Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bLARV
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 08:08
In onze nieuwe woning gebruik ik powerline om mijn router te verbinden met de diverse apparaten die op mijn tv zijn aangesloten. Althans, dat was de bedoeling. Enkel de door mijn provider (XS4all) geleverde set top box werkt perfect met de powerline verbinding, alle andere apparaten die ik er op heb aangesloten zien geen Ethernet verbinding. Ik heb het met verschillende laptops geprobeerd, opnieuw opstarten, netwerkadapter uitschakelen en weer inschakelen. De powerline adapters geven keurig drie groene lampjes en kennelijk werkt de verbinding ook, maar de meeste apparaten kunnen er dus geen gebruik van maken.

Router: FritzBox 7490
Gebruikte hardware: Apple TV, Mede8er MED600X3D mediaspeler, 2 verschillende laptops.
Powerline adapters: Netgear PL1000 (set van 2)

Zou het kunnen helpen als ik een powerline adapter gebruik van AVM, het merk van mijn router?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Heeft het te maken met Routed vs. Bridged TV? Bij Routed TV kan je over het zelfde signaal internetten, bij Bridged niet tenzij je eerst beide VLANs op de powerline adapter zet en aan de andere kant weer splitst dmv managed switches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bLARV
Bedankt voor je reactie, Robin. Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, ik ben niet bekend met de verschillen tussen Routed en Bridged TV. Maar wat mij opvalt is dat de TV ontvanger juist het enige apparaat is dat wel werkt. Als ik op de powerline adapter een willekeurig ander apparaat met een Ethernet poort aansluit, ziet hij geen verbinding. In die zin kan ik me niet goed voorstellen dat het te maken heeft met Routed / Bridged TV, want het gaat bij een laptop, Apple TV, mediaspeler niet om IPTV. De powerline vormt als het goed is gewoon een Ethernet verbinding waar in principe elk apparaat gebruik van zou moeten kunnen maken, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij routed netwerk wordt het TV-signaal naar de TV gestuurd, ook al is het digitale TV, en worden pakketjes die voor je computers en mediaspelers zijn bedoeld daarheen gestuurd.

Bij bridged wordt alles 1-op-1 doorgestuurd naar een apparaat, in jouw geval de STB.

Het is dus wijs om even goed in de instellingen van je Fritzbox te kijken of je daar ergens iets van een "modus" tegenkomt. Je Fritzbox bepaalt namelijk wat de bedoeling is van je netwerk, je Powerline geeft alleen maar door wat er binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bLARV
Ik kan hier niets van terugvinden in de instellingen van de FritxBox en vraag me sterk af of het hiermee te maken heeft. Immers, als ik een laptop of de AppleTV direct in een LAN poort van de router plug, doet hij het wel. Het probleem moet dus wel te maken hebben met de powerline verbinding. Die heeft geen mogelijkheid om instellingen aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
bLARV schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:02:
IImmers, als ik een laptop of de AppleTV direct in een LAN poort van de router plug, doet hij het wel.
Bij bridged IPTV zijn bepaalde poorten op je Fritz standaard ingesteld voor IPTV terwijl andere geschikt zijn voor je overige apparatuur. Mocht je bridged IPTV hebben, dan zou dat je probleem dus prima verklaren. Bij Routed IPTV maakt het niet uit welke poort je gebruikt. Dus een simpele test om er achter te komen welk type IPTV je hebt is om simpel weg de kabels op je FRITZ poorten even om te wisselen. Stel poort 4 is nu verbonden met je powerline en dan TV, en je steekt je laptop op poort 1 van de fritz, wissel ze dan eens om en kijk of je laptop en TV nog werken. Zo niet, sluit dan nog even je laptop aan op de powerline (welke dan waarschijnlijk wel werkt voor je laptop)

Werkt de TV/laptop eerst niet en laptop wel als je hem nu op de powerline aansluit, dan heb je bridged TV, en zal het niet eenvoudig gaan werken om zowel je computers als TV over powerline te krijgen.

Werkt alles gewoon direct, dan heb je routed IPTV, en deze oorzaak dus uitgesloten. Blijft natuurlijk je probleem... (vast al gedaan maar..) heb je de laptop al eens rechtstreeks op de powerline aangesloten zonder dat de IPTV decorder ermee verbonden is? en gebruik je dan ook het zelfde stopcontact? (powerline (PLC) kan problemen hebben als het over meerdere groepen moet namelijk.

Voor de zekerheid, heb je glasvezel of (A)DSL?, dat kan prettig zijn om te vermelden zodat we je beter kunnen helpen mocht je inderdaad routed IPTV hebben. (zou zo zelf even geen reden weten waarom het niet zou werken mocht je inderdaad routed IPTV hebben).
Pagina: 1