Nieuwe videokaart - 980/480/1060?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazakra
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-08-2023
Hallo,

ik zoek een nieuwe videokaart voor mijn computer aangezien mijn vorige videokaart stuk is gegaan. Ik twijfel alleen nog tussen een aantal videokaarten.

Wat wil ik bereiken?
1080p gaming voor de komende aantal jaren op hoge settings. Eventueel 1440p gaming.

wat mag het kosten
mijn budget is rond de €300

bepaalde voorkeuren
future proof, niet te luid.

Systeem
CPU: intel core i5 2500k
RAM: 8gb ddr3 1600mhz ram
Monitor: 1080p 60hz
PSU: 650 watt
Kast: cm690 2 advanced (groot genoeg voor nagenoeg alle videokaarten)

Mijn eerste ingeving was een RX 480 van AMD, omdat die qua prijs/performance verhouding aardig goed is. Jammer genoeg zijn deze nu niet erg goed beschikbaar, en met een aftermarket koeler en 8GB geheugen loopt de prijs al snel op boven de €300. Daarnaast heb ik in de benchmarks nog niet goed gezien wat het verschil is van de 4GB versie en de 8GB versie. Zal dit in de komende 4 jaar nog een verschil maken?

Daarna viel het mij op dat je bij Alternate een 980 van MSI kan kopen voor €300. Aangezien de prestaties hoger zijn, en het een high end kaart is met goede aftermarket koeler, leek dit mij ook een goede keuze. Dit is alleen wel een generatie terug en zit geen DX 12 op. Zal dit nadelig zijn (voor de toekomst)?

De 1060 is in principe qua prestaties nagenoeg hetzelfde als de 980, maar heeft daarentegen wel DX12, maar ook een iets hoger prijskaartje. Daarnaast heeft de 1060 ook iets minder uitbreid mogelijkheden door het missen van SLI.

Ik heb een wenslijst gemaakt met een aantal rx480's, 1060's en een 980. Misschien hebben jullie daarop nog toevoegingen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus DUAL-GTX1060-6G€ 313,50€ 313,50
1Gainward GeForce GTX 1060 6GB Phoenix GS€ 314,50€ 314,50
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 315,50€ 315,50
1MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G€ 299,-€ 299,-
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G€ 258,90€ 258,90
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC€ 319,-€ 319,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.820,40

Wat denken jullie dat de slimste keuze is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 10:33
Nouja goed wat is futureproof?
Stel men was met een budget kaart futureproof dan zou bijna niemand betere kopen.
Zoals de 1060 is gewoon de budget kaart van de nieuwe reeks, dat is voldoende om momenteel op 1080p te spelen (verwacht niet bij elke game ultra, nee nu al niet, laat staan over een aantal maanden of zoals jij wilt: de komende jaren)

wil je richting ''futureproof'' gaan dan kom je al snel met de 1070.

Jouw budget is goed genoeg om NU op 1080p (high, met een beetje geluk ultra) te spelen, 1440p wordt al een issue (nu al).

Maar als je voor 300 euro een nieuwe kaart uit de winkel wilt halen dan kan ik je alvast deze mededeling geven: je bent niet futureproof voor de komende jaren, en al helemaal niet voor 1440p in de toekomst.
Uiteraard gaat het straks wel, maar dan kan je niet op high-ultra spelen maar dan kan je alles omlaag zetten.

Futureproof met een beetje settings moet je toch wel richting de 1070 kijken (2e hands / nieuw).. De 1080 is er ook niet voor niks :P

Klinkt grof, want 300 euro is een hoop geld.. Maar hou hier aub wel rekening mee, geef je dadelijk 300 euro uit en je komt binnen enkele minuten tot de conclusie dat ultra al te veel is (game afhankelijk hoor, zijn genoeg games die je op dit moment wel op het hoogst kan zetten). In de toekomst wordt dat helemaal een ramp.
DX 12 is wel handig als je nu een kaart wilt kopen :)

[ Voor 16% gewijzigd door LopendeVogel op 28-07-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:24

3DDude

I void warranty's

Ik zit met een vergelijkbaar dilemma, want mijn AMD 280X is mwah op mijn 4K scherm @t 60hz.. haha

Vergelijkbaar budget als TS, rond de 300 euro en zat ook te kijken naar een RX480
maar eerst eventjes wachten tot ze wat langer beschikbaar zijn, hopen dat de prijs wat daalt.. :)

[ Voor 48% gewijzigd door 3DDude op 28-07-2016 18:23 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazakra
Daar heb je inderdaad gelijk in lopende vogel!
Meestal speel ik niet de zwaarste titels, dus als het over een jaar(en) dan medium moet zijn, maar nog wel met 60 fps, zou dat voldoende zijn. Eventueel zou uitbreidingsmogelijkheden zoals SLI o.i.d. dan wel kunnen helpen in plaats van een hele nieuwe videokaart te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperTK
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-11-2021
Die MSI GTX 980 heeft well degelijk DirectX 12 kijk maar bij ondersteunng, staat daar nou DirectX 12 of ben ik gek? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zazakra
heb je met de 980 dan ook dezelfde voordelen als de 1060 heeft met DX12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
zazakra schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:58:
heb je met de 980 dan ook dezelfde voordelen als de 1060 heeft met DX12?
Nope, maar wat betreft dx12 performance kan je waarschijnlijk het beste naar de 480 kijken. De 1060 en 480 zijn vrij gewaagd aan elkaar (op dit moment iig), waarbij de 1060 wel wat energiezuiniger is, maar de 480 het in dx12/vulkan wat beter lijkt te doen.

