webshop vraagt ID en kopie creditcard voor uitlevering

Pagina: 1
Acties:
  • 4.760 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 23:20
-Edit-
Ik heb twee convertible laptops/tablets gekocht via paypal voor een prijs waar je je vanaf kunt vragen of het een prijsfout is.

Gemiddelde prijs in NL is rond de 2300 euro, ik heb ongeveer 620 euro (incl 3% paypal kosten) betaald voor het type met 8GB ram. Ik heb ook een type met 4GB ram en iets mindere processor besteld voor ongeveer 580 euro (NL prijs gemiddeld 1100,-).

In Duitsland is de 8gb te krijgen voor rond de 1000 euro.
In NL is het nieuwere type te krijgen voor rond de 1200-1300 euro, welke nu te koop is bij de webshop voor ongeveer 860 euro.

Na voltooiing van de betaling, heb ik de order gecontroleerd en gezien dat de 8gb is geannuleerd.

Ik heb hier geen mail over gehad, maar ben daarna wel gebeld met de vraag waarom ik twee convertibles had besteld en met het verzoek een paypal overzicht te sturen, om te verifiëren dat de betaling daadwerkelijk van mij is en er geen fraude is gepleegd.

Raar verhaal, maar toch maar gedaan, terwijl de medewerker nog aan de telefoon was. Ik heb aangegeven dat er een annulering zonder mijn verzoek heeft plaatsgevonden en dat dat op zich geen probleem was, maar wel graag de 4gb variant en niet de 8gb variant.

Dit is na controle van het overzicht gedaan en ik heb daarna een factuur voor de 8gb variant gehad en de bevestiging dat de 4gb variant direct gecrediteerd zou worden en de 8gb variant de dag erop geleverd zou worden.

Dat zou vandaag zijn en er is niks geleverd en gecrediteerd.
Hierop heb ik gebeld en te horen gekregen dat het paypal overzicht ontbreekt (ondanks factuur met per paypal voldaan boodschap).

Dit heb ik naar een ander adres doorgestuurd en daarna kreeg ik te horen dat dit niet voldoende was en ik een kopie creditcard afschrijving, kopie creditcard en kopie ID moest doorgeven.

Uiteraard aangegeven dit te gek voor woorden te vinden en omwille van de leesbaarheid, bespaar ik jullie nog een heleboel discussie, maar het komt er op neer, zonder dit, geen levering.

Medewerker gaf aan dat inmiddels het product niet meer leverbaar is, terwijl net voor mijn belletje de voorraad nog steeds 6 stuks was.

Een nagenoeg 1 op 1 alternatief (zelfde typenr ander ean) is wel ruimschoots voorradig.
ID e.d. gaan ze niet krijgen, cc gegevens evenmin.

Op mij komt het over dat ze denken dat kennelijke vergissing niet meer gebruikt kan worden en op zoek zijn naar andere manieren om onder levering uit te kunnen komen.

Prijs is niet dermate tov buitenland en nieuwe modellen dat kennelijke vergissing zonder meer gegarandeerd kan worden en de eisen tav ID en CC vind ik dermate bizar, dat ik graag jullie visie hierop vraag....

[ Voor 84% gewijzigd door paulus_01 op 29-07-2016 02:14 . Reden: hopelijk beter leesbaar ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Breng svp wat organisatie aan, en zet alleen de essentiele dingen neer, dit geeft echt een TL;DR gevoel. Verder: doe een voorstel voor een informatieve topictitel, deze voldoet echt niet. Zet dat voorstel in een topicreport :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:09
Ze vragen om kopie CC en ID? Wat heb je nog meer nodig om de CC te kunnen gebruiken overal waar je maar zou willen?
Lijkt me niet de juiste procedure.

Geen voorraad betekend, later leveren/ alternatief product of geld terug. Voorraad systemen lopen nog wel eens achter de feitjes aan. Dus het kan best dat ze inmiddels op zijn.

Communicatie richting jou lijkt niet eenduidig? Ik zou die gegevens zeker niet afgeven.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Raar verhaal, inderdaad (en warrig, dat ook).

Maar sowieso moet je echt nooit je ID mailen naar welk bedrijf dan ook. Daar kunnen ze nare dingen mee doen en ze hebben het recht niet (in NL zelfs wettelijk verboden, maar het is me niet duidelijk of dit nu over een NL-verkoper gaat). Als ze er echt op staan (en jij het belangrijk vind) moet je hem zwaar censureren, zodat je BSN en zo niet leesbaar zijn en duidelijk is dat het om een kopie gaat voor dat bedrijf.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Er is blijkbaar telefonisch overleg geweest over de overeenkomst en er zijn zelfs aanpassingen gedaan en de overeenkomst is bevestigd. Daarmee is een beroep op prijsfout niet realistisch.

