Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:38
Ik heb eerder Windows 10 gebruikt op mijn laptop (HP Pavilion 15 p088nd, wel met andere wifikaart, ssd en 16gb ram) echter liep dit totaal niet soepel. De laptop wilde niet in standby (of spring zonder reden direct weer aan), wilde niet uit (lampjes bleven aan en fan bleef blazen) en meer van dit soort problemen. Omdat ik de laptop op school en op mijn werk nodig heb ben ik daarom terug gegaan naar 8.1. Maar 8.1 loopt ook niet ideaal. Vooral gek hoog ram verbruik en af en toe spontane lock ups. Daarom toch besloten om 10 nog een kans te geven daar op mijn andere apparaten dit goed werkt.

Windows 10 draait beter dan 8.1 so far maar ik heb wel erg veel last van kinderziektes waaronder:

Ik werk met 2 schermen, het laptopscherm en een extra 22 inch full hd scherm (een Asus ve228). Echter als ik nu bijv. op het Asus scherm iets full screen heb staan, en dan verder wil werken op het laptopscherm dan krijgt de full screen app ineens boven en onder een lijn witte pixels (of een lijntje achtergrond, wisselt soms) (kan daar geen screenshot van krijgen.

Ik heb in de Nvidia driver ingesteld dat altijd de Nvidia kaart (840m) gebruikt word alleen lijkt het of alsnog de HD driver gebruikt word. Als ik Youtube of VLC aan heb staan op het Asus scherm, en dan op het laptopscherm iets ook full screen opstart dan crasht het beeld op de het Asus scherm.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/rihekz.png

Af en toe valt spontaan het signaal op het Asus scherm weg (beeld word zwart en enkele seconden later geeft scherm melding met input Hdmi en dan is het beeld er weer. (ligt niet aan het scherm want met een ander hdmi apparaat is er geen probleem)

(ook hier valt geen screenshot van te maken)

De pictogrammen op de taakbalk haperen. de ene helft ziet er goed uit, de andere helft is heel pixelachtig

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/14declg.png

En op het buroblad verschuiven de apps de hele tijd (staat de prullebak ineens linksboven ipv rechtsonder bijv.)

Relevante software en hardware die ik gebruik is dus de laptop;

HP Pavilion 15 p088nd

I5 4210u
16GB ddr3l (1600mhz
Geforce 840m (2gb)
Intel HD 4400
Samsung 840 Evo 500gb

Asus ve228 (Via hdmi, zit overgens ook geen andere aansluiting op de laptop dan hdmi)

Logitech alto Connect standaart met hierin 2 logitech receivers en een bluetooth dongle omdat de intel netwerkkaart de bluetooth geen apparaten vind)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Alles is up to date

Ultramon geprobeert maar die ziet de hele nvidia kaart niet en laat de laptop crashen dus dat was niks.

Verder heb ik geen echte ideen helaas. Liefst zou ik Windows 7 op de laptop zetten maar ik draai voor school veel belangrijke projecten in Virtualbox en een paar websites in wamp. En ik krijg een werkende back up van Wamp niet voor elkaar dus ik heb dat plan eigenlijk opgegeven.

Ik ben vast iets vergeten te vertellen, en ik heb helaas weinig dingen al geprobeert maar ik doe wat ik kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
mission schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:44:
Maar 8.1 loopt ook niet ideaal. Vooral gek hoog ram verbruik en af en toe spontane lock ups.
Dit zie ik dan als een teken aan de wand. Als je 8.1 installatie niet zonder problemen was kunnen die meegenomen worden naar 10.
Windows 10 draait beter dan 8.1 so far maar ik heb wel erg veel last van kinderziektes waaronder:

Ik werk met 2 schermen, het laptopscherm en een extra 22 inch full hd scherm (een Asus ve228). Echter als ik nu bijv. op het Asus scherm iets full screen heb staan, en dan verder wil werken op het laptopscherm dan krijgt de full screen app ineens boven en onder een lijn witte pixels (of een lijntje achtergrond, wisselt soms) (kan daar geen screenshot van krijgen.

