Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi-problemen TP-Link 1043ND

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gilligan
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11 10:09
Hallo,

Ik heb een vraag over de router TP-Link 1043. Ik loop al geruime tijd te stoeien met de Wifi, omdat ik er niet helemaal tevreden over ben. Twee jaar geleden heb ik deze router gekocht vanwege de goede beoordeling omdat de oude router niet naar tevredenheid functioneerde, maar deze router doet dat ook niet optimaal. Op de mobiel is het op zich goed en heb ik stabiel internet, maar met name op de laptop laat het te wensen over.

De router staat op de eerste verdieping, weliswaar in een kamer aan de zijkant, maar zo centraal mogelijk. Ik heb de sterkte van het signaal even getest zowel op de mobiel (Wifi Analyzer) als de laptop (inSSIDer). Bij de router is het circa -45/-50 op de mobiel, en -50/-55 op de laptop. Ik zit met mijn laptop ongeveer zes meter van de router af (in rechte lijn) maar verlies met enige regelmaat verbinding. Daar is het op de mobiel circa -60/-70 maar op de laptop nog maar -85.

Op de benedenverdieping is het internet nòg een stuk minder. Op de mobiel werkt het nog wel (redelijk, -75/-80), maar op de laptop lukt het zelfs helemaal niet om verbinding te maken. We hebben wel laminaat op de eerste verdieping (met folie) en (ik vermoed) een betonnen plafond wat één en ander kan verklaren, maar dit is toch wel vrij dramatisch.

Ik was benieuwd of jullie mij kunnen helpen hoe ik dit kan verbeteren. Ik zit op kanaal 6, de beveiliging is ingesteld op WPA2-Personal en de router op 802.11n. En in hoeverre ligt het probleem bij de router, en in hoeverre bij de laptop?

Bij voorbaat dank,

Groet Gilligan

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De router is ondertussen aardig verouderd, en zelfs twee jaar terug had je IMHO beter eentje gekocht die ook 5GHz ondersteunt. Dat gezegd, in de 2.4GHz is het een van de betere die je kunt kopen en als je mobieltje er prima mee kan werken vermoed ik in eerste instantie dat je problemen met de laptop te maken hebben.

Beton en isolatie is funest voor WiFi, maar is totaal niet selectief per apparaat.

RSSI-metingen met ongeijkte tooltjes moet je altijd met korrel zout nemen, maar als je structureel 5-15dB lager scoort op de laptop in combinatie met een slechtere ervaring is dit geen meetfout: de laptop doet het slechter. Dat is opvallend, want mobieltjes zijn juist berucht klein en (dus) brak als het op WiFi aankomt - er is simpelweg geen ruimte voor een fatsoenlijke antenne. Dus als het dan nog beter is dan de laptop...

Het zou handig zijn om volledige info te geven:
- welk mobieltje heb je (niet alleen marketingnaam, ook exacte modelnr)
- welke laptop is dit?
- wat voor WiFi-NIC zit er in de laptop?

Oslik blyat! Oslik!

• gilligan
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11 10:09
Ik heb toen inderdaad overwogen om een 5GHz te kopen, maar dacht dat deze router wel zou volstaan. Leek me al een voldoende verbetering te kunnen zijn, goede beoordeling en mooi prijsje.

Mobiel: Nexus 5 (dat staat ook bij modelnummer), met Android 6.0.1 en Build-nummer (MOB30H)

Laptop: Acer Aspire V5-551-64456G75Makk
pricewatch: Acer Aspire V5-551-64456G75Makk

Wifi-NIC is me niet helemaal duidelijk.

En ik heb internet via glasvezel.

[ Voor 3% gewijzigd door gilligan op 28-07-2016 17:35 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gilligan schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:33:
Ik heb toen inderdaad overwogen om een 5GHz te kopen, maar dacht dat deze router wel zou volstaan. Leek me al een voldoende verbetering te kunnen zijn, goede beoordeling en mooi prijsje.
Zolang je geen interferentie hebt is het prima te doen, maar met een apparaat wat geen 5GHz aankan zit je vast mocht er ooit iets gaan storen. Tot nu toe geluk gehad...
Mobiel: Nexus 5 (dat staat ook bij modelnummer), met Android 6.0.1 en Build-nummer (MOB30H)
OK, voor mobiel best goed. Dat gezegt, het blijft 1x1 SiSo.
Laptop: Acer Aspire V5-551-64456G75Makk
pricewatch: Acer Aspire V5-551-64456G75Makk

Wifi-NIC is me niet helemaal duidelijk.
Network Interface Card, oftewel je netwerkadapter. Wat voor kaart zit erin?

Ik lees dat sommige uitvoeringen van de Aspire V5 met Broadcom BCM43228, wat een zeer acceptabele WiFi-n adapter is. Maar uitvoeringen kunnen verschillen. Daarom dat het relevant is om te weten wat er exact bij jou in zit.

Oslik blyat! Oslik!