Twijfel tussen i5-6600-6600k-i7 6700

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 09:33
Ik wil mijn systeem gaan upgraden omdat ik er een M2 SSD in wil hebben en mijn moederbord zo'n slot niet heeft. Over het moederbord en geheugen ben ik het al redelijk eens maar over de processor twijfel ik echt heel sterk omdat ik allemaal andere berichten lees. Ik twijfel tussen de i5 6600-6600k- i7 6700. Ik gebruik de pc voornamelijk om te gamen en huis tuin en keuken gebruik.
...

Op dit moment heb ik de volgende onderdelen:

Asus Z87-Pro
i5 4670
8Gb DDR3 geheugen
GTX1070
...

Ik heb al heel wat reviews gelezen maar elke review heeft een andere conclusie en zie door de bomen het bos niet meer. Origineel wilde ik voor de i5-6600K gaan want die is snel genoeg voor gaming maar aangezien ik niet ga overclocken en hier geen koeler bijzit en als ik een koeler erbij moet kopen die rond de 310 euro uitkomt keek ik naar de i7-6700, deze zit rond de 320 euro en heeft wel een koeler. Dat die koeler wat meer lawaai maakt boeit me niet zoveel.

Omdat ik 320 euro toch best wel veel vindt ben ik naar de i5-6600 gaan kijken, deze heeft een iets lagere baseclock van 0,2Ghz lager maar volgens mij is de rest allemaal hetzelfde en nog voldoende genoeg voor gaming doeleinden. Deze is rond de 230 en heeft ook een koeler erbij.

Mijn vraag is nu dus wel ik het beste kan kopen? Zit er veel verschil tussen de 6600 en 6600K? En als de 6600K beter is kan ik dan niet beter voor de i7 6700 gaan?
...

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Even terug naar het begin. Je wilt upgraden vanwege M.2

Wat wil je daar precies mee bereiken ?

De snelheidswinst voor Nmve ssd's zijn het na mijn inziens niet waard.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:11

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MichaelvD2203 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:59:

Er zijn ook PCI-e insteekkaarten met NVMe, zoals deze: pricewatch: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB

Ik zou inderdaad niet zo veel geld gaan uitgeven omdat je puur M.2 NVMe wil. Zeker als je ook gewoon een PCI kaart kan krijgen, waarmee je toch de hoge snelheid hebt maar niet de investering naar een nieuw platform hoeft te doen.

Zelf heb ik 2 van die NVMe poorten op het 'high end' MSI Z170 M5 bord, maar ik gebruik gewoon een traditionele SSD en heb het er zelf voorlopig (ondanks dat ik dus wel de optie heb) geen behoefte zo'n duur ding te halen. De stap van HDD naar SSD is groot, maar die van SSD naar NVMe SSD is zoals MichaelvD2203 al aangeeft niet echt de moeite waard.

Edit: natuurlijk zal er een merkbaar verschil zijn, en de random 4K waarden liggen qua lezen theoretisch 4x hoger dan bijvoorbeeld deze normale SSD: pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB. Het is echter de vraag of je dat beetje snelheid wilt of voor ongeveer 30% minder geld de ruim dubbele opslag.

[ Voor 15% gewijzigd door Kuusj op 29-07-2016 17:17 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54
Zonde van het geld, je steeks bijna het budget van een kwart of halve PC in een upgrade die je uiteindelijk veel te weinig gaat opleveren voordat geld. Ik zou dan pas bij een volgende generatie upgraden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• dennis112
MichaelvD2203 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:59:

De Nvme SSD heeft 4 keer zo'n hoge leessnelheid en 2-2,5 keer zo'n hoge schrijfsnelheid, het lijkt me sterk dat je dit niet gaat merken.
kuusj98 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:14:
[...]

Er zijn ook PCI-e insteekkaarten met NVMe, zoals deze: pricewatch: Intel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB

Ik zou inderdaad niet zo veel geld gaan uitgeven omdat je puur M.2 NVMe wil. Zeker als je ook gewoon een PCI kaart kan krijgen, waarmee je toch de hoge snelheid hebt maar niet de investering naar een nieuw platform hoeft te doen.

