Herinrichting dual-boot systeem SSD/HDDs na Win10 restore

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Na problemen met een account (Admin account ontoegankelijk (geen luie en/of lullige vraag)) (dit was het voortraject maar irrelevant voor deze huidige vraag) had ik besloten een Windows 10 restore te doen en zit momenteel klem wat betreft de toewijzing van de diverse SSD/HDDs in de 2 middels UEFI gescheiden omgevingen.

Achtergrond - oude/gewenste indeling:
Mijn PC heb ik door een DAW (Digital Audio Workstation) bouwer in elkaar laten zetten omdat ik destijds (1,5 jaar geleden) high-end componenten met een nieuw OS (8.1) had uitgekozen en geen tijd en zin had in bijv. IRQ conflicten en dpc latency met hardware -wat onmogelijk vooraf is uit te sluiten met onbekende configuraties. Hierdoor heb ik geen goed zicht op de stappen die zijn genomen om dit systeem te configureren en loop mede daardoor vast. Ook betrof het hier destijds een gedeelde Win 8.1 OEM licentie voor beide omgevingen (initiatief van de bouwer) maar mijn huidige probleem heeft hier geen relatie mee.

Configuratie van het systeem zoals het was (en zoals ik het ook wil herstellen):
DAW OS: 1 SSD (boot). 1 SSD (data) en 2 HDD's (data)
MAINSTREAM OS: 1 SSD (boot), 1 HDD (data)

Probleem nu:
Mijn DAW OS draait Win 8.1 en mijn mainstream OS Win 10 Home (na een upgrade al enkele maanden geleden). Na de problemen op mijn mainstream OS koos ik voor een restore. Eerst met een gebrande ISO via MediaCreationTool, daarna via een enkele dagen geleden gebrande recovery disk en uiteindelijk met de originele Win 8.1 OEM disk. 3 Scenario's die uiteindelijk allemaal tot hetzelfde probleem leiden.

Bij het gebruik van alle 3 bootmedia kon ik alleen kiezen voor een Win10 reparatie/herstel. Dit is dus positief -in die zin dat het juiste OS wordt aangesproken (en niet het DAW OS). Het mainstream OS staat ook als default in de UEFI Boot opties. Enigszins merkwaardig is dat ik de Win 8.1 OEM disk überhaupt niet meer kan gebruiken voor reparatie/herstel. Bij fabrieksherstel krijg ik de melding dat ik een installatie- of herstelmedium moet plaatsen en als ik voor PC vernieuwen kies krijg ik de melding dat er een probleem is en kan ik niet verder. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de Win10 activatie en is eigenlijk ook irrelevant maar toch voor de volledigheid even melding ervan.

Mijn mainstream OS SSD is inderdaad schoongeveegd en voorzien van een verse Win 10 (met een windows.old map). Echter is de onderverdeling van de andere SSD/HDD's een zooitje:

Onder het mainstream OS zie ik nu namelijk de DAW SSD (boot/OS), de DAW SSD (data) en een door het systeem gereserveerde partitie. Wanneer ik inlog in mijn DAW OS is alles echter nog steeds intact qua schijfverdeling. Ik moet nu dus iets aan diskmanagement doen voor het mainstream OS maar kom hier niet uit.

Wanneer ik in de UEFI 'Advanced Boot Options' kijk zie ik alleen mijn mainstream OS SSD en is de DAW OS SSD niet eens zichtbaar. Onder 'Boot Override' echter weer wel en ook als ik via "Easy/default Boot Options" kijk zijn AL mijn SSD/HDDs zichtbaar. Wanneer ik via het OS op GUI niveau bij schijfbeheer kijk zie ik ook al mijn schijven op actief en geen rare meldingen of niet toegewezen partities.

Doel:
Beide OS-es zijn functioneel en geactiveerd. Voor mijn mainstream OS wil ik nu dus voor elkaar krijgen dat alleen de betreffende OS boot SSD en 1 HDD zichtbaar en toegankelijk zijn zoals in de originele configuratie. De DAW omgeving met andere schijven moet dus volledig afgeschermd en ontoegankelijk zijn (zoals nu ook nog het geval is). Ik heb echter geen idee hoe ik dit aan moet pakken zonder het risico te lopen mijn DAW omgeving te compromitteren. Ik neem aan dat ik hier iets voor moet aanpassen in schijfbeheer/UEFI/loskoppelen van schijven tijdens de installatie o.i.d. maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Mede dus doordat ik dit systeem niet zelf in elkaar heb gezet en omdat ik ook niets aan de UEFI heb veranderd.

Een duwtje in de juiste richting zou zeer op prijs worden gesteld ;)

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Kun je een screenshot van Disk Management plaatsen. Een plaatje kan veel verhelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Excuus! Je hebt helemaal gelijk. Dat had ik inderdaad meteen al moeten doen.
De eerste schermprint is vanuit mijn DAW OS en de tweede vanuit mijn mainstream OS schijfbeheer:

Schijfbeheer DAW OS

Schijfbeheer Mainstream OS

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grappig dat je Windows 8 installatie wel benaderbaar is vanuit W10, maar andersom weer niet.

Ik begrijp niet helemaal wat je probleem is, aangezien je zegt dat alles prima werkt momenteel. Wil je alles opnieuw installeren (zowel 8.1 als 10) en je schijfindeling weer terug krijgen zoals die in je plaatjes is? In zo'n geval is het doodsimpel: na installatie verwijder je in schijfbeheer gewoon de koppeling naar een letter.

Overigens zou ik de aparte harde schijven toch een naam geven. NieuwVolume is nou niet echt herkenbaar als deze meerdere keren voor komt. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Dat mijn Win10 niet benaderbaar is vanuit Win8.1 (DAW OS) is nadrukkelijk zo ingericht. Een DAW omgeving is immers zo kwetsbaar en wil je eigenlijk niet eens met internet laten verbinden. De restore betrof ook uitsluitend mijn mainstream Win 10 OS.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik mijn probleem helderder uit moet leggen maar toch een poging:
Wanneer ik nu onder mijn mainstream OS inlog heb ik toegang tot schijven die tot de DAW omgeving behoren terwijl de enige HDD die onder mijn mainstream OS zichtbaar moet zijn nu juist vanuit geen enkele omgeving is te benaderen.

