eens alle games die je wilt spelen ondersteunt.

Je zal een speciale Remote-FX kaart nodig hebben (bijv. http://www.nvidia.com/object/grid-boards.html of http://www.amd.com/en-us/products/graphics/workstation) Heerlijk prijzig.

Kortom ik zou het absoluut afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Er is een tussenstap mogelijk. Je kunt overwegen om je data niet meer lokaal op de werkstations op te slaan, maar op een NAS. Dat geeft je al enorm veel vrijheid met de werkstations. En ook dan hoef je geen herrie op je bureau te hebben: ik werk bijvoorbeeld op dit moment op een fanless i7 met SSD.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:56:
Ik zou het als gaming setup vooral niet gebruiken. Een RDS opbouwen is inderdaad vrij duur. Vergeet ook niet dat een RDS op een server OS draait en mogelijk niet eens alle games die je wilt spelen ondersteunt.

Je zal een speciale Remote-FX kaart nodig hebben (bijv. http://www.nvidia.com/object/grid-boards.html of http://www.amd.com/en-us/products/graphics/workstation) Heerlijk prijzig.

Kortom ik zou het absoluut afraden.
Voor zover ik het op internet lees werkt gaming op bijvoorbeeld Windows Server 2016 heerlijk. Dit is dus gewoon rechtstreeks op de server. Dus zolang de RDS het doet, moet het wel werken denk ik.

De remote FX kaart kan inderdaad een probleem worden door de kosten. Kan het echt niet anders zoals mijn voorbeeld met de GTX 1080?
aawe mwan schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:13:
Er is een tussenstap mogelijk. Je kunt overwegen om je data niet meer lokaal op de werkstations op te slaan, maar op een NAS. Dat geeft je al enorm veel vrijheid met de werkstations. En ook dan hoef je geen herrie op je bureau te hebben: ik werk bijvoorbeeld op dit moment op een fanless i7 met SSD.
Ik ben ook bewust van jouw tussenstap. Op mijn middelbare school en universiteit wordt er ook zo gewerkt: locale machines met centrale netwerk opslag. Maar ik wil dit dus niet. Ik wil echt puur een super krachtig server en de resources hiervan op afstand gebruiken. Als ik aanneem dat in een thuis situatie niet iedereen tegelijk de power nodig hebben, heb je overal super veel resources waarvan je dankbaar gebruik kan maken.

Dus dan hoef ik zeg maar niet telkens in een werkkamer te zitten waar de krachtigste pc zich bevind, maar gewoon in de woonkamer. First world problems :)

Wat ik dus bedoel: ik zou nooit een individuele 14+ core systeem met 128GB+ RAM maken, omdat het overkill is. Maar als ik dit kan delen, wordt dit wel interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door Kenpachi op 30-07-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark309
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Naast de hierboven al genoemde nadelen zijn er nog een aantal, bijvoorbeeld het feit dat als de server down is er niemand meer kan werken. Als persoon À zit te gamen zal het briefje typen in de sessie voor persoon B waarschijnlijk wat langzamer gaan. Ook zou sommige randapparatuur wellicht wat lastiger aan te sluiten zijn hoewel vaak niet onmogelijk.

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
Het is inderdaad een nadeel als de server down gaat. Daar kan ik wel wat voor verzinnen, maar ik wil nu ervan uitgaan dat alles perfect werkt.

En over je persoon A+B voorbeeld: daarom wil ik een krachtige server. Als je genoeg power hebt, zal iedereen z'n eigen ding zonder problemen moeten kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als je van alles voldoende heb je geen problemen inderdaad. :) Maar zelfs kleine bedrijven tot middelgrote bedrijven hebben dit niet eens. Alleen voor externen kunnen dan een remote desktop of Cirtix gebruiken, maar lokaal hebben de meesten toch een normale pc staan. Daar zou toch een reden voor moeten zijn....

