Upgrade naar een 6600k/6700k systeem.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-01 12:13
Ik heb besloten dat mijn sandy bridge 2500k systeem eindelijk met pensioen mag. Het werkt nog steeds prima maar de ongeveer 25-30% betere ipc die skylake biedt plus het veel snellere ddr4 vind ik aantrekkelijk genoeg om voor over te stappen.

Nu heb ik een aantal vragen, ik gebruik mijn pc voornamelijk voor gamen dus daar wil ik mijn keuze op baseren. Is het dan waard om een 6700k over een 6600k te halen? (Ik game op 1440p met een 980ti).

Daarnaast vraag ik me af of jullie suggesties hebben voor een goed moederbord en een snel geheugensetje.

Er zit zoveel variatie in de prijzen van de moederborden dat ik het even niet meer weet. Sommige zijn zelfs 400 euro wat bieden die nou echt over een moederbord van 150 euro?

Ook ddr4 snap ik niet helemaal. De snelheden liggen veel hoger maar de latencies ook. Wat is voor mij als gamer nou uiteindelijk belangrijk? Suggesties voor 16gb setjes zijn welkom.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
Hoi,

ik heb ook nog een 2500K, maar dit filmpje weerhield me er toch van om over te schakelen:
YouTube: Every Core i5 Generation Benchmarked: Lynnfield to Skylake, 7 years ...

Die betere IPC heeft maar een zeer minimale indruk op de minimum framerate.

De enige reden voor mij om eventueel over te schakelen zou connectivity zijn van het moederbord. Maar dat is niet voldoende.

Skylake is ondertussen al weer een tijdje uit, dwz dat Kaby Lake om de hoek lurkt. Als ik ooit overschakel, is het bij launch. Intel processor prijzen veranderen nauwelijks gedurende de lifecycle.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De genoemde 6xxx cpu's zijn sneller maar.....
ddr4 geheugen is sneller, maar je moet dan wel denken aan zeer klein snelheidswinsten.

Kijk bijv naar benches, zie hieronder eentje met Doom. In de vergelijk is een 2500k meegenomen, dus je kan mooi vergelijken, en misschien vind jij die enkele frame wel een hondertje of 5 waardig.
http://www.techspot.com/r...oom-benchmarks/page5.html
Dat is allemaal niet overklokt. Zet je de 2500K 10% hoger, zit je echt wel op i7-6700 nivo.

[ Voor 6% gewijzigd door Reepje op 28-07-2016 09:01 ]

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-01 12:13
Ik ben eigenlijk op het idee gekomen om de 2500k te upgraden aan de hand van dit filmpje. YouTube: Is It Time To Upgrade Your Core i5 2500K?

Daar lijkt het toch best wat verschil te maken in een hoop games. Hoewel het voor mij misschien minde relevant is omdat ik op 1440p game en de gpu daar de bottleneck zou zijn niet de cpu.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-02 11:15
wibra schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 08:30:
Skylake is ondertussen al weer een tijdje uit, dwz dat Kaby Lake om de hoek lurkt. Als ik ooit overschakel, is het bij launch. Intel processor prijzen veranderen nauwelijks gedurende de lifecycle.
Dat verhaal klopt toch niet helemaal, toch zeker niet voor Skylake, dus hoe het in de toekomst zal zijn weet je niet. Skylake was slecht leverbaar de eerste maanden en ook een stuk duurder dan de adviesprijs (je ziet bij zowel de pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed als de pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed een bult naar boven in de prijshistoriek rond november, en daarvoor was die slecht te krijgen). Heeft toch een aantal maanden geduurd tot normaal beschikbaar was. Dan komt er nog bij dat bij launch de keuze in moederborden beperkt is. En dan weer specifiek voor Skylake, was de prijs van DDR4 in het begin ook erg hoog. Dat zal dan niet bij Kaby Lake zijn, maar is nog een reden om niet altijd meteen op een nieuw platform te springen. En dan als laatste punt, bij elke platform launch zijn wel wat bugs, dat was bij Skylake niet anders. Soms kunnen ze die oplossen bij een firmware update, maar bv bij Sandy Bridge was er een bug die een hardware revisie vereiste.

Ik zou daarom toch niet meteen met een launch overstappen. Kaby Lake wordt waarschijnlijk toch niets speciaals gezien de manier waarop het er in de planning tussen gepropt is om maar wat nieuws aan te kunnen bieden met de eindejaarsperiode.

Mijn Lynnfield is helemaal rijp voor een upgrade, maar ik wil nog even afwachten wat AMD met Zen gaat brengen, heb het zowat gezien met de 5% per jaar van Intel en de degout waarmee klanten behandeld worden (overklokken van proc met vaste multiplier via bclk? Uitschakelen! Overklokken op een niet Z moederbord? Uitschakelen! Om dan nog te zwijgen over de totale stilstand van het aantal cores op het mainstreamplatform en de prijs van de 6950X...)