Win 10 Webdav (netwerkschijf) maakt geen verbinding meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Via Windows explorer kun je een virtuele schijf toevoegen door een netwerkverbinding te maken. Ik heb dat gedaan met mijn Stack storage (je weet wel, dat Nederlandse bedrijf van die gratis 1Tb online opslag). Webdav noemen ze deze manier van een schijf toevoegen geloof ik.

Dat werkte prima onder Windows 7, en in eerste instantie ook onder Windows 10, maar van het ene op het andere moment kan Windows de verbinding niet meer maken, ook niet als ik hem op dezelfde manier opnieuw toevoeg.
Ik krijg een foutmelding met iets van "kan het netwerkpad niet vinden, de verbinding kon niet worden hersteld".
Wachtwoord heb ik uiteraard (dubbel) gecheckt, en op het Stack forum weet men zo niet waar het aan ligt; het lijkt dus iets in Windows te zijn. Het ligt ook niet aan mijn account of mijn wachtwoord, want de desktop applicatie van Stack die ik ook nog heb draaien (vergelijkbaar met de app van Dropbox bijvoorbeeld) werkt wel nog gewoon en heeft verbinding met mijn online storage.

Hier de beschrijving van Stack die ik gevolgd heb voor het webdav toevoegen van de virtuele schijf in Windows explorer.
https://www.transip.nl/vr...erkschijf-toevoegen-mijn/

Kan het iets met een firewall te maken hebben, of dat Windows het anderszins ergens ineens blokkeert?
Als ik bij de Firewall instellingen in Windows 10 kijk, zie ik nergens bij inkomende of uitgaande verbindingen iets van Stack staan. Nu verwachtte ik dat ook niet direct, of dat dat iets zou uitmaken, want het gaat hier niet over de Stack desktop-applicatie die er ook is (vergelijkbaar met de applicatie van Dropbox bijvoorbeeld), maar om een verbinding die via ingebouwde functionaliteit in Windows zelf (via Windows verkenner namelijk) gemaakt is.

Als iemand tips of suggesties heeft, heel graag!
Alvast bedankt.

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wordt de webclient service wel automatisch gestart?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Heb je al in de eventvwr gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt het wel als je net use gebruikt in de cmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:02:
Wordt de webclient service wel automatisch gestart?
Bedoel je de Stack desktopapplicatie, dus waarvan het icoontje rechts onderin in de systray verschijnt? Ja die wordt automatisch gestart als Windows start, en hij werkt gewoon en heeft een werkende verbinding met mijn Stack account.
Squ1zZy schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 09:58:
Heb je al in de eventvwr gekeken?
Sorry, maar wat is de event viewer?
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:03:
Werkt het wel als je net use gebruikt in de cmd?
Kun je toelichten wat je bedoelt? Ik ben hier niet bekend mee. Ja, ik weet wat je met cmd bedoeld; maar verder kom ik niet. ;)

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RagingR2 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:20:
[...]

Kun je toelichten wat je bedoelt? Ik ben hier niet bekend mee. Ja, ik weet wat je met cmd bedoeld; maar verder kom ik niet. ;)
Open de cmd en type dan het volgende in:

code:
1
net use * https://username.stackstorage.com/remote.php/webdav/ password /user:username

Vervang dan wel username en password. Doet hij het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RagingR2 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:20:
[...]

Bedoel je de Stack desktopapplicatie, dus waarvan het icoontje rechts onderin in de systray verschijnt? Ja die wordt automatisch gestart als Windows start, en hij werkt gewoon en heeft een werkende verbinding met mijn Stack account.
Nee, de Webservice service van Windows zelf. Die is vereist om WebDAV te kunnen mounten als netwerkschijf. Nooit op Google gezocht hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:37:
[...]

Open de cmd en type dan het volgende in:

code:
1
net use https://username.stackstorage.com/remote.php/webdav/ password /user:username

Vervang dan wel username en password. Doet hij het dan wel?
Dan krijg ik:

"Systeemfout 67.

Kan de netwerknaam niet vinden."

Snap er niets van, ik heb het adres en mijn un/pw dubbel gecheckt. :/

Ter aanvulling; ik heb net (om een andere reden) een complete reinstall gedaan van Windows 10. Ik heb nu dus een "cleane" Windows 10 install zonder overblijfselen uit Windows 7.
Ik heb het nu nog een keer geprobeerd op de normale manier via Windows explorer. Hij vraagt in eerste instantie, na een halve minuut ofzo, wel om het un/pw, dus dat leek hoopvol. Maar daarna blijft hij hangen op "Er wordt geprobeerd verbinding te maken met .... "

[ Voor 31% gewijzigd door RagingR2 op 01-08-2016 08:22 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:04:
[...]

Nee, de Webservice service van Windows zelf. Die is vereist om WebDAV te kunnen mounten als netwerkschijf. Nooit op Google gezocht hiervoor?
Nee, sorry, ik heb geen idee waar je het over hebt.

Nogmaals: in Windows 7 werkte het gewoon direct na het toevoegen van de schijf via Windows Explorer, en in Windows 10 werkte het in eerste instantie, net na mijn upgrade ook gewoon; ik heb toen zelfs nog data over zitten pompen.

"webservice windows 10" is ook een beetje een zoekterm waarbij de resultaten alle kanten op schieten. ;)
Dus als je meer informatie hebt, heel graag.

[ Voor 12% gewijzigd door RagingR2 op 01-08-2016 08:19 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RagingR2 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 08:18:
[...]

Nee, sorry, ik heb geen idee waar je het over hebt.

