Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 19:54
Tijdens het uitvoeren van demanding taken zoals Gamen, Renderen of iets anders intensief voor mijn chip.. dan springt hij naar 78c.. en in Idle 43 tot 50 graden... met de stock koeler kwam hij niet boven de 72 graden dus ik begrijp dit niet. iemand die er wat vanaf weet? |:(

Mijn PC:

Mobo: Asus Z97-K

CPU & Cooler: I5 4690K @3.5Ghz met Coolermaster TX3i

GPU: GTX 1070 G1 Gaming

Ram: 16GB 2400 Corsair Vengeance

M.v.g Dani Geus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

HD 7970 wordt gelocked op 501 MHZ

Op de gok genomen exact het zelfde probleem. Indien die nieuw is: Plasticje er wel tussenuit gehaald?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Jup zit geen plasticje meer tussen.. :/ heb al een aantal keer geprobeerd nieuwe koelpasta er op te doen, koeler gedraaid, alles uit de kast gehad om het na te checken.. zat er goed strak op.. de stock koeler deed 't voor mijn gevoel nog beter wat ik best gek vind..

[ Voor 74% gewijzigd door DaniGeus op 27-07-2016 21:54 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draait de ventilator wel?
Is deze aangesloten op het moederbord?
Hoeveel rpm onder load?
Welke kant blaast de fan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:17:
Draait de ventilator wel?
Is deze aangesloten op het moederbord?
Hoeveel rpm onder load?
Welke kant blaast de fan op?
Hij blaast naar achteren de kast uit waar nog een fan zit. ik heb aan de zijkant ok 2 fans. de bovenste blaast naar buiten, en de onderste naar binnen. en voorin de kast heb ik ook nog een die van voor naar achter tegen de hdd's blaast.. onder load zou ik even moeten bekijken.. en ja die zit gewoon op de 4 pins CPU fan headers. _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door DaniGeus op 27-07-2016 23:24 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zo te zien is het een cooler met push-pins, deze worden regelmatig niet goed gemonteerd. Je moet alle push-pins goed erdoor drukken en een kwart slag draaien om ze te 'locken'. Het zou kunnen dat bijv. 1 push-pin niet helemaal goed zit waardoor de koeler niet goed contact maakt. 43 tot 50 graden IDLE is namelijk veel te veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Met dit weer is 43-50 graden idle niet heel raar als er een bak hete lucht in je case zit. De 1070 is ook niet bepaald koud te noemen. Aan de andere kant, met goede airflow (zonder delid) zou je niet heel gek op hoeven kijken van 33-40 graden. 55-60 graden is wat mijn stock-voltage lichte OC 4690K doet in games die voor ~50% cpu load zorgen.

Let wel daarnaast dat deze CPU op 78graden ondanks dat het warm is nog "veilig" zit. Hij moet alleen vooral niet richting de 90 gaan bij een zware langtijdige load.

Heb je de koelpasta goed verwijderd? Gewoon een beetje wegvegen is niet genoeg.
Wat voor mij nog altijd het beste werkt is weinig koelpasta in een streepje in de richting van de cores leggen. Niet meer dan een rijstkorrel. CPU koeler erop plaatsen, in 1 keer zonder draaien / verplaatsen etc. Goed kruislinks in 3 sessies vastdraaien (met schroeven, dat is hier niet aan de orde) en klaar.
Je krijgt dan een passende circel / cpu IHS vormige contact plek met een minimale hoeveelheid pasta en zonder lucht ertussen.

Zorg zoals er hierboven genoemd wordt dat de push pins echt door de schacht heen zijn en dat ze goed aangedraaid zitten.