Ik heb in de Nvidia driver ingesteld dat altijd de Nvidia kaart (840m) gebruikt word alleen lijkt het of alsnog de HD driver gebruikt word. Als ik Youtube of VLC aan heb staan op het Asus scherm, en dan op het laptopscherm iets ook full screen opstart dan crasht het beeld op de het Asus scherm.
In principe hoef je niet zelf in te grijpen bij het switchen tussen de Intel HD en de GPU. Ik heb zelf een HP Zbook en die schakelt prima tussen de Intel HD en de GPU. Ik werk altijd met een extra scherm aan mijn laptop en de Intel HD trekt dat prima. De GPU blijft dan uitgeschakeld. Alles werkt soepel op dat moment.

Controleer of je drivers wel correct zijn. Ga naar de HP support pagina en controleer of je de juiste drivers hebt voor Windows 10.

Gezien dat je Windows 8.1 installatie ook niet geweldig was kan je ook overwegen om een clean install te doen. Maak een back-up van je spullen en laat Windows 10 zichzelf schoon installeren. Drivers e.d. zal Windows 10 dan ook zelf opzoeken. Misschien heb je dan meer plezier met 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
CMD-Snake schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:23:
[...]

Dit zie ik dan als een teken aan de wand. Als je 8.1 installatie niet zonder problemen was kunnen die meegenomen worden naar 10.

[...]

In principe hoef je niet zelf in te grijpen bij het switchen tussen de Intel HD en de GPU. Ik heb zelf een HP Zbook en die schakelt prima tussen de Intel HD en de GPU. Ik werk altijd met een extra scherm aan mijn laptop en de Intel HD trekt dat prima. De GPU blijft dan uitgeschakeld. Alles werkt soepel op dat moment.

Controleer of je drivers wel correct zijn. Ga naar de HP support pagina en controleer of je de juiste drivers hebt voor Windows 10.

Gezien dat je Windows 8.1 installatie ook niet geweldig was kan je ook overwegen om een clean install te doen. Maak een back-up van je spullen en laat Windows 10 zichzelf schoon installeren. Drivers e.d. zal Windows 10 dan ook zelf opzoeken. Misschien heb je dan meer plezier met 10.
Schakelen tussen de gpu's ging voor mijn gevoel niet helemaal lekker. Sommige programma's voerde windows uit op de Intel HD maar welke veel beter liepen op de Nvidia kaart.

En volgensmij gebruikt Intel het ram als geheugen. Dus met VM draai ik dan de Nvidia kaart die zijn eigen geheugen heeft.

Schone installatie zou ook mijn voorkeur hebben. Alleen ik draai 2 websites voor school projecten in Wamp en ik krijg maar geen werkende back up ervan. En hoewel ik een goede back up heb ben ik toch bang ergens bestanden te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
mission schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 09:20:
Schakelen tussen de gpu's ging voor mijn gevoel niet helemaal lekker. Sommige programma's voerde windows uit op de Intel HD maar welke veel beter liepen op de Nvidia kaart.
De drivers moet het overschakelen uitvoeren. Zelf merk ik het geeneens wanneer mijn laptop de Intel HD stopt te gebruiken en overstapt naar de GPU.
En volgensmij gebruikt Intel het ram als geheugen. Dus met VM draai ik dan de Nvidia kaart die zijn eigen geheugen heeft.
De Intel HD snoept wat geheugen van het systeem af. Je GPU heeft zijn eigen geheugen dat enkel ter beschikking staat van de GPU.

Hoe dit relateert aan een VM snap ik dan even niet. De Intel HD verbruikt doorgaans vrij weinig geheugen, zelfs als je twee keer full HD beeld aan hebt staan.

Als je te krap geheugen hebt voor je VM's zijn er andere processen die meer verbruiken dan je Intel HD. Je kan ook gewoon wat extra RAM kopen. 16GB of zelfs 32GB geheugen is niet meer zo duur. Je zal voor iets meer dan 100 euro klaar zijn.
Schone installatie zou ook mijn voorkeur hebben. Alleen ik draai 2 websites voor school projecten in Wamp en ik krijg maar geen werkende back up ervan. En hoewel ik een goede back up heb ben ik toch bang ergens bestanden te verliezen.
Configuratie exporteren? Dan de websites exporteren? Sowieso zou ik aarzelen om een webserver direct op mijn hardware te draaien. Je kan dat beter in een VM doen. Dat is wat veiliger voor je eigen machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
CMD-Snake schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:03:
[...]

