Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Custom speaker channel mapping mogelijk in Windows?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:12

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Intro
Ik zit met een beetje vreemd "probleem". Momenteel heb ik een 5.1 setup staan: pricewatch: Yamaha RX-V467 (Zwart) + Klipsch 500 aangesloten via HDMI op een pricewatch: Palit GeForce GTX 1080 GameRock 8GB. De HiFi set heb ik jaren geleden aanschaft toen ik veel gamede op de bank en surround geluid waardeerde. Nu ben ik naar de PC verschoven en gebruik de de surround eigenlijk nooit meer. Omdat mijn PC en TV vrijwel naast elkaar staan, heb ik nu dat de speakers nog gericht staan op de bank voor de TV en als ik achter PC zit het geluid dus ergens achter me vandaan komt. Daarom wil ik de surround speakers bij de PC gaan gebruiken, terwijl ik de huidige fronts bij de TV laat. Let op: ze moeten op dezelfde versterker worden aangesloten. Dus wanneer ik de PC gebruik ik speaker set 1 heb, en wanneer ik bijv een film kijk op de TV speaker set 2.

Probleem
Mijn idee was om de PC speakers om RR en RL te laten en Windows het geluid naar deze twee kanalen te laten sturen ipv FL en FR. En dit om te wisselen zodra ik voor de TV ga zitten. Ik weet dat dit mogelijk is binnen MPC-HC onder het kopje "custom channel mapping". Je zet simpelweg channel 1 en 2 op FL en FR, respectievelijk. Nu ging ik er vanuit dat dit globaal in Windows ook wel zou moeten kunnen, maar ik heb niks gevonden. Weten jullie dit wel? Of is er een hele andere oplossing? zolang het maar werkt :)

!!!!

Ik heb hier inmiddels de oplossing gevonden. Ik quote:
I know, this is an old post, but since it pops up as the first result in Google when searching for "Windows Swap Audio Channels", I thought it would be good to post a working, free solution here:
  • Download Equalizer APO from https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
  • Configure it to attach to your output device (Usually something like: "Speakers - VIA HD Audio" or "Speakers - Realtek HD Audio"); you can change this later with the "Configurator" tool from the Equalizer APO start menu folder
  • Create a new file in C:\Program Files\EqualizerAPO\config, name it for example swapchannels.txt
  • Paste the following line into it as its only content:
  • Copy: L=R R=L
  • Save it
  • Open Equalizer APO's configuration editor
  • Make sure that your device is the correct one in the dropdown menu on the top right
  • If applicable, remove all pre-configured options by clicking the red "minus" icon (or, if shown, the button with two arrows pointing downwards, then "Remove")
  • Click the green "plus" icon to add a new configuration for your output device, then navigate to the "Include configuration file" option
  • Select your swapchannels.txt file
  • Save/Apply the configuration
Voilà!

tl;dr:
Install and configure EqualizerAPO for your output device with only one configuration file that has only
code:
1
Copy: L=R R=L

as its content.

Hope this helps!

[ Voor 32% gewijzigd door amas op 12-10-2016 16:22 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Alle reacties

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

virtual audio cable kan dit wel denk ik

(wel ff checken he ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 29-07-2016 23:06 ]

Iperf

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Echt niets gevonden? Dat is de tweede hit van een simpele Google query. Beetje vreemd, vind je niet?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• amas

amas

Topicstarter
Fish schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:01:
virtual audio cable kan dit wel denk ik

(wel ff checken he ;)
Poe VAC is me een draak van een programma, maar ik zal er even mee spelen. Ziet er naar uit dat ik met command lines bezig moet...
Hero of Time schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:28:
Echt niets gevonden? Dat is de tweede hit van een simpele Google query. Beetje vreemd, vind je niet?
Dat is idd dezelfde vraag die ik heb, maar niet het goede antwoord. Profound Sound is voor zover ik kon zien alleen een equalizer en niets meer.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat maakt niet heel veel uit. Het gaat erom dat je doodleuk beweert te hebben gezocht maar je geeft in totaal 0 referenties waar je dan op gezocht zou hebben en wat je aan resultaten terug hebt gekregen. In mijn ogen heb je dus gewoon niet gezocht.

• amas

amas

Topicstarter
Nou... sorry hoor :| .

Met 'niks gevonden' impliceerde ik 'geen oplossing gevonden'. Had ik dan bij elke programma/website moeten aangeven of ik het wel of niet een oplossing was?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hoeft niet alles uit te leggen, maar even melden waar je op hebt gezocht is toch wel het minste wat je kan doen, eventueel een paar resultaten waar dezelfde of vergelijkbare vraag wordt gesteld en wat er aan schort kan geen kwaad.

Pagina: 1