Zelf heb ik 2 van die NVMe poorten op het 'high end' MSI Z170 M5 bord, maar ik gebruik gewoon een traditionele SSD en heb het er zelf voorlopig (ondanks dat ik dus wel de optie heb) geen behoefte zo'n duur ding te halen. De stap van HDD naar SSD is groot, maar die van SSD naar NVMe SSD is zoals MichaelvD2203 al aangeeft niet echt de moeite waard.

Edit: natuurlijk zal er een merkbaar verschil zijn, en de random 4K waarden liggen qua lezen theoretisch 4x hoger dan bijvoorbeeld deze normale SSD: pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB. Het is echter de vraag of je dat beetje snelheid wilt of voor ongeveer 30% minder geld de ruim dubbele opslag.
Pci-e insteekkaarten heb ik niks aan want mijn moederbord heeft niet genoeg pci-e lanes om een videokaart op x16 aan te kunnen en ook nog zo'n kaartje. En sowieso zijn dat maar PCI-e 2.0 poorten.Plus de SSD die je aangeeft kost ook 300, dan ken ik beter nog een beetje bijleggen voor een nieuw systeem.
Jumpman schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:17:
Zonde van het geld, je steeks bijna het budget van een kwart of halve PC in een upgrade die je uiteindelijk veel te weinig gaat opleveren voordat geld. Ik zou dan pas bij een volgende generatie upgraden.
Ik waardeer jullie reacties maar de vraag was eigenlijk niet of het verstandig is om te upgraden en of ik veel performance winst ga halen maar de vraag was welke processor de beste keus was.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:37
In synthetische benchmarks heeft een nvme ssd fantastische cijfers. Ga je kijken naar real world benchmarks bij normaal computergebruik dan val het heel vies tegen:

https://nl.hardware.info/...800&specId=11866&tcId=258

Je gaat nu heel veel geld uitgeven voor iets wat vooral een illusie is.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Philpend schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:27:
In synthetische benchmarks heeft een nvme ssd fantastische cijfers. Ga je kijken naar real world benchmarks bij normaal computergebruik dan val het heel vies tegen:

https://nl.hardware.info/...800&specId=11866&tcId=258

Je gaat nu heel veel geld uitgeven voor iets wat vooral een illusie is.
Die link lijkt me meer naar synthetische scores, ik bedoel 5074 punten, of 5002 punten, zegt mij niets.

Kijk eens naar dit artikel met real world prestaties van een mandje pcie SSD's en sata ssd's

http://techreport.com/rev...formance-with-pcie-ssds/5

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
6600 vs 6600k vs 6700 zit maar 0,1 Ghz verschil in de maximale turbo. Je zal dit verschil in het dagelijkse gebruik niet gaan merken.

enige echte verschil is dat de 6700, 2 MB extra lvl3 cache heeft. Als je programma's gebruikt die daar gevoelig voor zijn zou je het beste die kunnen nemen.

Mooie vergelijking
https://tweakers.net/pric...are/457396;461362;461464/

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2016 20:03 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

M2 PCIe 4x SSD zijn echt snel, en dat merk je. In mijn laptop heb ik er 2 in RAID staan en haal maximale doorvoersnelheden. 3GB/s is geen uitzondering.

Meh ...

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54
Twarp schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:06:
M2 PCIe 4x SSD zijn echt snel, en dat merk je. In mijn laptop heb ik er 2 in RAID staan en haal maximale doorvoersnelheden. 3GB/s is geen uitzondering.
Dit is leuk als je 4K video's bewerkt (en meer. Van dat soort dingen), voor het gamen merk je het verschil niet, is mijn ervaring.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:31
Dit is echt geld over de balk smijten.
Ik neem aan dat je nu in ieder geval een ssd schijf in je pc hebt zitten.
Zo niet koop een reguliere en zet daar je spellen en besturingssysteem op.

Vind je het echt te traag worden dan koop je over 1,5 a 2 jaar alsnog een nieuwe processor, moederboard en m2 schijf welke dan flink in prijs zijn gedaald.

Die enkele miliseconde dat een map in een spel geladen wordt ga je niet merken.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:11

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Jumpman schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:48:
[...]

