Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik ben momenteel op zoek naar een camera rond de €300,- die ik wil gaan gebruiken voor mijn aanstaande vakantie.
vorig jaar heb ik mijn Sony a58 (incl. kitlens) verkocht omdat ik deze toch niet zo vaak meer gebruikte, deze had ik aangeschaft i.v.m. een reis naar de rocky mountains.
dit jaar staat er een stedentrip op de planning maar zal er ook veel natuur bezocht worden, hiervoor ben ik wel op zoek naar een camera (nieuw of eventueel 2e hands).
aan de ene kant heb ik wel spijt van de verkoop van de verkoop van de DSLR, aan de andere kant ben ik toch ook eerder nu op zoek naar een wat kleiner toestel, mijn voorkeur is dus een compact camera of een systeemcamera.

omdat ik gelezen heb dat systeemcamera's tegenwoordig net zulke goede (of zelfs betere) kwaliteit kunnen leveren als DSLR's lijkt mij dit ook een goede keus, wat compactcamera betreft weet ik niet of dit zulke mooie fotokwaliteit kan leveren als een systeemcamera of DSLR.

na enig forumzoeken bemerkte ik dat vooral de sony a5100 en a6000 in de smaak vielen bij de forumbewoners, dit zijn echter twee systeemcamera's die buiten mijn budget vallen, ook tweedehands zijn deze toestellen nog vrij prijzig...

mijn vraag is nu of er iemand is die mij advies kan geven bij het kiezen van een compact-, systeem- of spiegelreflexcamera waarvan mijn voorkeur uitgaat naar een niet al te groot toestel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Eigenlijk zou dit topic hier thuishoren ;) [Aankoopadvies] Compactcamera

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Mijn shortlist bestond uit:
Panasonic TZ60
Panasonic TZ70
Panasonic TZ80
Nikon S9900
Canon SX710

Dit waren allemaal travelzooms met een bijbehorende kleine sensor (1/2.3). Uiteindelijk ben ik op advies van een medetweaker gegaan voor de Panasonic LF1. Deze heeft een kleiner bereik, maar wel een grotere sensor (1/1.7 = bijna 2x zo groot), RAW mogelijkheid en een kleine viewfinder. Ik heb de foto's (jpeg) kort kunnen vergelijken met mijn eigen Canon S100 (ook een 1/1.7 sensor) en die van de Panasonic zijn net even beter.

Met een Sony RX100 haal je wel wat meer kwaliteit in huis. Het eerste model is tweedehands wel voor dit budget te vinden, het tweede model misschien ook nog wel. Nadeel van de Sony is zeer klein zoombereik en het ontbreken van een evf bij de eerste twee modellen.

Nadeel van een systeemcamera is dat je nog altijd met losse lenzen moet slepen. De camera zelf is dan wel compact, maar de accessoires zijn dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor uw reactie, de moddelen die u opgesomd zijn zijn allemaal compactcamera's, maar wat maken deze compactcamera's zich nu gelijkwaardig aan een net zo dure systeemcamera?
ik gebruikte zoals aangegeven afgelopen vakantie een DSLR, ook was er iemand mee die met een wat duurdere (± €200,-) compactcamera had, ik merkte toch echt een groot verschil in fotokwaliteit!
vandaar dat mijn interrese wat meer richting de systeemcamera's gegaan is (en dit topic misschien toch nog juist geplaatst is ;) ) vooral ook omdat deze in vergelijk met een DSLR in een wat kleiner sigment vallen.

ik zal deze vakantie niet echt gebruik gaan maken van grote lenzen, ik dacht eerder aan de standaardkitlenzen (18-55; 16-50).

persoonlijk gaat mijn voorkeur dus meer uit naar een systeemcamera die goede fotokwaliteit kan leveren.
echter als u mij kan overtuigen dat een compactcamera dezelfde kwaliteit kan leveren als een systeemcamera, twijfel ik geen moment om te kiezen voor een compactcamera!
deze is altijd nog een stuk kleiner en lichter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Je schrijft
mijn voorkeur is dus een compact camera of een systeemcamera.
, vandaar mijn opsomming van compactcamera's in deze prijsklasse en mijn overwegingen.

Een compactcamera weegt volgens mij nooit op tegen een systeemcamera qua fotokwaliteit, dit ivm de sensorgrootte. Ik heb verder begrepen dat grotere sensoren ook een groter toestel en grotere lenzen vereisen.

Omdat je compactheid meerdere malen opnoemt als belangrijk punt, haalde ik nog even het nadeel van een systeemcamera aan.

De vraag is dus wat je belangrijker vind. Fotokwaliteit of compactheid. Beiden gaat niet volgens mij. De Sony rx100 is dan een vrij goede tussenweg, maar heeft weer als nadeel dat er maar beperkt telebereik is.

Verder laat ik de adviezen even over aan de kenners. Het loont wellicht om ook eens foto's gemaakt door de genoemde camera's op te zoeken op bijvoorbeeld Flickr of Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LA-384 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:23:

Een compactcamera weegt volgens mij nooit op tegen een systeemcamera qua fotokwaliteit, dit ivm de sensorgrootte. Ik heb verder begrepen dat grotere sensoren ook een groter toestel en grotere lenzen vereisen.
Voor mij is de fotokwaliteit toch wel het meest belangrijke.
Ik heb een tijd gewerkt met een DSLR, deze is kwa grootte niet te vergelijken met een systeemcamera, zo is dat inderdaad ook zo met een systeemcamera en een compactcamera.

Ik ben dus op zoek naar een systeemcamera of een compactcamera die toch nog goede kwaliteit aan foto's leveren kan.

Voor mij is dit een beetje een grijs gebied omdat hier zo veel aanbod in is, vandaar dat ik hulp inschakel omdat ik zelf de keus ook moeilijk vindt.

Het is inderdaad een handige tip om foto's te vergelijken! Ik ga hier even een rustig moment voor uitzoeken!

Verder zou ik nog graag willen weten wat er nu eigenlijk nog op het gebied van systeemcamera's nog voor aanbod is? En wat nou eigenlijk de beste keus is, als het verschil in fotokwaliteit dermate weinig is (met een compactcamera vergeleken) is voor mij de keus voor een klein toestel al sneller gemaakt.
Ik ben echter bang dat een compactcamera nooit zulke mooie foto's zal kunnen maken als dat ik met mijn DSLR heb kunnen doen, ook al kan ik begrijpen dat dit (i.v.m. het gestelde budget) ook niet haalbaar is.