Persoonlijk zou ik voor een 480 kiezen, aangezien die kaart toch aantrekkelijker lijkt met het oog op de toekomst. Niet alleen door betere dx12/vulkan performance (en true async compute), maar ook door het feit dat de wat oudere amd kaarten vaak na verloop van tijd relatief beter presteren dan hun tegenhangers van nvidia.

Ben alleen door de smerige spelletjes van nvidia niet helemaal neutraal, dus ik zou aanraden om zelf wat research te doen en op basis daarvan een keuze te maken. Als de schaarste aanhoudt en de prijzen hoog blijven, dan is het misschien verstandiger om de goedkoopste van de twee te kiezen. Bij een gelijke prijs zou ik zelf voor de 480 kiezen (als het een aftermarket met 8gb is iig), maar goed dat blijft een beetje koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGrasmat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-09 04:15
Snowdog schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:15:
[...]
Nope, maar wat betreft dx12 performance kan je waarschijnlijk het beste naar de 480 kijken. De 1060 en 480 zijn vrij gewaagd aan elkaar (op dit moment iig), waarbij de 1060 wel wat energiezuiniger is, maar de 480 het in dx12/vulkan wat beter lijkt te doen.
Je vergeet te vermelden dat nVidia op het moment over het algemeen beter presteert dan de RX480, op enkele DX12 titels na (o.a. Hitman). Echter betaal je hier ook (niet-lineair) meer voor. Daarmee wil ik niet zeggen dat de GTX1060 een beter koop is, maar het is wel de moeite waard om over na te denken.

Daarnaast is het niet verstandig, zoals ik meerdere Tweakers al heb zien aangeven, om een kaart te kopen met de gedachte om later CF/SLI te gaan gebruiken. Dot gebeurt in veel gevallen toch niet aangezien je na een tijdje geen achterhaalde kaart meer gaat kopen. Daarbij schaalt CF/SLI lang niet voor alle games en moet je het stroomverbruik, warmte, etc. ook meerekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
iGrasmat schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:58:
[...]

Je vergeet te vermelden dat nVidia op het moment over het algemeen beter presteert dan de RX480, op enkele DX12 titels na (o.a. Hitman). Echter betaal je hier ook (niet-lineair) meer voor. Daarmee wil ik niet zeggen dat de GTX1060 een beter koop is, maar het is wel de moeite waard om over na te denken.

Daarnaast is het niet verstandig, zoals ik meerdere Tweakers al heb zien aangeven, om een kaart te kopen met de gedachte om later CF/SLI te gaan gebruiken. Dot gebeurt in veel gevallen toch niet aangezien je na een tijdje geen achterhaalde kaart meer gaat kopen. Daarbij schaalt CF/SLI lang niet voor alle games en moet je het stroomverbruik, warmte, etc. ook meerekenen.
Je hebt gelijk, ik dacht dat het op basis van de tekst eigenlijk wel duidelijk was dat de 1060 het wat beter doet in DX11, maar dat stond er inderdaad niet heel duidelijk. Verder ben ik het met je eens om niet al teveel rekening te houden met CF/SLI tenzij je het op korte termijn van plan bent (en in dat geval moet je er wel rekening mee houden dat lang niet alle games goed overweg kunnen met CF/SLI).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:21
Om geen gelijkwaardig topic te openen wil ik mij eigenlijk aansluiten bij de vraag van de poster. In mijn geval heb ik net een nieuwe pc gebouwd. Ik wou de videokaart uit mijn huidige pc overnemen, echter overleed die op de dag dat de onderdelen voor de nieuwe aankwamen.
Nu ben ik dus ook op zoek naar een nieuwe kaart, in de zelfde prijscategorie en twijfel ik tussen de zelfde kaarten.

Er is verschil tussen DirectX 12 support en een DirectX 12 kaart. Om "future proof" te zijn moet de kaart DirectX 12 feature level 12_1 hebben. Er is veel onduidelijkheid hoe het met de 980 zit. Over het algemeen wordt aangenomen dat deze kaart "gedeeltelijk" 12_1 support heeft.
Ik zou mijn geld dus niet op de 980 inzetten.

Als je een kaart wilt met de laatste technieken blijft de keuze tussen de RX 480 en de GTX 1060.
De beste keuze zou zijn om een maandje of twee te wachten en dan te kiezen voor een van de after market ontwerpen voor een lagere prijs. Echter heb ik nu een videokaart nodig.
Probleem wat betreft het kiezen is dat de twee kaarten zich niet makkelijk laten vergelijken. De RX480 is nu ondergeschikt aan de GTX 1060 in DX11 spellen, maar kan zich meten aan de 1060 of is zelfs beter in DX12 titels.
De vraag is hoe de support voor DX12 en vulcan gaat zijn met de 1060. Het lijkt er in ieder geval op dat we in de toekomst steeds meer Vulcan support gaan zien daar waar dit cross platform is (osx uitgesloten... die hebben de metal api). Vulcan is zwaar gebaseerd op Mantle van AMD, het ligt dus voor de hand dat in eerste instantie AMD kaarten iets beter zullen zijn.
Op termijn zal moeten blijken of het verschil in performance iets iets wat Nvidia met drivers updates kan verhelpen, of dat de AMD hardware beter blijkt te zijn op het gebied van low-level aansturing.
Pagina: 1