Synology upgrade of ZFS NAS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Momenteel heb ik een DS1511+. Het systeem bevat 5 schrijven van 3TB in SHR met 2 schijven voor fouttolerantie (te vergelijken met Raid 6). De beschikbare ruimte is 8TB en dit begint aardig vol te raken.
De Synology doet het nog prima ondanks zijn leeftijd. Hij wordt gebruikt als opslag voor media (films, muziek en foto's) en backups welke Acronis true image wegschrijft.

Het systeem zit voor 94% vol op het moment. Een groot deel hiervan zijn films die ik toch eigenlijk niet kwijt wil. Omdat de Synology eigenlijk bedoeld is voor het maken van backups van systemen moet ik daar prioriteit aan geven en niet aan de films.

Systeem backups nemen grofweg 1TB in beslag op het moment.

Ik vraag mij af wat de slimste zet is.
  • Synology uitbreiden met een DX513 uitbreidingsunit. Erg duur apparaat naar mijn mening voordeel is wel dat ik gewoon mijn SHR uit kan breiden met schijven. Duur / eenvoudig.
  • Externe HDD aan Synology hangen en daar de 'minder belangrijke' films op plaatsen. Kans op gegevensverlies bij de films is dan veel groter. Minder gegevensbescherming / goedkoop
  • Simpele FreeNAS/xpenology NAS bouwen welke in eerste instantie enkel voor opslag van films zal dienen. Later misschien volledig migreren naar dit systeem. Omdat ik niet thuis ben hiermee durf ik niet direct volledig over te stappen. Een systeem op basis van ZFS is helaas dan weer niet eenvoudig uitbreidbaar. Flexibel, toekomstgericht, duur?
Ik neig naar de laatste optie. Xpenology vertrouw ik zelf niet heel erg dus waarschijnlijk zal ik naar iets anders moeten kijken. Nog een groot voordeel van de laatste optie is dat ik de Synology later nog kan gebruiken als off site backup voor echt belangrijke zaken.

Always look on the bright side of life.

Beste antwoord (via Clifdon op 29-07-2016 00:57)

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 09:57
na wat ik allemaal gezien en ervaren heb, vind ik dat Synology nog steeds de beste blijft wat betreft NAS soft/hardware..

ik heb hier zelf ook nog een DS1511+ icm met een DS510 en deze set draait ook nog steeds perfect !
draai wel RAID6 en geen SHR2 met 4TB disken..
data begint hier ook erg vol te lopen...

Ik heb nog een bijna compleet lege DS510 module staan, hierop kan ik erg eenvoudig uitbreiden.
Maar ben wel vanplan hier een nieuwe tweede losse RAID6 volume te maken..
RAID5 of SHR1 daar begin ik zelf liever niet aan..

Ik adviseer je om voor de DX513 te gaan, en een nieuw RAID6 volume er naast te maken met bijv. 4TB HGST HDD's..

Alle reacties

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
* GeeMoney denkt even helemaal anders >:)

Je levert iets in op zekerheid maar:

Je kan ook voor SHR kiezen met 1 parity, en dan koop je 1 enkele 3TB schijf erbij die je als spare houdt.
Het rebuilden duurt hooguit 1 dag en daarna wissel je de kapotte disk.

Je zou ook de nieuwe 3TB in kunnen zetten als extra lokale back-up die je dan opoffert bij het uitvallen van een SHR disk.
Deze uitbreiding kost je relatief weinig en je krijgt er toch 3TB netto bij in je SHR, dan spaar je ondertussen door voor een echt grote upgrade naar wellicht ZFS of een nieuwe Synology?

Edit: de nieuwe mogelijke spare disk die je toch in kan gaan zetten als extra lokale back-up mag natuurlijk ook groter zijn dan 3TB. Je SHR heeft een limiet op 16TB 45TB.

Je kan dus ook je disken wisselen voor grotere exemplaren en dan de 3TB'tjes te koop zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 28-07-2016 08:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• FlorisVN
na wat ik allemaal gezien en ervaren heb, vind ik dat Synology nog steeds de beste blijft wat betreft NAS soft/hardware..

ik heb hier zelf ook nog een DS1511+ icm met een DS510 en deze set draait ook nog steeds perfect !
draai wel RAID6 en geen SHR2 met 4TB disken..
data begint hier ook erg vol te lopen...

Ik heb nog een bijna compleet lege DS510 module staan, hierop kan ik erg eenvoudig uitbreiden.
Maar ben wel vanplan hier een nieuwe tweede losse RAID6 volume te maken..
RAID5 of SHR1 daar begin ik zelf liever niet aan..

Ik adviseer je om voor de DX513 te gaan, en een nieuw RAID6 volume er naast te maken met bijv. 4TB HGST HDD's..

• Clifdon
SHR staat het niet toe om van SHR-2 naar SHR te migreren zonder totaal dataverlies. Ik had destijds misschien voor 1 redunantiedisk moeten kiezen.

De DX513 kost plusminus 400 euro. Mijn gevoel zegt dat ik voor ongeveer dat geld een zelfbouwserver neer kan zetten.(Ga ik vanavond even uitzoeken) Dus dan is de afweging of een lege box met sata aansluiting v.s. zelfbouwsysteem.

