Vraag

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:51

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb het systeem uit mijn signature. Af en toe valt mijn pc in 1x uit of hangt ie compleet vast met een zwart scherm en het geluid dat blijft hangen. Het enige dat dan werkt is de computer een harde reset geven. Daarna loopt ie weer zonder problemen.

Het probleem doet zich met name voor bij gaming. Ik speel met name Overwatch en Doom. Soms kan ik uren achter elkaar gamen en soms gebeurt het 2x op één avond. Ik heb een wattage meter gekocht die morgen binnen komt om te zien hoeveel mijn pc uit het stopcontact trekt. Ik heb een vermoeden dat het aan een te zwakke voeding ligt.

Ik had voor de GTX 1070 een GTX 970 en daarmee had ik het probleem ook al. Ik heb met een online calculator uitgerekend hoeveel watt mijn voeding moet zijn. Dit komt met alle casefans en dergelijk uit op 525watt. Wellicht bij pieken iets meer en dat dat het moment is dat mijn pc hangt of uit valt.

Wat heb ik al gedaan:
- Windows 10 herinstall
- OC's verwijdert

Voordat ik een nieuwe voeding ga kopen, wil ik eerst zeker weten of mijn huidige te zwak is, vandaar de wattage meter. Kan ik met een programmaatje al checken of mijn voeding sterk genoeg is?

[ Voor 3% gewijzigd door Techno Overlord op 28-07-2016 13:53 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Alle reacties

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Als gaat overclocken dan gaat je stroom nog meer omhoog, houd daar rekening mee.

Als je echt wilt weten of het de voeding is, leen een voeding en test het.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hoe ingewikkelder je systeem is, des te eerder kans op fouten. Ik denk niet dat je systeem meer dan 350 watt uit het stopcontact trekt, maar met al die overkloks weet ik het niet, ben benieuwd laat morgen even weten (was er geen Hema in de buurt?, die hebben goeie stroommeters voor een tientje).
Raid kan wel behoorlijk roet in het eten gooien, en twee EVO's in raid lijkt me al helemaal niet handig, daarbij nog 2 kleine HDD in raid, overklok geheugen, overklok cpu..ja dan kan er wel eens iets wat sneller over de zeik gaan.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je systeem is behoorlijk zuinig, het licht 100% zeker niet aan het totale vermogen van je voeding (Of hij moet kapot zijn, dat kan altijd natuurlijk). Een overclocked 1070 zal eens rond de ~200w verbruiken schat ik. De rest van je systeem + de 4690K @ 4.6 zal rond de 180w verstoken getuige http://www.anandtech.com/...e-i7-4790k-and-i5-4690k/2 (Onderaan, laatste afbeelding). In een game zullen je GPU + videokaart nooit allebei op de volledige 100% load draaien en dus ook niet zoveel verbruiken als bijv. een benchmark. In-game ga je de 400 watt nooit halen. Je trekt eens een keer 350w uit je voeding zoals Reepje al aangeeft.

Ik heb zelf toevallig ook wat random uitvallers gehad en dit kwam door m'n geheugen dat via XMP profiel net te weinig volt kreeg. Klein beetje het voltage opgehoogd en de boel draaide weer stabiel. Nu is dit wellicht niet zo voor jouw situatie, maar er kunnen meerdere oorzaken zijn dan puur je voeding. Je hebt een vrij ingewikkeld systeem met 2x raid0 dus er kan van alles mis zijn eigenlijk.

Uiteraard kan je voeding ook nog kapot/gaar zijn, dit kan je eventueel uitsluiten door een voeding te lenen. Verder zou ik even naar je RAM kijken als ik jou was, als er iets is met het RAM krijg je snel een onstabiel systeem met de meest vage klachten.

Als je trouwens het verbruik uit het stopcontact gaat meten moet je niet vergeten de efficiëntie van de voeding er af te halen; het verbruik uit het stopcontact (AC) ligt immers altijd een X% hoger dan het daadwerkelijke verbruik in je pc (DC).

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 28-07-2016 14:45 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