Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk thuis aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11 16:14
Hallo beste Tweakers,

Ik ben van plan thuis mijn netwerk aan te passen omdat mijn huidig netwerk niet stabiel genoeg is en maar lage snelheden haalt. Ik heb een aantal ideeën in mijn hoofd maar mijn kennis is te beperkt om te oordelen wat de beste oplossing is, of dat er misschien nog een betere oplossing is.

Eerst maar eens mijn huidig netwerk laten zien met daarbij gelijk de beperkingen waar ik tegenaan loop:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VixTboM.png

Vanuit de meterkast loopt een coaxkabel door de muren naar de hoek van de kamer. In deze hoek staat een standaard modem/router van Ziggo (Ubee EVW3200) en TV+toebehoren. Dit is voor mij de ideale plek omdat ik dan mijn Raspberry Pi (mediacenter), PS4 en NAS makkelijk met een kabel kan aansluiten.

Mijn PC staat aan de andere kant van de kamer. Deze heb ik met powerline adapters aangesloten op de modem. De maximale snelheid waarmee ik een bestand op mijn NAS kan zetten is 9 MB/s wat ik persoonlijk te langzaam vind. Idealiter zou ik de PC direct met de router willen verbinden maar aangezien ik geen kruipruimte heb is dit nogal lastig.

Het volgende probleem is dat mijn huis gemaakt is van beton met veel ijzer waardoor het wifi signaal niet verder komt dan het plafond van de begane grond :) Omdat ik boven ook internet wil hebben heb ik een derde powerline adapter geinstalleerd met daaraan een router geconfigureerd als wireless acces point. Helaas is de verbinding van de powerline adapter zo slecht dat internet hier regelmatig wegvalt. Als hij het wel doet is de internetverbinding niet heel snel. Het zou mooi zijn als deze ook wat sneller kan.

De combinatie van 3 powerline adapters werkt ook niet altijd even soepel (terwijl ze als set van 3 verkocht worden). Regelmatig valt de complete verbinding beneden weg wat makkelijk op te lossen is door boven de powerline adapter uit te trekken 8)7.

Genoeg reden en ergernis dus om alles eens een keer aan te pakken, maar hoe? Ik heb zelf een aantal opties bedacht.

UTP kabel buiten huis om leggen
Door een gat naar buiten te boren zou ik via de achterkant van het huis en het dakterras en opnieuw een gat in de muur op de bovenverdieping kunnen komen om daar een acces point neer te zetten.
Nadelen: Gaten in de muren (niet handig met vocht .e.d.). Lelijke kabel langs de buitenmuur naar boven. Geen oplossing voor de trage verbinding bij de PC.

UTP kabel binnen door huis leggen
Ik zou in theorie langs de huidige coax kabel een UTP kabel naar boven kunnen leggen. Ware het niet dat de vorige bewoner het gat waar de huidige kabel doorheen zit weer heeft dicht gestort. De coaxkabel zit dus ook muurvast in het plafond 8)7.
Nadelen: Veel breek/boor/restauratiewerk omdat ook het laminaat op de bovenverdieping opgepakt moet worden. Geen oplossing voor de trage verbinding bij de PC.

Powerline naar bovenverdieping vervangen door MoCa
Door gebruik te maken van de aanwezig coax kabel kan ik een stabielere verbinding met MoCA maken.
Nadelen: Geen oplossing voor de trage verbinding bij de PC. Nog meer kastjes en kabels in het tv-meubel.

Ziggo router vervangen
Als ik een goede router neerzet zou ik op de bovenverdieping gewoon internet kunnen hebben. Dan zou ik zelfs de PC via wifi kunnen verbinden aangezien wifi een stuk sneller kan dan de huidige powerline adapters. Ik heb alleen (bijna) geen verstand van routers dus ik weet niet of dit realistisch is met oog op het plafond dat van beton met ijzer gemaakt is.
Nadeel: Geen (?)

Ziet iemand anders toevallig nog oplossingen of kan iemand me adviseren over een router die geschikt is voor de laatste oplossing? (aangezien dit volgens mij de makkelijkste en beste oplossing is).

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij is de beste optie dan om MoCa 2 naar boven aan te leggen en de PC wireless aan te sluiten. Je hebt dan een directe zicht verbinding waardoor die snelheid best prima zal zijn. Ander alternatief is een kabel langs de plinten of over het plafond. Netjes wegwerken en dan valt het ook wel mee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11 20:12
Is het een optie om je router in de meterkast te plaatsen, en dan UTP te trekken via de trap naar boven?
Daar hang je dan een access point op, eventueel een met ook LAN poorten voor bedraad aansluiten van PC's ed.

