1 GHz, 2GHz, 3GHz, wat maakt het uit???

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vraag me het volgende al een tijdje af:
"Vroeger", de afgelopen 5 à 6 jaar was het echt nodig je PC eens in de, pakweg, 3 jaar te vervangen. Enerzijds omdat je gewoon de nieuwe windows danwel WP/Word niet meer kon draaien, anderzijds omdat spelletjes niet snel genoeg of in genoeg kleuren konden worden gespeeld. Ik kocht 2 jaar geleden een P-II-266 bij de Aldi (foute koop achteraf) en eigenlijk is die PC nog steeds niet verouderd. (Sterker: ik zit er nu achter, mijn pa heeft 'm overgekocht).

Het is toch eigenlijk zo dat er maar 2 onderdelen in je PC zitten die echt drastisch achteruitgaan in de tijd:
- Hoeveelheid cq. snelheid (van) je geheugen
- Snelheid van je videokaart

Ik bedoel, of je nu een 500MHz of een 1GHz (of nog meer?) processor hebt, het maakt niet zoveel uit: als je niet genoeg geheugen hebt en niet de nieuwste videokaart, kun je het wel vergeten.

Vertel eens hoe jullie erover denken, ben benieuwd of ik een beetje gelijk heb :) of dat ik met de grond gelijk wordt gemaakt :(

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Voor een Tweaker maakt het wel degelijk uit. Tweak elke MHz en FPS er uit.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk.

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je wil doen met je peeceetje.
Als je spelletjes online wil spelen en dan zoveel mogelijk fps wil halen dan heb je een vette processor nodig en een goeie videokaart.
Wil je spelletjes gewoon heel mooi draaien in hoge resolutie dan maakt je CPU niet echt veel uit, als je videokaart maar goed is.

Je hebt wel gelijk als je zegt dat je naast een snelle processor ook veel geheugen en een goeie videokaart nodig hebt.

1Ghz Thunderbird met 32 mb ram en een Voodoo2
is natuurlijk minder snel met spellen dan een
PII 400 met 256mb en een Geforce 2 GTS.
Maar dit is dan alleen voor spellen.

Wil je videobewerken of alleen een beetje word/excel dan gelden er natuurlijk andere regeltjes.

Vroeger waren de eisen niet zo hoog omdat er alleen een simpel spelletje werd gedaan en wat textverwerking. Nu zijn er veel meer toepassingen en ook veel meer hoge en verschillende eisen aan de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
ik had een p2-350, maar die voldeed echt niet meer voor mij.

ok, als ik minder geld had had ik natuurlijk geen nieuwe gekocht, maar het is niet zo dat de oude nog niet verouderd was. de nieuwere spellen kon je er wel mee vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is puur subjectief, en hangt volledig af wat je met je PC doet. Als je een tweaker of gamer bent, of je kickt er gewoon op om de laatste nieuwe versie van de bekender applicaties te draaien (zoals, bv, Office2k, Photoshop5.5, ...) dan heb je idd een recente pc nodig.

Maar geef toe, met ouwere versies geraak je ook nog rond, ik heb zeer lang met een p75/16 gezeten toen er al PII400's uit waren.
Maar onder linux ging dat redelijk vlot.

En er zijn nog altijd cheap upgrades,
een nieuw SS7 mobo & een k6/500.

Of de meest bang for buck solution:
een Duron & een nieuw mobo.
Je hoeft daarom niet eens over te klokken.
En de rest van je pc kan je toch houden.

De beste methode om een beetje degelijke hardware te hebben is dus regelmatig upgraden, en je moet dan niet de duurste proc kopen, een gewone duron ofzo doet al heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je gewend bent aan 'trage' processors zul je het nu van een snellere processors waarschijnlijk minder snel zien. Ik heb vind zelf alles onder 500MHz erg traag aan het worden.

Voor m'n zusje heb ik een Athlon 650 met K7M geprepareerd (oude troep van mij). Toen ik daar een Celeron 375 van maakte, kwam zij met de opmerking dat het ding traag was geworden (en ze wist niet dat er een andere plank+proc in lag). Mijn zusje is echt geen power user :) (doet niet veel meer dan chatten en surfen).