Nogmaals: in Windows 7 werkte het gewoon direct na het toevoegen van de schijf via Windows Explorer, en in Windows 10 werkte het in eerste instantie, net na mijn upgrade ook gewoon; ik heb toen zelfs nog data over zitten pompen.
Je moet iets hebben aangepast (of iemand anders voor jou), want standaard werkt het niet in Windows 7.
"webservice windows 10" is ook een beetje een zoekterm waarbij de resultaten alle kanten op schieten. ;)
Dus als je meer informatie hebt, heel graag.
Ik val bijna van mijn stoel hier. Je gaat natuurlijk zoeken op 'map webdav drive letter' en dan krijg je genoeg hits die vertellen over de webclient service. Ik zie nu even snel dat maar weinig resultaten het hebben over de webclient, ze gaan er blijkbaar allemaal vanuit dat die al draait, maar dat is dus niet zo. Die service staat standaard op 'uitgeschakeld'. Enige hit die ik vond waar 't wel genoemd werd, had het over XP en 2003.

Hoe dan ook, start > 'services.msc' en daar 'webclient' zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Ik val bijna van mijn stoel hier. Je gaat natuurlijk zoeken (...)
Sorry dat ik je vermoei. Is het nodig om zo te reageren?
Ik stel toch op een gewone, geduldige manier, een normale vraag?
Als ik het antwoord zelf wist of wist hoe/waar ik het moest vinden, dan postte ik het natuurlijk niet hier op dit forum.
Ik zie nu even snel dat maar weinig resultaten het hebben over de webclient, ze gaan er blijkbaar allemaal vanuit dat die al draait, maar dat is dus niet zo.
Precies, ik bedoel maar.
Om maar even aan te geven hoe 'makkelijk' het is om schijnbaar voor de hand liggende oplossingen voor dit soort specifieke Windows vragen via Google te vinden. :|
Hoe dan ook, start > 'services.msc' en daar 'webclient' zoeken.
Ik heb de 'webclient' nu in de services gevonden ja, en die stond op 'handmatig (via trigger starten)'. Ik heb heb hem nu gestart door op 'starten' te klikken, en hem in de eigenschappen op 'automatisch' gezet.

Dat lijkt inderdaad te werken, ik kan nu weer verbinding maken met Stack. Dus bedankt voor die tip.

Wel frappant trouwens dat 'handmatig (via trigger starten'), blijkbaar niet voldoende is. Een webdav-schijf in Windows Explorer proberen in te stellen, telt blijkbaar niet als 'trigger'. :/

Straks even kijken of het na een reboot ook weer automatisch werkt. (Nou ja, automatisch... de service dan, want dat Windows niet automatisch weer verbinding maakt na een reboot zelfs wanneer je het vakje daarvoor aanvinkt, had ik helaas al eerder gemerkt.)

En ook vind ik het wel apart dat dit in Windows 7 wel in één keer werkte, en in Windows 10 dus blijkbaar niet.

Ik snap dat de tolerantie voor newbie vragen op dit forum af en toe laag ligt, maar met alle respect, met alle moeite die Microsoft doet om Windows gebruikersvriendelijk te maken, hoe moet ik nu godsnaam weten dat ik om een optie werkend te krijgen die via 1 klik in de menubalk van Windows Explorer te benaderen is, eerst zelf in de eigenschappen van een item onder 'Services' dingen moet gaan veranderen?

Ja, als je het weet zal het wel voor de hand liggen, en als je weet waar je op moet zoeken heb je het via Google vast zo gevonden.
Maar ik was hier zelf, en ook met Google, niet opgekomen hoor.

[ Voor 16% gewijzigd door RagingR2 op 08-08-2016 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sorry, ik was gewoon heel verbaast dat je op mijn suggestie ging zoeken, ipv jouw probleem.

Ik vind het ook vreemd dat het niet zo makkelijk meer te vinden is. Het is iets dat ik op m'n vorig werk bij gebruikers tegenkwam die Windows 7 draaien. De foutmelding was exact hetzelfde en toen ik 't zelf in een VM probeerde, kwam ik ook uit op de foutmelding. Snel met Google zoeken op 'windows 7 webdav network drive' oid (weet niet meer precies waar ik op zocht) gaf mij precies de resultaten die ik nodig had. De eerste paar hadden het al over de webclient service.

Zoek ik nu weer naar datzelfde dan is mijn eerste hit het correcte antwoord voor W7, met wat extra zaken die niet nodig zijn. Verander je Windows 7 voor Windows 10, dan krijg je zo goed als geen zinvolle informatie vwb de webclient service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingR2

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Nou ja, in elk geval toch bedankt voor het antwoord, want het blijkt dus te werken nu.

En vanmorgen nog even opnieuw geprobeerd toen de computer weer aan stond, en wat ik al vermoedde: het automatisch opnieuw verbinding maken werkt dus nog steeds niet. Ik dacht, heel misschien is dat ook verholpen als je die service op "automatisch starten" hebt staan, maar nee, je moet net als voorheen weer even de schijf in Explorer aanklikken en opnieuw je wachtwoord bevestigen elke keer dat Windows opstart. Niet echt heel storend, maar toch apart dat dat niet werkt.

En als je gebruik zou willen maken van automatische synchronisatie software, die meteen bij het opstarten van Windows zijn ding gaat doen, dan is het dus wel een lastig gebrek.

[ Voor 18% gewijzigd door RagingR2 op 09-08-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien jij Stack gebruikt, is daar de client juist voor bedoelt. Synchroniseren over een webdav verbinding is in zo'n geval nutteloos en overbodig IMO. Als je een groot bestand moet synchroniseren naar de cloud, moet je met webdav elke keer weer van voor af aan beginnen als je 'm onderbreekt, terwijl de Owncloud client dit in zogenoemde chunks doet en verder gaat waar deze was gebleven.

Ps, markeer je nog een reply als het beste antwoord? Je initiële probleem is opgelost tenslotte. ;)

Pagina: 1