Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 13:33
Pffff, ben al 2 weken bezig met het uitzoeken wat ik nodig heb voor het netwerk in mijn nieuwe huis en waarschijnlijk doe ik te moeilijk maar goed ik wil ook niet graag het verkeerde kopen ;)

Ik heb een gewoon redelijk simpel thuisnetwerk met 6 pc's, 2 mediaplayers, sonos speakers en een Nas (DS214+ met evt link agregation). Verder nog 1 of 2 acces points (wilde ik oude routers voor gebruiken) en een draadloze CV ketel. Totaal 13 aansluitingen (als ik de link aggregation gebruiken zou).
Alles achter een ziggo modem router (ja nu nog niet natuurlijk vanwege te weinig poorten)

Geen vlans of poe of iets degelijks.

Ivm toekomstige zaken (grote kelder die ook nog online moet ooit) wil ik een 24 poorts switch kopen.

Mijn oog valt op deze:
ZyXEL GS1900-24E

3 vragen eigenlijk...
- layer 2 is mac en layer 3 is ip gericht... maakt dat iets uit voor mijn thuisgebruik. Ik kan de verdere verschillen niet goed begrijpen. Layer 3 zijn fors duurder.
- heb ik wel managed nodig? Al kan ik voor dit geld (83 euro) bijna niet veel goedkoper een unmanaged switch kopen dus why not denk ik dan.
- is dit een goede koop of kan ik beter een andere switch nemen?

Dank voor jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Layer3 hoeft niet fors duurder te zijn...

Ik heb thuis een HP 1920-16G staan. Goedkopere Gigabit-switch met L3-functionaliteit. Werkt perfect!
Als je ooit wat met routing wil doen dan kun je hier prima mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Managed switch is alleen nodig als jij bepaalde traffic wil afschermen of scheiden. Het is niet alleen de switch die het moet kunnen maar ook de router. Want wat heb jij aan VLAN's (scheiden van traffic) als diezelfde apparaten straks met elkaar op IP nivo kunnen praten omdat ze toch allemaal in één subnet zitten (bv. 192.168.1.xxxx).

Als je dat echt allemaal wilt scheden, moet je meerderen DHCP servers hebben, firewalls tussen subnetten etc....

Dus met een L3 switch ben je er (nog) niet.

Zet gewoon een L2 switch in, en het werkt als een zonnetje. Je kan wel een L3 switch nemen, maar dan gebruik je niet de functionaliteit van het VLAN's etc...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 29-07-2016 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
De HP Procurve 1920-24G L3 Switch is 188 euro, tegenover 83 van de Zyxel dus dat is meer dan het dubbele.

Maar L3 hoeft dus niet.. mooi.

Ik zoek binnen mijn netwerk verder geen scheiding... alles moet met internet en met de NAS kunnen communiceren. Toegang tot de NAS regel ik met user accounts, en internet port forwarding gaat via de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Ik zie geen enkele reden om voor dure managed switch te gaan, behalve misshien als je link aggregation wilt gebruiken met LACP. L3 lijkt me al helemaal niet nodig.

Voor de rest redelijk rechtoerecht aan netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

In jouw usecase kan je gewoon af met een 8/12/16/24 poort unmanaged switch van het type el-cheepo.

pricewatch: D-Link GO-SW-24G Gigabit Easy Desktop Switch
pricewatch: ZyXEL GS1900-24E
pricewatch: TP-Link TL-SG1024D

[ Voor 65% gewijzigd door Wim-Bart op 29-07-2016 13:41 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

Ik heb heel veel problemen gehad met IP-TV over unmanaged switchen. Ik had ook een aparte wireless router die niet aan ICMP filtering deed en daardoor werd mijn hele netwerk volgestouwd met verkeer.
Uiteindelijk wat managed switches geinstalleerd met ICMP snooping en dat loste alle problemen op. Dus voor de toekomst kan het handig zijn toch meteen een managed switch te kopen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Link Aggegration van je DS214+ levert je weinig op. Als je dat achterwege laat kun je gewoon een simpele unmanaged switch nemen. L3 is in alle gevallen overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie geen enkele reden waarom je niet een managed switch zou nemen. Zo lang er niks te managen is heb je er ook geen last van, en als je het op een gegeven moment wel nodig hebt dan kan dat gewoon. Daarnaast heb je net een huis gekocht, dat vol gestopt met allerlei andere apparatuur, die paar tientjes die een managed switch wellicht meer kost ga je dan ook niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 08:37
1 ding, kijk of er een ventilator in de switch zit. Ik heb een dure Ubiquiti 24 port PoE switch in gebruik en niet gekeken of dat ding actief gekoeld wordt. Hij hangt nu in de meterkast en in mijn gang hoor je een constant "gefluit" van de switch. Mega irritant echter vanwege de uitgegeven kosten (en het feit dat ie gewoon goed werkt) nog niet irritant genoeg om te vervangen :)