De harde schijven zijn voor mijzelf in één oogopslag herkenbaar door het volume maar als het zou helpen voor het troubleshooten door anderen wil ik best met Paint wat duiding geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Spiritos schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:54:
De harde schijven zijn voor mijzelf in één oogopslag herkenbaar door het volume maar als het zou helpen voor het troubleshooten door anderen wil ik best met Paint wat duiding geven.
Niet met Paint of Wasco, maar echt. Via DiskManagement waarvan je nu de plaatjes postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:48
In de device manager/apparaatbeheer van je Windows 8.1 de diskdrives uitzetten die je niet wilt zien. Dan verschijnen de Windows 10 drives niet in je Schijfbeheer/Disk management. Net zelf ook toegepast om m'n gare USB kaartlezer uit te zetten, zodat ik m'n Disk Management console ten minste kon starten ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
biomass schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:29:
In de device manager/apparaatbeheer van je Windows 8.1 de diskdrives uitzetten die je niet wilt zien.
Dan verschijnen de Windows 10 drives niet in je Schijfbeheer/Disk management.
Het probleem is niet eens zo zeer dat hij schijven ziet die hij niet wil zien, maar dat de schijf die hij wel wil zien onzichtbaar is. Wel of niet bereiken kun je trouwens beter met rechten doen, dan gaan pielen met on- en offline. Vind ik.

@Spiritos: Los van het ontbreken van namen hebben sommige schijven ook geen driveletter ? Bewust ?

[ Voor 9% gewijzigd door stresstak op 29-07-2016 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Hey stresstak, goed je ook hier weer te zien!

@biomass: Ik vermoed dan sowieso andersom (vanuit Win10) maar ik ben toch ook bang dat ik hier mijn DAW OS mee compromitteer dus zou graag eerst wat meer zekerheid hebben.

Hierbij een nieuw plaatje van het mainstream OS omdat dit toch het enige problematische OS is. Toch met Paint want voor het troubleshooten lijkt het me alleen van belang dat de schijven herkenbaar zijn. Belangrijkste lijken me de 2 OS SSD's en -zoals terecht opgemerkt- de schijf die niet benaderbaar is. Mocht meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/90hoQh1jCfSsurMZJVnXDREr/thumb.png

EDIT: Ik ben erg slecht thuis in schijfbeheer dus waarom sommige schijven geen letter hebben.. Ik neem aan dat dit te maken heeft met het gescheiden houden van beide omgevingen.

EDIT 2: Dit plaatje bevestigd inderdaad mijn vermoeden over het ontbreken van letters. Je ziet namelijk alleen de letters van schijven die benaderbaar zijn vanuit het Mainstream OS. Zo is schijf 2 (E:\) bijvoorbeeld de SSD DATA schijf die alleen in het DAW OS zichtbaar zou moeten zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Spiritos op 29-07-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:45:
Hey stresstak, goed je ook hier weer te zien!
:)
Geef die schijf/partitie eens een driveletter ?! En echt, geef ze een naam..

En haal dan gelijk die D: weg van de herstelpartitie. Niet de partitie zelf, maar de letter.

Edit: Op beide plaatjes zie ik schijf 5 / NieuwVolume zonder Letter. Een van de twee zou toch een letter moeten hebben. Geef die schijf eens een letter.

[ Voor 19% gewijzigd door stresstak op 29-07-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:45:
EDIT: Ik ben erg slecht thuis in schijfbeheer dus waarom sommige schijven geen letter hebben.. Ik neem aan dat dit te maken heeft met het gescheiden houden van beide omgevingen.
Als ik blijf editen wordt het er ook niet duidelijker op.

Juist de beide ssd's met het besturingssysteem zijn beide van een letter voorzien. Dus gescheiden is wat anders. Schijven zonder driveletter zijn bij de meeste mensen bewust zonder letter maar dan wel aan een map/folder/directory gekoppeld. Zo niet dan kun je er wel heel lastig naar verwijzen.

Ergo, partities hebben een letter (of de verwijzing). aangezien je meldt dat je weinig kijk op schijfbeheer hebt verwacht ik niet dat ze aan een map gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Je kunt diskdrives veilig disablen als ze geen drive letter meer hebben en niet gekoppeld zijn via een pad/folder. Die instelling (disk aan of uit) komt in je systeempartitie (van W10) te staan, dus dat kan geen kwaad. Disablen terwijl je bestanden open hebt staan is het enige wat niet veilig is.

Maar zoals stresstak zegt, het is lastig te bepalen welke schijven je moet disablen in je W10 installatie als alle volumenamen identiek zijn.. :)

Is schijf 5 de schijf met data die je mist?

[ Voor 5% gewijzigd door biomass op 29-07-2016 19:26 . Reden: schijf 5 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@stresstak:Hehe.. Je hebt gelijk wat betreft mijn edits. Ik doe het alleen om de thread niet onnodig lang te maken (en probeer het snel genoeg te doen alvorens iemand de initiële post leest, maar helaas..).

Je observatie wat betreft het ontbreken van een letter voor schijf 5 klopt dus. Deze is in geen enkel OS zichtbaar maar zou alleen in het mainstream OS zichtbaar moeten zijn. En daarnaast moeten schijf 0 (OS SSD DAW OS) en schijf 2 (DATA SSD DAW OS) dus niet zichtbaar zijn in het mainstream OS -zoals nu wél het geval is.

@biomass: Inderdaad is schijf 5 de missende HDD. Als ik jou goed begrijp en met verwijzing naar bovenstaande alinea zou ik dus de schijven 0 en 2 moeten disablen vanuit Win10 (want alleen nodig voor het DAW OS) en schijf 5 een letter moeten toewijzen? Andermaal, in mijn mainstream OS zouden alleen schijf 1 en 5 zichtbaar moeten zijn.

PS. Ik ben inderdaad niet volledig thuis in schijfbeheer maar het is ook weer niet totaal nieuw voor me. Het probleem is dus dat ik dit systeem niet in elkaar heb gezet en de DAW bouwer melding maakte van "ongebruikelijke stappen". Er is dus iets "specifieks" aan mijn configuratie. Ook -mede op basis van de vorige thread- (waar ik dankbaar ben voor de vele feedback) zou een Win restore soepeler moeten verlopen dan nu het geval was, vandaar mijn voorzichtigheid. Zo vind ik de suggestie van @stresstak om de letter van een "door het systeem gereserveerde partitie weg te halen" wat "eng". In mijn oude configuratie was een dergelijke partitie immers niet eens zichtbaar (via Explorer dan, wat nu wel het geval is, of het in schijfbeheer zichtbaar was kan ik me niet herinneren). Ook de vraag of ze aan een map zijn gekoppeld kan ik dus niet beantwoorden door het niet zelf te hebben geconfigureerd van dit systeem.

Ik neem alle adviezen ter harte, doe zelf wat research daarna en kom dan terug met eventuele vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
stresstak schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:35:
[...]

