Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Over een tijdje gaan mijn werkzaamheden verhuizen naar een andere plaats waardoor ik de keuze heb om mee te gaan. Ik heb overigens nog niet besloten of ik mee wil gaan of dat ik naar een ander vestiging verplaatst wil worden. Mijn eigen appartement staat al te koop aangezien de wens om te verhuizen er al is, dit staat overigens los van het werk.

Het voorstel wat ik nu heb liggen is dat ik gedurende 3 jaar een 4 wekelijkse kilometer vergoeding kan krijgen van ongeveer 430 euro (68,5 km enkele reis, 45 minuten). Hiervan houd ik dus geld over ten opzichte van de kosten die ik nu heb voor mijn auto, ongeveer €75-€100.
Wat ook een mogelijkheid is, is om de kilometervergoeding om te zetten naar een verhuisvergoeding. Zoals ik het nu berekent heb zou dit dan op zo'n €16.500 euro uit moeten komen. Dit bedrag zou dan in één keer uitbetaald worden.

Nu is het voor mij niet helemaal duidelijk wat ik hier nu netto van overhoud. Ik heb via de site van de Belastingdiesnt gevonden dat de wergever een bedrag van €7.750 belastingvrij mag geven als verhuisvergoeding. Een verhuisvergoeding word gezien als een vorm van loon.
Nu zou ik dus ongeveer €8.750 meer krijgen dan het door de BD vrijgestelde bedrag en zou hier dus belasting over moeten betalen. Ik heb echter geen idee hoe dit dan verrekend word. Waar valt dit onder en hoeveel belasting moet ik betalen?

In de voorwaarden van de BD staat dat er met minimaal 60% de reisafstand verkort moet worden, reistijd word niet over gerept verder. Gaat die over de afstand hemelsbreed of over kilometers over de weg?

Noot: De vraag heb ik reeds uitstaan bij onze HR officer die de verhuizing begeleid maar die is nu net met vakantie en ik moet mijn beslissing om mee te verhuizen of niet bij voorkeur eind deze week aangeven.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:27
Just_I schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:52:
Noot: De vraag heb ik reeds uitstaan bij onze HR officer die de verhuizing begeleid maar die is nu net met vakantie en ik moet mijn beslissing om mee te verhuizen of niet bij voorkeur eind deze week aangeven.
Afgezien van je vraag is dit nogal raar toch? Je moet beslissen, maar er is niemand aanwezig om je officieel antwoord te kunnen geven vanuit de organisatie? Een geldige reden om met je antwoord even te wachten tot begin volgende week lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
Nu is het voor mij niet helemaal duidelijk wat ik hier nu netto van overhoud. Ik heb via de site van de Belastingdiesnt gevonden dat de wergever een bedrag van €7.750 belastingvrij mag geven als verhuisvergoeding. Een verhuisvergoeding word gezien als een vorm van loon.
Nu zou ik dus ongeveer €8.750 meer krijgen dan het door de BD vrijgestelde bedrag en zou hier dus belasting over moeten betalen. Ik heb echter geen idee hoe dit dan verrekend word. Waar valt dit onder en hoeveel belasting moet ik betalen?
Dat wordt dan gewoon bij je loon opgeteld, dus valt dan in de hoogste belastingschaal waar je zelf inzit. Dus 40.15% als je minder dan 66.4K per jaar bruto verdient, en 52% over het bedrag boven deze grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat ook een mogelijkheid is, is om de kilometervergoeding om te zetten naar een verhuisvergoeding. Zoals ik het nu berekent heb zou dit dan op zo'n €16.500 euro uit moeten komen. Dit bedrag zou dan in één keer uitbetaald worden.
Weet je zeker dat de werkgever hierin meegaat? Die kilometervergoeding kan namelijk ook korter dan 3 jaar gelden (je kan ontslag nemen, je kan in de tussentijd verhuizen, etc.), dus het is nogal veel om ervan uit te gaan dat de werkgever maximale kosten heeft gedurende deze 3 jaar.