Warmer dan stock Intel koeler kan ik me haast niet voorstellen. Ik heb eens b.g.a.b. een week een Intel stock cooler op een 4770 (nonK) gehad, dat kreng werd 89 graden. Gelid Tranquilo er op en hij ging naar 77 bij dezelfde taken. (Inmiddels zo'n 2 jaar tot de dag van vandaag - met recent weer ook wel eens 81 graden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

stin00 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:16:
Zo te zien is het een cooler met push-pins, deze worden regelmatig niet goed gemonteerd. Je moet alle push-pins goed erdoor drukken en een kwart slag draaien om ze te 'locken'. Het zou kunnen dat bijv. 1 push-pin niet helemaal goed zit waardoor de koeler niet goed contact maakt. 43 tot 50 graden IDLE is namelijk veel te veel!
Net andersom, locken doe je vooraf - niet achteraf.

Door de pushpins een kwartslag te draaien laten deze direct los, en zitten ze niet geheel in het socket gedrukt.

Intel, maar wel relevant: http://www.intel.com/cont...processors/000005852.html

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 28-07-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:47:
[...]

Net andersom, locken doe je vooraf - niet achteraf.

Door de pushpins een kwartslag te draaien laten deze direct los, en zitten ze niet geheel in het socket gedrukt.
Ah ja, dank voor de correcite. Ik heb zelf al heel, heel lang geen push-pins meer aangeraakt.. Ondingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

stin00 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:48:
[...]

Ah ja, dank voor de correcite. Ik heb zelf al heel, heel lang geen push-pins meer aangeraakt.. Ondingen :)
Qua montage kan het niet simpeler en bij goedkopere/lichtere modellen als de TX3 is het een prima bevestigingsmethode, maar het zal je verbazen hoe veel mensen het alsnog fout doen..

Richting de TS: Toevallig een behuizing met een gat achter het moederbord? Zo ja, kijk even of alle push pins er goed doorheen gedrukt zijn. Je zou dit moeten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/Zotac/Z68-ITX_WIFI/images/pin_close_small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
stin00 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:16:
Jep.. heb zelfs m'n hele moederbord uit de kast gehad om het na te checken. heb ook 4 x klik gehoord en gezien dat het lipje gelocked word...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
D4NG3R schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:54:
[...]

Qua montage kan het niet simpeler en bij goedkopere/lichtere modellen als de TX3 is het een prima bevestigingsmethode, maar het zal je verbazen hoe veel mensen het alsnog fout doen..

Richting de TS: Toevallig een behuizing met een gat achter het moederbord? Zo ja, kijk even of alle push pins er goed doorheen gedrukt zijn. Je zou dit moeten zien:

[afbeelding]
Ik heb er ervaring mee en weet hoe het moet zitten.. het zit er allemaal goed en strak op met alle pins er door en 4x een klick gehoord en gezien dat de klipjes vast zitten. dat heb ik buiten de kast gedaan.. als ik er uit was gekomen was ik hier niet geweest ;) ik heb de koeler nu sinds een paar weken.. maar het verbaasd me dat dit zo is..

[ Voor 9% gewijzigd door DaniGeus op 28-07-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
djunicron schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:42:
Met dit weer is 43-50 graden idle niet heel raar als er een bak hete lucht in je case zit. De 1070 is ook niet bepaald koud te noemen. Aan de andere kant, met goede airflow (zonder delid) zou je niet heel gek op hoeven kijken van 33-40 graden. 55-60 graden is wat mijn stock-voltage lichte OC 4690K doet in games die voor ~50% cpu load zorgen.

Let wel daarnaast dat deze CPU op 78graden ondanks dat het warm is nog "veilig" zit. Hij moet alleen vooral niet richting de 90 gaan bij een zware langtijdige load.

Heb je de koelpasta goed verwijderd? Gewoon een beetje wegvegen is niet genoeg.
Wat voor mij nog altijd het beste werkt is weinig koelpasta in een streepje in de richting van de cores leggen. Niet meer dan een rijstkorrel. CPU koeler erop plaatsen, in 1 keer zonder draaien / verplaatsen etc. Goed kruislinks in 3 sessies vastdraaien (met schroeven, dat is hier niet aan de orde) en klaar.
Je krijgt dan een passende circel / cpu IHS vormige contact plek met een minimale hoeveelheid pasta en zonder lucht ertussen.

