Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Mijn inmiddels ietwat oude 'game' systeem wil ik graag gaan vervangen voor een nieuw systeem. Ik ben geen super fanatieke gamer, maar als ik games speel wil ik wel graag op (bijna) maxed settings willen spelen.

In mijn huidige setup maak ik gebruik van een Samsung Syncmaster XL2370 Zwart, welke een 1080p monitor is. Op zich niks op aan te merken en een prima scherm (voor toen der tijd, ik weet niet wat wat de nieuwe technologieën nu bieden wat beter is).

Voordat ik mij wil gaan oriënteren op een nieuwe setup wil ik eerst duidelijkheid krijgen op de vraag waar ik al een tijdje mee zit, zal ik upgraden naar 1440p of blijf ik gewoon lekker bij mijn huidige 1080p schermpje. De reden dat ik met deze vraag zit is met name omdat 1440p aanzienlijk meer pixels heeft en dus ook veel meer van de GPU vraagt. Dit betekent dan ook gelijk dat het heel wat 'zwaarder' wordt om alles ook nog op Ultra te houden.

Aangezien ik toch wel een tijdje met mijn systeem wil blijven draaien (ongeveer 5 jaar) weet ik dus niet of het een verstandige keuze is om te upgraden, met name omdat ik eigenlijk wou richten op GTX 1070 (wellicht in de toekomst iets met VR doen).

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Is het 't waard om van 1080p naar 1440p te gaan (hoor en lees dat dit een enorm verschil geeft qua ervaring) en kan ik bij 1440p nog volstaan met een 1070 (icm. maxed settings en 5 jaar behouden van PC)?

Ik ben overigens niet van plan echt heel serieus te gaan gamen (zoals eerder vermeld), ik hoef dus niet persé 144Hz te draaien. Zolang ik maar 60+ fps krijg ben ik al meer dan tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-07 12:57
Geen enkele computer is in staat om de komende 5 jaar op ultra te spelen in moderne games, niet op 1080p en niet op 1440p. Je zult daar minimaal 1x je videokaart voor moeten upgraden en vermoedelijk 2x.

Op 1440p zijn er nu al games die zelfs met een 1080 niet boven de 60fps uitkomen als je alle settings op max wilt hebben (GTA V bijvoorbeeld).

Ik denk dat je je eisen moet aanpassen; 5 jaar is een veel te lange termijn voor 1 configuratie en alle instellingen op max is nu al heel hoog gegrepen bij een aantal spellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp natuurlijk dat ik de games over 3-5 jaar niet maxed met goede fps kan spelen. Doelde in mijn TS dan ook meer om de games nu + komende nieuwe games.

Ik ben nog wel benieuwd naar de hele game beleving op een 1440p vs 1080p. Gaat dit veel verandering brengen, of kan ik net zo goed gaan voor een 1060 en later upgraden om de nieuwere games te ondersteunen op goede settings (heb begrepen dat de 1070 overkill is voor 1080p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-07 12:57
Ik raad je aan om eens naar een winkel te gaan en de schermen te bekijken. Jij kunt 1080p/1440p en 60Hz/144Hz weer anders ervaren dan een ander, wat dat betreft zijn onze ogen en wat onze hersenen met onze ooginformatie doen verschillend. Zelf ervaren is de enige manier om de voor jou goede keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-07 17:15

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

Ik zit zelf ook in het dilemma momenteel. Na heel wat opzoekingswerk heb ik zelf beslist om binnenkort voor een 1440p te gaan. 4K is nog overrated duur maar 5K is al ergens onderweg dus het hangt er natuurlijk van af hoe graag je het wilt en hoe lang je kan wachten. Als je nu echt wil vernieuwen moet je er al vast niet aan twijfelen!
Het juiste scherm uit de hoop halen is waarschijnlijk een moeilijkere taak.

learning every day.