Ook denk ik dat je vrij optimistisch bent als je denkt 3 jaar lang zoveel te kunnen rijden voor minder dan 19 cent netto per kilometer. Daar zou een flinke marge in moeten zitten.
Ik heb via de site van de Belastingdiesnt gevonden dat de wergever een bedrag van €7.750 belastingvrij mag geven als verhuisvergoeding.
"U mag een onbelaste verhuiskostenvergoeding geven van maximaal € 7.750 naast de vergoeding van de werkelijke kosten voor het overbrengen van de boedel."
Verkijk je niet op de enorme invloed van variabele heffingskortingen, de werkelijke belasting is tot ongeveer 8%-punt hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
* hoe wordt de afstand bepaald? --> daarvoor gebruikt de belastingdienst een routeplanner.

* belastbaarheid bovenmatige vergoeding --> check even of dit met een eindheffing wordt belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:20:
[...]

Afgezien van je vraag is dit nogal raar toch? Je moet beslissen, maar er is niemand aanwezig om je officieel antwoord te kunnen geven vanuit de organisatie? Een geldige reden om met je antwoord even te wachten tot begin volgende week lijkt me.
Mijn collega's hebben hiervoor detijd gehad tijdens mijn vakantie. Ze willen graag zo snel mogelijk antwoord om de plannen met de verschillende plantmanagers door te spreken (in verband met het wisselen van werknemers tussen de vestigingen). Mijn plantmanager is er wel maar ik verwacht niet dat hij mij hierop antwoord kan geven, hij heeft de vraag overigens ook via demail gehad.

Het zou inderdaad een reden kunnen zijn om later antwoord te geven.
RemcoDelft schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:35:
[...]

Weet je zeker dat de werkgever hierin meegaat? Die kilometervergoeding kan namelijk ook korter dan 3 jaar gelden (je kan ontslag nemen, je kan in de tussentijd verhuizen, etc.), dus het is nogal veel om ervan uit te gaan dat de werkgever maximale kosten heeft gedurende deze 3 jaar.

Ook denk ik dat je vrij optimistisch bent als je denkt 3 jaar lang zoveel te kunnen rijden voor minder dan 19 cent netto per kilometer. Daar zou een flinke marge in moeten zitten.
Dit is zoals het me in de brief staat uitgelegd, ze zeggen zelf dat de regeling van €430 per periode duurt voor drie jaar. Daarna gaat het over in de standaard regeling, max €120 per periode momenteel.
De kosten die ik reken zijn brandstof + belasting + verzekering. Onderhoud en afschrijving houd ik geen rekening mee.
"U mag een onbelaste verhuiskostenvergoeding geven van maximaal € 7.750 naast de vergoeding van de werkelijke kosten voor het overbrengen van de boedel."
Als ik dit goed begrijp zouden ook eventuele verhuiskosten ook belastingvrij kunnen worden vergoed door de werkgever, afgetrokken van de totale verhuisvergoeding?
Verkijk je niet op de enorme invloed van variabele heffingskortingen, de werkelijke belasting is tot ongeveer 8%-punt hoger.
Hier doel je op de loonheffingskorting? Het tarief voor bijzondere belasting is overigens 49,22% voor mij.
t_captain schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:35:
* hoe wordt de afstand bepaald? --> daarvoor gebruikt de belastingdienst een routeplanner.

* belastbaarheid bovenmatige vergoeding --> check even of dit met een eindheffing wordt belast.
Reisafstand is door werkgever bepaald door middel van Routenet.

Waar moet ik checken of dit door middel van een eindheffing gedaan word?

[ Voor 55% gewijzigd door Just_I op 28-07-2016 11:54 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij is de verhuiskostenvergoeding een "gerichte vrijstelling" in de sfeer van de WKR. Voor WKR geldt, dat bovenmatige vergoedingen doorgaans als eindheffingsloon worden beschouwd. De werkgever betaalt 80% belasting over het deel van de (netto uitbetaalde) vergoeding boven de vrijstelling.