Het probleem is niet eens zo zeer dat hij schijven ziet die hij niet wil zien, maar dat de schijf die hij wel wil zien onzichtbaar is. Wel of niet bereiken kun je trouwens beter met rechten doen, dan gaan pielen met on- en offline. Vind ik.
Als het doel is dat je vanuit W10 absoluut niet op de DAW schijven kan, lijkt me dat juist het simpelst. Voordat je iets kan vernielen, moet je schijven aanzetten en met de juiste user aankomen. Als je een standaard admin account gebruikt, kun je in Windows op elke gekoppelde schijf komen??

@Spiritos: Afgaande op je laatste plaatje zouden dat schijf 0,2,3 en 4 moeten zijn. Verwijder wel eerst je driveletters, doe dan een reboot, en verwijder dan pas het device. Goed kijken of je de goede hebt. :)

[ Voor 13% gewijzigd door biomass op 29-07-2016 19:57 . Reden: welke schijven? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
biomass schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:48:
[...]
Als het doel is dat je vanuit W10 absoluut niet op de DAW schijven kan, lijkt me dat juist het simpelst. Voordat je iets kan vernielen, moet je schijven aanzetten en met de juiste user aankomen.
Let wel dat twee systemen zijn in 1 bak. En houd mij ten goede, volgens mij was het niet zo dat er steeds in diskmanagement iets aan of uit gezet moest worden. Ik ben erg voor namen en letters. Dat het je niet gebeurt dat format schijf 3 iets anders doet dan je bedoelde.
Als je een standaard admin account gebruikt, kun je in Windows op elke gekoppelde schijf komen??
Ik kan alle actieve schijven zien. Ik kan niet overal bij (access denied bij sommige), maar ik zie ze wel in DM
Access denied vanwege (gebrek aan) rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
biomass schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:48:
[...]
@Spiritos: Afgaande op je laatste plaatje zouden dat schijf 0,2,3 en 4 moeten zijn. Verwijder wel eerst je driveletters, doe dan een reboot, en verwijder dan pas het device. Goed kijken of je de goede hebt. :)
Klopt. Ik bedoelde alleen dat schijf 3 en 4 nu al geen letter hebben toegewezen en ik deze ook niet kan zien in Explorer. Vandaar mijn vraag of ik alleen voor schijf 0 en 2 de letters de stationsletters moet verwijderen en schijf 5 juist een letter toe moet wijzen.

@stresstak: Zoals ik het wil (en zoals het was) waren in ieder OS alleen de schijven zichtbaar die onder de respectievelijk omgeving vielen. Ze waren niet benaderbaar of zelfs maar zichtbaar (ook niet onder Admin) en ik wil dus ook geen "access denied" melding zien omdat ze simpelweg niet zichtbaar moeten zijn.

Dus in de rebound:
1. Vanuit mijn mainstream OS Schijfbeheer verwijder ik de stationsletters van schijven 0 en 2. Deze horen bij het DAW OS en moeten totaal ontoegankelijk zijn vanuit het mainstream OS (ook ivm Malware bijv).
2. Schijf 5 die nu niet zichbaar is wijs ik (een niet gebruikte) letter toe.
2. Dan reboot ik
3. Dan verwijder ik het device ?!? Deze snap ik niet. Ik zie ook geen optie onder schijfbeheer dus kan je (@biomass) dit toelichten?

En hoe verhoudt deze oplossing zich tot jullie discussie over rechten vs. on/offline in relatie tot mijn specifieke wensen om de omgevingen volledig gescheiden te houden? Dus bij een crash, malware. driver ellende e.d. dat het ene OS totaal los staat van het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Spiritos schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:48:
@stresstak:Hehe.. Je hebt gelijk wat betreft mijn edits. Ik doe het alleen om de thread niet onnodig lang te maken (en probeer het snel genoeg te doen alvorens iemand de initiële post leest, maar helaas..).
Zolang je de laatste bent die heeft gereageerd, edit je er maar lekker op los. :) Liever 10 edits, dan 9 extra posts direct na elkaar.
Je observatie wat betreft het ontbreken van een letter voor schijf 5 klopt dus. Deze is in geen enkel OS zichtbaar maar zou alleen in het mainstream OS zichtbaar moeten zijn. En daarnaast moeten schijf 0 (OS SSD DAW OS) en schijf 2 (DATA SSD DAW OS) dus niet zichtbaar zijn in het mainstream OS -zoals nu wél het geval is.
Dat is ook wat ik probeerde te zeggen. Als alles bewust gescheiden is, waarom is je DAW OS dan vanuit je mainstream OS te benaderen? ;) Dan is er nog schijf2 die door beide te benaderen is, dat klopt dus ook niet. DAW zou niet schijf2 maar schijf5 moeten hebben.

Het aanpassen via schijfbeheer is niet zo moeilijk. Je klikt met de rechtermuisknop op de partitie en kiest dan voor "Wijzig schijfletter/koppeling". In het venster dat dan verschijnt kan je de partitie een schijfletter geven, aan een map koppelen of de koppeling aan map/letter verwijderen. Is de partitie nog in gebruikt, bijvoorbeeld omdat je een verkenner venster erop open hebt of een bestand van die schijf, dan krijg je een melding erover. Daar zijn weer andere middelen voor om te achterhalen, maar komen we wel op als dat zo is.

In de post die je net hebt gemaakt omschrijf je wel redelijk de stappen die je moet nemen. Wat er bedoelt wordt met 'uitschakelen van de schijven' is via Apparaatbeheer de harde schijf waar de partitie op staat die je niet wilt benaderen uit te schakelen. Verwijderen zal geen zin hebben, die komt namelijk na een herstart weer gewoon terug.

Het verwijderen van de schijfletter is in principe al voldoende om veilig te zijn van (malware) infecties. Die zooi is nog niet zo slim om alle schijven te gaan scannen, een letter aan te hangen en dan alles infecteren wat het tegenkomt. Zooi als dat wil eigenlijk alleen maar het OS infecteren/overnemen en eventuele bestanden die direct toegankelijk zijn versleutelen (in geval van cryptoware). Ik ben daarom zelf wat terughoudend om apparaten zomaar uit te schakelen in Apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:38:
@stresstak: Zoals ik het wil (en zoals het was) waren in ieder OS alleen de schijven zichtbaar die onder de respectievelijk omgeving vielen. Ze waren niet benaderbaar of zelfs maar zichtbaar
Die variant ga ik uitpluizen.
En hoe verhoudt deze oplossing zich tot jullie discussie over rechten vs. on/offline in relatie tot mijn specifieke wensen om de omgevingen volledig gescheiden te houden?
Ondanks je gestoei met rechten die je ontnomen zijn, ga ik toch voor rechten. On- en offline maakt het wel heel erg twee systemen in een kast. Het ontbreekt er maar aan dat je stekkers los haalt.
Maar misschien moet die discussie niet hier.
Dus bij een crash, malware. driver ellende e.d. dat het ene OS totaal los staat van het andere?
Totaal los, in tegenstelling tot 'total loss / lost' .. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:43:
Het verwijderen van de schijfletter is in principe al voldoende om veilig te zijn van (malware) infecties. Die zooi is nog niet zo slim om alle schijven te gaan scannen, een letter aan te hangen en dan alles infecteren
Als de cryptoware tzt slimmer is is er geen driveletter nodig. Zoals je wellicht weet is een driveletter ook alleen maar een hulpje voor jan-met-de-toupet.
Met mountvol koppel ik letters aan schijven, doe mijn ding en ontkoppel ze weer. Zo blijven de schijfjes wel aanwezig en actief. Dat is nog niet aan de orde voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stresstak, voor jou net zo, als je wat toe te voegen hebt, bewerk gewoon je post. Iemand extra quoten kan in hetzelfde reageer scherm door domweg naar beneden te scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Spiritos schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:38:
[...]

