Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Ik heb een twee mooie glas in lood ramen in mijn huis zitten.
Deze zijn echter en stuk slechter qua isolatiewaarde dan mijn dubbele beglazing.

Ik zie wel dat er opties zijn om glas in lood tussen dubbele beglazing te zetten maar dat is voor mij een te prijzige oplossing voor wat het oplevert.

Daarom zou ik nog wel willen weten of er alternatieve oplossingen zijn met een beperkte impact zoals bijvoorbeeld een doorzichtige coating ik zelf zou kunnen aanbrengen die het warmte verlies via het glas in de winter beperkt en ook een toename van de hitte in de zomer beperkt.

Het enige product wat ik zo kon vinden was:
http://www.industrial-nan...lation-coating-buildings/
Energy Protect™ is a next generation insulating technology that is not simply reflective. It is a thermal barrier coating, insulating in both hot and cold climates effectively. The coating is clear with a matte finish and will dry completely clear over most surfaces, except for glass/plexiglass, to which it will give a frosted look while still allowing through about 90-92% of the visible light and reducing UV by about 80% (per testing over glass). Customer report energy savings between 20% to 40% on heating and cooling costs
Nou heb ik geen idee hoeveel ik aan energieverlies heb via die glas in lood ramen maar als ik daar 20% op kan besparen lijkt me dat wel prettig.

Is er iemand die ervaring heeft met isolatie van glas in lood, of gewoon van glas door middel van een doorzichtige coating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat je bij oude gebouwen / kerken nog wel eens ziet is dat er een extra voorzetraam gebruikt wordt. Afhankelijk van de wensen en eisen kunnen deze ook aan de binnenzijde geplaatst worden.

http://isoglas.nl/voorzetramen/voorzetramen-glas-in-lood/

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 28-07-2016 13:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat was ook mijn eerste gedachte idd :)
Mijn ouders hebben het destijds bij een deur nog anders gedaan: plexiglas plaat, een rand er omheen gemaakt en daar tochtstrips op. Dat vervolgens tegen het kozijn klemmen. Werkt ook prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Of je hebt van TESA ook ghetto isolatie, folie die je met dubbelzijdig plakband er voor plakt en dan met de fohn strak maakt. Zie je eigenlijk niet zo veel van heb ik gemerkt.

"meteen gezelliger" zeggen ze.. :)

[ Voor 33% gewijzigd door maratropa op 28-07-2016 13:22 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-06 12:13
Per m2 HR++ dubbelglas bespaar je gemiddeld 20 - 25 m3 gas tov enkelglas. Afhankelijk van het vertrek levert dit circa 20 euro besparing per m2 per jaar op. Dus die 20% ga je was niet halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

maratropa schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:21:
Of je hebt van TESA ook ghetto isolatie, folie die je met dubbelzijdig plakband er voor plakt en dan met de fohn strak maakt. Zie je eigenlijk niet zo veel van heb ik gemerkt.

Dat is prima te gebruiken op een plek waar je niet veel bij komt, maar anders is het echt dramatisch spul. Ik heb het, voor ik mijn kozijnen ging vervangen, in de keuken gebruikt en het is verre van praktisch. Zolang er niets tegenaan komt is het overigens wél prima

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Een paar folie varianten ben ik ook tegengekomen maar dat leek me in alle gevallen echt iets voor een vlakke glasplaat en op een glas in lood raam echt niet te doen tenzij er iemand met ervaring met glas in lood ramen is die kan aangeven dat er wel bepaalde folies geschikt zouden zijn.

Een voorzetraam aan de binnenkant zou in theorie wel mogelijk zijn maar vind ik best een lelijke oplossing en is bovendien nog steeds best prijzig omdat ik dan iemand moet inhuren om zoiets te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:45

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

TWyk schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:48:
Een paar folie varianten ben ik ook tegengekomen maar dat leek me in alle gevallen echt iets voor een vlakke glasplaat en op een glas in lood raam echt niet te doen tenzij er iemand met ervaring met glas in lood ramen is die kan aangeven dat er wel bepaalde folies geschikt zouden zijn.

Een voorzetraam aan de binnenkant zou in theorie wel mogelijk zijn maar vind ik best een lelijke oplossing en is bovendien nog steeds best prijzig omdat ik dan iemand moet inhuren om zoiets te realiseren.
Je plakt de folie op het kozijn, niet op het raam zelf. Het idee is dat er een luchtlaag tussen de folie en het raam ontstaat, waardoor je effectief dus een isolatielaag aanbrengt. Of het raam dus valk is of niet, maakt niet uit, tenzij het kozijn dermate 'laag' is dat er geen ruimte is tussen het glas en de aan te brengen folie.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34

Rmg

maratropa schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:21:

