1200 vs 1440 monitor

Pagina: 1
Acties:

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:22
Ik heb nu al bijna 10 hetzelfde scherm, een acer x223w. En het begint te kriebelen om eens nieuws aan te schaffen.

Mijn huidig systeem:
  • Intel i5 4570s
  • Radeon HD7850 2GB
  • 8 GB ram. Binnenkort eens upgraden naar 16GB
Mijn acer x223w is een 16:10 (1680x1050) scherm waar ik nooit problemen mee gehad heb en altijd tevreden over geweest ben.

Nu zit ik te twijfelen tussen de volgende schermen:
1920x1200:2560x1440:Kosten: Max 330 euro

Wat ga ik doen?
Surfen, series kijken en gamen. Ik speel meestal games van een paar jaar oud. Laatste games die ik zoal gespeeld heb zijn COH2, COD4, COD MW3, Farming Sim 2015, Max Payne 3, Supreme Commander, ... Zowat alle genres van alle jaren eigenlijk.

Ik zit geen pixels te tellen en voor mij hoeven games niet op ultra settings te draaien, als het er een beetje mooi uit ziet en speelbaar is ben ik tevreden :)

Twijfels:
16:10 verhouding vind ik prettig werken en ik heb eigenlijk nooit last gehad om hierop te gamen. De 1920x1200 schermen van Dell zijn mooi omdat ze een dunnen rand hebben en een 16:10 verhouding. Echter lijkt iedereen tegenwoordig voor 2560x1440 te gaan. En voor een kleine 20/50 euro meer heb ik dan ook direct een future proof scherm. Extra voordeel is dat deze in 25 inch beschikbaar is. Echter zal mijn huidige grafische kaart dit niet kunnen trekken en ik wou nog 1-2 jaar wachten om deze te upgraden.
Aangezien het meeste op 16:9 is afgesteld zit ik ook over 1920x1080 na te denken en dit zou dan direct 100 euro goedkoper zijn, maar dit naar mijn gevoel niet echt een stap vooruit tegenover mijn huidige monitor.
Ik zou toch graag weer 5-10 jaar verder kunnen met mijn monitor, dus de enige echte opties zijn 1200 of 1440 voor mij.
Ik zou mijn scherm ook willen beperken tot max 25/26 inch, anders heb ik het gevoel dat direct een tv voor je hebt.

Om het performance probleem op 1440p op te lossen tot ik een nieuwe GPU heb, zou ik de resolutie, indien nodig, in games op 1920x1080 kunnen instellen zodat alles een beetje speelbaar blijft. Is dit aan te raden?
Voor het gewone surfen kan ik dan 1440p gebruiken met de extra scherm ruimte die hierbij komt kijken.

Zijn er andere schermen die jullie misschien aanraden, die in de buurt komen van de huidige selectie?

1920x1200 Pro:
- Goed doenbaar op mijn huidige setup
- Extra vertikale ruimte
1920x1200 Con:
- Geen 25 inch beschikbaar
- Niet echt future proof
- Maar marginaal goedkoper

2560x1440 Pro:
- 25 inch
- future proof
2560x1440 Con:
- Aan de dure kant
- Huidige setup zal het niet trekken

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:41

br00ky

Moderator Harde Waren

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vergeet de 2515H niet mee te nemen in je vergelijking.
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ik heb begin dit jaar bijna deze afweging gemaakt en kwam tot een hele simpele conclusie: 1920x1200 schermen zijn allemaal verouderd en relatief duur.

Uiteindelijk heb ik voor een 27" 2560x1440 gekozen. Mijn ervaring is dat iets meer afstand en een hogere DPI/inzoomen goed werkt (ik kom van 21" full HD) en het scherm zelfs nog één maatje groter gemogen had, om goed gebruik te maken van de extra 'ruimte'

Ook mijn setup (i5 2400, HD7850 2GB) kan bijna niks op max draaien. Qua games merk ik wel dat settings wat lager moeten, maar dat zijn dezelfde games die ik op full HD toch al niet kon maxen, en de oude meuk die ik speel werkt ook op 2560x1440 gewoon goed met max detail.