2. Schijf 5 die nu niet zichbaar is wijs ik (een niet gebruikte) letter toe.
2. Dan reboot ik
3. Dan verwijder ik het device ?!? Deze snap ik niet. Ik zie ook geen optie onder schijfbeheer dus kan je (@biomass) dit toelichten?

En hoe verhoudt deze oplossing zich tot jullie discussie over rechten vs. on/offline in relatie tot mijn specifieke wensen om de omgevingen volledig gescheiden te houden? Dus bij een crash, malware. driver ellende e.d. dat het ene OS totaal los staat van het andere?
De optie die ik bedoel zit in Apparaat beheer / Device Manager, vandaar dat je hem niet ziet.
Ik ging voor het offline halen van de disks omdat je zelf aangaf dat je disks niet kon zien en voor het gemak.
Uit is uit. Al was het maar omdat je dan zelf niet het risico loopt je DAW schijven te kiezen bij acties waar dat niet zo handig is (formatteren ofzo). Door de disks echt uit te schakelen in je Windows installatie(s) loop je het minst risico op corruptie van bestandssystemen mocht je eens een keer stroomuitval of een crash hebben...

Hou me te goede, maar volgens mij is het zo dat je als Admin ingelogd bent in Windows, je altijd 'Take ownership kan doen op schijven/filesystemen die fysiek in je systeem hangen.

Om het heel paranoïde te brengen: Als je een heel strikte scheiding wilt zonder controllerkabels los te halen, schakel je de disks uit in Apparaatbeheer beheer. Immers, als (backdoor)malware voldoende rechten verkregen heeft om permissies aan te passen en devices in te schakelen (en te mounten met mountvol), ben je gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
[...]Dat is ook wat ik probeerde te zeggen. Als alles bewust gescheiden is, waarom is je DAW OS dan vanuit je mainstream OS te benaderen? ;) Dan is er nog schijf2 die door beide te benaderen is, dat klopt dus ook niet. DAW zou niet schijf2 maar schijf5 moeten hebben.
Ok. De verwarring ontstond omdat jouw vraag over het waarom van de benaderbaarheid van mijn DAW OS SSD in feite ook mijn vraag is :) .Ook schreef je "Wil je alles opnieuw installeren (zowel 8.1 als 10) en je schijfindeling weer terug krijgen zoals die in je plaatjes is" terwijl de herinstallatie al heeft plaatsgevonden en de plaatjes juist een weergave waren van de huidige en verkeerde situatie.Snap je?
[...]In de post die je net hebt gemaakt omschrijf je wel redelijk de stappen die je moet nemen. Wat er bedoelt wordt met 'uitschakelen van de schijven' is via Apparaatbeheer de harde schijf waar de partitie op staat die je niet wilt benaderen uit te schakelen. Verwijderen zal geen zin hebben, die komt namelijk na een herstart weer gewoon terug.
Deze snap ik nog steeds niet. Mijn begrip is, dat als ik de stationletters verwijder van schijf 0 en 2 deze niet meer zichtbaar zijn in Explorer na een reboot. Immers, het zijn nu ook de enige schijven die zichtbaar zijn in mijn mainstream OS (naar mijn idee omdat ze een letter toegewezen hebben die ik aldus verwijder in schijfbeheer). Jij bedoeld dat het verwijderen van deze letters na een reboot betekent dat ze nog steeds zichtbaar zijn in Explorer? Of zijn ze niet meer zichtbaar maar is het een extra stap i.v.m. veiligheid o.i.d? Zou iemand dit nog kunnen toelichten?

@stresstak: B.v.d.

Toch nog even voor ieders begrip en volledigheid (en misschien in relatie tot on/offline en/of rechten):
Ik weet dat de meest veilige vorm van een dual-boot systeem is, 2 aparte OS schijven die via UEFI van elkaar zijn gescheiden. Als ik in mijn DAW OS wil komen moest ik via UEFI de betreffende SSD selecteren en dit hou ik ook graag zo. Mijn mainstream OS heb ik dus als primaire boot ingesteld. Ik heb bewust voor deze vorm gekozen (i.p.v. bijv. een gedeelde OS schijf via een partitie).

Malware is niet mijn grootste zorg, het gaat om verschillende drivers en instellingen -zowel softwarematig (bijv. backgroundservices voorrang op het DAW OS) als hardwarematig (bijv. wifi adapter uitgeschakeld). Allemaal om kostbare latency te besparen.

Wellicht nuttige info over de "smaak" dual-boot i.v.m.de UEFI instellingen, zoals in mijn eerste post vermeld. Ik heb hier nooit wat aan verandert en het lijkt me sterk dat een Win restore hier mee kan rommelen. Aldus zou het indicatief kunnen zijn voor de manier waarop de DAW bouwer e.e.a. heeft geconfigureerd:
Spiritos schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:55:
Wanneer ik in de UEFI 'Advanced Boot Options' kijk zie ik alleen mijn mainstream OS SSD en is de DAW OS SSD niet eens zichtbaar. Onder 'Boot Override' echter weer wel en ook als ik via "Easy/default Boot Options" kijk zijn AL mijn SSD/HDDs zichtbaar. Wanneer ik via het OS op GUI niveau bij schijfbeheer kijk zie ik ook al mijn schijven op actief en geen rare meldingen of niet toegewezen partities.
EDIT:
@biomass: Je was me net voor met reageren :) Dank voor de toelichting. Ik blijf echter moeite hebben met het begrijpen ervan. Zoals in mijn vraag hierboven, verdwijnen de stations simpelweg niet uit Verkenner door de letters te verwijderen? Ik zal me even inlezen in "offline" want hierin ligt voor mij de crux van het niet helemaal snappen.

