Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bericht van mijn mobiele aanbieder gekregen dat ik mag verlengen. Ikzelf gebruik jaren Apple telefoons (nu de iPhone 6) maar als ik de Galaxy S7 edge zie begint er toch het een en ander te kriebelen. Ik heb de specificaties opgezocht en het ziet er echt goed uit.. Maaaaarrrrrr, hoe is de S7 in gebruik tov de iPhone 6? Ik zoek dus echt iemand die ervaring heeft met de nieuwste Samsung én Apple toestellen, en niet de eeuwige Apple VS Android discussie.

Ik heb een tijd de S5 gebruikt, en er vielen mij toen al een paar dingen op die mega slecht waren;

- diverse apps die geregeld vastliepen en opnieuw gestart moesten worden, of geregeld de batterij eruit omdat 't hele systeem bevroor. (dit heb ik nog nooit meegemaakt met Apple)
- zodra je teveel meldingen van 1 app krijgt (bijvoorbeeld whatsapp) zie je in je overzicht (u heeft 1826 nieuwe berichten van 5 afzenders), bij Apple zie je elke voorvertoning per alinea in het startscherm. Ideaal!
- de vingerafdruk scanner werkte bij de S5 ronduit waardeloos. Je moest er overheen wrijven en bij een beetje vuil of schade aan de vinger pakte hij de afdruk niet (touch ID daarentegen werkt werkelijk waar fantastisch, en ook altijd)

Wie weet of de door mij genoemde minpunten verbeterd zijn bij de S7 edge?

Ikzelf ben een doorsnee Apple gebruiker. Niks jailbreaken of whatever gewoon de standaard apps gebruiken, lekker simpel en geen gezeik. Is dit ook mogelijk bij de S7 edge? Of zijn dit soort telefoons toch meer voor mensen die net ff meer willen doen dan standaard telefoon gebruik?

Ik hoop dat ik hier goed zit voor een klein beetje advies. Winkelmedewerkers weten het ook niet precies namelijk..

Alvast bedankt voor de moeite :)

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-11 11:30
Ik zit al jaren vast aan het eco-systeem van Apple en mijn laatste echte Android ervaring was ten tijden van Android 4, dus daarover ga ik mijn mening niet meer geven gezien dit achterhaalde informatie is.

Wat ik wel als pluspunt van Apple aan kan dragen is het feit dat ze hun updatebeleid gewoon goed op orde hebben. De iPhone 5 uit 2012 krijgt dit najaar nog gewoon de update naar iOS10.

Ga je kijken naar de Samsung toestellen dan ziet dit er als volgt uit:
- Galaxy S4 (2013) - Android 5.0.1
- Galaxy S3 (2012) - Android 4.4.2

Het toestel uit 2012 loopt toch alweer (bijna) 3 versies achter gezien het feit dat Android N snel genoeg uit zal komen.Is wellicht een dingetje om in de gaten te houden, maar dit is persoonlijk.

Persoonlijk zou ik, als ik niet voor iPhone zou gaan, kiezen voor een Nexus toestel (waarvan binnen 2 maanden waarschijnlijk ook nieuwe varianten van komen), juist wegens het updatebeleid.

[ Voor 13% gewijzigd door robcoenen op 27-07-2016 20:30 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Toevallig precies hetzelfde probleem gehad deze maand. Ik heb sinds 2009 altijd een iPhone gebruik (eerst de 3GS, vervolgens de 4, de 5, de 6 Plus en uiteindelijk de 6S). Vanaf deze maand kon ik weer verlengen en zat ik zelf met het volgende dilemma: zal ik wachten op de volgende iPhone in september, of toch gaan voor de Galaxy S7 Edge.

Spoiler: het is de Galaxy S7 Edge geworden.

Waarom ik voor de S7 Edge ben gegaan...
Waarschuwing: lap tekst. :9 Ik heb een aantal key-woorden maar dikgedruk gemaakt, voor als je er snel doorheen wilt gaan.
Daar zijn een aantal redenen voor. Ten eerste zijn de (vrij sterke) geruchten dat de volgende iPhone een ontzettend saaie update wordt: 3.5 mm headphone jack verdwijnt, een betere camera, hetzelfde design, misschien waterproof... en dat is het eigenlijk wel. Uiteindelijk betaal je toch minimaal die €750 verspreid over 2 jaar... en als ik zoveel geld spendeer, dan wil ik ook echt sterk verbeterde en/of nieuwe functies hebben.

Ten tweede: de Galaxy S7 Edge is echt een mooi toestel. Het design oogt fris en modern... en de omslaande randen zien er echt heel goed uit. Ondanks dat het toestel een 5.5" scherm heeft is het toestel ook echt verrassend compact. Ik heb ook de 6 Plus gehad, maar die vond ik echt te groot - bij de S7 Edge heb ik níet het gevoel dat-ie te groot is.

