Breezers schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:31:
[...]
Al werkt ie bij de groentenboer, dat maakt niets uit, je gaat niet als werknemer zitten rommelen op een netwerk van een werkgever. Er is niets overtrokken aan; een netwerk platleggen door een externe DHCP server aan te sluiten is voor elk bedrijf een bedrijfskritiek probleem of heb jij je ITIL certificaat op de achterkant van een bierviltje gehaald ?
Dat maakt dus wel degelijk uit, en als je dan met ITIL gaat lopen gooien heb je in ieder geval zelf niet goed opgelet als je verwacht dat een dergelijk framework goed toe te passen is op de situatie bij de groenteboer op de hoek. Bovendien, als je netwerk plat gaat door een externe DHCP server moet je misschien even nadenken over de inrichting van dat netwerk.
Aan de hand van de vraag van de topic starter is niet op te maken of het een "groot" bedrijf betreft of een kleine zaak waar het neefje van de eigenaar het Ziggo modem uit de doos gehaald heeft en heeft aangesloten. In dat laatste geval is het helemaal prima om de topicstarter zo te helpen, hij wordt immers gewezen op de gevaren, ook de eventuele beveiliging wordt nog benoemd en dat is helemaal prima in die situatie.
Hij wordt dus volledig terecht gewezen op de risico's en dat dit soort praktijken bijzonder onwenselijk zijn in zakelijke netwerken, alleen hoeft dat niet 5x op rij te gebeuren in steeds grovere bewoordingen. Na de eerste keer was het ook wel duidelijk.
En als jij je geroepen voelt om de medewerker willens en wetens "te helpen"om dit bij een bedrijf voor elkaar te krijgen, dan vraag ik mij wel af hoe jouw zakelijke opdrachtgevers dit kunnen waarderen als ze je inhuren als IT projectmanager in hun bedrijf...
Een van de belangrijkste kwaliteiten binnen de IT is het kunnen inschatten van een situatie en daar een passende oplossing voor te vinden, en dus niet het domweg herhalen van een trukje wat je ergens geleerd hebt. In een zakelijke situatie moet je je afvragen wat het onderliggende probleem is als je medewerkers ineens zelf accespoints mee beginnen te nemen, tot op zekere hoogte kan je ze dat niet eens kwalijk nemen, want blijkbaar slaag je er met je IT afdeling niet in om de behoefte van je organisatie te vervullen.
En nou net dat is de omslag die veel IT'ers nog moeten maken, je bent er niet om een IT omgeving in stand te houden, je bent er om de behoefte van de business te vervullen. Dat je dat moet doen op een verantwoordelijke en degelijke manier spreekt voor zich, en dat dat als gevolg heeft dat niet alles wat een gebruiker wil daadwerkelijk gerealiseerd kan worden begrijpt ook iedereen. Maar als de gebruikers wifi willen en dat om wat voor reden dan ook technisch niet wenselijk of mogelijk is moet je met je gebruikers in gesprek en uitleggen waarom dat zo is en om uit te zoeken wat eventueel het onderliggende probleem is voor die gebruikers.
Dus wat betreft de tevredenheid van mijn opdrachtgevers.. Ik ben er om ze te helpen, en als daar dan wensen uit naar voren komen die risico's met zich mee brengen is het aan mij om ze daar op te wijzen en ze daarvoor te behoeden, maar ook dat valt gewoon onder de noemer iemand helpen.
Wat niet onder de noemer valt van "iemand helpen" is op een forum bij een reactie iemands achtergrond opzoeken en er een persoonlijke aanval van maken, maar dat is misschien een verschil van inzicht.