Grove nadelen:
- Je moet bijvoorbeeld de resources delen met anderen. Als een ander (per ongeluk) 100% van de cpu gebruikt, is het voor de ander traag ook al doet hij niet veel.
- Je hebt naast een centrale server ook lokaal clients nodig. Dat betekend dus voor iedereen een minimalistisch systeem die wel de boel kan afhandelen, maar al die lokale clients kosten natuurlijk wel iets.
- Al hierboven genoemd: De reactietijd van een muisklik is beduidend lager, en snelheid van het scherm verversen ik ook traag. Je hebt namelijk geen snelle PCIe bus maar een netwerkverbinding met de server waarover het beeld moet gaan.
- Licenties. Je moet vaak extra (server)licenties aanschaffen, maar dat is afhankelijk wat je precies gebruikt.

Voordelen:
- Centraal beheer van software, updates, backups.
- Server kan ergens anders staan in een koudere ruimte (en niet in je woonkamer van 25 graden Celsius).
- Snel goedkope apparaten extra toevoegen aan de server. Voor snelle uitbreiding echt ideaal.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OmerAnaz schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:25:
[...]

Voor zover ik het op internet lees werkt gaming op bijvoorbeeld Windows Server 2016 heerlijk. Dit is dus gewoon rechtstreeks op de server. Dus zolang de RDS het doet, moet het wel werken denk ik.

De remote FX kaart kan inderdaad een probleem worden door de kosten. Kan het echt niet anders zoals mijn voorbeeld met de GTX 1080?
Server 2016 draait nog op technical preview. Ben ook benieuwd naar de bronnen die je hebt daarvoor, ik geloof er namelijk niks van.

De 1080 zal wel werken maar waarschijnlijk niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
@onbekend

Je maakt goede punten inderdaad. De nadelen zijn logisch, maar vooral dat de PCI snelheden die je niet hebt via ethernet kan een probleem vormen. Dus het lijkt me interessant om te weten hoe groot de impact is. Misschien valt de lag wel mee. Daarom heb ik een topic gestart: zulke dingen wil ik weten! :)

@hmmmmmmmmmpffff

Ik heb ook geen betrouwbare bronnen hoor. Ik had gewoon random ervaringen gelezen. Misschien heb ik zelfs de windows server versie door elkaar gehaald en was het wel een oudere versie. Anyway, het lijkt erop dat gamen op een windows server wel werkt als je het rechtstreeks doet. Harde bronnen heb ik dus niet haha. Ik heb alleen een beetje gegoogled naar gamen op windows server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

OmerAnaz schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:51:
-Kun je gamen op een client-server model?
Ben je bekend met de video „8 gamers 1 cpu” van LinusTechTips? Dit is de thin-client opvolger van „7 gamers 1 cpu” en het beantwoordt jouw vraag of je kunt gamen op client-server.
OmerAnaz schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:51:
Dit zie ik namelijk ook als een mogelijke kostenbesparing.
Kostenbesparing moet je vergeten. Als je een gecompliceerde setup gaat maken die verder niemand heeft, dan zal je altijd veel extra geld kwijt zijn, vergeleken met een stapel normale PC's met dezelfde performance. Ik vrees dat je moet rekenen op dubbele kosten voor je hardware. In een thuissituatie wil iedereen dezelfde beperkte uurtjes de computer gebruiken dus delen kan niet en je kunt niets van de extra kosten terugverdienen op personeelskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
@aawe mwan

Ja ik ben me bewust van de setup van Linus. Ik heb dezelfde topic op HWI (de buren) gestart en daar verwees ook iemand naar Linus. Maar dat is niet echt een client-server model. In ieder geval niet op de manier waarop ik het bedoel.

En van de kostenbesparing begin ik langzamerhand ook af te haken. Het zal wel te duur zijn, maar nog steeds weet ik niet hoe realistisch het is om een hypothetische client-server model te hebben thuis die goed werkt zoals ik het in de startpost aangeef.

Edit

Misschien is het wel een goed idee om overal een goedkope standalone pc te hebben om daarmee de virtual servers (die Linus in z'n video opzet) te gebruiken. Misschien werkt dat wel beter?