Zou dit echter de volgende keer wel meenemen als criterium.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Ibidem schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:10:
1 ding, kijk of er een ventilator in de switch zit. Ik heb een dure Ubiquiti 24 port PoE switch in gebruik en niet gekeken of dat ding actief gekoeld wordt. Hij hangt nu in de meterkast en in mijn gang hoor je een constant "gefluit" van de switch. Mega irritant echter vanwege de uitgegeven kosten (en het feit dat ie gewoon goed werkt) nog niet irritant genoeg om te vervangen :)

Zou dit echter de volgende keer wel meenemen als criterium.
dremel + grotere fan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-05 08:56
Ik zou aanraden eens naar de hp 1810 of 1820 te kijken.

Layer 2 switch. 3 echt niet nodig voor thuis.
Manageable
Volledig passief gekoeld dus stil.
Levenslange garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
page404 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:43:
Ik heb heel veel problemen gehad met IP-TV over unmanaged switchen. Ik had ook een aparte wireless router die niet aan ICMP filtering deed en daardoor werd mijn hele netwerk volgestouwd met verkeer.
Uiteindelijk wat managed switches geinstalleerd met ICMP snooping en dat loste alle problemen op. Dus voor de toekomst kan het handig zijn toch meteen een managed switch te kopen.
Je bedoelt IGMP snooping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 08:37
Daar gaat mijn garantie..... nee dat doen we dus niet :)

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Iedereen bedankt voor de hulp!

Conclusie: managed switch niet nodig maar aangezien de 3 goedkoopste switchen allemaal tussen de 72 en 93 euro liggen koop ik voor 83 euro de zyxel managed switch met link aggregation.

LA zal ik denk ik niet gebruiken en managed nu ook niet maar goed je kunt maar op de toekomst voorbereidt zijn :)

En ja deze is passief gekoeld, wel zo prettig in de meterkast (anders gaat de vrouw gekke vragen stellen elke keer als ze de voordeur opendoet en langs de meterkast loopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:09

page404

Website says no

RedShift schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:49:
[...]

Je bedoelt IGMP snooping?
Ja! die ja ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wilde net zeggen, ICMP is ping enzo, heb nooit gehoord dat IPTV moeilijk deed met pingen :+

IGMP snooping lijkt me iig een feature om op te letten (nog los van legacy linear TV is multicast bij wel meer zaken in opkomst), mogelijkheid voor VLANs ook. Geen van beide (nu) nodig voor Ziggo, maar mogelijk wil je ooit van provider veranderen. Zo hoef je iig niet achteraf de boel te vervangen. Bovendien weet ik niet exact wat je in die kelder wilt doen, maar als het behoorlijk omvangrijk wordt, zou het zomaar kunnen dat je ivm ARP beheersbaar te houden zelf met VLANs aan de slag wilt gaan.

Als ik het zo zie kan die Zyxel dit trouwens prima :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat vlan precies inhoud en dus wat er de voordelen van zijn.
D.w.z. ik begrijp het concept van virtueel gescheiden lans binnen 1 fysiek netwerk wel, maar begrijp nog niet goed waarom je zoiets in een thuisnetwerk wilt hebben.

Alhoewel.. misschien als de vrouw in de kelder workshops gaat geven zou ik daarvoor een vlan kunnen gebruiken om de workshop mensen een eigen netwerk te geven gescheiden van mijn eigen prive netwerk. Of sla ik nu de plank mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Quentin schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 11:23:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat vlan precies inhoud en dus wat er de voordelen van zijn.
D.w.z. ik begrijp het concept van virtueel gescheiden lans binnen 1 fysiek netwerk wel, maar begrijp nog niet goed waarom je zoiets in een thuisnetwerk wilt hebben.

Alhoewel.. misschien als de vrouw in de kelder workshops gaat geven zou ik daarvoor een vlan kunnen gebruiken om de workshop mensen een eigen netwerk te geven gescheiden van mijn eigen prive netwerk. Of sla ik nu de plank mis?
Dat kan zeker.