Voor de rest, als zij Paypal aanbieden als betaaloptie, dan is dat gewoon een geldig betaalmiddel. Overleggen van ID en CC gegevens *NOOIT* doen. Je ID eisen is sowieso in strijd met de wet.

De winkel zal gewoon moeten leveren, zodra ze kunnen zien dat de betaling is gedaan. Het is leuk dat ze de identiteit willen vaststellen tegen fraude, maar deze eisen mogen niet. Willen ze los van het telefonisch contact meer bevestiging, dan moeten ze dat maar op een manier oplossen die voor de TS verder geen overlast oplevert.

TS heeft aan zijn verplichtingen voldaan, de winkel heeft geen recht eenzijdig de overeenkomst te veranderen (nieuwe eisen rond betaling) of op te zeggen.
Willen ze het zelf lezen, stuur ze een link naar deze post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:55
Ben ik dan de enige die vermoed dat het om een scam gaat?

1. Prijs van de producten is veel te laag (normale prijs: 2300, hier: 620).
2. Producten worden niet op de afgesproken tijd geleverd.
3. Het eisen van een kopie van CC en ID.

Punt twee kan natuurlijk gebeuren, maar het gaat meer om de combinatie van deze drie punten. Het is én, én én. Ik weet niet wat voor webshop dit was, maar het klinkt niet echt als een gerenommeerde winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulus_01
@oohh - Ik snap je gedachte, dat zou ik normaliter ook denken, maar het is een bekende webshop dus daar maar ik me op zich niet zo'n zorgen om.
Het is wel een webshop met niet de beste reputatie, maar scammen is niet 1 van hun praktijken.

Ik heb (voor nu) bewust de naam niet vernoemd.

Floppus: bedankt voor je feedback, ik zal ze zo nog een keer bellen. Ze zullen zich beroepen op dat de voorraad op is (wat ik oprecht betwijfel - ik denk dat ze de prijsfout hebben ingezien en het product gewoon offline hebben gehaald - er zijn gisteren echt niet 6 stuks voor 2k+ euro verkocht).

Ik heb overigens nooit de prijs genoemd in de gesprekken, leek me ook niet relevant aangezien telefonisch is bevestigd dat de order zou worden geleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Op, maar verder breed verkrijgbaar is dus gewoon leverbaar. Als het echt niet leverbaar is, moeten ze met een alternatief komen. Linksom, rechtsom. Maar wat een manier van handelen zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulus_01
Ja het is zeer merkwaardig.

Wat ik me ook nog afvraag - op de convertible zit Windows 8.1 pro. Dit was tot vandaag gratis te upgraden naar windows 10.
De convertible was op het moment van bestellen (en daarna) voorradig en zou gisteren normaliter geleverd worden.

Aangezien het bedrijf verzuimt heeft de koopovereenkomst goed uit te voeren, loop ik de Windows 10 upgrade mis.
Kan ik deze licentie vorderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij MS wellicht. Als jij kan aantonen dat je de laptop gekocht heb voor x-x-x datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ben nu toch wel benieuwd welke bekende webshop deze eisen aan jou voorlegt.

Met de combinatie CC en ID kan veel schade veroorzaakt worden. Om maar te zwijgen van het feit dat, ook al is de webwinkel bekend, of staat goed ter naam, wie zegt dat de medewerker geen rare dingen doet met die gegevens?

Prijs klinkt me wel ''too good to be true'', raar verhaal zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zeer bekende webshop uit het buitenland heeft mij ook wel eens om CC + ID gevraagd. Ondanks dat de webshop een goede naam heeft, vertrouw ik individuele medewerkers voor geen cent. Zeker daar niet. De webshop in mijn geval was zeer groot, veel medewerkers, daar kan altijd een rotte appel tussen zitten. Op zijn verzoek om mijn ID op te sturen heb ik dan ook geantwoord dat dat absoluut niet de bedoeling kan zijn, dat dit papier eigendom is van de nederlandse staat en dat ik niet eens het recht heb om kopieen te verstrekken. Daarbij aangegeven dat ik de order wilde annuleren en mijn geld teruggestort. Toen bleek ineens dat het ID toch niet zo belangrijk was en heb ik mijn spullen wel geleverd gekregen... Overigens ging het om tientjeswerk en niet de bedragen waar jij het nu over hebt.