[ Voor 17% gewijzigd door Kenpachi op 30-07-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OmerAnaz schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:59:
@onbekend

Je maakt goede punten inderdaad. De nadelen zijn logisch, maar vooral dat de PCI snelheden die je niet hebt via ethernet kan een probleem vormen. Dus het lijkt me interessant om te weten hoe groot de impact is. Misschien valt de lag wel mee. Daarom heb ik een topic gestart: zulke dingen wil ik weten! :)

@hmmmmmmmmmpffff

Ik heb ook geen betrouwbare bronnen hoor. Ik had gewoon random ervaringen gelezen. Misschien heb ik zelfs de windows server versie door elkaar gehaald en was het wel een oudere versie. Anyway, het lijkt erop dat gamen op een windows server wel werkt als je het rechtstreeks doet. Harde bronnen heb ik dus niet haha. Ik heb alleen een beetje gegoogled naar gamen op windows server.
Juist, ik zou toch aanraden om er 100% zeker van te zijn dat het überhaupt lekker gaat werken. Daar heb je betrouwbare bronnen voor nodig. Zonde als je een dikke server koopt en dan erachter komt dat je doel toch niet gehaald kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

OmerAnaz schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:07:
@aawe mwan
Ja ik ben me bewust van de setup van Linus. Ik heb dezelfde topic op HWI (de buren) gestart en daar verwees ook iemand naar Linus. Maar dat is niet echt een client-server model. In ieder geval niet op de manier waarop ik het bedoel.
Weet je zeker dat je niet in de war bent met de 7-gamers video? Ik bedoel echt de 8-gamers video. In de 7-gamers video waren alle seats rechstreeks aangesloten op de computer. De 8-gamers video gaat over gamen via LAN, maar dat wordt pas na een minuut of 5 in de video echt duidelijk.

Neemt niet weg dat de systemen van Linus allebei zo'n 3.000 dollar per seat kosten. Met andere woorden: het is waarschijnlijk goedkoper om 3 dikke game PC's aan te schaffen, dan 1 systeem waar tegelijkertijd 2 mensen op zouden kunnen gamen.

Een alternatieve oplossing zou een „homeserver” kunnen zijn: een systeem waar je alleen op inlogt, vanaf je normale thick client, als je de extra capaciteit nodig hebt. Zo denk ik bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een Xeon server voor het renderen van video's, terwijl de fanless i7 waar ik nu op werk snel genoeg is voor editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachi
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:25:
[...]

Juist, ik zou toch aanraden om er 100% zeker van te zijn dat het überhaupt lekker gaat werken. Daar heb je betrouwbare bronnen voor nodig. Zonde als je een dikke server koopt en dan erachter komt dat je doel toch niet gehaald kan worden.
Daar heb je gelijk in. Als ik ooit zoiets zou doen zou ik windows server ook op een simpel pc installeren en kijken hoe het werkt.
aawe mwan schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 16:35:
[...]

Weet je zeker dat je niet in de war bent met de 7-gamers video? Ik bedoel echt de 8-gamers video. In de 7-gamers video waren alle seats rechstreeks aangesloten op de computer. De 8-gamers video gaat over gamen via LAN, maar dat wordt pas na een minuut of 5 in de video echt duidelijk.

Neemt niet weg dat de systemen van Linus allebei zo'n 3.000 dollar per seat kosten. Met andere woorden: het is waarschijnlijk goedkoper om 3 dikke game PC's aan te schaffen, dan 1 systeem waar tegelijkertijd 2 mensen op zouden kunnen gamen.

Een alternatieve oplossing zou een „homeserver” kunnen zijn: een systeem waar je alleen op inlogt, vanaf je normale thick client, als je de extra capaciteit nodig hebt. Zo denk ik bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een Xeon server voor het renderen van video's, terwijl de fanless i7 waar ik nu op werk snel genoeg is voor editen.
Ik had inderdaad de 7 gamer video gezien. Ik zal dan ook naar de 8 gamer video kijken. Jouw alternatieve oplossing is ook interessant en realistischer. Ik had simpelweg een fantasie en wilde hypothetisch weten hoe het zou werken.

Edit

Bingo! De 8 in one video van Linus toont aan wat ik in m'n gedachten had! Geweldig!
Pagina: 1