Voor beneden : Misschien heb je nog een telefoonaansluiting ergens beneden. daar zou je ook nog een UTP kabel bij in kunnen leggen. Of de telefoonkabel vervangen door 1 of 2 UTP kabels. Een standaard electrabuis kan makkelijk 2 UTP kabels hebben. Misschien moet je wel invetten om de kabels door je leidingen te krijgen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beschrijf de situatie in de meterkast eens wat duidelijker. Als je coaxkabel in de meterkast binnenkomt is dat normaliter de plek waar je kabelmodem hoort te staan bij kabelinternet. Is er sprake van een AOP (overnamepunt, enige vorm van stekkerdoos tussen groene kabel uit grond en kabel die naar woonkamer gaat)?

Maar dat gezegd, dit lijkt inderdaad ideale use-case voor MoCA: je hebt op alle relevante plekken coax liggen en denkt dat Ethernet trekken lastig zal gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:18
Het meest gunstige is om toch Ethernet te rekken naar de plaatsen die je aangeeft. Als er al COAX ligt heb je dit zo vervangen, als je het juiste materiaal in huis hebt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11 16:14
Bedankt voor de reacties.
Tsurany schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:26:
Volgens mij is de beste optie dan om MoCa 2 naar boven aan te leggen en de PC wireless aan te sluiten. Je hebt dan een directe zicht verbinding waardoor die snelheid best prima zal zijn. Ander alternatief is een kabel langs de plinten of over het plafond. Netjes wegwerken en dan valt het ook wel mee.
Ik heb net even een speedtest gedaan met mijn smartphone vlak bij de pc (de pc heeft zelf geen wifi) maar hierbij kom ik niet sneller uit dan powerline adapters. De router van Ziggo is niet zo geweldig qua wifi. Een betere router of de kabels langs het plafond wegleggen zijn dan enige alternatieven (al ben ik zelf niet zo'n fan van kabels in het zicht :) )
reinier68 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:36:
Is het een optie om je router in de meterkast te plaatsen, en dan UTP te trekken via de trap naar boven?
Daar hang je dan een access point op, eventueel een met ook LAN poorten voor bedraad aansluiten van PC's ed.

Voor beneden : Misschien heb je nog een telefoonaansluiting ergens beneden. daar zou je ook nog een UTP kabel bij in kunnen leggen. Of de telefoonkabel vervangen door 1 of 2 UTP kabels. Een standaard electrabuis kan makkelijk 2 UTP kabels hebben. Misschien moet je wel invetten om de kabels door je leidingen te krijgen.
dion_b schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:08:
Beschrijf de situatie in de meterkast eens wat duidelijker. Als je coaxkabel in de meterkast binnenkomt is dat normaliter de plek waar je kabelmodem hoort te staan bij kabelinternet. Is er sprake van een AOP (overnamepunt, enige vorm van stekkerdoos tussen groene kabel uit grond en kabel die naar woonkamer gaat)?

Maar dat gezegd, dit lijkt inderdaad ideale use-case voor MoCA: je hebt op alle relevante plekken coax liggen en denkt dat Ethernet trekken lastig zal gaan.
In de meterkast zou inderdaad een modem kunnen omdat hier een AOP zit. Maar om van hieruit naar boven te gaan is alleen mogelijk langs de trap. Aangezien dit een open houten trap is en ik met de kabel de voordeur moet passeren zie ik hier geen makkelijke (nette) oplossing. Daarbij zou dan nog een UTP kabel langs de coax getrokken moeten worden om weer in de hoek van de kamer uit te komen. of ook hier een MoCa voor gebruiken.
Een telefoonaansluiting ligt hier niet meer, deze is al door de vorige bewoner verwijderd.
Jumpman schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:12:
Het meest gunstige is om toch Ethernet te rekken naar de plaatsen die je aangeeft. Als er al COAX ligt heb je dit zo vervangen, als je het juiste materiaal in huis hebt.
Ik weet wel dat dit de meest gunstige oplossing is, maar in de hoek van de kamer (bij de PC) ligt nog niets van aansluitingen en zonder kruipruimte is hier moeilijk te komen. De coax die naar de eerste verdieping loopt zit vast in het plafond (volgestort met beton), en al zat hij los. Vervangen is geen optie aangezien ik boven ook gewoon TV wil kunnen kijken.