TL;DR: ook al vertrouw je de webshop, er kan altijd een foute medewerker zitten die zo even probeert je CC + ID te krijgen. NOOIT doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulus_01
Doe ik ook niet ;)

Inmiddels gebeld door de Sales Manager: het was niet zozeer een eis, maar omdat ik 2 artikelen heb besteld, hadden ze twijfel over de transactie en of ik de rechtmatige eigenaar was. Daarom heeft hij de order laten blokkeren.
Ik snapte toch ook wel dat ze dit deden, zeker omdat er ook nog een annulering had plaatsgevonden, e.d.
Deze annulering hebben ze zelf gedaan :S

Verhaal nu is dat ze het ID niet eisen, maar als ik ervoor kies dit niet aan te leveren, zullen ze niet uitleveren, dit allemaal om hun klant (ik toch??) te beschermen.

Ik heb aangegeven me maar een Ideal link te sturen, dit zouden ze doen als er nog voorraad was (welke er niet is, want ze hebben het product gisteren weggehaald).

Ik heb ze, vooruitlopend op de zaken, aangegeven dat er nog een 100% alternatief is, exact hetzelfde fabrikantnummer, maar wel een andere EAN. Prijs hiervan is 1300 euro, maar dat lijkt me niet mijn probleem. De Sales Manager zegt direct, Oh ander EAN = ander product, gaan we niet doen, tenzij je bij betaalt.....fabrikantnummer is hetzelfde en alle specs zijn 1 op 1 hetzelfde :S

Naam zal ik tzt nog wel doorgeven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulus_01
Wederom teruggebeld door de Sales Manager / het product stond nog gereserveerd, paypal betaling wordt teruggedraaid en heb een link om via Ideal te betalen gekregen.

Gaan vanmiddag verzenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hou er wel rekening mee dat je met PayPal een aantal beschermingen hebt (mits op de juiste manier betaald), terwijl je bij Ideal dat niet hebt. Bij een webshop die nogal eh.. twijfelachtig bezig is, zou ik daar wel wat moeite mee hebben.

Topictitel wat informatiever gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 29-07-2016 13:09 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
Ik weet het - daarom in eerste instantie ook paypal gekozen, maar dat ging hem niet worden en gelijk hebben en krijgen blijft lastig.
Inmiddels heb ik een nieuwe factuur gehad en kan ik zien dat de bestelling deze keer daadwerkelijk naar de externe leverancier is doorgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp heel goed dat ze dat doen.
Zeker bij betalingen met paypal. De eigenaar van het paypal account kan zeggen dat hij nooit iets heeft besteld, en dan kan de shop fluiten naar geld en producten. Met een kopie id en CC kunnen ze tegen paypal zeggen dat wel de juiste persoon heeft besteld.

Dat het wellicht niet mag, zou me als shop niet zo heel erg veel kunnen schelen. Dan maar annuleren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een shop die deze eis neerlegt zou ik persoonlijk gewoon links laten liggen, dan maar een paar euro meer uitgeven aan een webshop die wel zijn zaken voor elkaar heeft. Sowieso zou ik overigens niet kiezen voor PayPal als betaalwijze, daar hoor en lees je veel te veel trammelant mee. Zeker als leverancier zou ik mij wel een tweede keer bedenken voordat ik met PayPal in zee zou gaan, de reden... ze de reactie van Automark hierboven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
er is toch gewoon een afleveringsbewijs....op het paypaladres....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is het een Nederlandse webshop? Zijn ze aangesloten bij een brancheorganisatie? Zo ja, producten laten ontvangen en dan klacht indienen bij die brancheorganisatie.

Geen brancheorganisatie? Meld je dan bij het CBP en laat ze de mails zien waarin je ID-kaart wordt gevraagd.

En ja, voor 1000€ onder de reguliere prijsstelling moet je je afvragen waarop bezuinigd wordt. Zijn dit refurbs, biedt webshop beperkte garantie, zitten er buitenlandse toetsenborden op? En hoe ga je van deze shop garantie en service krijgen? Ook na toezending kopie I.D.

