[Dell XPS] Kloksnelheid locked op 0.7 Ghz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Ik heb enkele dagen geleden een Dell XPS 17 L702X gekregen. Op zich een mooi ding, 6GB RAM, Intel 2430M, een 500GB HDD @ 7200 RPM en een GeForce GT550M.

Helaas ondervond ik meten na de installatie van Winows 10 al problemen. De laptop voelde traag aan, zeker voor een laptop met deze specs. Na wat rondgekijk bleek de CPU vasthangen op 0.7 Ghz. Ik dacht aan een driverprobleem dus ben ik van Windows 10 overgegaan naar Windows 7 (het OS waar deze laptop bij werd geleverd). Jammer genoeg blijft het probleem bestaan, de processor komt niet hoger dan 0.7 Ghz. De Intel Power Gadget kan dit bevestigen.

Wat heb ik ondertussen al gedaan? Wel, ik ben niet de enige met dit probleem dat staat vast, al ben ik een van de enige die het niet opgelost krijgt :+ Zo heb ik Intel Speedstep in en uitgeschakeld, verschillende tools geprobeerd enzovoorts. Soms lees ik wel dat het probleem aan de adapter kan liggen, namelijk dankzij het 1-wire protocol. De laptop is nu verbonden met een adapter van Dell maar ik zou niet kunnen zeggen of het de meegeleverde is. Een andere Dell adapter geeft iig ook geen oplossing.

Komt iemand dit probleem bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Dell power management schema wil soms de CPU throttelen op die snelheid ivm batterij spaarstand.
Kijk eens onder geavanceerde energie modus of je daar wat kan aanpassen ?

https://m.reddit.com/r/De...a_laggy_dell_xps_13_9343/

[ Voor 21% gewijzigd door Breezers op 28-07-2016 19:25 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Breezers schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:17:
Dell power management schema wil soms de CPU throttelen op die snelheid ivm batterij spaarstand.
Dit, check energiebeheer.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Breezers schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:17:

https://m.reddit.com/r/De...a_laggy_dell_xps_13_9343/
EWK schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:20:
[...]

Dit, check energiebeheer.
Doordat de batterij 100% dood is werkt de laptop altijd op netstroom. Bij de stroominstellingen kan ik niets Dell-specifiek vinden, aangezien het een "cleane" Windows installatie is. Maxiumaal CPU-gebruik staat trouwens wel gewoon op 100%.

[ Voor 10% gewijzigd door filenox op 28-07-2016 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

En zet minimale cpu ook eens op 100%,wat doet hij dan?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat gebeurt er als je Linux draait? Kan die de klok wel hoger krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 20:28
Werkt de ventilatie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
...nu pas melden dat je accu dood is, zou je dat niet in je openingspost zetten ? Niet geheel onbelangrijk zou je denken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
EWK schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:31:
En zet minimale cpu ook eens op 100%,wat doet hij dan?
Geen verschil. Ook het draaien van stress tools heeft geen effect.
Luid en duidelijk :+
Breezers schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:39:
...nu pas melden dat je accu dood is, zou je dat niet in je openingspost zetten ? Niet geheel onbelangrijk zou je denken ?
Goh geen idee of dat zo belangrijk is? De batterij word toch niet gebruikt indien de PC ingeplugged is? Het probleem doet zich trouwens ook voor als ik de batterij verwijder. :)
johnkeates schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:31:
Wat gebeurt er als je Linux draait? Kan die de klok wel hoger krijgen?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, mogelijk vanavond als ik wat tijd heb.

Hier is trouwens de CPU-Z Validation page, moest dat iets duidelijk kunnen maken:
http://valid.x86.fr/dg73t0

[ Voor 79% gewijzigd door filenox op 28-07-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Aangezien het CPU throttelen een power feature is, is alle info mbt laders, accu's en energieschemas wel belangrijk, ja....

Heb je de dptf drivers van Dell wel al geprobeerd ?

http://www.dell.com/suppo...ersDetails?driverId=JXYJD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45

BLACKfm

o_O

Heb je de originele oplader erbij? Je zegt een 'dell oplader', maar is die ook echt van dell?[quote][b]

Heb je de originele oplader erbij? Je zegt een 'dell oplader', maar is die ook echt van dell?