De drivers moet het overschakelen uitvoeren. Zelf merk ik het geeneens wanneer mijn laptop de Intel HD stopt te gebruiken en overstapt naar de GPU.

[...]

De Intel HD snoept wat geheugen van het systeem af. Je GPU heeft zijn eigen geheugen dat enkel ter beschikking staat van de GPU.

Hoe dit relateert aan een VM snap ik dan even niet. De Intel HD verbruikt doorgaans vrij weinig geheugen, zelfs als je twee keer full HD beeld aan hebt staan.

Als je te krap geheugen hebt voor je VM's zijn er andere processen die meer verbruiken dan je Intel HD. Je kan ook gewoon wat extra RAM kopen. 16GB of zelfs 32GB geheugen is niet meer zo duur. Je zal voor iets meer dan 100 euro klaar zijn.

[...]

Configuratie exporteren? Dan de websites exporteren? Sowieso zou ik aarzelen om een webserver direct op mijn hardware te draaien. Je kan dat beter in een VM doen. Dat is wat veiliger voor je eigen machine.
Ik snap dat de driver dat overschakelen hoort uit te voeren maar de laptop loopt stabieler met enkel de Nvidia kaart aan. Waarom weet ik niet.

Ik heb al 16gb in de laptop (maximum wat erin kan)(8gb ddr3l is nog geen 30 euro overgens). Maar mij leek dat als ik enkel de Nvidia kaart gebruik dan heb ik meer videogeheugen ter beschikking dan op de Intel HD. En dat beetje wat overblijft kan ik dan weer goed gebruiken.

En de websites zijn offline (draaien dus lokaal), Daarom draaien die op Wamp. Hoe is dat niet (of minder) veilig?

Maar ik denk dat ik eens goed voor die back up ga zitten en een verse installatie doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:04
Of je maakt een clone van de hele boel en die draai je op een andere pc virtueel, en als dat werkt dan maak je de laptop clean install en draai je hem daar weer virtueel in (en blijft je cleane w10 clean) Link

[ Voor 21% gewijzigd door Mel33 op 30-07-2016 12:59 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
mell33 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:57:
Of je maakt een clone van de hele boel en die draai je op een andere pc virtueel, en als dat werkt dan maak je de laptop clean install en draai je hem daar weer virtueel in (en blijft je cleane w10 clean) Link
dat lijkt mij niet ideaal, maar clonen is wel een goed idee. dan heb ik de bestanden iig nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
mission schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:39:
Ik snap dat de driver dat overschakelen hoort uit te voeren maar de laptop loopt stabieler met enkel de Nvidia kaart aan. Waarom weet ik niet.
Het is duidelijk dat er iets dwars zit in je installatie, mogelijk is dat al meegekomen uit je Windows 8.1.

Ik zou een back-up maken en schoon installeren. Dan kom je waarschijnlijk het snelste tot resultaat. Windows 10 heeft een back-up functie waarmee je een complete schijf image kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
CMD-Snake schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:11:
[...]

Het is duidelijk dat er iets dwars zit in je installatie, mogelijk is dat al meegekomen uit je Windows 8.1.

Ik zou een back-up maken en schoon installeren. Dan kom je waarschijnlijk het snelste tot resultaat. Windows 10 heeft een back-up functie waarmee je een complete schijf image kan maken.
Ik laat net Acronis mijn schijf clonen. Dus ik ga straks opnieuwe instaleren en ik hoop dat daarmee de problemen verholpen zijn.

Iedereen bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
En ik loop toch tegen een nieuw probleem aan.

Hp heeft de drivers van hun site gehaald (ook voor de p045nd en -088ng) dus ik mist enkele drivers. De Intel HD driver bijvoorbeeld weigert te instaleren en geeft een foutmelding dat de fabrikant van mijn product een speciale driver gebruikt en dat ik die dan maar moet downloaden.

Ik heb Hp support assist gedownload maar die geeft aan dat alles up to date is.

[ Voor 193% gewijzigd door mission op 31-07-2016 11:42 ]

Pagina: 1