Check met je salarisadministratie of ze inderdaad de belastinggevolgen over 16.500 - 7.750 voor hun rekening nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Vandaag heb ik bij verschillende collega's nagevraagd of zij hier meer van weten. Zij zeiden dat het totaal bedrag netto zal worden uitgekeerd, het bedrijf zal de belastingen betalen die nodig zijn om het volledige bedrag aan mij netto te kunnen overmaken.
Ze hebben dit overigens van de plant manager en de HR officer mondeling te horen gekregen. Er staat niks op papier en mijns inziens ook dus niets vast.

[ Voor 9% gewijzigd door Just_I op 28-07-2016 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Eindelijk heb ik antwoord ontvangen van HR:
De reiskosten zijn netto. Als dit omgezet moet worden in een verhuisvergoeding, zal dit bedrag gebruteerd worden, zodat dit alsnog netto uitbetaald kan worden.
Hoeveel procent belasting er betaald moet is dus niet duidelijk.

Over het aantal kilometers dat ik van het werk moet gaan wonen werd nogal vaag gedaan, ik moet in de regio van de werkplaats (Almere) gaan wonen en de reisafstand aanzienlijk verkorten. Nu is er in de regio Almere niet echt veel anders dan Almere, het dichtsbij zijnde zal dan zo'n beetje Huizen of Naarden zijn. Dit is over de weg een kleine 20 km.
Volgens de bepaling van de BD moet de reisafstand met minimaal 60% verkort worden dus dit zou wellicht nog kunnen. Lelystad is maar gedeeltelijk mogelijk.

Overigens word het verschil in reisafstand berekend tussen de nieuwe woning en de oude woning en dit word uitbetaald als verhuisvergoeding.
Ter illustratie: ik ga 20 km van het werk wonen dan word de verhuisvergoeding dus +/- €11.800,- netto. Daarnaast kom ik als ik het goed heb in de standaard kilometervergoeding terecht van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamarrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:28
HR schrijft dat ze de verhuisvergoeding bruteren; ofwel, ze verhogen het bruto bedrag om op het toegezegde bedrag netto uit te komen. Zoals ik het opvat krijg je die 16,5k gewoon netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 19:02
Houd er wel rekening mee dat de bruto componenten ook invloed kunnen hebben op eventuele toeslagen, uitkeringen of tegemoetkomingen die je ontvangt vanuit de overheid. Dat gebeurt ook als het vanuit de WKR wordt geregeld volgens mij, maar ik ben geen loonadministrateur. Ik zou dat nog even checken.

Collega is daar de mist mee in gegaan door een laptop via een fiscaal plan vanuit WKR te kopen van vakantiedagen. Doordat haar brutoloon daardoor echter veel hoger lag, werd ze in die maand gekort op haar uitkering.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je aan het infuus van uitkeringen en/of toeslagen hangt, moet je inderdaad uitkijken met iedere bruto vergoeding. Je effectieve belastingdruk kan wel eens 100%+ bedragen.

Een meer algemeen advies is om alles op alles te zetten om van het infuus af te komen, maar dat is lastig in een land waar de grote meerderheid van de mensen toeslagen ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Voor toeslagen etc. had ik al een te hoog bruto jaarsalaris dus dit vormt verder geen belemmering. Ik zit nu grofweg op de 38k per jaar bruto, daar zou dan (uitgaande van €7.750,- belasting vrij deel) maximaal 9k bij kunnen komen netto. Wat precies het bruto bedrag word is dan nog even de vraag, of 49% bijzonder betastingslabel (18k) of 80% naheffing (45k).

Heeft dir verder nog invloed op iets? Voor het aanvragen van een hypotheek niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
80% is geen naheffing maar een eindheffing. En het is geen 80/100 belasting = 20/100 netto. Het is 80/180 belasting = 100/180 netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
t_captain schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 14:30:
80% is geen naheffing maar een eindheffing. En het is geen 80/100 belasting = 20/100 netto. Het is 80/180 belasting = 100/180 netto.
Deze volg ik even niet. Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De termen:
* Naheffing: een correctie die door de inspecteur wordt opgelegd als je te weinig belasting hebt betaald. Soms in combinatie met een boete (als er sprake is van opzet of kwade wil), soms alleen de verschuldigde belasting (als er een goedwillend verschil van inzicht is).