Ik heb gehad met een universele oplader (die niet geschikt was voor dell laptops) middels een HP plug een laptop van stroom voorzien en ik kreeg onder windows een melding dat er geen originele oplader was aangesloten, hierdoor werd mijn cpu snelheid ook omlaag gezet.

Je kan het eigenlijk alleen testen als je de oplader er uit haalt, het systeem zou dan meteen weer sneller moeten werken.

Als je accu echter helemaal dood is is dat lastig te testen, maar al houd die het maar een paar seconden vol, het effect zie je meteen.

[ Voor 135% gewijzigd door BLACKfm op 28-07-2016 20:09 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
BLACKfm schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:56:
Heb je de originele oplader erbij? Je zegt een 'dell oplader', maar is die ook echt van dell?

Ik heb gehad met een universele oplader (die niet geschikt was voor dell laptops) middels een HP plug een laptop van stroom voorzien en ik kreeg onder windows een melding dat er geen originele oplader was aangesloten, hierdoor werd mijn cpu snelheid ook omlaag gezet.

Je kan het eigenlijk alleen testen als je de oplader er uit haalt, het systeem zou dan meteen weer sneller moeten werken.

Als je accu echter helemaal dood is is dat lastig te testen, maar al houd die het maar een paar seconden vol, het effect zie je meteen.
Is niet van toepassing, die melding krijg je van de vendor software, niet van windows, en de vendor software heeft hij niet geïnstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door johnkeates op 28-07-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

johnkeates schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 20:03:
[...]

Is niet van toepassing, die melding krijg je van de vendor software, niet van windows, en de vendor software heeft hij niet geïnstalleerd.
Ja, en die staat er in het geval van de TS natuurlijk niet op omdat het een schone installatie betreft.
Hoe dan ook geeft het wel een mogelijke oorzaak, dus niet roepen dat het niet van toepassing is. Het feit dat het er niet op stond kon ook niet 100% met zekerheid worden vastgesteld, misschien is het wel een geprepereerde Dell iso for all we know :).

Dus de vraag blijft, is het een originele Dell adapter, of een adapter die geschikt is voor een dell. Al zal in dat laatste geval het ook prima kunnen werken, maar uitsluiten is beter dan gokken :).

[ Voor 15% gewijzigd door BLACKfm op 28-07-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
BLACKfm schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 20:09:
[...]

Ja, en die staat er in het geval van de TS natuurlijk niet op omdat het een schone installatie betreft.
Hoe dan ook geeft het wel een mogelijke oorzaak, dus niet roepen dat het niet van toepassing is.

Dus de vraag blijft, is het een originele Dell adapter, of een adapter die geschikt is voor een dell. Al zal in dat laatste geval het ook prima kunnen werken, maar uitsluiten is beter dan gokken :).
De melding is geen technische melding, maar een juridische/sales melding. Het is niet dat de opladers niet werken, het is dat ze softwarematig willen forceren dat mensen alleen maar bij Dell/HP/Whatever kopen. Hetzelfde als ink cartridges voor printers dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Breezers schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:55:
Aangezien het CPU throttelen een power feature is, is alle info mbt laders, accu's en energieschemas wel belangrijk, ja....

Heb je de dptf drivers van Dell wel al geprobeerd ?

http://www.dell.com/suppo...ersDetails?driverId=JXYJD
Daar moet ik je inderdaad gelijk in geven.. De aangegeven software kan ik niet installeren "device not found".
Ik heb ondertussen op de site van Dell naar mogelijke drivers gekeken en volgende geinstalleerd:
  • Intel HM67 Chipset Driver
  • Intel Management Engine Interface Driver
  • Intel Turbo Boost Technology Monitor Software Application
  • Dell System Software Utility
Dit heeft so far geen effect gehad op de kloksnelheid.
BLACKfm schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:56:
Heb je de originele oplader erbij? Je zegt een 'dell oplader', maar is die ook echt van dell?[quote][b]

Of het de meegeleverde oplader is kan ik niet zeggen. Ik weet alleen dat 't er 1 van Dell is :+
De batterij kan het ongeveer 0,0001 sec volhouden dus dat testen gaat inderdaad moeilijk worden.