Wat betreft "take ownership".. Dit heb ik nooit geprobeerd. Zowaar liep dit systeem 1,5 jaar als een zonnetje (nog nooit meegemaakt met Windows) maar andermaal, ik zal me verder inlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Spiritos op 29-07-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij het verwijderen van de schijfletter in Schijfbeheer, zal je 'm niet meer zien in Verkenner. Dat is wat je wilt. Wat anderen hier nog als extra stap opgeven, is dat je de schijf in Apparaatbeheer uitgschakelt zodat deze ook niet meer te zien is in Schijfbeheer. Zo kan je er geen letter meer aan koppelen en kan je ook geen acties uitvoeren zoals verkleinen/vergroten, verwijderen of formatteren van een partitie op die betreffende schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Kennelijk moet je herstarten na het verwijderen van de driveletter van het andere OS. Ik heb zo'n zelfde opstelling zonder me te verdiepen in UEFI. Voorheen had ik Win 8.1 en een kloon op een tweede ssd. Kloon via upgrade naar Win 10 veranderd. Maar ik wil ook Win 8.1 (ander probleem).

Dus ik zwengel 's morgens de pc aan, duw op F11 en kies mijn Crucial met Win 8.1. In die Windows zie ik alles met een schijfletter, dus ook de ssd met 10. Verwijder ik nu als proef de D: van Win 10 dan moet ik herstarten. Na die herstart dan maar voor de Win 10 -ssd gekozen en die werkt, uiteraard.
Er is een C: van gemaakt en de Win 8.1 schijf is wel te zien want die had zijn schijfletter nog. Weliswaar is die nu even veranderd in E: maar dat doet er niet toe.

Je kunt dus de letters verwijderen van de opstartpartitie van het OS dat je niet wil bereiken. Dan is hij weg, weg uit verkenner maar niet uit apparaatbeheer.

Omgekeerde route zal ook kunnen. In mijn geval wil ik alles zien, maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Beiden dank! de extra stap van apparaatbeheer is me nu helder.

Aangezien in schijfbeheer vanuit mijn DAW OS (1e schermprint, 1e post) al mijn 6 schijven ook gewoon zichtbaar zijn, denk ik dat ik die stap van apparaatbeheer (voorlopig) oversla. De risico's die jullie noemen als per ongeluk formatteren e.d. zijn allemaal terecht maar dit systeem gebruik ik puur stabiel en statisch. Hiermee bedoel ik dat uit nieuwsgierigheid tweaken en spelen met het OS alleen nog maar op mijn laptop doe en heb ik in de laatste 1,5 jaar bijv. zelfs nog nooit naar diskmanagement gekeken op deze desktop. Echter, @biomass noemde wel een paar punten die me aan het denken zetten zoals, corruptie bij stroomuitval en/of Malware die zijn weg vind. Ik denk dat ik me hier de komende dagen nog even verder in inlees.

Ook begrijp ik @stresstak zijn advies betreffende het geven van namen aan de schijven maar zoals gezegd, voor mij is het op basis van het volume van iedere schijf volkomen helder (zo heb ik overigens bewust voor een Samsung EVO én PRO SSD gekozen omdat het volume net wat kleiner is voor de EVO en ik dit daaraan herken).

Ik zal nu de schijfletters verwijderen van schijf 0 en 2 en schijf 5 een letter toewijzen en rebooten. Fingers crossed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
En toch is er weinig mis als je een ssd DAW-1 noemt of WIN10 (C)

Nog 37 minuten en dan word er niet meer gedreigd met upgrades, hoera. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Spiritos schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:16:
Beiden dank! de extra stap van apparaatbeheer is me nu helder.

Echter, @biomass noemde wel een paar punten die me aan het denken zetten zoals, corruptie bij stroomuitval en/of Malware die zijn weg vind. Ik denk dat ik me hier de komende dagen nog even verder in inlees.
Eventuele corruptie is als de schijf is benadert en er data is verandert. Als je de schijfletter eraf haalt, heb je daar al geen last van. En al zou er wel een schijfletter aan hangen, dan nog is de kans minimaal. Ik acht de kans dat je schijf kapot gaat groter dan datacorruptie eigenlijk.
Ook begrijp ik @stresstak zijn advies betreffende het geven van namen aan de schijven maar zoals gezegd, voor mij is het op basis van het volume van iedere schijf volkomen helder (zo heb ik overigens bewust voor een Samsung EVO én PRO SSD gekozen omdat het volume net wat kleiner is voor de EVO en ik dit daaraan herken).
Daar ging het niet direct om. Je hebt 4 schijven met de naam 'NiewVolume'. Twee daarvan zijn even groot. Hoe weet je nou of je spellen op disk3 staat, of disk4? En wat als je de kabels eens omdraait in de computer? Of overzet naar een nieuwe computer? Dan moet je ook maar net weten waar je games op staan en waar je films/series/whatever. Een naam is alles. Jij hebt toch ook een andere naam dan je broer/zus? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
DANK ALLEN!!!

Alles is in orde nu. Bleek dus een storm in een glas water maar na 9 dagen bijna non-stop troubleshooten hoop ik dat jullie de lichte paranoia van mijn kant een beetje kunnen begrijpen. Dus andermaal dank voor jullie geduld in deze (uiteindelijk) vrij simpele zaak.

Ten slotte nog wel één laatste opmerking en één andere vraag:

Ik keek meteen even in de UEFI en zag dat onder Advanced Boot Options de DAW OS SSD nog steeds niet zichtbaar en selecteerbaar is. Maar waar deze onder Boot Override in eerste instantie (voor de aanpassingen in schijfbeheer) nog wél zichtbaar was is deze nu ook verdwenen. Dit lijkt me geen probleem maar voor mijn conceptueel begrip, kan iemand hier wat zinnigs over zeggen? Zo niet, doe niet te veel moeite maar ik ben gewoon nieuwsgierig,

De laatste vraag: De parititie D: van 350 MB op schijf 0 welke is gereserveerd voor het systeem is nog wel zichtbaar nu. Kan ik deze inderdaad ook verwijderen? In mijn DAW OS (schermprint 1) is deze immers ook zonder letter, dus ik neem aan dat ik dit veilig kan doen maar heb nog even een bevestiging nodig.

