Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Asus v.s. MacBook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben sterk aan het overwegen om een MacBook te kopen. Iedereen in mijn omgeving gebruikt Adobe programma's zoals After Effects en Premiere Pro. Ik heb deze programma's ook nodig voor mijn freelance werk. Nu zit ik met een probleem. Ik werk op een Laptop vanuit 2012, zometeen de specs. Ik kende de specs niet uit mijn hoofd en ben dus gaan kijken naar MacBooks, toen schrok ik een beetje.Het maximale dat ik aan een MacBook wilt uitgeven is 1500 euro.

Mijn Laptop
https://tweakers.net/pric...69/asus-n73sm-tz035v.html
Asus N73SM TZ035V. Ooit gekocht voor mijn studie. Kosten: 900 euro.

Als ik deze specs vergelijk met een macbook die ik wel zou willen dan lijkt het alleen maar alsof ik achteruit ga. Het gaat dan om deze MacBook: pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB

Het probleem zit hem een beetje in het volgende:
Ik wil retina beeld anders ga ik met resolutie op achteruit. Processor gaat er ook op achteruit van i7 naar i5. Van 750 GB naar 128 GB (dat is echt weinig).

Als ik nu video bewerking aan het doen ben merk ik dat deze pc het haast niet trekt. Daarnaast is deze gewoon aan vervanging toe, hij werkt alleen op netstroom en gaat 's nacht spontaan aan enzo 8)7.

Kunnen jullie mij alstublieft een advies geven? Ik hoor en zie dat MacBooks bij grafische applicaties gewoon beter werken maar ik waarom zien we dit niet terug in de feiten? Iemand ervaring of tips?

Groet,

Dylan

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2016 14:44 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:28
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:38:

Ik wil retina beeld anders ga ik met resolutie op achteruit.
Je kunt je afvragen wat het nut is van 2560x1600 op een 13" schermpje. Kleurweergave is vele malen belangrijker, iets wat overigens bij de Apple retina schermen altijd wel goed zit.
Processor gaat er ook op achteruit van i7 naar i5.
Klopt de processor van de Macbook is een stuk trager. heeft niks te maken met het i7 of i5 labeltje, maar met het feit dat de processor in de Macbook een Dual-core is in tegenstelling tot de Quad-core in jouw Asus.
De 13" Macbook is veel kleiner en dunner dan jouw laptop, waardoor er niet genoeg ruimte is om een sterke quad-core processor te koelen.
Van 750 GB naar 128 GB (dat is echt weinig).
Het is dan wel een ssd. Een ssd is ongeveer 100x zo snel als een harde schijf. De harde schijf is ook de reden waarom jouw laptop op dit moment niet zo snel aan voelt.
Ik ben het met je eens dat 128GB wel erg weinig is. De Macbook is ook verkrijgbaar met een grotere ssd, maar daar betaal je zoals gebruikelijk bij Apple wel de hoofdprijs voor: http://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs-retina/
Als ik nu video bewerking aan het doen ben merk ik dat deze pc het haast niet trekt.
Zoals gezegd kan dat aan de langzame harde schijf liggen, maar misschien heb je ook te weinig ram geheugen in de laptop. Kun je in taakbeheer zien hoeveel geheugen in gebruik is tijdens het bewerken van een video?
Daarnaast is deze gewoon aan vervanging toe, hij werkt alleen op netstroom en gaat 's nacht spontaan aan enzo 8)7.
Dat is dan wel jammer. De processor is ook naar de huidige maatstaven nog best snel.
Met vervangen van de harde schijf door een ssd en het toevoegen van een extra ram module zou die weer helemaal up to date zijn.
Ik hoor en zie dat MacBooks bij grafische applicaties gewoon beter werken maar ik waarom zien we dit niet terug in de feiten? Iemand ervaring of tips?
Veel mensen worden niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Grafische programma's werken net zo goed onder Windows als onder Mac OSX.
Het gaat fout als mensen een Windows laptop van €500,- gaan vergelijken met een Macbook van €1500,-
Dan vind ik het niet zo gek dat zij de Macbook fijner vinden werken. 8)7

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
Eens me bovenstaande post.
Je geeft eigenlijk aan dat je budget 1500 euro is. Wat je eventueel zou kunnen doen is eens kijken bij leapp die verkopen refurbished Macbooks voor een lagere prijs of hier in de V&A. Leapp is wel wat duurder maar geeft op een refurbished MacBook nog wel garantie. Andere optie is via V&A een MacBook kopen incl Apple care of als de MacBook jonger dan 1 jaar is zelf AppleCare afsluiten.
Wellicht vind je daar nog wel een MacBook die voldoet aan jouw wensen.