Heb ik thuis (slaapkamer) ook hangen het valt niet echt op maar is wel iets wat je na een jaar of 2 moet vervangen omdat de tape loskomt en het plastic gaat 'saggen'. (vooral waar veel zonlicht komt)

gebruiken zeg ook veel in Engeland in monumentale panden waar je geen wijzigingen mag aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
Bel een glas in lood boer en informeer daar eens of die een handige tip heeeft, wie weet kun je ons nog wat leuks leren daarna.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
ach die vraag is bij de kenners al vaker langs gekomen.

antwoord:
http://www.atelier-immanu...l-tussen-dubbel-glas.html

oplossing is dus erg simpel.
glas-in-lood verwijderen, en dubbel glas plaatsen.
dan in een voorzet raam werk het glas-in-lood terug zetten voor het glas.
(en als je toch bezig bent, zaak wel even behandelen nu het er toch uit is.)
klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 28-07-2016 14:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:06

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ook dat is lelijk, van binnenuit is het prima, van buitenaf is het lelijk, omdat er een spiegeling voor het glas in lood zit. (wat overigens ook het geval is als je het tussen dubbel glas plaatst).

Ik heb er een uitgebreide studie van gemaakt en als het mooi moet zijn dan is de enige optie die ik tot nu toe ben tegengekomen het laten zitten zoals het was.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
prein2 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:10:
ook dat is lelijk, van binnenuit is het prima, van buitenaf is het lelijk, omdat er een spiegeling voor het glas in lood zit. (wat overigens ook het geval is als je het tussen dubbel glas plaatst).

Ik heb er een uitgebreide studie van gemaakt en als het mooi moet zijn dan is de enige optie die ik tot nu toe ben tegengekomen het laten zitten zoals het was.
jep, mee eens.
maar niet altijd heb ik de boodschap aan hoe de buren het zien, als ik maar warm zit en van binnen wel mooi is.
het hangt dan wel af van wat voor project het is, en of het echt storend is. ;)

maar uiteindelijk heb ik het ook met een gebrand schildert glas zo zitten bij mijn ouders het keuken raam.
en het is daar totaal niet storend. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
migjes schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:08:

antwoord:

oplossing is dus erg simpel.
glas-in-lood verwijderen, en dubbel glas plaatsen.
dan in een voorzet raam werk het glas-in-lood terug zetten voor het glas.
(en als je toch bezig bent, zaak wel even behandelen nu het er toch uit is.)
klaar.
Dat is voor mij een te dure oplossing.

Ik dacht meer aan zoiets:
http://hlgc.nl/producten-...oating-voor-glazen-ramen/

Ik kan alleen niet iemand vinden die een coating op glas in lood heeft aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TWyk schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:37:
[...]

Dat is voor mij een te dure oplossing.

Ik dacht meer aan zoiets:
http://hlgc.nl/producten-...oating-voor-glazen-ramen/

Ik kan alleen niet iemand vinden die een coating op glas in lood heeft aangebracht.
dan ben ik bang dat niks doen een betere oplossing is. ;)

glas-in-lood zijn mooie technieken, maar zo een laag maakt het natuurlijk onmogenlijk om het later nog een keer te herstellen ben ik bang.

(en daarbij, die coating en folies veel leuke marketing, maar effectiviteit mag zeker betwijfeld worden.
het zal vast wel iets doen, maar verwacht er geen wonderen van. :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-06 11:33
Dikke gordijnen van plafond tot vloer kunnen ook wat helpen. Als het glas-in-lood bij een voor- of achterdeur zit zou je kunnen kijken of je iets van een vestibule kunt maken, die je dan kan afsluiten als het koud wordt.

Of als het kan, een dubbel plisse met warmtewerende coating monteren; dat isoleert heel aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56

MrScratch

I am rubber, you are glue

migjes schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:08:

antwoord:
Wat een onzin wordt hier achter deze link verkondigd. Ik heb glas-in-lood in dubbel glas in flink wat ramen in mijn erker en zijramen en bovenramen voor. Ziet er supergoed uit, geen enkele is stuk gegaan of lelijk geworden. Ik ben er supertrots op en tevreden mee. En het zit er al ruim 8 jaar in. Geen enkele claim over stuk gaan of lelijk worden die worden gemeld kan ik beamen.

Ik zou zeggen, als je het geld er voor (over) hebt, meteen tussen dubbel glas gooien. Dat is gewoon de mooiste oplossing.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:06

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

De mooiste oplossing is laten zitten.
Het probleem met tussen glas zetten is dat er glas voor alle gedeelten zit. Je krijgt dus spiegeling van het glas en dat voor het lood. Zelf vind ik dat niet mooi. Wel de enige goede oplossing als je het echt niet wilt laten zitten...

Stuk of lelijk worden kan ik me inderdaad ook niet voorstellen, het gaat mij om lelijk vinden 😋

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 20:00
Ik heb ook glas-in-lood ramen, in de erker en boven de voordeur. Voor al deze ramen hebben we voorzetglas laten zetten in een mooi wit frame. Ideaal. Er komt geen zuchtje wind meer door en we ervaren er veel comfort van.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:43:
[...]

dan ben ik bang dat niks doen een betere oplossing is. ;)

glas-in-lood zijn mooie technieken, maar zo een laag maakt het natuurlijk onmogenlijk om het later nog een keer te herstellen ben ik bang.