[ Voor 34% gewijzigd door arnovos op 29-07-2016 23:58 . Reden: Brainwave ]

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:01:
Ik begrijp heel goed dat ze dat doen.
Dan moeten ze geen Paypal aanbieden als betaalmethode. Dus nee, geen begrip ervoor. Het verzoek is dan ook compleet van de pot gerukt, en ik vind de suggestie van arnovos in "webshop vraagt ID en kopie creditcard voor uitlevering" een goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Goed, dat paypal wordt afgezeken op T.net is natuurlijk standaard, maar waarom gaat iedereen voorbij het punt dat een 2300 euro laptop voor 620 euro complete onzin is? Cancel de boel, haal je geld terug en haal em uit duitsland.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

SinergyX schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:30:
Goed, dat paypal wordt afgezeken op T.net is natuurlijk standaard, maar waarom gaat iedereen voorbij het punt dat een 2300 euro laptop voor 620 euro complete onzin is? Cancel de boel, haal je geld terug en haal em uit duitsland.
Dan moet de webshop dát zeggen in plaats van er allerlei onzin over ID's en paypal bij te slepen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
zojuist is de laptop geleverd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:22
paulus_01 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 11:34:
En? Was het wat beloofd was? Een refurb of nieuw? Een baksteen? We zijn natuurlijk erg benieuwd. En kun je inmiddels een productlink naar de shop hier delen?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
ik heb het nog niet opengemaakt maar zit in de te verwachten hp doos inclusief seal dus verwacht gewoon nieuw. zal de link zo ff toevoegen....editie...mijn versie staat er niet op, wel nog een 4gb versie en iets mindere processor, ook goedkoop en staat er zoiezo al paar dagen op

http://maxict.nl/product/...4gb-256gb-ssd-116-fhd-w8p

[ Voor 45% gewijzigd door paulus_01 op 30-07-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:33
Dan heb je het dus over

pricewatch: HP Elite x2 1011 G1 (L5G44EA) Zilver

welke al een tijdje rond de 750 zit en net iets van een daling heeft meegemaakt?

Je moet wel goed het grafiekje onderop bekijken om te zien of je een fantastische prijsfout te pakken hebt of dat er gewoon 'verkeerde' prijzen bij staan. Die 2200 slaat nergens op als je gewoon het groene lijntje volgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
dat geef ik al aan in de op. je kunt je afvragen of het een prijsfout is.
Die grafiek zegt ook lang niet alles, als het minimum veroorzaakt is door 1 bedrijf bijvoorbeeld en alle andere prijzen er beduidend boven liggen.
Gemiddelde ligt hoe dan ook ver boven de 1000 euro en deze geleverd krijgen voor 580 euro is gewoon heel scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:33
paulus_01 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:14:
dat geef ik al aan in de op. je kunt je afvragen of het een prijsfout is.
Die grafiek zegt ook lang niet alles, als het minimum veroorzaakt is door 1 bedrijf bijvoorbeeld en alle andere prijzen er beduidend boven liggen.
Gemiddelde ligt hoe dan ook ver boven de 1000 euro en deze geleverd krijgen voor 580 euro is gewoon heel scherp.
Ik ga niet uit van een prijsfout, maar meer van het dumpen van een 'oud product' nu er nog in ieder geval iets aan 'verdiend' kan worden. Veel plezier in ieder geval ermee, ik vreesde eerst dat het vragen van ID/CC kopie een manier was om en eventuele prijsfout levering 'te voorkomen', maar dat blijkt ook in de latere communicatie niet het geval.

Veel plezier met het apparaat! En prima opgelost zo van de webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
dat laatste idee had ik ook, maar daardoor mooie deal voor mooi apparaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:55
tweakerdennis schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 14:06:
Dan heb je het dus over

pricewatch: HP Elite x2 1011 G1 (L5G44EA) Zilver

welke al een tijdje rond de 750 zit en net iets van een daling heeft meegemaakt?

Je moet wel goed het grafiekje onderop bekijken om te zien of je een fantastische prijsfout te pakken hebt of dat er gewoon 'verkeerde' prijzen bij staan. Die 2200 slaat nergens op als je gewoon het groene lijntje volgt :P
Het is deze: pricewatch: HP Elite x2 1011 G1 (L5G55EA) Zilver

Die andere laptop linkt ook naar de verkeerde pagina op MaxICT.nl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
mijn versie is de 8gb versie en is de l5g44ea
den versie die nog beschikbaar is is idd die hierboven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

paulus_01 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 11:34:
En? Is het wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
En dan gelijk weer op V&A zetten... V&A aangeboden: HP Elite X2 1011 Nieuw aangeboden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47

Mimiix

Professioneel Prutser

Tja het mag. Maar of het Etisch verantwoord is is een tweede...

Ik zelf vind het niet kunnen maargoed.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, het is niet verboden. En is verder offtopic.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.