Ik ga TreeSize nog een keer laten lopen om te kijken waar de grote hoeveelheid data precies zit.
Dat is zeker geen gek idee. Gewoon die SHR laten voor wat het is. Eventueel is het toch wel mogelijk een 1511+ te koppelen met een DX513 en de SHR volume uit te breiden met die disks? Ik lees af en toe dat uitbreiden niet mogelijk zou zijn en je een nieuw volume aan moet maken.
Gevonden. Een DS1511+ i.c.m DX513 zou gewoon uit te breiden moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Clifdon op 28-07-2016 12:17 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:42

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je kunt ook een 2e synology kopen natuurlijk en daar wat minder boeiende data opzetten. Schakelen met tijdschema zodat hij niet 24/7 nutteloos draait.

Kan een eenvoudiger model zijn welke je niet aan internet hang . B.v. een ouder 4 bay model (41x). Die kun je voor een leuke prijs 2e hands kopen waarschijnlijk.

1513+ verkopen en een ds1815+ kopen zou ook een optie kunnen zijn. Eventueel wat nieuwe discs waarmee je een nieuwe SHR1 opbouw. Ik draai zelf met 4x4TB + 2x6TB in SHR (1) en heb netto 20TB in 1 volume.

[ Voor 36% gewijzigd door Tortelli op 28-07-2016 12:41 ]

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
een paar jaar geleden zat ik in dezelfde positie. Ik heb toen eerst gekozen voor (tijdelijke) uitbreiding met een externe schijf. Je geeft zelf al aan dat kans op gegevensverlies dan groter is. Dat klopt, en is mij dus ook overkomen:(
Uitbreiding met een DX513 is prima mogelijk, maar maak wel een NIEUW volume aan. Wanneer je het bestaande volume uitbreid krijg je dus een groot volume over 2 units. Wanneer de DX513 om wat voor reden dan wordt afgekoppeld heb je meteen je raid kapot en SHR-2 gaat dan niet meer helpen.
Met 5 schijven is 1 disk redundantie voldoende voor films en backup. De echt belangrijke bestanden kan je dan zelfs nog mirroren tussen beide units.
Je zou eerst de DX513 kunnen inrichten met 4TB schijven en dan je data daarna toe kunnen kopieren. Dan is je bestaande SHR2 vrij om naar SHR1 om te zetten.

Ik heb trouwens niet gekozen voor een DX513 uitbreiding maar heb gekozen voor een DS2413+. De bestaande DS1511+ doet dienst als backup. Mijn verwachting was dat mijn behoefte aan opslagruimte zou blijven groeien en dan was uiteindelijk een 12-bay NAS op termijn de beste oplossing.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Clifdon
DX513 +3 x 4TB schijven lijkt het dan nu te worden.

#ProductPrijsSubtotaal
3HGST Deskstar 7K4000, 4TB€ 138,50€ 415,50
1Synology DiskStation DX513 (Expansion Unit)€ 408,-€ 408,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,50

Blijft wat dat betreft nog een beetje boven mn budget. Even nadenken nog maar. Hiermee krijg ik wel 11TB extra ruimte met de mogelijkheid nog 2 schijven bij te zetten.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Ik raad je af om het bestaande volume uit te breiden i.p.v. een nieuw volume op de DX513 te maken. Mocht om wat voor reden dan ook de verbinding met de DX513 er uit gaan (stroomstoring, voeding van één van beide apparaten stuk, datakabel stuk/losgetrokken) dan ben je dus meer schijven kwijt dan je raid kan hebben. Of alles dan weer lekker gaat werken wanneer je het probleem weer oplost is dan een flinke gok.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Clifdon
Yes ik maak dan ook gewoon een tweede SHR volume aan op de DX513 dan kopieer ik de data naar Volume 2 en maak ik volume 1 opnieuw aan met SHR i.p.v. SHR-2. Dat geeft me dan een winst van 2x 4TB en 1x 3TB aan ruimte.

SHR-2 op mijn DS1511+ blijkt gewoon een slechte keus geweest te zijn. Maar niet alles is van te voren in te schatten. Ik heb wel al een keer een kapotte schijf gehad. Vrij aan het begin. Toen was ik maar al te blij dat alles veilig was. De data destijds was ook belangrijker dan wat er nu op staat.

• FlorisVN
mijn voorkeur zal altijd RAID6 of SHR2 blijven voor een Synology !
met de grote van de HDD's tegenwoordig, vind ik een rebuild van 3TB+ schijven te risico vol omdat met RAID5 of SHR1 te doen !

Ik vind jouw eerste keuze met SHR2 een uitstekende veilige keuze geweest !

• Clifdon
Ja dat is wel zo als de data belangrijk was. Alles behalve de films staat natuurlijk ook nog op een van onze andere systemen. Op mn eigen pc backup ik zelfs mn SSD naar mn HDD's in raid 1 en naar de NAS. Zelfs als de NAS totaal uit zou vallen ben ik nog best wel safe.
En die films ja jammer als ze kwijt zijn. En misschien slaap ik er 1 nacht minder om. Maar erger zal het niet zijn.

'Vroeger' had ik nog wel belangrijke data op de NAS. Welke maar sporadisch werd gebackupped bijvoorbeeld. Dus dan was ik bijv een half jaar werk kwijt. Inmiddels heb ik de backupstrategie helemaal omgegeooid.

Pagina: 1