Overige optie is om bijvoorbeeld een wat zwaardere pc thuis neer te zetten of werk je veelal op locatie? Want dat haal ik niet echt uit je start post. Dan zou je via de best Budy guide etc.. Nog wel een nieuwe krachtigere pc kunnen samen stellen en koop je wellicht een wat goedkopere laptop erbij voor bijv presentaties als dat in jouw werk voorkomt. Je hebt dan een krachtig werkstation thuis staan waar je wellicht veel meer mee kan doen dan wanneer je alleen een MacBook aan zou schaffen.

[ Voor 12% gewijzigd door koentjuh1987 op 03-08-2016 09:08 . Reden: Toevoeging nav reactie chengbondkwok ]

...

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43
koentjuh1987 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:49:
Eens me bovenstaande post.
Je geeft eigenlijk aan dat je budget 1500 euro is. Wat je eventueel zou kunnen doen is eens kijken bij leapp die verkopen refurbished Macbooks voor een lagere prijs. Wellicht vind je daar nog wel een MacBook die voldoet aan jouw wensen.

Overige optie is om bijvoorbeeld een wat zwaardere pc thuis neer te zetten of werk je veelal op locatie? Want dat haal ik niet echt uit je start post. Dan zou je via de best Budy guide etc.. Nog wel een nieuwe krachtigere pc kunnen samen stellen en koop je wellicht een wat goedkopere laptop erbij voor bijv presentaties als dat in jouw werk voorkomt. Je hebt dan een krachtig werkstation thuis staan waar je wellicht veel meer mee kan doen dan wanneer je alleen een MacBook aan zou schaffen.
Dan zou ik liever kijken op V&A voor een Macbook. Er zijn een aantal users die soms zelfs sealed Macbooks verkopen tegen een stuk lagere prijs. Koop dan Apple Care erbij en dan ben je nog steeds goedkoper uit dan bij Leapp. Die zijn echt belachelijk duur.

• koentjuh1987
Eens maar ik probeer alleen aan te geven dat je niet altijd een nieuwe MacBook moet kopen. In de V&A zijn genoeg Macbooks die worden aangeboden met meer dan goede specs voor hetgeen de ts de MacBook wil gebruiken.

Alleen wilde ik ook eens vragen of er direct een MacBook moet komen, moet je flexibel zijn en werk je altijd op verschillende locaties dan is een laptop/MacBook handig. Doe je nagenoeg alles vanuit huis dan zou een vast werkstation misschien veel meer uitkomst bieden.

...

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43
koentjuh1987 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:03:
Eens maar ik probeer alleen aan te geven dat je niet altijd een nieuwe MacBook moet kopen. In de V&A zijn genoeg Macbooks die worden aangeboden met meer dan goede specs voor hetgeen de ts de MacBook wil gebruiken.

Alleen wilde ik ook eens vragen of er direct een MacBook moet komen, moet je flexibel zijn en werk je altijd op verschillende locaties dan is een laptop/MacBook handig. Doe je nagenoeg alles vanuit huis dan zou een vast werkstation misschien veel meer uitkomst bieden.
Daar heb je helemaal gelijk in :) Reageerde ook alleen op je eerste deel van je reactie.

• koentjuh1987
Misschien is dit iets voor de topic starter?
V&A aangeboden: 13" MBP Retina van 04-2014 | 512GB SSD | Absolute nieuwstaat!
Weet alleen niet in hoeverre de iris kaart voldoende grafische kracht geeft voor het gevraagde aangezien ik zelf niet zo bekend ben met de Adobe en lichtrood pakketten..

Daarbij ruim binnen budget en kun je eventueel zelfs nog een scherm en Tb/muis bij aanschaffen.

[ Voor 10% gewijzigd door koentjuh1987 op 03-08-2016 09:33 ]

...

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Als je 1500 euro te besteden hebt en je gaat in het windows platform zoeken vind je echt top of the bill hardware waar een macbook in die prijsklasse echt gaat verbleken. Je hebt nu jaren met windows gewerkt. Ik zou gewoon bij windows blijven als ik jou was en een heerlijk dik gespecte windows notebook kopen.

bijvoorbeeld deze MSI:
pricewatch: MSI PX60 6QE-254NL

En al je de looks ook belangrijk vind zou je nog altijd voor een zenbook UX501 kunnen gaan

Zoals deze bijv:
http://www.laptopshop.nl/...nbook-ux501vw-fz141t.html
Pagina: 1