En tot slot, de belangrijkste dingen: de echte updates t.o.v .de iPhone. Meteen het mooiste: het scherm is werkelijk fantastisch. Geen idee of het 100% klopt qua kleuren, maar het ziet er in ieder geval ontzettend mooi uit... en het is zeer prettig dat zwart ook echt zwart is. Éën van mijn favoriete features is de always-on functie waarbij het scherm altijd de tijd, batterijpercentage en de datum toont. Ook als je telefoontjes of berichten hebt gemist kan dat worden getoond... helaas alleen niet voor third party apps zoals Whatsapp (daarvoor moet je echt naar het lockscreen gaan).
Als Apple volgend jaar ook met een OLED scherm in de iPhone komt, dan ben ik er van overtuigd dat ze ook de always-on functie gaan toevoegen... het is echt erg sleek. :)

De camera is echt ontzettend snel. De foto's zien erg goed uit en, ja, zoals ze claimen, ook in het donker produceert-ie aardige foto's.

De edge-functionaliteit gebruik ik eigenlijk nog bijna niet. Ik weet ook nog niet echt of het heel nuttig is omdat ik simpelweg steeds vergeet om het te gebruiken.

Dan zijn er nog een aantal extra dingen: draadloos opladen, het snel opladen, LED indicator, (tot op zekere hoogte diepte) waterpoof. Op zich zijn dat allemaal dingen waarvoor je niet meteen van ecosysteem zou overstappen, maar al die kleine dingen samen tellen toch mooi op.

Jouw vragen
1) Het vastlopen van apps of het freezen van het hele systeem heb ik (nog) niet meegemaakt. Aangezien ik het toestel nog maar 2 weken heb kan ik moeilijk zeggen hoe dat op de lange termijn zal zijn, maar op de korte termijn dus geen problemen mee gehad.

2) Dit is inderdaad een minpuntje en volgens mij is dit niet zomaar aan te passen. Wat wel helpt is dat als je eenmaal op de notificatie tikt ("10 berichten in 2 gesprekken"), dat je dan wel een uitgebreid overzicht krijgt. Een extra stap en op iOS vond ik het zelf ook iets fijner, maar ik ben er vrij snel aan gewend geraakt. Geen dealbreaker voor mij.

3) De vingerafdrukscanner heeft mij nog niet in de steek gelaten. Touch ID was één van mijn favoriete functies van de iPhone en dit was inderdaad dan ook iets waar ik me wel een beetje zorgen over maakte.
Ik snap wat je bedoelt met het er "overheen wrijven", maar dit heb ik alleen bij het instellen hoeven doen. Voor het unlocken, bankieren, etc. leg ik mijn vinger gewoon altijd op de thuisknop en dat werkt eigenlijk altijd goed.

Hopelijk heb ik zo je vragen een beetje kunnen beantwoorden. :)

Om nog even op de persoon boven mij terug te komen (over de software updates). Bij iOS is dit inderdaad uitstekend geregeld, maar als ik kijk naar de S6 van vorig jaar dan krijgt-ie dit najaar (net zoals de S7) een update naar de nieuwste Android versie. Wat dat betreft lijken ze voor de eerste 2 jaar redelijk constant te zijn.. daarna is het inderdaad afwachten hoelang het duurt.

Net zoals jij ook altijd iOS gebruiker geweest en inderdaad wat je zegt "lekker simpel apps gebruiken en niet jailbreaken en gedoe". Dat heb ik het liefst ook met mijn telefoon. Iets wat mij wél tegenviel toen ik het toestel voor het eerst in gebruik nam is hoe groot alles is ingesteld: tekst, app iconen, alles!

Dit was wel even zoeken hoe je het moet aanpassen. Maar in instellingen kun je de tekstgrootte aanpassen en onder display ook nog de 'schaalbaarheid'. Verder kun je het schermraster aanpassen van 4x4 app icoontjes op je thuisschermen naar 4x5 of 5x5 icoontjes.

Daarnaast nog een 'gekkigheid' als je van iOS afkomt: alle apps staan in een "Apps"-mapje. Als je een app wilt verwijderen, dan moet je dus in die map zijn. Als je een app verwijdert van je thuisscherm, zoals je gewend bent bij iOS, dan wordt de app zelf niet verwijdert.
Als je van iOS afkomt zou ik je aanraden ook dit even te wijzigen... zelf heb ik het net nu zó ingesteld dat die "Apps" folder niet meer gebruik wordt en alle apps dus altijd op de thuisschermen terecht komen (en als je ze dus verwijderd van je thuisscherm dat de apps ook écht verwijderd worden).

Ik zou de overstap zeker aanraden, maar als je van iOS afkomt dus wel even die 3 stappen die ik hierboven heb benoemd uitvoeren. Dat is even wat instel-werk, maar dan werkt je apparaat al veel meer als een iPhone. :)

EDIT
Voor als je besluit over te stappen, voor je gemak ook nog even de stappen waar ik het overhad. Ik heb er zelf even naar lopen zoeken, dus wel zo handig voor jou en anderen als je het meteen weet. :)

1. Tekstgrootte aanpassen
Als je de tekst te groot vindt (zoals ik).
Stappen: Instellingen (app) -> Display -> Lettertype

2. Versmalde weergave
Geef meer inhoud tegelijk weer op het scherm met kleinere pictogrammen, controls en tekst.
Stappen: Instellingen -> Display -> Schaalbaarheid display -> Versmald

3. Schermraster (aantal app icoontjes naast en boven elkaar)
Stappen: Staat standaard op 4x4. Kun je ook op 4x5 of 5x5 zetten. Ik geef zelf de voorkeur aan 4x5, dan voelt het nog een beetje ruim aan.
Stappen: plaats je vinger op een lege plek op het thuisscherm -> Schermraster -> Kies 4x4/4x5/5x5 -> Toepassen
Hier kun je tevens snel je achtergrond aanpassen en widgets toevoegen aan je thuisscherm. Eventueel kun je ook nog een thema kiezen.