Zorg zoals er hierboven genoemd wordt dat de push pins echt door de schacht heen zijn en dat ze goed aangedraaid zitten.

Warmer dan stock Intel koeler kan ik me haast niet voorstellen. Ik heb eens b.g.a.b. een week een Intel stock cooler op een 4770 (nonK) gehad, dat kreng werd 89 graden. Gelid Tranquilo er op en hij ging naar 77 bij dezelfde taken. (Inmiddels zo'n 2 jaar tot de dag van vandaag - met recent weer ook wel eens 81 graden)
Ik heb geprobeerd wat je zei. nog beter schoonmaken, heb een klein beetje alcohol gebruikt. en niet te hard gedrukt.. de cpu en de koeler waren brandschoon, ik zit nu rond de 45 graden idle. dus wel een beetje verbetering.. maar het zit nog niet helemaal naar mjn zin omdat het met gamen toch nog weer naar 75/80 gaat.. wat ik toch teveel vind.. ook zit ik er aan te denken deze koeler gewoon terug te doen en dan een 212X te nemen.. dan heb ik dat gekloot met pushdpins ook niet meer en ben ik verzekerd van goede montage.. of weet jij (of iemand anders ) een goede air cpu koeler voor ~40 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
DaniGeus schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 14:06:
[...]

Ik heb geprobeerd wat je zei. nog beter schoonmaken, heb een klein beetje alcohol gebruikt. en niet te hard gedrukt.. de cpu en de koeler waren brandschoon, ik zit nu rond de 45 graden idle. dus wel een beetje verbetering.. maar het zit nog niet helemaal naar mjn zin omdat het met gamen toch nog weer naar 75/80 gaat.. wat ik toch teveel vind.. ook zit ik er aan te denken deze koeler gewoon terug te doen en dan een 212X te nemen.. dan heb ik dat gekloot met pushdpins ook niet meer en ben ik verzekerd van goede montage.. of weet jij (of iemand anders ) een goede air cpu koeler voor ~40 euro?
Wat voor een kast heb je? de 212X zou al beter zijn, want dat is dus 120mm vs de TX3 92mm

De Thermalright True Spirit 140 Power of Thermalright Macho zijn ook wel goede koelers, maar zit meer ~€50

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

TRight Macho is een held, maar wat oud wellicht.

Heb de Mugen 2 (goed) 3 (meh) en 4 (ok) gehad, daar kan je je ook geen buil aan vallen voor een "iets beter dan normale" koeler:
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Of single fan:
pricewatch: Scythe Mugen 4

En dan is er nog de "laatste" versie in 140mm: pricewatch: Scythe Mugen MAX

Ik heb zelf ook een 212 (niet de x, de pushpin versie) en die is net als de Tranquilo van Gelid niet echt bedoeld voor processoren zo heet als deze heb ik het idee. Beter dan wat er nu op zit zal het wel zijn.

pricewatch: Thermalright True Spirit 120M Rev.A

Verder heb ik de indruk dat vrijwel alles van BeQuiet! z'n werk erg goed doet. ThermalRight eigenlijk idem ditto. Noctua is ook echt top. (Maar duur)
Al het recente spul aan fans van Cryorig vind ik ook indrukwekkend, maar de 120mm coolers zijn nog amper verkrijgbaar.

Actic is niet altijd top, maar hun i3x series doet het aardig. Er zou wel een iets sterkere fan op mogen, maar dat kan je altijd zelf nog doen:
pricewatch: Arctic Freezer i32

Pak er even een aantal reviews bij, en lees over de factoren die je het belangrijkste vind. (temps, geluid, looks, montagegemak / of het past etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
djunicron schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 20:54:
TRight Macho is een held, maar wat oud wellicht.