@Hero of Time: Deze 2 schijven die je noemt zijn inderdaad identiek en zouden in theorie als enige een probleem op kunnen leveren. De overige 4 zijn volkomen helder: De 2 OS SSD's heb ik al uitgelegd, dan is er 1 x een 500 GB SSD voor sample libraries en 1 HDD van 3GB dus daar is (voor mij) geen vergissing over mogelijk. En let wel, de 2 identieke schijven vallen onder mijn DAW OS dus geen spellen ofzo. Eén is voor mijn muziekprojecten en de ander is voor Soundbanks. Voor beiden heb ik een backup op één van mijn 14 externe HDD's. De schijven heb ik daarbij fysiek gelabled in mijn kast met een sticker dus mocht ik ooit iets verwisselen heb ik een andere indicator.

Andermaal, het DAW systeem heb ik in elkaar gezet voor de (relatieve) eeuwigheid. Het inrichten ervan kost zo ontzettend veel tijd (een verse installatie zou me letterlijk weken duren i.v.m. tientallen licenties, dongles, Sysex scripts, MIDI mappings i.v.m. externe MIDI en hardware) dat -eenmaal ingericht- je er nooit meer iets aan wil veranderen. Ik ken semi-professionele studios die nog steeds met XP werken dus in deze tak van sport geldt echt 'if it ain't broke don't fix it'. Zelfs Win 10 is voor mij geen optie omdat sommige apparaten niet worden ondersteund en inmiddels uit de handel zijn genomen en er dus ook geen nieuwe drivers voor worden ontwikkeld.

Desalniettemin waardeer ik je advies maar voor mijn gemoedsrust is een simpele sticker in dit geval dus even praktisch.

EDIT: Hey, @didjas: Ook goed om jou hier te zien! Jouw vragen heb ik inderdaad ook. Ik heb me nooit verdiept in die gereserveerde partitie. Geen idee, zal me ook eens gaan inlezen. Overigens zie ik in C:\WINDOWS\System32\msinfo32.exe dezelfde gegevens (6 schijven) alleen veel uitgebreidere informatie natuurlijk, dus ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld?

[ Voor 6% gewijzigd door Spiritos op 30-07-2016 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schijf 0 en 1 zien er praktisch hetzelfde uit, wel vreemd (of niet) dat als je van je "mainstream" besturingssysteem start die ene gereserveerd partitie een schijfletter krijgt. De gereserveerde partitie, MSR, is niet hetzelfde als een herstel-partitie. En de herstel-partitie is ook weer niet hetzelfde als een Recovery-Partition, daarvoor is die te klein voor. Of had het dat moeten zijn? Ik heb daar ook al eens over nagedacht en mezelf een beetje ingelezen. Dan kom je in een situatie dat als je een OS wilt installeren je al een recente pc moet hebben, en met tools als ADK en DISM-commando's tewerk moet gaan. Anderzijds lees ik genoeg topics van mensen die, met name op laptops, hun recovery-partitie willen verwijderen vanwege de schijfruimte, danwel overstappen op SSD's. Is ergens ook begrijpelijk want wordt die recovery-partition wel bijgewerkt na elke nieuwe windows-built of na de nodige updates, of moet je dat zelf doen als je besturingssysteem foutloos draait?

Ik kan het je ook nog wat ingewikkelder maken... kijk eens bij Systeeminformatie Opstartapparaat (C:\WINDOWS\System32\msinfo32.exe) wat daar staat en vergelijk dat dan eens met wat je in Schijfbeheer ziet staan.
Spiritos schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:02:
Ik keek meteen even in de UEFI en zag dat onder Advanced Boot Options de DAW OS SSD nog steeds niet zichtbaar en selecteerbaar is. Maar waar deze onder Boot Override in eerste instantie (voor de aanpassingen in schijfbeheer) nog wél zichtbaar was is deze nu ook verdwenen. Dit lijkt me geen probleem maar voor mijn conceptueel begrip, kan iemand hier wat zinnigs over zeggen? Zo niet, doe niet te veel moeite maar ik ben gewoon nieuwsgierig,

De laatste vraag: De parititie D: van 350 MB op schijf 0 welke is gereserveerd voor het systeem is nog wel zichtbaar nu. Kan ik deze inderdaad ook verwijderen? In mijn DAW OS (schermprint 1) is deze immers ook zonder letter, dus ik neem aan dat ik dit veilig kan doen maar heb nog even een bevestiging nodig.
Die 350 MB doen geen pijn, schijfletter weet ik niet.

Over dat UEFI-verhaal... je hebt geen EFI-partitie, maar wel een MSR-partitie.
Als je boot en je kunt via de muis of pijltjestoetsen selecteren welk OS je wilt laden kun je voorlopig verder.

Bij mij in Systeeminformatie Opstartapparaat (C:\WINDOWS\System32\msinfo32.exe) staat /dev/volume ... Stel de gereserveerde- en herstel-partitie tellen niet mee..., is misschien de juiste redenatie, maar hoe weet je nu welk volume waar staat?

Hmm, mijn fout, bij Schijfbeheer staat wel degelijk bij een volume Opstarten.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
De schijfletter D: kan weg. zoals ik in het beginstadium al opmerkte. De letter. Herstelpartities hebben geen letter; Windows weet zelf wel waar hij staat in geval van nodig.

Gefeliciteerd met de oplossing. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde met:
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:03:

Als je boot en je kunt via de muis of pijltjestoetsen selecteren welk OS je wilt laden kun je voorlopig verder.
na opstarten vanaf je scherm zonder de BIOS in te gaan, voor de duidelijkheid.
stresstak schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:49:
De schijfletter D: kan weg. zoals ik in het beginstadium al opmerkte. De letter. Herstelpartities hebben geen letter
Het is geen herstelpartitie....

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uitleg partities:
Schijf0, partitie 1 is de Bootloader van Windows 8.1, je DAW OS.
Schijf0, partitie 2 is Windows 8.1 zelf.
Schijf1, partitie 1 is de Bootloader van W10, je mainstream OS. Deze is apart omdat je tijdens installatie de andere schijf los had. Bewust voor gekozen.
schijf 1, partitie 2 is je mainstream OS, Windows 10.
Schijf 1, partitie 3 is recovery. Deze wordt gebruikt als je Windows 10 opstart in herstelmodus. Dit is een aparte omgeving buiten het OS om voor troubleshooten. Deze is anders dan de OEM recovery, die een image bevat van de fabrieksinstallatie. Voor didjas, de data op zo'n OEM recovery partitie wordt dus niet bijgewerkt. Werd ook nooit gedaan. Als je een systeem hebt met zo'n OEM herstelpartitie, bijvoorbeeld een die al wat jaartjes oud is, toen Windows 7 net uit was bijvoorbeeld, zal je eerst SP1 moeten installeren, dan de andere 300 ofzo updates om bij te zijn. Ook de bloatware die meegeleverd is met de laptop staat in deze image. Veel mensen kiezen voor een eigen installatie en gooien de OEM partitie dan ook weg, ze hebben er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@stresstak: Dank voor de 'reassurance' en óók ik heb weer een hoop geleerd!