Ik kan 't zelf absoluut niet voorstellen dat je drie jaar lang met hetzelfde stuk hardware kunt doen. Voor mij is een PC permanent under construction, ik flikker er elke 2/3 weken wel wat nieuws tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik begrijp jullie reacties wel, en ik sta zelf ook op het punt mijn Celeron 400 @ 500 te vervangen, maar ik doelde meer op de niet-tweaker. Ik vraag me af of mensen die nog een P200 MMX hebben staan om tekst te verwerken of te tekstverwerken (whatever :)) die nog zullen moeten vervangen. Word 6 is prima voor tekstverwerken en win3.11 / win95 is ook genoeg. Meer dan 540 MB heb je voor dit soort dingen ook niet nodig.
Tweakers zullen inderdaad altijd meer MHz willen. Ik weet er alles van, maar ik denk dat de Processormarkt binnen nu en 2 jaar iets heel spectaculairs moet uitvinden, want anders komt het hele zaakje tot een halt. De vooruitgang die nu in videokaarten zit is (voor mij) niet meer te merken bij processors. Iets meer dan een jaar geleden ongeveer kwam de eerste TNT kaart uit en nu werken we alweer met de veeeeeeeel snellere Geforce2 enzo. Dat was de bedoeling zo'n beetje.

Processors worden nu sneller doordat transistors steeds kleiner worden, dus minder energie vreten (en dus minder warm worden) en er ook meer in een processor passen zonder dat die asociaal groot wordt en niet meer te koelen is. Op een gegeven moment kan de techniek niet verder meer omdat je uit het golflengte gebied van het licht komt (0.18 micron, 0.13 micron, enz...).

Daar doelde ik een beetje op en in combinatie met de serieuzere thuisgebruikers die niet echt hoeven te upgraden denk ik dat Intel en AMD snel iets leuks uit moeten vinden dat een revolutie op de processormarkt teweeg brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-10 10:44

Dark

who tweaked the light?

Ik heb wel eens gehoord dat 'normale' gebruikers een verschil in preformance van +/- 10% direct opvalt, bij echte tweakers zal dit veel lager liggen, denk ik ;)
Om nog ff op Femme in te haken, inderdaad, als je eenmaal aan iets snels gewend bent, is alles onder de 500 al behoorlijk stroperig in windows... Stukje sneller is altijd lekker, maar je went er zo aan, stukje langzamer is een kwelling, voor de tweaker.
b.t.w. zelfs mijn ma heeft pas nog een p2-400 voor een p3-800 verruild, omdat 'the sims' zo traag ging... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euh grrrrene wat is je nut van deze posting hier???? WIJ ZIJN ALLEMAAL TWEAKERS DUS IS DEZE TOPIC EEN BEETJE NUTTELOOS!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
In de tijd van de 286 / 386 / 486 en pentium had je na een halfjaar al dat je systeem de nieuwste spellen niet meer aan kon. Die tijd is nu veel langer. Dat is alles, maar begrijpelijk dat diehard tweakers hier furieus op reageren, ik had dit misschien niet moeten posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Ik heb hier nog een laptop staan met een 75 MHZ 486 pro... Perfect voor typwerk..

Alleen voor de desktop moet ik gewoon met de tijd meegaan... Zoals femme zegt... Elke 2 a 3 weken iets nieuws.. ZO gaat dat hier ook... Anders wordt je gek van het w8en

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07 16:57

VDM

Afbeeldingslocatie: http://www.shybe.com/Funny/hardware/4-17-2000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekenbon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08-2023
Grrrrene: je zult tegenwoordig ook weinig hebben aan een harde schijf uit een P2-266. Als je ziet hoeveel ruimte Quake2, Quake3, UT, imagefiles, MP3's, etc, etc op dit moment innemen ben je (gelukkig) verpicht om steeds grotere harde schijven te kopen. Met een ouwe 3.2gb kan ik niet meer werken. Applicaties worden steeds groter. Dus ook Hd's gaan echt drastisch achteruit in de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk. In die P2-266 zat een Quantum Bigfoot 2.1 GB. Ik heb nu een IBM 20GB, dus ook die gaan hard vooruit. Wat is de grootste nu? Zo'n 100GB ongeveer geloof ik. Misschien al wel meer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekenbon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08-2023
Oei, zo'n 2.1gb Bigfoot heb ik ook nog gehad. Enorm plat, breed, zilver ding. Weet nog dat hij ergggg traag was in data-overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-10 16:54