Heb de Mugen 2 (goed) 3 (meh) en 4 (ok) gehad, daar kan je je ook geen buil aan vallen voor een "iets beter dan normale" koeler:
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Of single fan:
pricewatch: Scythe Mugen 4

En dan is er nog de "laatste" versie in 140mm: pricewatch: Scythe Mugen MAX

Ik heb zelf ook een 212 (niet de x, de pushpin versie) en die is net als de Tranquilo van Gelid niet echt bedoeld voor processoren zo heet als deze heb ik het idee. Beter dan wat er nu op zit zal het wel zijn.

pricewatch: Thermalright True Spirit 120M Rev.A

Verder heb ik de indruk dat vrijwel alles van BeQuiet! z'n werk erg goed doet. ThermalRight eigenlijk idem ditto. Noctua is ook echt top. (Maar duur)
Al het recente spul aan fans van Cryorig vind ik ook indrukwekkend, maar de 120mm coolers zijn nog amper verkrijgbaar.

Actic is niet altijd top, maar hun i3x series doet het aardig. Er zou wel een iets sterkere fan op mogen, maar dat kan je altijd zelf nog doen:
pricewatch: Arctic Freezer i32

Pak er even een aantal reviews bij, en lees over de factoren die je het belangrijkste vind. (temps, geluid, looks, montagegemak / of het past etc)
Ik zat eens even te kijken maar de pricewatch: Arctic Cooling Liquid Freezer 120 en die zag er goed uit voor het geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
Zou het kunnen dat je teveel koelpasta hebt gebruikt? Een hoeveelheid ter grootte van een kleine erwt is voor mij al teveel. Klinkt wellicht wat tegenstrijdig, maar een teveel aan koelpasta isoleert juist en geleidt niet beter.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
jordy2811 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:00:
Zou het kunnen dat je teveel koelpasta hebt gebruikt? Een hoeveelheid ter grootte van een kleine erwt is voor mij al teveel. Klinkt wellicht wat tegenstrijdig, maar een teveel aan koelpasta isoleert juist en geleidt niet beter.
Zou misschien wel kunnen.. ik laat het eerst wel even zo.. ik heb mijn oog gezet op een mooie waterkoeler wat vind je hier van? pricewatch: Arctic Cooling Liquid Freezer 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
[Remmes] schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 16:39:
[...]

Wat voor een kast heb je? de 212X zou al beter zijn, want dat is dus 120mm vs de TX3 92mm

De Thermalright True Spirit 140 Power of Thermalright Macho zijn ook wel goede koelers, maar zit meer ~€50
Ik heb een MS-Tech CA-0300.. wil graag switchen naar een NZXT S340 heb deze kast al bijna 5 jaar..ik vond deze koeler wel wat hebben? pricewatch: Arctic Cooling Liquid Freezer 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:45
DaniGeus schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:14:
[...]

Ik heb een MS-Tech CA-0300.. wil graag switchen naar een NZXT S340 heb deze kast al bijna 5 jaar..ik vond deze koeler wel wat hebben? pricewatch: Arctic Cooling Liquid Freezer 120
Lucht koeler is stiller! Ik raad water nooit aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
Puddi Puddin schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:28:
[...]

Lucht koeler is stiller! Ik raad water nooit aan..
dan zoek ik een goeie stille cpu koeler die m'n cpu rond de 29C icle kan houden en 50 onder full load.. ideeen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
pricewatch: Scythe Fuma

Daar zou ik voor gaan. En inderdaad zoals al eerder werd gezegd, niet meer koelpasta dan een gekookte rijstkorrel erop doen teveel gaat isoleren.

YouTube: How Thermal Compound Spreads

[ Voor 5% gewijzigd door Tjm De Groot op 03-08-2016 01:17 ]

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Waarom zou je iets om je idle temp geven? Als het andere componenten niet tot last is en je fans onhoorbaar zijn, maakt het dan uit of het 27 of 33 graden is?