(en daarbij, die coating en folies veel leuke marketing, maar effectiviteit mag zeker betwijfeld worden.
het zal vast wel iets doen, maar verwacht er geen wonderen van. :-( )
Toch is coating wel een heel belangrijk iets bij glas. Het huidige hr++ dubbelglas zou nooit dat label krijgen zonder coating.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 21:56

MrScratch

I am rubber, you are glue

prein2 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 22:06:
De mooiste oplossing is laten zitten.
Het probleem met tussen glas zetten is dat er glas voor alle gedeelten zit. Je krijgt dus spiegeling van het glas en dat voor het lood. Zelf vind ik dat niet mooi. Wel de enige goede oplossing als je het echt niet wilt laten zitten...

Stuk of lelijk worden kan ik me inderdaad ook niet voorstellen, het gaat mij om lelijk vinden 😋
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Ikzelf vind het er hartstikke mooi uit zien. Ze hebben het lood bewerkt zodat het die oude matte look heeft gekregen en ik daarmee is het echt supermooi.

Ik heb nog 2 piepkleine raampjes naast mijn voordeur zitten die nog enkelglas glasinlood zijn. Die gaan ook omgezet worden. Ik vind het behoud van het oude, maar aangepast aan de moderne tijd.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik heb mijn ramen toen ik de kozijnen ging vervangen ook laten isoleren door het glas in lood tussen 2 ramen te laten zetten. Mijn ramen waren zo oud dat het lood ook vervangen moest worden ( lees ouder dan 70 jaar) dit alles plus het laten plaatsen ( glaslatten nagelen en afkitten) koste mijn 200 per raam. Maar daarmee heb ik a makkelijk schoon te maken ramen( beide kanten glad) en b ze zijn goed geïsoleerd.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 15:26

YellowCube

Wait...what?

Ik heb geen idee hoe oud het glas en het lood zijn, maar ik had zelf behoorlijk oude ramen die en vies waren en waarvan het lood op sommige punten bijna verkruimelde als je er aan zat.
Ik kan me bij die coating voorstellen dat het glas goed schoon en vetvrij moet zijn alvorens het aan te brengen (en dat er al helemaal geen losse delen voor mogen komen). Dat lijkt me met glas in lood een hele uitdaging.

Daarnaast ga je ongetwijfeld gezeik krijgen als het glaspaneel niet helemaal luchtdicht is (wat bij oude glas in lood panelen vaak het geval is).
Dat gaat resulteren in condensvorming en andere ellende. Je ziet dat vaak ook gebeuren als mensen een (plexi)glasplaat over hun glas in lood panelen zetten.

De beste optie is het gewoon tussen dubbelglas te zetten. Het is duur, maar het isoleert, het is makkelijk schoonhouden en je glas in lood is beschermt tegen van alles en nog wat.
De tweede optie is dubbelglas in het kozijn en het glas in lood paneel er los aan de binnenkant tegenaan (niet afdichten o.i.d. want dat geeft weer kans op condensvorming). Dan moet je paneel echter nog wel intact zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:23
Sowieso zou ik dolgraag lood afschermen met glas aan de binnenzijde. Lood wordt al decennia lang in verband gebracht met allerlei neurologische aandoeningen en is bewezen giftig. Ook als je er niet aan zit kan het toch in je atmosfeer terecht komen. Een oud collega van me en zijn vrouw hebben mogelijk beide ALS opgelopen door lood.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Ik ga toch op zoek naar een leverancier van dit vrij nieuwe product:
https://drywired.com/product/liquid-nanotint/

Ik heb naast de glas in lood ramen ook kleine niet rechthoekige ramen (met rondingen) die door de vorm moeilijk naar isolatieglas zijn om te zetten maar waar ik wel goed op kan experimenteren met een nanocoating.

aanvullende info:
http://liquidnanotint.com...anoTint-PDS-with-FAQs.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door TWyk op 02-08-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Ik heb geprobeerd de Liquid Nanotint coating van DryWired te bestellen maar een samplekit geschikt voor maximaal 8m2:

DW1300KS - DryWired Liquid NanoTint 200g SAMPLE KIT
Package includes:
- Nanotint & Hardener
- Glass degreaser
- Glass primer
- High density foam rollers
- Degreasing pads
- Masking tape

zou 280 euro ex BTW moeten kosten. (offerte van www.drywired.fr)
Dat komt uit op 350 euro kan ik niet opbrengen voor een isolerende en UV werende glas coating.

Ze zijn wel nog op zoek naar een distributeur en verwerkers (isolatiebedrijven?!) in de Benelux die grotere hoeveelheden kunnen afnemen voor veel betere prijzen.
De individuele consument is nog niet echt in zicht voor deze glas coatings.

[ Voor 20% gewijzigd door TWyk op 05-08-2016 10:30 ]

Pagina: 1