@didjas: Die UEFI is inderdaad geen probleem, was puur nieuwsgierigheid. Wel even snel van wikipedia (dus hoe betrouwbaar weet ik niet) maar:

"The MSR should be located after the EFI System Partition (ESP) and any OEM service partitions, but it must be located before any primary partitions of bootable Windows operating systems"

Dit impliceert dus dat er zowel een EFI als een MSR partitie is. Een andere merkwaardige zin is:

"The MSR partition is not visible within the Microsoft Windows Disk Management control utility, but it is listed (as "Reserved") with the Microsoft Diskpart command line utility"

Dit terwijl het juist wél zichtbaar is via schijfmanagement. Maar andermaal, wikipedia is natuurlijk nooit een écht goede bron dus wellicht is e.e.a. uit de context geplaatst.

Overigens start ik altijd default op op mijn mainstream OS en moet ik voor mijn DAW echt in de BIOS de OS SSD selecteren. Dit vind ik prima en is volgens mijn begrip de consequentie van het gescheiden houden van het OS via UEFI.

@Hero of Time: Ook jij dank voor je uitleg!

[ Voor 10% gewijzigd door Spiritos op 30-07-2016 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je systeem werkt niet via UEFI. Je moederbord bevat het toevallig, maar voor al het opstarten zit je gewoon op Legacy/BIOS modus. Laten we het niet gecompliceerder maken dan het al is.

Het is mogelijk om een keuzemenu te krijgen door je Windows 8.1 toe te voegen aan de bootconfiguratie van Windows 10. Dit gaat via het bcdedit commando, al zijn er ook tooltjes voor. Het gescheiden houden kan natuurlijk nog gewoon. Maar moet je echt je BIOS/UEFI in, of kan je ook 8.1 starten via het boot menu van het moederbord (vaak F11)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:22:
Maar moet je echt je BIOS/UEFI in, of kan je ook 8.1 starten via het boot menu van het moederbord (vaak F11)?
Ik moet altijd via <Del> of F2 naar de BIOS/UEFI en dan naar 'Boot Options' en dan zie ik al mijn 6 schijven waarna ik de DAW SSD (herkenbaar voor mij aan het volume) moet selecteren en dan boot ik mijn DAW OS.
Dit is hoe de DAW bouwer het heeft ingericht en ik vind het prima.

Het enige merkwaardige vind ik dus dat ik onder 'Advanced Boot Options' en nu ook onder Boot Override niet eens meer de OS DAW SSD kan selecteren omdat deze na de aanpassingen van de stationsletters niet meer zichtbaar/selecteerbaar is. Merkwaardig maar praktisch gezien voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spiritos schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:14:
"The MSR partition is not visible within the Microsoft Windows Disk Management control utility, but it is listed (as "Reserved") with the Microsoft Diskpart command line utility"

Dit terwijl het juist wél zichtbaar is via schijfmanagement. Maar andermaal, wikipedia is natuurlijk nooit een écht goede bron dus wellicht is e.e.a. uit de context geplaatst.
Dat de MSR hetzelfde is als "door systeem gereserveerd" was mijn gedachtegoed, hoeft niet 100% te kloppen.
Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:07:
Schijf 1, partitie 3 is recovery. Deze wordt gebruikt als je Windows 10 opstart in herstelmodus. Dit is een aparte omgeving buiten het OS om voor troubleshooten. Deze is anders dan de OEM recovery, die een image bevat van de fabrieksinstallatie. Voor didjas, de data op zo'n OEM recovery partitie wordt dus niet bijgewerkt. Werd ook nooit gedaan. Als je een systeem hebt met zo'n OEM herstelpartitie, bijvoorbeeld een die al wat jaartjes oud is, toen Windows 7 net uit was bijvoorbeeld, zal je eerst SP1 moeten installeren, dan de andere 300 ofzo updates om bij te zijn. Ook de bloatware die meegeleverd is met de laptop staat in deze image. Veel mensen kiezen voor een eigen installatie en gooien de OEM partitie dan ook weg, ze hebben er niets aan.
Vroeger was alles beter en ook niet.

Vroeger kreeg je updates van je computerbouwer, HP/Compaq, Dell ... weet de alleroudste niet meer... Maar daar zet je alle zelfbouwers dus mee buiten spel zonder windows-update. Moet Microsoft dan een enorme HW-database gaan bijhouden of alleen zijn software patchen.

Een recovery-partition kan dacht ik wel degelijk bijgewerkt worden, en ook afgeslankt. Of is dat in RAW-formaat? En die bloatware; die, hoe dat ook al weer, die DVD-suite ofzo, en oude PDF-reader van Adobe, een antivirus-trial?

Staat volgens mij ook echt bij vanaf Windows 8.0 dat als je in Windows 7 gebruik maakte van Windows Back-Up dat het nu nog steeds werkt.

En dat staat je recovery-partition op je schijf en je back-up ergens...

Het is maar waar je voor kiest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:22:
Laten we het niet gecompliceerder maken dan het al is.
Klopt....

Had ik in je vorige draadje ook al gezegt Spiritos. Kun je die DAW omgeving niet beter laden in een VM. Mocht je bang zijn voor latencies vanwege netwerkverkeer kun je je netwerkadapter (en nog veel meer services) uitschakelen voordat je de VM laadt. Mocht je bang zijn voor licenties en/of formaten kun je je ook verdiepen in een open-standaard en eventueel je archief converteren. Gebruik je die Optical Output of een Geluidskaart?

Mocht je bang zijn voor licenties en/of formaten kun je je ook verdiepen in een open-standaard en eventueel je archief converteren.

En als je dat gevonden mocht hebben zou je misschien ook nog 2 HDD's via die ASMedia controller in Btrfs formaat kunnen formateren, als alles gescheiden moet zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2016 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@didjas: Ik zou niet weten welk voordeel je voor ogen hebt t.a.v. het draaien van een DAW OS in een VM, m.a.w. welk doel zou ik hiermee nastreven? Nog even los van het feit dat dit systeem specifiek is gebouwd als een DAW.

Het systeem heb ik destijds na wekenlang research en kontakt met internationale DAW bouwers op diverse audiofora samengesteld. Op dat moment waren Win 8.1 en de gekozen componenten nog nieuw en geen enkele professionele DAW supplier leverde wat ik wilde, een dual-boot met de nieuwste specs en zelfs nog niet met Win 8.1. Dit heeft allemaal te maken met het feit dat een DAW omgeving super stabiel moet zijn en dingen als driver compatibility en IRQ conflicten alleen door trial & error kunnen worden vastgesteld. Soms blijkt het simpelweg onmogelijk om bepaalde combinaties van hardware te gebruiken.