[ Voor 40% gewijzigd door filenox op 28-07-2016 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Mmm net een instelling Adapter warnings gevonden en aangezet in de BIOS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E0FK93DjVFVDhsML04nw4FMN/full.png

Ik vrees dat dit de oorzaak is? :+

[ Voor 33% gewijzigd door filenox op 28-07-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Raar verhaal....

Als ik jou was zou toch eens proberen te achterhalen wat het serienummer en volt/watt/amp kenmerken zijn geweest van de originele lader. Het zou mij niet verbazen als je net te weinig volt of miliampère van de kader krijgt icm met een dode accu om die CPU op 100% te krijgen.

Edit : lol, dat sta ik net ook te denken :P

Ik kwam namelijk dit tegen:

http://www.geek.com/chips...hrottling-issues-1272672/

[ Voor 22% gewijzigd door Breezers op 28-07-2016 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Gewoon een goede adapter gebruiken dus, dan zijn alle problemen verholpen.

Dat terugschroeven van de CPU snelheid is niet zo 1 2 3 te omzeilen.

Een site als Replace Direct heeft meestal wel wat 3rd party adapters, maar wel op zoek naar een 130W variant. Zijn geen originele dell adapters (zijn niet te betalen :P), maar het werkt wel voor een dell laptop waar ik hetzelfde probleem mee had. (wel ander type, met een celeron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
BLACKfm schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:24:
Gewoon een goede adapter gebruiken dus, dan zijn alle problemen verholpen.

Dat terugschroeven van de CPU snelheid is niet zo 1 2 3 te omzeilen.

Een site als Replace Direct heeft meestal wel wat 3rd party adapters, maar wel op zoek naar een 130W variant. Zijn geen originele dell adapters (zijn niet te betalen :P), maar het werkt wel voor een dell laptop waar ik hetzelfde probleem mee had. (wel ander type, met een celeron).
Mwaaa ik vind 70 euro anders ook wel duur genoeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

filenox schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 02:58:
[...]

Mwaaa ik vind 70 euro anders ook wel duur genoeg :X
Daar staat dan wel een 'dell' naampje op, dus vandaar mijn uitspraak dat die niet te betalen zijn :P.

Ik vind 130watt voor een dergelijke laptop eigenlijk nog best wel veel. Ik zou het er persoonlijk op gokken dat een 90W -merkloos- adapter het ook nog wel zou doen.

Wat betreft de accu zou het ook zomaar kunnen zijn dat de 65W adapter die nu gebruikt wordt ook zorgt dat die niet oplaad. Óók dat probleem had ik bij mijn dell laptop, of die nou uitstond of aan, opladen deed ie niet met de universele oplader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:27
johnkeates schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 20:11:
[...]

De melding is geen technische melding, maar een juridische/sales melding. Het is niet dat de opladers niet werken, het is dat ze softwarematig willen forceren dat mensen alleen maar bij Dell/HP/Whatever kopen. Hetzelfde als ink cartridges voor printers dus.
Niet dus. Hij geeft namelijk ook gewoon aan dat de adapter van een te laag wattage is, zie reactie van TS:
"A 65 Watt adapter has been detected...."
BLACKfm schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 08:07:
[...]
Ik vind 130watt voor een dergelijke laptop eigenlijk nog best wel veel. Ik zou het er persoonlijk op gokken dat een 90W -merkloos- adapter het ook nog wel zou doen.
Deze laptop heeft ook een extra GPU, dus vandaar dat de adapter een beetje behoorlijk moet zijn. Deze moet zowel de cpu en gpu vol aankunnen als ook de accu nog kunnen bijladen. Merkloos 90 Watt gaat dus waarschijnlijk niet werken.

Welke adapter dan wel?
Bij Dell kom ik voor deze specifieke laptop uit op een adapter met productnummer 2TXJ7.

http://www.top-batterij-a...2TXJ7-adapter-274557.html Te koop voor € 40,77.