Voor youtube heb ik een addon die in chrome de achtergrond zwart maakt en het videoscherm resized, want 1920x1080 stretchen naar full screen is soms lelijk. VLC lijkt daar dan weer minder moeite mee te hebben.

Had ik nu een keus moeten maken was ik zelfs voor een (goedkoop) 4k scherm gegaan, maar dat was toen nog allemaal 400+ euro.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 21:59
Ik zat in een soortgelijk schuitje.

UIteindelijk heb ik eerst voor mezelf vastgesteld dat ik in ieder geval naar een 144Hz Free Synch monitor wil.
(ik moet mijn huidige videokaart spahirre r9 270x) nog wel upgraden naar een rx480.

Ik twijfelde inderdaad ook erg tussen 1920x1080 of 2560x 1440 om exact dezelfde redenen als jij hierboven opgeeft.

UIteindelijk heb ik gisteren de knoop doorgehaakt en een Benq XL2730Z (pricewatch: BenQ XL2730Z Rood, Zwart aangeschaft.

Heb ook de ASUS M279Q en M278Q in mijn overwegingen gehad maar uiteindelijk voor de BenQ gekozen omdat die Freesync 40-144Hz doet en goedkoper is dan de ASUS en wel kabels meelevert.

Reden om geen IPS te nemen zijn
1. de veel voorkomende stories over IPS Glow
2. huidige TN panelen zijn al veel beter dan de, door ons gebruikte, oude TN panelen.
3. TN kent snelste responsetijd.

Dat waren mijn overwegingen. Succes met het maken van je eigen overwegingen.

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:22
@Fable: Thanks voor de tip. Ik had die indd ook al bekeken maar aangezien de specs en look vrij gelijk zijn, had ik enkel de AOC monitor in de lijst gezet.

@Cio: Jij zou dus een nog groter 4K scherm kiezen? Hoe ver zit je van je scherm af. Ik gok dat ik 80 cm van mijn scherm zit.
Ik heb even gekeken en een 4K 27/28 inch scherm zou nu ongeveer 380 euro kosten.

@Killerbee1958: Merk je een groot verschil met 144Hz buiten je vorig scherm. Even gekeken, maar de prijzen liggen toch aan de (te) hoge kant voor mij als een scherm met 1080+ resolutie wilt hebben.
Ik zou wel kunnen kijken om voor 75Hz ipv 60Hz te gaan.

Het meeste wat ik lees is dat IPS mooiere kleuren geeft. IPS glow ook een reden om een scherm te vervangen, zoals dode pixels bv.?

Nu toch weer aan het twijfelen om misschien toch voor een 27/28 inch scherm te gaan met TN paneel, maar ik ben bang dat dit te groot is voor op een gewoon bureau. Hiermee bedoel ik dat je dan constant je hoofd van links naar rechts moet bewegen om alles te zien. Iemand hier ervaring mee?

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ja, ik zou met de prijzen van nu geneigd zijn een 28" 4k scherm to kopen, waardoor ik dat wel hetzelfde zou hebben: scherm eigenlijk iets te klein voor resolutie bij tekst/kantoorwerk, maar ook makkelijker naar 1920x1080 zou kunnen voor games/media.

'Interactief' tekst lezen (fora/reddit) is grofweg 60-70 centimeter, vaak 2 vensters/pagina's naast elkaar. Filmpjes en langere stukken ga ik vaak achterover zitten, zeg 1m? Tenzij je bovenop je scherm gaat zitten kan ik me niet voorstellen dan constant je hoofd van links naar rechts bewegen om overzicht te hebben gaat gebeuren.

Uiteindelijk is (gezien het prijsverschil) 27" 2560x1440 wel de betere optie denk ik, dat geeft ook meer ruimte om kwaliteit te kopen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Pagina: 1