Je bord wordt waarschijnlijk bij de connectors al 32 graden, dus je moet wel hard blazen om 29 graden idle te houden, mits het natuurlijk 10 graden in je kamer is... Die van mij loopt idle als het water opgewarmd is al snel 37-40 graden.

Met "load" in een game kan je em prima met een massive koeler op 50-60 graden houden, maar wederom zelfs na delid en zonder OC kan ik haast niet geloven dat je ooit in Prime95 AVX1 FTT rond de 50 graden gaat uitkomen.

Pak een grote koeler als een Fuma (budget), Dark Rock 3 (pro), Noctua 14 of 15 model en je zit "as good as it gets" op lucht.

Ik heb zelf die Arctic (van Corsair, is identiek met andere fans) en ik heb dus met stock voltage @ 4.2Ghz 35-39 garden idle, 55-65 graden in games, 60 graden in Prime 27.7 bend, 78 graden Small FTT na ~30 min. En dat is al met betere fans op de waterkoeler. Aanrader? Meh, niet echt. Prijs kwaliteit ben je beter af met b.v. de Dark Rock 3 Pro van 89 euro, stiller, koeler, maar ook Zwaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:02
Als je echt voordeel uit waterkoeling wil halen zal je naar 1 die een 360 rad heeft. En anders naar een custom loop kijken(prijs/temp/stilte) is ver te zoeken. Maar stiller kan je het niet krijgen als je in bv een phanteks primo stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
loki504 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:08:
Als je echt voordeel uit waterkoeling wil halen zal je naar 1 die een 360 rad heeft. En anders naar een custom loop kijken(prijs/temp/stilte) is ver te zoeken. Maar stiller kan je het niet krijgen als je in bv een phanteks primo stopt.
Oke oke ik begrijp wat jullie zeggen.. waterkoeler is niet zo'n aanrader dus.. tenzei je in 1 keer goed je geld over de bank gooit en het het direct aanpact met een custom loop of iets anders. dan zou ik toch een beetje in de dark rock en de noctua range komen te zitten eentje die goed en strak zit super koelt en eentje die niet al te zwaar is. ik ga eens een paar bekijken en kom terug met een paar voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniGeus
djunicron schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 01:55:
Waarom zou je iets om je idle temp geven? Als het andere componenten niet tot last is en je fans onhoorbaar zijn, maakt het dan uit of het 27 of 33 graden is?

Je bord wordt waarschijnlijk bij de connectors al 32 graden, dus je moet wel hard blazen om 29 graden idle te houden, mits het natuurlijk 10 graden in je kamer is... Die van mij loopt idle als het water opgewarmd is al snel 37-40 graden.

Met "load" in een game kan je em prima met een massive koeler op 50-60 graden houden, maar wederom zelfs na delid en zonder OC kan ik haast niet geloven dat je ooit in Prime95 AVX1 FTT rond de 50 graden gaat uitkomen.

Pak een grote koeler als een Fuma (budget), Dark Rock 3 (pro), Noctua 14 of 15 model en je zit "as good as it gets" op lucht.

Ik heb zelf die Arctic (van Corsair, is identiek met andere fans) en ik heb dus met stock voltage @ 4.2Ghz 35-39 garden idle, 55-65 graden in games, 60 graden in Prime 27.7 bend, 78 graden Small FTT na ~30 min. En dat is al met betere fans op de waterkoeler. Aanrader? Meh, niet echt. Prijs kwaliteit ben je beter af met b.v. de Dark Rock 3 Pro van 89 euro, stiller, koeler, maar ook Zwaar!
Oke oke, de 29c was een streef punt 35is oke op idle t gaat me ook meer om de game temps, ik zag in die video de cross method. die leek het beste.. dan ga ik die gebruiken. ik zal even kijken en dan kom ik met een paar koelervoorstellen terug.
Pagina: 1