HDD start niet met S-ATA power. Wel met Molex -> S-ATA conv.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik ben een nieuw systeem in elkaar aan het zetten en loop tegen een vreemd probleem aan.

Ik ben begonnen met de meest logische setup. Dus alles met de nieuwe S-ATA(power) kabels. Hierbij zie ik in de bios de volgende onderdelen:
1x M.2 nvme schijf 512gb
1x SSD 1TB
1x DVD-RW
De 2 " oude" 1TB schijven uit m'n oude systeem doen in deze situatie niks.

Vervolgens ben ik met de kabels gaan wisselen tussen DVD-RW en HDD's, maar de zorgt niet voor een oplossing. De HDD's blijven doodstil bij het opstarten.

Nu zat er bij de voeding ook nog een molex kabel die ik maar ben gaan proberen. Ik had nog 1 converter liggen die van molex een S-ATA power aansluiting maakt. Raar maar waar, deze oplossing zorgt ervoor dat de HDD gewoon start en normaal werkt.

Ik heb maar 1 converter liggen, dus het probleem is niet helemaal opgelost.

Iemand enig idee waarom de normale S-ATA powerkabels van de voeding geen enkele reactie geven op de HDD's?

Alle reacties

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:18
Je hebt niet even een andere PC/voeding liggen zodat je die 2 HDD's daarin kan proberen?

• Flint
Heb de oude pc al gedeeltelijk uit elkaar gehaald, dus dat is niet even snel te testen.
Doordat ik 1 HDD door middel van de converter aan de praat heb gekregen is het voor mij duidelijk dat het niet aan de HDD zelf ligt maar aan de S-ATA power kabel uit m'n nieuwe voeding.
Toch lijken de S-ATA power kabels ook gewoon normaal te werken aangezien de DVD-RW wel werkt.

Heb bijna de neiging om naar de winkel te gaan opzoek naar een 2de converter, of een splitter.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-01 08:49
Flint schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:19:
Heb de oude pc al gedeeltelijk uit elkaar gehaald, dus dat is niet even snel te testen.
Doordat ik 1 HDD door middel van de converter aan de praat heb gekregen is het voor mij duidelijk dat het niet aan de HDD zelf ligt maar aan de S-ATA power kabel uit m'n nieuwe voeding.
Toch lijken de S-ATA power kabels ook gewoon normaal te werken aangezien de DVD-RW wel werkt.

Heb bijna de neiging om naar de winkel te gaan opzoek naar een 2de converter, of een splitter.
Ik zou de voeding omruilen indien mogelijk. Je wilt geen knutseldingen in je voeding, want als dat klapt dan gaat er vaak een hoop hardware mee.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:18
Flint schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:19:

Het ging me ook meer om de voeding te testen inderdaad :)
Ik zou deze terug brengen of uitgebreid laten testen.
Voor zover ik weet worden de Molex en SATA powers "apart" behandeld in de voeding.

• Flint
Hmm, heb nog wat zitten wisselen met de powerkabels en inmiddels werkt het ook niet meer met de molex converter...

Zometeen maar even oude systeem opnieuw in elkaar zetten.

Edit: oud systeem draait weer en heb geen problemen met de HDD's.

[ Voor 16% gewijzigd door Flint op 28-07-2016 13:11 ]

Pagina: 1