Kan mijn laptop windows 10 aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Groot
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-08-2018
Hallo iedereen,

Nu het de laatste dag is dat je windows 10 gratis kan upgraden zat ik erover te denken om het te proberen.
Ik heb helaas van mensen gehoord dat sommige computers de upgraden naar windows 10 niet aan kunnen en het voor problemen zorgt. Daarom vroeg ik mij af of mijn pc het wel aan kan.
De specificaties van mijn laptop zijn:
- 3 GB DDR3 werkgeheugen
- 320 HDD
- Inter Core i3 CPU M 370 2,40 GHz
(Het is de Acer Aspire 5742G, ongeveer 5/6 jaar oud)
De laptop werkt niet zo goed meer voor gamen en ben daarom van plan een andere pc te kopen en ik houd deze als "backup".

Tijdens het gebruik zit mijn laptop op ongeveer 2,5 GB RAM en mijn processor geheugen zit ongeveer op 80/90% als ik aan het gamen ben op een windows 7 64 bit versie.
Omdat de eisen van Windows 10 als volgt zijn:
- Processor: 1 Ghz of hoger
- RAM (werkgeheugen): 1 GB (voor 32-bit) of 2 GB (voor 64-bit)
- Schijfruimte: 16 GB (voor 32-bit) / 20 GB (voor 64-bit)
- Videokaart: DirectX 9 of hoger
- Schermresolutie: 800 x 600 pixels of hoger

en mijn pc dit maar net aankan vroeg ik het af of het slim was.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
De upgrade gaat voor de grote meerderheid van de gebruikers goed. Je moet soms een driver of programma updaten maar dat is niet onoverkomelijk. Het is moeilijk om voor een specifieke configuratie te zeggen of het succesvol zal zijn. Als Windows 7 op je laptop kan draaien dan kan Windows 10 er ook op draaien. Dat blijkt ook uit de minimum vereisten. Die zijn voor 7 en 10 waarschijnlijk zelfs hetzelfde.

Ik deed laatst een upgrade van een Lenovo laptop Win 8.1 naar Windows 10. De upgrade meldde dat de upgrade niet kon vanwege drivers voor de on board grafische chips van nota bene NVIDIA. Een korte zoektocht op internet leerde dat Windows 10 er zelf naast zat. Er is een Windows 10 driver beschikbaar De oplossing was om de upgrade te doen via de setup.exe in de \$WINDOWS.~BT map.

Het is en blijft een grote migratie en als het slecht bevalt kun je binnen een maand vanuit Windows 10 terug naar Windows 7. Als je daarna terug wil moet je Windows 7 opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 17:06

CAP-Team

XBL: CAPTeam

ik heb de afgelopen weken een dozijn pc's en laptops geupdated, de oudsten waren van 2010 en dat draait prima.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Laptop zal het wel aankunnen, hier getest met schone installatie voor Windows 10 32 bit, 4 GB en SSD op een laptop uit 2009.
3GB is twijfel, ik zou als het goedkoop kan ff 8GB halen en Windows 10 64 bit installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 29-07-2016 02:02 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Die laptop kan prima Windows 10 draaien. Een Core i3 is ruim voldoende en Windows 10 heeft een kleine footprint. Ik zou upgraden nu het nog gratis is vandaag. Indien het tegen mocht vallen kan je altijd nog terug binnen een maand naar je oude Windows versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:23

OgWok

U.N.C.L.E.

Als je tevreden bent met 7 gewoon lekker mee doorwerken. Tenzij je duidelijke punten hebt die in Win 10 zitten en niet in 7 die jij wilt gebruiken.
Iedere upgrade heeft een risico. Er komt wel weer een upgrade aktie van M'soft voorbij.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 09:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Als je Surfspot-account heb, kan je goedkoop of gratis Windows 10 Education upgrade bemachtigen. Ik weet niet hoe lang de actie duurt. Maar het is volgens mij hetzelfde als Enterprise.

[ Voor 19% gewijzigd door MedionAkoya op 29-07-2016 13:17 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MedionAkoya schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 02:01:
Laptop zal het wel aankunnen, hier getest met schone installatie voor Windows 10 32 bit, 4 GB en SSD op een laptop uit 2009.
3GB is twijfel, ik zou als het goedkoop kan ff 8GB halen en Windows 10 64 bit installeren.
3 GB is voor W10 zelf meer dan genoeg. Ik heb een VM met W10 gedraaid met 1,5 GB geheugen. Dat ging net aan, 2 is beter en 3 is ruim voldoende.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb zelfs Windows 10 op een tweetal laptops met slechts 2 GB geinstalleerd, en dat liep beiden als een trein, soepel zat. Je moet uiteraard dan geen Autocad of complexe renders gaan doen, maar voor normaal gebruik was het zeer bruikbaar.

In de praktijk werkt elke PC waar Windows 7 goed op draait ook goed onder Windows 10. Windows 10 is immers in de praktijk al een stukje lichter en sneller/efficienter qua resource-gebruik dan Windows 7 :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb nog wel ouder spul dan 2010 geupgrade. Ook met mindere specs (celeron, core2quad, maar 1 of 2GB ram, etc).

De enige laptop waarop het bij ons niet wil is mijn oude HP dualcore die nu dienst doet als 'bankhanglaptop' voor mijn vader, hierbij gaat het om een ontbrekende grafische driver.
Die laptop is al van XP -> Vista -> Win7 gegaan, alleen houdt het nu op ;w
Pagina: 1