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tja, snelheid went

Totdat ik voor T.net hardware ging reviewen had ik ook een vrij matig systeempje staan (PII 266, 64 Mb, V770, dat soort spul) en dat vond ik toch wel redelijk traag worden.

Van Femme moet je je niks aantrekken, die is gewoon gestoord wat hardware betreft. Hij is verslaafd aan hardware kopen geloof ik :)
Athlon 650 ouwe troep...tssss :)

Ik werk nu zelf al enige tijd met 784 MHz en dat is meer dan zat. Upgraden is vrij zinloos, dat zie je alleen maar terug in benchmarks. NFS 5 loopt al perfect op 1600x1200x32 met alles maximaal, dus wat wil je nog meer (buiten een grotere monitor)

Als ik geld zou uitrekken voor een upgrade zou ik dat toch uitgeven aan niet-performance gerelateerde hardware: geluidskaart, DVD speler etc.

De 450 MHz PII van m'n pa werkt ook nog prima, die is met booten merkbaar trager, maar zolang je niet gaat gamen merk je niet dat hij 350 MHz minder op de klok heeft staan dan mijn eigen workstation.

Ik wacht met angst op de dag dat ik weer naar school moet (nog 2 weken)...daar moet ik weer werken op een ultratrage P200 mmx met NT4...brrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 29-09 21:01

4POX

Everybody is wired

Waar die brrr voor.. winNT of die 200MMX

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-10 16:54

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nog meer voor die P200 dan voor NT

hoewel dat de boel nog trager maakt dan het al is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-10 13:47

BertV

Handgemaakt

Hoe sneller je CPU, hoe meer de randapparatuur de boel vertraagd.

Van die kant bekeken is het onzin om vandaag een 3000 MHZ op je moederbordje te klikken.

Mijn 233 MHZ PC is omringd door de nieuwste randapparatuur en hardware, moet je zien wat er dan nog uit zo'n chipie gehaald wordt.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 233 MHZZZZZZZZ bakje trekt ook alles nog wat ik gebruik aan softe waar. Probleem is alleen dat hij die softe waren niet meer tegelijkertijd trekt en dat wil ik nou juist zo graag...

Verder is het ook een kwestie van wennen. Op mijn werk kom ik dagelijks in aanraking met PIII's en zo. Als je dan thuis komt en dat oudje start voel je je wat achtergesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1GHz, 2GHz, 3GHz, wat maakt het uit???
maakt niet zo veel uit? Laat RC5 maar eens een dag draaien, kan je zien hoeveel het uitmaakt }:O

Een dag? een uur is al genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit wel wat in Grrrrrrrrrrrene.
Zelf ben ik van een Cel300@450 naar een Cel566@850 gegaan. Hoewel bijna twee keer zoveel MHz'en is mijn PCtje echt niet twee keer zo snel geworden.
Booten van Windows blijft een trage zaak, evenals opstarten van programma's. OK, de benchmarks zijn veel beter, maar in de praktijk ben je heel snel gewend aan die extra MHz'en en ben je gauw geneigd (ala Femme) om maar weer eens wat nieuws aan te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 14:42
BarryG,
ga nog maar es achter je oude computer zitten, dan merk je toch wel wat verschil hoor. Ik ben vorig jaar februari van een k6-2 300 naar een PII 450 gegaan, en ik moet zeggen, veel spellen gingen echt VEEL sneller (ok, videokaart was eerst Banshee en nu 2 x Voodoo2). Ik heb nog steeds die PII 450, hij doet het nog wel goed, maar je merkt toch met sommige spellen dat ie langzaam wordt, en daarom ga ik, wanneer de Abit KT7 leverbaar wordt over naar T-bird 800 ofzo. Denk dat het weer een vooruitgang wordt !! Sneller hoeft niet echt want m'n monitor kan toch geen 1600 x 1200 aan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Barry G: Ik ben blij dat je dit zegt. Ik dacht al: ben ik de enige die er zo over denkt. 'tuurlijk is iedere MHz mooi meegenomen, vandaar dat OC'en van ons allen, maar uiteindelijk merk je het alleen als je je PC tot het uiterste perst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:45

Robert

You have your answer..