Omdat ik destijds geld over had maar tijd tekort zag ik het totaal niet zitten om thuis te gaan assembleren en dan tot de conclusie te komen dat ik mijn dpc latency niet stabiel krijg door e.o.a. component, dat te lokaliseren en deze dan weer te moeten omruilen etc. Vandaar dat ik de eventuele risico van een nieuwe systeem configuratie heb afgekocht door het custombuild te laten bouwen.

Maar meer to the point: Ik heb 2 externe Audio Interfaces via USB en het wordt sterk afgeraden om een DAW in een VM te draaien. Allereerst heb je veel meer overhead nodig en voor de ASIO driver directe toegang tot de hardware en de meeste MIDI controllers werken niet of voegen enorme latency toe. Ik ben een getrained pianist en gitarist en ik hoor/voel het verschil tussen 5 ms en 10 ms latency, oftewel het moment dat ik de noot analoog speel en het moment dat ik het uit de monitors hoor. Dit zijn absurd kleine verschillen, we hebben het over miliseconden. De meeste mensen maken hobbymatig tegenwoordig elektronische muziek met Ableton en dan werk je 'in the box' (op de MIDI controllers na) en dan maken een paar miliseconden niet zoveel uit (al heeft Ableton zo zijn eigen problemen met latency en automation) maar voor 'old school' analoge muzikanten als ik is het bij bijvoorbeeld met subtiele jazz totaal ondoenlijk.

Weer een hoop tekst, ik ben nu eenmaal lang van stof ;) maar ik wilde je wat context meegeven én ben oprecht benieuwd welk voordeel je dacht te behalen met een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spiritos schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 02:29:
@didjas:
Ik ben een getrained pianist en gitarist en ik hoor/voel het verschil tussen 5 ms en 10 ms latency, oftewel het moment dat ik de noot analoog speel en het moment dat ik het uit de monitors hoor.
Ik kan denk ik maar beter zwijgen.

Als je je gitaar/piano aanslaat overstemd dat toch gelijk het geluid van je monitor }) . Ik weet niet of qua bewustzijn je gehoor sneller is als je zicht, je zicht kan zich misschien dan wel sneller richten en heeft wat reflexen ja, je gehoor is ergens ietwat statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Het hangt ook af van bijv. effecten als delay en of dit weer via onboard DSP van de Audio Interface gaat (direct monitoring) of via VST's (softwarematig). Maar hé, al ben ik meer thuis in DAWs, ik loop te stressen over zoiets simpels als diskmanagement... ;) Jij hebt een theorie in je hoofd over VM en al is dat niet van toepassing voor mijn situatie vind ik het nog steeds interessant om te horen, zo leer ik ook weer wat.

Maar misschien moet je me anders even een DM sturen omdat het een beetje buiten de scope van dit topic valt. Voor nu iig welterusten, morgen weer een dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:44:

[...]

Vroeger was alles beter en ook niet.

Vroeger kreeg je updates van je computerbouwer, HP/Compaq, Dell ... weet de alleroudste niet meer... Maar daar zet je alle zelfbouwers dus mee buiten spel zonder windows-update. Moet Microsoft dan een enorme HW-database gaan bijhouden of alleen zijn software patchen.
Jij wilt zeggen dat je vroeger OS updates via HP/Dell/whatever kreeg? Absoluut niet. Hebben ze nooit gedaan. Enige updates die je van de OEM kreeg, was hun eigen software, niet je OS.
Een recovery-partition kan dacht ik wel degelijk bijgewerkt worden, en ook afgeslankt. Of is dat in RAW-formaat? En die bloatware; die, hoe dat ook al weer, die DVD-suite ofzo, en oude PDF-reader van Adobe, een antivirus-trial?
Eerste keer dat ik dat hoor. Zo'n image werd nooit bijgewerkt, dat was juist een van de grote pijnpunten van zulk soort systemen. Hoe langer het systeem werkte en je uiteindelijk eens terug moest grijpen naar zo'n image, hoe langer je bezig was het weer in orde te krijgen. Terwijl je met zelfbouw systemen aparte installatiemedia kon maken waar de OS updates al in zaten.

Die bloatware heette overigens PowerDVD (op zich goede software, voor de video codec iig). En idd een of andere anti-virus trial. Vaak Symantec Norton of McAfee.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:56:
[...]

Klopt....

Had ik in je vorige draadje ook al gezegt Spiritos. Kun je die DAW omgeving niet beter laden in een VM. Mocht je bang zijn voor latencies vanwege netwerkverkeer kun je je netwerkadapter (en nog veel meer services) uitschakelen voordat je de VM laadt. Mocht je bang zijn voor licenties en/of formaten kun je je ook verdiepen in een open-standaard en eventueel je archief converteren. Gebruik je die Optical Output of een Geluidskaart?

Mocht je bang zijn voor licenties en/of formaten kun je je ook verdiepen in een open-standaard en eventueel je archief converteren.

En als je dat gevonden mocht hebben zou je misschien ook nog 2 HDD's via die ASMedia controller in Btrfs formaat kunnen formateren, als alles gescheiden moet zijn.
En dit kon niet in dezelfde post, want....? Dubbelposten is niet de bedoeling hier. Deze post van je laat overigens ook zien dat je nodig moest gaan slapen, want ik kom er niet echt uit. Iets met de hele DAW boel in een VM draaien? Werkelijk? Alle aparte hardware die aangesloten is krijg je niet zomaar in een VM, om over de enorme latency die het veroorzaakt nog maar te zwijgen. Voor real-time audio en video ga je echt never nooit niet in een VM werken.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 03:14:
[...]

Ik kan denk ik maar beter zwijgen.

Als je je gitaar/piano aanslaat overstemd dat toch gelijk het geluid van je monitor }) . Ik weet niet of qua bewustzijn je gehoor sneller is als je zicht, je zicht kan zich misschien dan wel sneller richten en heeft wat reflexen ja, je gehoor is ergens ietwat statisch.
Zwijgen is wellicht een beter idee. Bij 'monitor' denk je aan beeldscherm, maar je hebt zo te zien nooit gehoord dat 'monitor' ook een speaker kan zijn. Een klein beetje verdiepen in professioneel audio maken kan geen kwaad als je er eens iets over wilt zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:57:
[...]
Het is geen herstelpartitie....
Klopt, het een Microsoft System Reserved partitie. :)
En ook die hebben veelal geen driveletter, behalve wanneer je je schijf kloont. Hoe @Spiritos er aan kwam ? Niet belangrijk, de letter kan weg.
Pagina: 1