VLANs zijn inderdaad niets meer of minder dan het concept wat je beschrijft. Als je alleen een internetverbinding wilt delen met een beperkt aantal apparaten heb je ze niet nodig, maar je hoeft niet bijzonder exotisch bezig te zijn om ze te (moeten) gebruiken. Denk aan:

- sommige IPTV implementaties gebruiken een aparte VLAN voor TV. Als je niet dubbele ethernetkabels wilt trekken vanaf modem tot aan TV moeten de tussenliggende switches VLANs ondersteunen. Bij Ziggo niet relevant op dit moment, maar misschien verander je ooit van provider naar eentje die het met VLANs doet.
- apart netwerk voor gasten cq workshopbezoekers is inderdaad een zinnige toepassing van VLANs. Het is zonder VLAN te doen, maar minder makkelijk.
- als je veel apparaten op je netwerk hebt, stijgt op gegeven moment de hoeveelheid ARP-verkeer de pan uit. In dat geval kan het handig zijn het geheel in aparte VLANs te segmenteren. Dit kan ook zonder VLANs (met routers) maar is met VLANs makkelijker te beheren.
- idem voor apparaten die erg ranzig omgaan met broadcasts of multicasts en zo hinder opleveren voor je hele netwerk. Heb je Sonos-zooi? Dan kan dit relevant zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Nou ja.... ja ik heb Sonos maar moet er nu meteen zooi achter? :'(
Heb er in mijn netwerk geen last van.. tenminste niet dat ik merk.

Zou ook niet zo snel weten hoe ik mijn NAS zowel in een sonos vlan als in de gewone thuis vlan moet stoppen.... lijkt me niet dat 1 apparaat in 2 vlans past toch?
Daarintegen heeft de NAS 2 ethernet poorten met ieder een eigen ip... dus dat moet kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Quentin schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:14:
Nou ja.... ja ik heb Sonos maar moet er nu meteen zooi achter? :'(
Heb er in mijn netwerk geen last van.. tenminste niet dat ik merk.
Sonos is qua audiohardware prima spul, maar op netwerkvlak is het een drama. De apparaten hebbe de neiging broadcast storms uit te sturen die bedraad al een plaag zijn maar draadloze netwerken helemaal op hun gat kunnen krijgen. Ervoor zorgen dat de broadcasts alleen de Sonos-apparaten en de NAS kunnen bereiken kan dat probleme sterk verminderen.
Zou ook niet zo snel weten hoe ik mijn NAS zowel in een sonos vlan als in de gewone thuis vlan moet stoppen.... lijkt me niet dat 1 apparaat in 2 vlans past toch?
Daarintegen heeft de NAS 2 ethernet poorten met ieder een eigen ip... dus dat moet kunnen :)
Als je op je NAS twee verschillende (virtuele) Ethernetadapters configureert en elk in aparte subnet zet, kun je vervolgens via elk van de subnets op een verschillende VLAN, dus eentje voor Sonos+NAS, de andere voor overige NAS-functies.

Maar goed, misschien werkt het bij jou zonder VLANs wel goed. Mocht je echter het gevoel hebben dat je WiFi-netwerk plat gaat aan verkeer, kijk hier dan naar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quentin
Ik heb mijn Sonos bekabeld omdat ik op de een of andere reden sinds mijn verhuizing vorige maand die krengen niet meer via wifi verbonden krijg... Geen idee waarom maar alles geprobeerd (denk ik)
Scheelt dat in de storm?

Zou dit, die storm dus, overigens met zo'n IGMP snooping opgelost kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je kan gewoon een normale domme unmanaged gebruiken. Wat Wifi betreft: daar werkt IGMP niet op en wordt door nagenoeg alle consumentenhardware gewoon actief geblokkeerd/geweigerd. Bij routers is multicast tussen WLAN en LAN nagenoeg ook altijd uitgeschakeld of totaal geblokkeerd.

IGMP op een non-managed switch kan prima, het grootste verschil tussen managed swiches en unmanaged switches (als we het even bij goedkope 'prosumer' versies houden) is dat de switchchip die in het apparaat zit intern op een CPU aangesloten is waar een OS op draait met een webinterface zodat je de switchchip kan configureren. Nagenoeg alle 'unmanaged' switches zijn in principe managed switches waar je geen instellingen in kan wijzigen. Er zijn zelfs diverse hardware addons en hacks waarmee je unmanaged switches kan omtoveren tot managed switches. Het switchgedeelte is in allebei de switches hetzelfde, het gaat puur om het instellen van die switchchip!

Dus, koop een goede switch, er staat bijna altijd wel in de handleiding welke features er op zitten, bijv. EEE, storm protection, MAC table sizes, IGMP, QoS enz.
Pagina: 1