Ik denk dat ik het toch oneens ben met een paar mensen hier hoor... :)

Ik heb een celeron300@374 en een stealth 3 S540 en hij draait PERFECTO !!

Ok, ik heb hem flink geupgrade zo nu en dan maar ik heb hem nu 2 jaar en hij gaat nog een tijdje voldoen weet ik zeker.

Quake3, UT zijn de zwaarste spellen denk ik die er zijn..die draai ik harststikke relaxed weliswaar niet op 1600*1200 maar op een dermate goede resolutie dat ik het prachtig eruit vind zien.

Specs
128 mb ram 48.5 giga supermooie supsquad a3d en LCS2514 writerje dvdspelertje..wat wil je nog meer ? Misschien dat ik de viedeoplan ga upgraden over een tijdje...

Ik heb een maand geleden gedacht over een nieuw systeem maar toen heb ik eens goed nagedacht over wat ik er dan eigenlijk meer mee kan doen en dan kom je toch op bizar weinig extra voor wat ik nu heb voor een monsterprijs van duizenden guldens.

En performance merkbaar in windows met surfen en icqén als je van 600 naar 300 gaat ????? Dream on...

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwisteR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 14:52
Is het ook niet zo dat we elkaar hier op GoT een beetje gek maken? Er is altijd wel iemand met een sneller systeem, en dat wil jij dan ook wel hebben....dus wordt je lekker gemaakt door de verhalen over bv Duron 600@900Mhz. Heeft het zin....?

De mensen hier op GoT krijgen gewoon een kick als ze hun systeem iedere keer verder weten te krijgen dan dat er op de verpakking staat....maar dat boeit de normale thuisgebruiker niet, die wil gewoon een systeem waarmee hij kan internetten, e-mailen en wat programma's kan draaien.
Dit is voor ons Tweakers niet te begrijpen, maar toch zitten de meeste pc eigenaren zo in elkaar. Ze willen een stabiel systeem, zonder dat het teveel gaat kosten. Dus willen ze ook geen risico nemen om verder te gaan dan de spec's.

Ik werk ook in de PC business, en dan krijg je elke dag te maken met de nieuwste hardware...wat nou niet bevordelijk is voor je eigen ego betreffende je systeem.

Ik heb sinds 6maanden mijn huidige pc draaien (Athlon 550Mhz), na 3 weken zat er al een reepje 128Mb extra in.......over 2 dagen bouw ik alweer een nieuw systeem en waarom....? Alleen omdat ik weet dat er nieuwere en snellere onderdelen op de markt zijn, en niet omdat ik slechte prestaties heb van mijn huidige systeem....

PS: Het is ook een kwestie om er geld voor over te hebben, iemand anders koopt weer liever een mooie TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
En dan heb je nog mij, ik wil een goede tv, goede stereo, goede video, goede pc, goede auto, goede.... Nou ja, alles eigenlijk. Maar dan steeds met tussenpozen. Dan ben ik weer met mijn PC bezig (zoals afgelopen weken) en dan weer met mijn overige spul...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrr > Als ik het geld had ... shit dan zou'k echt veel shit kopen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
...maar dan is het niet leuk meer... In het begin wel, maar je hebt niets om naar uit te kijken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies ik heb niks meer om naar uit te kijken... :P

hehehe nee grapje, maar hij heeft wel gelijk, veel geld maak echt niet gelukkig, beter veel vrienden dan veel knaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Goh, wat kan een onderwerp veranderen na 30 postings... :)

Pagina: 1