Dit is leuk als je 4K video's bewerkt (en meer. Van dat soort dingen), voor het gamen merk je het verschil niet, is mijn ervaring.
Snelheden zijnde puur schrijven/lezen zijn dan ook compleet* irrelevant als het aankomt op hoe snel je systeem "voelt". Daar zorgt de 4K random read/write voor, en dat is de capaciteit van de SSD/HDD om 1 gefragmenteerd bestand bij elkaar te zoeken. De HDD moet dit fysiek zoeken met een armpje over de schijf, de SSD doet dit via chips. Ik durf te wedden dat een SSD met 100MB/s read/write met een 100.000 iops random 4K read/write nog steeds veel sneller aanvoelt dan een HDD die 150MB/s leest en schrijft.

*Zoals ik zei, zeker ga je verschil merken, maar is dit je de idiote premium in prijs waard? Blijkbaar wel, en dat mag je helemaal zelf weten, maar we waarschuwen dat het je waarschijnlijk tegen gaat vallen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:43
kuusj98 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:40:
[...]

Snelheden zijnde puur schrijven/lezen zijn dan ook compleet* irrelevant als het aankomt op hoe snel je systeem "voelt". Daar zorgt de 4K random read/write voor, en dat is de capaciteit van de SSD/HDD om 1 gefragmenteerd bestand bij elkaar te zoeken. De HDD moet dit fysiek zoeken met een armpje over de schijf, de SSD doet dit via chips. Ik durf te wedden dat een SSD met 100MB/s read/write met een 100.000 iops random 4K read/write nog steeds veel sneller aanvoelt dan een HDD die 150MB/s leest en schrijft.

*Zoals ik zei, zeker ga je verschil merken, maar is dit je de idiote premium in prijs waard? Blijkbaar wel, en dat mag je helemaal zelf weten, maar we waarschuwen dat het je waarschijnlijk tegen gaat vallen.
Helemaal mee eens. Maar dan wel komen vragen of hij 120 euro kan besparen op de processor 8)7 .
Maar goed ieder zjn ding.

nu weer ontopic. Een i5 6600 is prima. MAAR als het puur om m2 slot gaat. Wacht dan even wat kabylake/zen te bieden hebben. beide komen als ik het goed heb eind dit jaar uit. misschien komt er nog iets mooiers. Tevens heeft een gtx-1070 meer dan genoeg bandbreede over in een pci-e 8x slot.

• dennis112
Ja er zullen altijd voor en tegenstanders zijn. De een ziet er het nut niet van in en de ander wel. De een vindt het zonde van het geld en de ander weer niet. Ik zag het nut er bijvoorbeeld niet in om 300 euro extra neer te tellen voor een GTX1080 voor die paar frames extra maar een ander heeft dat er wel voor over. In computerland kun je altijd wel zeggen dat je beter kan wachten tot het eind van het jaar als er weer iets nieuws uitkomt want er komt elk jaar wel iets nieuws uit.

Ik zie het nut er wel van in om over te stappen naar skylake. Een snellere processor, ddr4 geheugen ipv ddr3, een m2 ssd, daar krijg je echt wel een performance boost van

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:30
In real world benchmarks of traces zijn de verschillen tussen SSD's erg klein. Ook de verschillen tussen normale SSD's en NVMe SSD's. Bij gamen op zich is er totaal geen winst door een SSD. Enkel de laadtijden worden wat korter. De verschillen tussen skylake en 1-2 generatie's terug zijn ook niet heel erg schokkend. Net als de winst die DDR4 opleverd.

De dingen die je noemt zijn meetbaar, maar niet altijd daadwerkelijk merkbaar. Als ze al merkbaar zijn allemaal kleine stapjes. Maar ze maken samen geen hele grote stap. Persoonlijk zou ik nog een generatie wachten met upgraden.

Naast een processor komt er nog een moederbord (120 euro), geheugen (80 euro) en als je huidige voeding geen C6/C7 powerstates ondersteund en je daar wel gebruik van wilt maken ook een nieuwe voeding bij.

[ Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 30-07-2016 18:34 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1