4. "Apps" map weghalen
Plaatst alle apps die op je toestel staan op je thuisschermen, net zoals op de iPhone. Tevens werkt het verwijderen van apps dan bijna hetzelfde als op de iPhone (ingedrukt houden en slepen naar prullenbakje).
Stappen: Instellingen -> Geavanceerde functies -> Galaxy Labs -> Alle apps op startscherm weergeven

Verder raad ik je aan om gewoon lekker even alles langs te gaan. Leer je gelijk een beetje het nieuwe toestel kennen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Uniciteit op 28-07-2016 18:08 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
Het moeilijkste is de overstap dat alles net anders werkt dan je gewent bent, maar voor de rest is het prima te doen. Samsung heeft na de S5, met de S6 al een hoop van hun eigen 'verbeteringen' gesloopt en meer stock gegaan in de beleving, hiermee is alles stabieler geworden, en zolang je gewoon je updates installeerd en apps uit de Google Play Store haalt, zit je prima. Ga je Side loaden van apps neem je een risico op instabiliteit, maar dat is dan ook een bewuste keuze.
Ik heb zakelijk sinds de 3GS al iPhones en prive wissel ik constant af, maar ik vind het fijnste van Android en Windows dat er een terugknop onderaan het scherm zit naast de home knop, dat mis ik als enige op de iPhone.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:38
Simpel weg Apple voor het gemak.. Ik Ben dan een fan van custom roms, rooten dus ik blijf bij Android, het vast lopen is per telefoon verschillend simpel weg bagger ram optimalisatie van Samsung zelf (stouwt spul vol zonder dat je het nodig hebt en loopt uiteindelijk vast) Mijn toestel met 2gb en vrijwel alle apps in de top 10 erop loopt nooit vast (Wel met CM13) ligt puur aan hoe een fabrikant hun spul voor elkaar hebben. Apple is gewoon makkelijk en zou ik zelf gebruiken alleen voor belangerijke zaken vanwege de stabiliteit en accu prestaties. Keuze is bij jou!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:45
Ik heb ervaring met beide systemen en heb op dit moment een Oneplus 3. De reden dat ik op dit moment een Android toestel heb is de prijs. Ik moest namelijk een los toestel kopen en aangezien een iPhone met 64gb 2 x zo duur is was de keuze voor mij snel gemaakt.

Echter zal ik altijd qua gebruiksgemak en stabiliteit een iOS toestel prefereren boven Android.

Ik heb een hele collectie aan Android toestellen gehad (HTC Legend, Galaxy S3, LG G2, Oneplus One en nu de Oneplus 3) en allemaal hebben ze kuren:

- Alle toestellen lopen apps met enige regelmaat vast en moet de app opnieuw opgestart worden.

- Na een update was ik bij de meeste toestellen vaak genoodzaakt een factory reset uit te voeren op advies van de fabrikant nadat ik problemen kreeg.

- De Oneplus 3 heeft bij mij zeer onbetrouwbare wifi connecties. Soms gaat het razendsnel om na een paar minuten inactiviteit opeens zo goed als geen snelheid meer te hebben.

- Ook is de GPS van de Oneplus 3 bij veel mensen waardeloos.

- Qua specs enorm veel waar voor je geld!

- De waterdichtheid is een enorm pluspunt van de Galaxy S7 wat mij betreft.

- De camera van de Galaxy S6 van mijn vriendin maakt betere foto's dan de Iphone 6 welke ik heb gehad. De S7 schijnt nog betere foto's te schieten.

Voordelen wat mij betreft van iOS:

- Geen app drawer meer en alles werkt soepel in tegenstelling tot mijn ervaring met de Android toestellen die allemaal na een jaar gebruik steeds trager werden.

- In het begin vond ik de layout van iOS heel erg wennen en miste ik het gebruik van 3 knoppen zoals in Android. Al snel kwam ik er achter dat het naar links en rechts "swipen" om te terug en vooruit te gaan en alle andere gestures veel lekkerder en sneller werken dan knoppen te gebruiken.

- Met iOS ben je verzekerd van de laatste updates van Apple. Toch wel erg prettig als je ziet hoe traag de meeste Android telefoons een update krijgen (met uitzondering van de Nexus serie).

- De belkwaliteit van de iPhone is stukken beter dan welk Android toestel ik heb gehad.

- De audio output voor muziek van de iPhone is beter dan de meeste Android toestellen welke ik heb gehad op de Galaxy S3 na.
Pagina: 1