Al met al zijn er voor zowel boven als beneden eigenlijk twee oplossingen:

Boven: MoCa of goede router met sterke wifi (mits deze door het plafond van beton met ijzer komt).
Beneden: Kabel langs het plafond laten lopen of goede router met snelle wifi.

Is er iemand die me kan adviseren welke router ik eventueel zou kunnen gebruiken?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:18
Brandts schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:48:

[...]

Ik weet wel dat dit de meest gunstige oplossing is, maar in de hoek van de kamer (bij de PC) ligt nog niets van aansluitingen en zonder kruipruimte is hier moeilijk te komen. De coax die naar de eerste verdieping loopt zit vast in het plafond (volgestort met beton), en al zat hij los. Vervangen is geen optie aangezien ik boven ook gewoon TV wil kunnen kijken.
Tegenwoordig is bij ADSL en Glasvezel (KPN, Telfort, XS4ALL i.i.g.) Internet en TV over één UTP te laten gaan (Routed IPTV).

Link: http://netwerkje.com/routed-iptv.

Ik snap dat je je COAX niet uit je gestorte plafond wil halen, maar ik denk ik meld bovenstaande toch even, zodat je wel overwogen een besluit kan nemen. :)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brandts schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:48:

[...]

In de meterkast zou inderdaad een modem kunnen omdat hier een AOP zit. Maar om van hieruit naar boven te gaan is alleen mogelijk langs de trap. Aangezien dit een open houten trap is en ik met de kabel de voordeur moet passeren zie ik hier geen makkelijke (nette) oplossing. Daarbij zou dan nog een UTP kabel langs de coax getrokken moeten worden om weer in de hoek van de kamer uit te komen. of ook hier een MoCa voor gebruiken.
Een telefoonaansluiting ligt hier niet meer, deze is al door de vorige bewoner verwijderd.
Totaal andere issue, maar hou er rekening mee dat de kabelmodem bij AOP geinstalleerd dient te worden en dat als je het ergens anders neerzet je het mogelijk alsnog bij AOP moet plaatsen voordat Ziggo je verder kan helpen...

Voor MoCA maakt het idd weinig uit, alleen een ander stuk maar zelfde idee.
[...]

Ik heb net even een speedtest gedaan met mijn smartphone vlak bij de pc (de pc heeft zelf geen wifi) maar hierbij kom ik niet sneller uit dan powerline adapters. De router van Ziggo is niet zo geweldig qua wifi. Een betere router of de kabels langs het plafond wegleggen zijn dan enige alternatieven (al ben ik zelf niet zo'n fan van kabels in het zicht :) )

[...]

Al met al zijn er voor zowel boven als beneden eigenlijk twee oplossingen:

Boven: MoCa of goede router met sterke wifi (mits deze door het plafond van beton met ijzer komt).
Beneden: Kabel langs het plafond laten lopen of goede router met snelle wifi.

Is er iemand die me kan adviseren welke router ik eventueel zou kunnen gebruiken?
Geen enkele :o

Je probleem is demping. Dat betekent:

1) Dat je probleem niet met de router is (router regelt verbinding tussen twee netwerken en doet in beginsel niets met WiFi), hooguit met de AP, aangezien de AP je WiFi regelt.
2) De Ubee EVW320 is een eerste generatie modem met router, dus niet alleen verouderd, maar qua WiFi brak ontworpen. Toch moet je geen illusies hebben dat een "sterkere" AP beter gaat werken. WiFi is tweerichtingsverkeer. Beneden harder zenden heeft exact evenveel zin als beneden met een megafoon gaan staan en je S.O. boven zonder neer te zetten: zij hoort jou beter, maar jij hoort haar totaal niet beter. Ontvangstgevoeligheid is veel relevanter dan zendsterkte, aangezien clients bijna altijd zachter zenden dan AP's zelf :o
3) Al zou je de perfecte AP vinden, die vloer met alle bouw- en isolatiematerialen is je primare probleem. Je hebt boven gewoon een tweede AP nodig. Twee gemiddelde, competente AP's gaan het veel beter doen dan één monster beneden die het veelvoud kost van de twee losse...
[...]

Degene die dat alles aangelegd heeft verdient echt een prijs zo :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1