Ik heb ook deze gevonden: https://www.gebruikt.com/...wattage=130&gan_data=true

€ 24,50 voor een gebruikte en € 26,50 voor een nieuwe adapter van Dell (allebei 130 watt).
Er staat geen XPS 17 (L702X) bij, maar volgens mij is de plug hetzelfde en is bijna alles van Dell 19,5 volt.

(Hier staat bij dezelfde adapter wel jouw laptop genoemd: http://www.portables.co.uk/ac-adapters/PA-4E.html)

Oh, en volgens mij wordt de adapter geleverd zonder vlinderplug (plug aan de kabel van adapter naar het stopcontact). Als je die niet over hebt van de andere adapter, moet je die er even bij bestellen voor € 2,49:
https://www.gebruikt.com/...-ec320-c5-mickymouse.html

Ik heb bij gebruikt.com een origineel Dell Dockingstation inclusief origineel Dell 130 watt stroomadapter voor een Dell Latitude E6430 vandaan voor € 39,50. Binnen 2 dagen in huis en netjes verpakt etc.

Dell heeft er een handje van om te goochelen met productnummers en barcodes. Volgens mij doen ze dat expres om te laten lijken dat er meerdere versies zijn, zodat ze die kunnen blijven verkopen tegen een hogere prijs, in plaats van één standaardmodel. Het zorgt er in ieder geval voor dat zoeken naar een specifieke adapter heel lastig wordt, zeker omdat overal naar de andere adapters wordt verwezen (dus moeilijk op internet te zoeken) en er bij de vervangende dan weer oude laptops niet staan aangegeven.

Dan doen ze dit: "•This product replaces the following SKU / Part Numbers: WRHKW / VJCH5 / VNM7N / 2TXJ7 / D232H / JU012 / X408G / 330-1830"

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 29-07-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

White Feather schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:21:
[...]

Deze laptop heeft ook een extra GPU, dus vandaar dat de adapter een beetje behoorlijk moet zijn. Deze moet zowel de cpu en gpu vol aankunnen als ook de accu nog kunnen bijladen. Merkloos 90 Watt gaat dus waarschijnlijk niet werken.

[// Goed advies...]
Ik zie dat je wat meer moeite hebt gestopt in een zoektocht,
Desalnietteplus genoeg mogelijkheden voor een redelijke prijs dus (Y).

De extra GPU zit overigens ook maar op het moederbord gebakken, dus zoveel extra stroom kan dat ding niet vragen, het is met een TDP van 35 watt dan ook geen stroomslurper. 90W zou moeten werken (65 naar mijn idee ook wel), maar dell is wat dat betreft wel een beetje een pietje precies met eigen regeltjes en voorwaarden.

Maar @ TS, ik zou een kijkje nemen bij de hierboven voorgestelde sites ;).

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 29-07-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
White Feather schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:21:
[...]

Niet dus. Hij geeft namelijk ook gewoon aan dat de adapter van een te laag wattage is, zie reactie van TS:
"A 65 Watt adapter has been detected...."

[...]

Welke adapter dan wel?
Bij Dell kom ik voor deze specifieke laptop uit op een adapter met productnummer 2TXJ7.

http://www.top-batterij-a...2TXJ7-adapter-274557.html Te koop voor € 40,77.

Ik heb ook deze gevonden: https://www.gebruikt.com/...wattage=130&gan_data=true

€ 24,50 voor een gebruikte en € 26,50 voor een nieuwe adapter van Dell (allebei 130 watt).
Er staat geen XPS 17 (L702X) bij, maar volgens mij is de plug hetzelfde en is bijna alles van Dell 19,5 volt.

(Hier staat bij dezelfde adapter wel jouw laptop genoemd: http://www.portables.co.uk/ac-adapters/PA-4E.html)

Oh, en volgens mij wordt de adapter geleverd zonder vlinderplug (plug aan de kabel van adapter naar het stopcontact). Als je die niet over hebt van de andere adapter, moet je die er even bij bestellen voor € 2,49:
https://www.gebruikt.com/...-ec320-c5-mickymouse.html

Ik heb bij gebruikt.com een origineel Dell Dockingstation inclusief origineel Dell 130 watt stroomadapter voor een Dell Latitude E6430 vandaan voor € 39,50. Binnen 2 dagen in huis en netjes verpakt etc.

