Help met RAID

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CUPCAKESENSE
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-08-2025
Beste medetweakers, voor jullie die ook op reddit zitten dit is een TIFU...... en niet een paar dagen of maanden geleden, of naja eigenlijk wel, maar nu is het " uitgekomen" en ik heb jullie hulp nodig!

Het zit zo, enige tijd geleden een server gebouwd waarop ik data, films en series wilde opslaan. Software raid-5 geprobeerd dit liep niet omdat de RAID te groot was vermoed ik dus toen maar een scheiding tussen data en films en series.

De raid die ik toen heb gebruikt is een raid 0 (software raid onder windows 10). Op twee schijven twee partities van 125 GB groot

Nu ging vanmiddag de hell los. Ik kon niet meer bij mijn DATA schijf, inloggen op de server en daar zag ik een van mijn schijven op missing staan, dus ik dacht kut die is kapot, alles weg. Er is echter een klein sprankje hoop, de sata kabel aangepast en ook de stroom kabel en nu is de schijf weer te zien in disk manager, hij popt echter op als Foreign disk.

Dus even kort samengevat:
Raid 0 op twee schijven, die draaien allebei nog, een hiervan wordt gezien als foreign disk. Het zijn beide dynamic disks.

Ik heb al wat gevonden, maar nog niet uitgeprobeerd voordat ik iets sloop waardoor een van jullie suggesties niet meer werkt.

Optie 1:
De foreign disk importeren en hopen dat hij de data niet weggooid en herkend dat hij in een RAID array zat. Gelezen dat iemand op t web claimt dat dit werkt,,, maar het risico is best groot om zomaar even te proberen.

Optie 2:
- De disk naar basic disk converten (nu dynamic net zoals de andere schijf) zoals in onderstaande link beschreven. hiermee wordt de schijf geformateerd en is dus niet echt een optie.
http://www.disk-partition...foreign-dynamic-disk.html

Optie 3:
De overgebleven schijf ontkoppelen van deze machine, aansluiten op een andere PC en hier tegelijkertijd beide schijven importen als foreign disk.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/222189

Mijn vraag nu, heeft er iemand ervaring met het importeren van een foreign disk, waarop een RAID partitie aanwezig was? Of heeft er iemand anders ideeen/suggesties behalve regelmatig backups maken. Optie twee valt eigenlijk af.

Alvast bedankt en hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen!

[ Voor 34% gewijzigd door CUPCAKESENSE op 29-07-2016 00:58 ]

iRacing Profiel

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als wat had je het nu draaien, RAID 5 of RAID 0?
Als ik het goed begrijp is je RAIDset gedegradeerd door een defecte schijf, maar heb je die nooit opnieuw gebuild.

Het makkelijkste is denk ik gewoon schijven leeggooien, nieuwe RAID volume aanmaken en je backup terugzetten.
Je kunt kijken of je je data nog terug kunt halen met een tooltje als RAIDreconstructor, maar dan is het wel handig te weten hoe je RAIDset er nu precies uitzag.

• CUPCAKESENSE
TERW_DAN schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:56:
Als wat had je het nu draaien, RAID 5 of RAID 0?
Als ik het goed begrijp is je RAIDset gedegradeerd door een defecte schijf, maar heb je die nooit opnieuw gebuild.

Het makkelijkste is denk ik gewoon schijven leeggooien, nieuwe RAID volume aanmaken en je backup terugzetten.
Je kunt kijken of je je data nog terug kunt halen met een tooltje als RAIDreconstructor, maar dan is het wel handig te weten hoe je RAIDset er nu precies uitzag.
Dank voor het antwoord. Net verder zitten pluizen het is een Raid 0... waarom? geen antwoord op.

Zal zo de TS aanpassen maar allebei de schijven draaien nog, er wordt er maar 1 gezien (die heeft nog andere partities) en de tweede schijf wordt in computer management wel gezien, maar dan als Foreign disk waarbij ik dus de schijf kan importeren of converteren naar basic disk. De originele schijf opnieuw activeren lukt niet.

iRacing Profiel

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wat een rommeltje.. Ik zou je back-ups* erbij halen en de boel netjes opnieuw indelen.

*Aanname dat je regelmatig back-ups maakt.

• CUPCAKESENSE
uhm ja is inderdaad een zooitje geef ik toe. Backups goed inregelen stond gepland,, nog niet uitgevoerd. Als ik een backup ervan had was ik die route al ingeslagen..

Ja het is inderdaad een zooitje, hij was bezig met een backup en was van plan om het van het weekend op nieuw bestelde hardeschijven te zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door CUPCAKESENSE op 29-07-2016 00:20 ]

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met RAID 0 heb je geen parity, dus als 1 schijf dood is dan ben je je data kwijt, omdat je letterlijk de helft maar hebt.
RAID 0 is te recoveren als de disk het nog doet, met tooltjes als RAID reconstructor. Maar dan moet je wel weten hoe die RAIDset in elkaar stak (althans, dat maakt het een stuk makkelijker).

• CUPCAKESENSE
TERW_DAN schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:11:
Met RAID 0 heb je geen parity, dus als 1 schijf dood is dan ben je je data kwijt, omdat je letterlijk de helft maar hebt.
RAID 0 is te recoveren als de disk het nog doet, met tooltjes als RAID reconstructor. Maar dan moet je wel weten hoe die RAIDset in elkaar stak (althans, dat maakt het een stuk makkelijker).
Nee beide disks zijn nog wel " live" 1 disk is echter als foreign disk in disk manager te zien.
Weet nu wel zeker dat het om een RAID0 gaat. Waar ik nu tegen aanloop is of de het handiger is om beide disken in een ander system te installeren zodat beide mogelijk als foreign disk worden aangezien en dat het zodoende gerecoverd kan worden of dat ik hem " gewoon" in het oude systeem die ene schijf kan importeren.

Wanneer ik bij het oude systeem wil importeren (import foreign disk) dan zegt die:
Some of the volumes you are importing will lose data because you have not moved all your disks to this system. Are you sure you wan tto continue?

Dus mij lijkt het beste dan om beide RAID disken te ontkoppelen en in een andere PC te stoppen....

[ Voor 35% gewijzigd door CUPCAKESENSE op 29-07-2016 16:33 ]

iRacing Profiel

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Aangezien je het hebt over schijven van 125GB, lijkt het mij sowieso wel te doen om voordat je mogelijk data gaat schrijven naar 1 van de 2 schijven een 1 op 1 kopie van de schijven te maken. Mocht een mogelijke oplossing niet werken, kan je altijd de 1 op 1 kopie weer terugzetten en wat anders proberen.

• CUPCAKESENSE
dcm360 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:51:
Aangezien je het hebt over schijven van 125GB, lijkt het mij sowieso wel te doen om voordat je mogelijk data gaat schrijven naar 1 van de 2 schijven een 1 op 1 kopie van de schijven te maken. Mocht een mogelijke oplossing niet werken, kan je altijd de 1 op 1 kopie weer terugzetten en wat anders proberen.
Het gaat om 2 partities op 2 2TB schijven maar zal even proberen om van een van die twee disks een copy te maken, heb nog niet gezocht maar dit hier zullen vast programma's voor zijn toch?

iRacing Profiel

Pagina: 1