Momenteel heb ik een DS1511+. Het systeem bevat 5 schrijven van 3TB in SHR met 2 schijven voor fouttolerantie (te vergelijken met Raid 6). De beschikbare ruimte is 8TB en dit begint aardig vol te raken.
De Synology doet het nog prima ondanks zijn leeftijd. Hij wordt gebruikt als opslag voor media (films, muziek en foto's) en backups welke Acronis true image wegschrijft.
Het systeem zit voor 94% vol op het moment. Een groot deel hiervan zijn films die ik toch eigenlijk niet kwijt wil. Omdat de Synology eigenlijk bedoeld is voor het maken van backups van systemen moet ik daar prioriteit aan geven en niet aan de films.
Systeem backups nemen grofweg 1TB in beslag op het moment.
Ik vraag mij af wat de slimste zet is.
De Synology doet het nog prima ondanks zijn leeftijd. Hij wordt gebruikt als opslag voor media (films, muziek en foto's) en backups welke Acronis true image wegschrijft.
Het systeem zit voor 94% vol op het moment. Een groot deel hiervan zijn films die ik toch eigenlijk niet kwijt wil. Omdat de Synology eigenlijk bedoeld is voor het maken van backups van systemen moet ik daar prioriteit aan geven en niet aan de films.
Systeem backups nemen grofweg 1TB in beslag op het moment.
Ik vraag mij af wat de slimste zet is.
- Synology uitbreiden met een DX513 uitbreidingsunit. Erg duur apparaat naar mijn mening voordeel is wel dat ik gewoon mijn SHR uit kan breiden met schijven. Duur / eenvoudig.
- Externe HDD aan Synology hangen en daar de 'minder belangrijke' films op plaatsen. Kans op gegevensverlies bij de films is dan veel groter. Minder gegevensbescherming / goedkoop
- Simpele FreeNAS/xpenology NAS bouwen welke in eerste instantie enkel voor opslag van films zal dienen. Later misschien volledig migreren naar dit systeem. Omdat ik niet thuis ben hiermee durf ik niet direct volledig over te stappen. Een systeem op basis van ZFS is helaas dan weer niet eenvoudig uitbreidbaar. Flexibel, toekomstgericht, duur?
Always look on the bright side of life.