Dell heeft er een handje van om te goochelen met productnummers en barcodes. Volgens mij doen ze dat expres om te laten lijken dat er meerdere versies zijn, zodat ze die kunnen blijven verkopen tegen een hogere prijs, in plaats van één standaardmodel. Het zorgt er in ieder geval voor dat zoeken naar een specifieke adapter heel lastig wordt, zeker omdat overal naar de andere adapters wordt verwezen (dus moeilijk op internet te zoeken) en er bij de vervangende dan weer oude laptops niet staan aangegeven.

Dan doen ze dit: "•This product replaces the following SKU / Part Numbers: WRHKW / VJCH5 / VNM7N / 2TXJ7 / D232H / JU012 / X408G / 330-1830"

Succes!
Zeer mooie post, super hard bedankt! _/-\o_ Hopelijk is je post ook voor andere nog handig later :)
BLACKfm schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:36:
[...]

Ik zie dat je wat meer moeite hebt gestopt in een zoektocht,
Desalnietteplus genoeg mogelijkheden voor een redelijke prijs dus (Y).

De extra GPU zit overigens ook maar op het moederbord gebakken, dus zoveel extra stroom kan dat ding niet vragen, het is met een TDP van 35 watt dan ook geen stroomslurper. 90W zou moeten werken (65 naar mijn idee ook wel), maar dell is wat dat betreft wel een beetje een pietje precies met eigen regeltjes en voorwaarden.

Maar @ TS, ik zou een kijkje nemen bij de hierboven voorgestelde sites ;).
65 watt lijkt me inderdaad ook niet te weinig :P Zeker als je weet dat de processor nu slechts 7.5 watt max vraagt, nuja, uiteraard wel stevig underclocked maar goed.

[ Voor 14% gewijzigd door filenox op 29-07-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:27
filenox schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:13:
[...]

Zeer mooie post, super hard bedankt! _/-\o_ Hopelijk is je post ook voor andere nog handig later :)

[...]

65 watt lijkt me inderdaad ook niet te weinig :P Zeker als je weet dat de processor nu slechts 7.5 watt max vraagt, nuja, uiteraard wel stevig underclocked maar goed.
Thanks. Ik was het fenomeen al eerder tegen gekomen en heb zelf ook moeten zoeken naar een te betalen Dell-adapter.

65 is wel een beetje krap. CPU heeft een TDP van 35, GPU ook, moederbord die nog wat vraagt, scherm, harddisk, extra stroom voor usb-poorten (externe harddisk of zo).. en dan nog het opladen van de accu in 3 uur tijd (60 Wh, dus 20 watt netto de accu in) In worst case zou dat voor een verbruik van meer dan 90 kunnen geven. De versies zonder extra GPU hebben meestal een lader van 90 watt. ULV-versies zonder extra GPU 65 watt, met GPU 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
White Feather schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:33:
[...]

Thanks. Ik was het fenomeen al eerder tegen gekomen en heb zelf ook moeten zoeken naar een te betalen Dell-adapter.

65 is wel een beetje krap. CPU heeft een TDP van 35, GPU ook, moederbord die nog wat vraagt, scherm, harddisk, extra stroom voor usb-poorten (externe harddisk of zo).. en dan nog het opladen van de accu in 3 uur tijd (60 Wh, dus 20 watt netto de accu in) In worst case zou dat voor een verbruik van meer dan 90 kunnen geven. De versies zonder extra GPU hebben meestal een lader van 90 watt. ULV-versies zonder extra GPU 65 watt, met GPU 90.
Ik geloof best dat die laptop 130 watt kan verbruiken maar 't zou mooi zijn moest er een hack zijn om die trotteling te bypassen :) Ik bedoel maar, dat ding verbruikt nu minder als 65 watt en kan CS:GO nog op 120 FPS draaien :+

[ Voor 5% gewijzigd door filenox op 29-07-2016 15:41 ]

Pagina: 1