MSI R9 270 2GB Gaming is waarschijnlijk kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06-2025
Mijn vraag
Is mijn GPU overleden of is er nog een mogelijkheid dat ik hem nog aan de praat krijg?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alles wat ik er tijdens het testen in heb zitten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 202,-€ 202,-
1Gigabyte GA-H87-D3H€ 0,-€ 0,-
1MSI R9 270 2GB GAMING€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 129,77€ 129,77
1Dell Ultrasharp U2414H Zilver, Zwart€ 229,-€ 229,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 39,74€ 39,74
1Cooler Master Hyper 412S€ 36,95€ 36,95
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 40,73€ 40,73
1Seasonic Platinum Series 660 Watt€ 132,07€ 132,07
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 810,26

Situatie schets en stappen die ik al ondernomen heb:
Het volgende gebeurde. Ik had Heroes of the Storm opgestart en ik zat gewoon in de menu's. Ik was dus nog geen potje aan het zoeken of begonnen. Computer gaf plotseling geen beeld meer en reageerde nergens meer op. Er was géén "pats"-geluid uit de kast gekomen. Dit kan gebeuren af en toe een BSOD gehad sinds ik Windows 10 ben gaan gebruiken, maar nog geen totale crash. Hierna de powerbutton 4s inhouden om een geforceerde shutdown te doen. Dit werkte.
Computer weer aangezet. Ik kreeg netjes de startup te zien (press F2 for Bios) daarna begon Windows te laden en de ventilatoren van de kaart ging rustiger draaien. Maar hier liep de computer vast.
Alle niet nodige onderdelen uit de kast gehaald en nog eens geprobeerd. Geen succes. Weer bleef hij hangen in het laden van Windows.

Tussen conclusie SSD (1) kapot.

Andere SSD (2) er in gedaan. Ik rook geen brand geur in de kast. Windows op SSD (2) geïnstalleerd. Alles leek gewoon te werken totdat ik de drivers van AMD voor de videokaart ging installeren. Hierbij springt normaal het beeld heel even op zwart en daarna gaan de ventilatoren rustiger draaien, maar deze keer bleef hij hier in hangen (zeker 10 minuten) de ventilatoren gingen wel rustiger draaien.

Conclusie videokaart defect of iets met de nieuwste drivers en mijn pc (16.5.3).

Hier staat ook nog een oude pc met een R7 240 erin. Dus ik mijn R9 270 er uit gehaald en de R7 240 erin. Deze kon ik gewoon installeren en werkte perfect. De R9 270 in de andere pc gestopt en daar kwam ik ook niet verder dan het installeren van de drivers.

R9 270 maakt gebruik van een PCI-e 6 pins voeding aansluiting, dus misschien dat er iets met de voeding is. Ik dus de voeding van een kennis erin gedaan die in zijn pc gewoon werkt. Dit is de Seasonic 660. Dit gaf geen oplossing voor het probleem. Ik ging toen bijna op vakantie dus voor een paar dagen de pc gebruikt met alleen de iGPU. Geen enkel probleem of crash gehad.

Nu weer terug en er kwam nog iets op in mij; misschien dat er wat met met het slot aan de hand was, dus ik heb de R9 270 in mijn andere PCI-e 2.0 slot gedaan. De computer opgestart met de iGPU van mijn CPU toen de drivers (16.7.2) geïnstalleerd dit werkte gewoon. Toen de computer opnieuw opgestart met de R9 270 als hoofd uitgang. Het beeld ging aan totdat Windows werd gestart en de computer deed niks meer.

Kort samengevat:
- SSD (1) vervangen voor SSD (2) hier kreeg ik dezelfde problemen.
SSD (1) weer in normaal gebruik genomen met verse Windows 10
- Verschillende drivers geprobeerd. Geeft dezelfde problemen.
- R7 240 gebruikt. De computer blijft gewoon werken.
- R9 270 in een andere computer geprobeerd. Dit gaf dezelfde problemen.
- Andere voeding erin. Dit gaf dezelfde problemen.
- R9 270 in een andere PCI-e 2.0 slot geprobeerd. Dit gaf dezelfde problemen.
- De computer werkt met R7 240 en iGPU gewoon.
- De computer werkt ook met de R9 270 als de drivers niet geïnstalleerd zijn.
- Problemen komen voor bij HDMI en DP aansluiting.
- Temperaturen heb ik in het verleden wel eens gelogd, deze kaart werd dan niet warmer dan 60C. Dit zowel gedaan met MSI afterburner, HWmonitor en GPU-z.
- De kaart ruikt ook niet verbrand en ik zie nergens lekkende onderdelen op de kaart.

Dus de R9 270 werkt niet zodra de drivers worden geïnstalleerd/geladen. Er komt dan soms geen signaal meer van die kaart af. Mijn scherm ziet dan niet dat er iets is aangesloten en gaat in stand-by.
Als iemand nog raad weet wat ik zou kunnen doen dan sta ik open voor suggesties. Er is geen garantie meer. En een kaart van 150 euro ouder dan 2 jaar laten repareren is het nou ik niet echt waard. Als het nodig is kan ik ook de koeling er nog afhalen en daar nog foto's van maken.

In ieder geval bedankt voor het doorlezen van deze lap tekst! _/-\o_

Beste antwoord (via Stonehawk op 30-07-2016 10:43)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik denk dat je het antwoord al gevonden hebt en alles gedaan hebt wat je kon doen.
Een videokaart 'repareren' is toch niet echt een mogelijkheid/optie dus zal je denk ik moeten kijken naar een vervanger.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik denk dat je het antwoord al gevonden hebt en alles gedaan hebt wat je kon doen.
Een videokaart 'repareren' is toch niet echt een mogelijkheid/optie dus zal je denk ik moeten kijken naar een vervanger.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06-2025
Dat verwachte ik wel, maar ik wilde het toch even nagaan of ik iets niet over het hoofd had gezien. Bedankt!