* Eindheffing: een aparte manier van loonbelasting over het zgn. "eindheffingsloon"; dat zijn zaken zoals vergoedingen die boven de vrije ruimte.
Bij een eindheffing betaalt de werkgever de loonbelasting, en is daarmee de kous af. Noch het eindheffingsloon, noch de afgedragen loonheffing wordt aangegeven in de aangifte IB van de werknemer. Dit in tegenstelling tot de normale loonbelasting, die slechts een voorheffing voor de inkomstenbelasting is.

De tarieven:
Het tarief voor de eindheffing is 80%. Dat getal wordt vaak door werkgevers gebruikt om uit te leggen dat ze echt geen vergoeding van onkosten kunnen betalen (want, "boven WKR norm en dan 80! belasting"). Maar het is dus geen 80% in de betekenis dat je 500 moet betalen om 100 netto uit te keren. Het is een heffing van 80% over het netto uitbetaalde bedrag. Als je 100 euro eindheffingsloon (netto) uitbetaalt, moet je 80 euro aan de belastingdienst betalen. Totale kosten 180. Belastingdruk is vergelijkbaar met regulier loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Okee, dat is duidelijk.

Even een stapje opzij. Voor de berekening van de kilometervergoeding word een afstand van 68,5 km enkele reis aangehouden voor 214 dagen per jaar. Dat komt dus op €430,- per periode uit.
Nu heb ik de vraag uitgezet bij HR over het aantal dagen waar ze mee rekenen aangezien ik op een ander aantal werkdagen in het jaar kom; 13 periodes van 20 werkdagen min 24 vakantie dagen, min 9 nationale feestdagen (uitgaande dat ze niet in het weekend vallen), komt bij mij op een totaal van 227 dagen. Dertien dagen rijd ik dus op eigen kosten heen en weer.
HR geeft aan dat ze dit doen omdat de BD hiermee rekent. Op de site van de BD kwam ik het volgende tegen:
Een werknemer reist bij deze methode in een jaar vermoedelijk in minstens 36 weken voor zijn werk naar een vaste plek. Voor de berekening van de vaste onbelaste vergoeding gaat u uit van 214 werkdagen in een jaar. Hierbij is al rekening gehouden met kortstondige afwezigheid wegens vakantie, ziekte en verlof. Als u aannemelijk kunt maken dat het aantal dagen van 214 hoger is (ten minste 25%), mag u uitgaan van het hogere aantal dagen.

Het aantal werkdagen vermenigvuldigt u met het totale aantal kilometers per dag. Het totale aantal kilometers voor een jaar vermenigvuldigt u met de onbelaste kilometervergoeding van maximaal € 0,19. Voor de vaste vergoeding per maand of per week deelt u de uitkomst door 12 of 52.
Dus als ik het goed begrijp gaat de BD er vanuit dat ik per jaar dus ongeveer 2,5 weken ziek ben. Dit terwijl ik nagenoeg nooit ziek ben laat staan ziek thuis blijf. Dit is aantoonbaar in de adminstartie natuurlijk over een paar jaar.

Is hier bezwaar tegen te maken en te eisen dat ik recht heb op de 227 dagen in plaats van 214 dagenof kan dit niet omdat ik niet meer dan 25% meer dagen rijd?

Ik heb op dit moment overigens een regeling dat ik elke km die ik rijd vergoed krijg á €0,19 per kilometer die ik rijd voor het werk. Mijn huidige werkplaats staat niet in mijn contract benoemt als standplaats, vandaar dat ik nog elke kilometer woon werk verkeer kan declareren. Voor mij zou het meest voordelig zijn om deze regeling te behouden om zo toch te krijgen waarop ik recht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je kunt op nacalculatie 19 c/km betalen (echte werkdagen). Of op voorcalculatie (volgens normen belastingdienst).

Dat je werkgever die twee mogelijkheden heeft, betekent echter niet dat jij een bepaald recht hebt. Daarvoor moet je je CAO bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet is de verhuisvergoeding die je aanhaalt is er een die geldt bij indiensttreding, niet bij verhuizing.

Edit: excuus ik zat verkeerd. Het geld ook voor overplaatsing.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2016 13:02 ]

Pagina: 1